رقابت مجریان در گود مسابقات چند فصلی

اشکان خطیبی، مهران غفوریان، حامد آهنگی و پژمان بازغی در مسابقه‌های دنباله‌ دار تلویزیون اجرای بهتری از مجری‌ های فصول بعدی داشتند.

رقابت مجریان در گود مسابقات چند فصلی

فصل پنجم مسابقه شبکه پنج به نام «پنج ستاره»، از چهارشنبه هفته گذشته روی آنتن رفته و قرار است در طول هفته، از دوشنبه تا پنج شنبه ساعت 21 پخش شود. از فصل اول این مسابقه تا به حال، چهره‌های مختلفی فرصت اجرای «پنج ستاره» را در اختیار داشتند و اکنون اجرای فصل پنجم آن نیز به حسین رفیعی سپرده شده است.

به بهانه پخش فصل جدید «پنج ستاره»، نگاهی داشتیم به دیگر مسابقات چند فصلی تلویزیون در سال‌های اخیر که افراد مختلفی تجربه آن را اجرا کردند و به این ترتیب رقابتی میان آن‌ها شکل گرفت.

59e20b42-0971-4b22-8b4c-2de3286b86c9

5 ستاره

اشکان خطیبی اولین چهره‌ای بود که اجرای مسابقه اطلاعات عمومی «پنج ستاره» را برعهده گرفت. او پس از اجرای برنامه گفت‌وگومحور «خانه‌ای با طرح نو» و ویژه برنامه نوروزی «بهارستان»، مسابقه اطلاعات عمومی «پنج ستاره» را نیز به تجربیات خود در زمینه اجرا اضافه کرد. فصل اول این مسابقه اواخر سال 96 روی آنتن رفت و تا سال 97 ادامه داشت.

اشکان خطیبی سعی کرد با اجرای رسمی و کمی جدی در «پنج ستاره» حضور یابد و در کار خود نیز موفق بود. در فصل دوم و سوم «پنج ستاره»، حمید گودرزی جایگزین خطیبی شد. این بازیگر سعی داشت با اجرای پرتحرک و پرسروصدا هیجان را به مسابقه تزریق کندو با رفتار صمیمانه به شرکت‌کنندگان نزدیک شود، اما گرفتار زیاده‌روی شد و نتیجه کار او قابل قبول نبود، در نتیجه اجرایش با انتقاد مخاطبان مواجه شد. «پنج ستاره» در فصل چهارم نیز سراغ مجری تازه‌ای رفت.

ابتدا قرار بود زنده‌یاد علی انصاریان این مسابقه را اجرا کند، اما این اتفاق رخ نداد و ابوالفضل آقاخانی مجری جدید آن شد.

«پنج ستاره» جزو برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون نبود و آقاخانی نیز شهرت مجریان پیشین را نداشت، بنابراین حضور او به عنوان مجری مسابقه کمکی به دیده شدن آن نکرد و موفقیتی نصیب این مجری نشد. این مسابقه از فصل اول تا چهارم با وجود تغییراتی در ساختار، با رویکرد بالا بردن اطلاعات عمومی مخاطبان تولید شد، اما این مسابقه در فصل پنجم به بازی و مسابقه تبدیل شده است.

حسین رفیعی مجری جدید «پنج ستاره» به دلیل روحیه شوخ‌طبعی که دارد، اجرای راحت و صمیمانه‌ای در مسابقه دارد و به خوبی با شرکت‌کنندگان همراه است، اما بازی‌هایی که برای «پنج ستاره» طراحی شده، تکراری هستند و برای مخاطب جذاب نیستند. موضوع فصل پنجم مسابقه برخلاف فصول قبلی، اطلاعات عمومی نیست. خانواده‌ها به همراه فرزندان‌شان شرکت‌کننده مسابقه هستند و یکی از اهداف آن آموزش مسائلی در حوزه تربیت فرزند است.

اعجوبه‌ها

پخش مسابقه «اعجوبه‌ها» از آبان 98 آغاز شد و مهران غفوریان اولین مجری آن بود. غفوریان پیش از این مسابقه استعدادیابی، با برنامه طنز «سه ‌شو» در شبکه سه، تجربه‌ای در زمینه اجرا به دست آورده بود، اما «اعجوبه‌ها» تجربه متفاوتی برای او بود. غفوریان بعد از کاهش وزن خود، با ظاهری متفاوت در این برنامه استعدادیابی دیده شد و مهمانان او کودکان بودند. کودکان و نوجوانانی که در زمینه‌های مختلف توانایی عجیب و ویژه‌ای داشتند، در «اعجوبه‌ها» حاضر می‌شدند. نمایش استعداد بچه‌ها و گفت‌وگو با آنان از بخش‌های این برنامه بود.

مهران غفوریان در «اعجوبه‌ها» که نسخه ایرانی برنامه مشهور Little Big Shots بود، سعی کرد با بیان ساده و کودکانه به مهمانان برنامه نزدیک شود و فضایی صمیمانه و راحت برای آنان شکل بگیرد. تلاش غفوریان نتیجه مثبتی داشت و گفت‌وگوهای این برنامه سرگرم‌کننده و بامزه بود، اما این برنامه به یکی از برندهای تلویزیون و اتفاقی ویژه‌ در کارنامه غفوریان تبدیل نشد.

در فصل دوم «اعجوبه‌ها»، غفوریان جای خود را به نادر سلیمانی داد، به این ترتیب اولین تجربه اجرای این بازیگر اتفاق افتاد. برخلاف مهران غفوریان که از لحاظ ظاهری به استیو هاروی مجری نسخه اصلی برنامه شباهت نداشت، اما ظاهر نادر سلیمانی یادآور چهره هاروی بود.

این بازیگر اجرای ضعیفی در «اعجوبه‌ها» نداشت، اما از طرفی هم نتوانست با این برنامه جایگاه خود را به عنوان یک مجری تثبیت و مخاطب را غافلگیر کند. او با همان شوخ‌طبعی خاص خود و جدیت بامزه‌ای که دارد با کودکان گفت‌وگو می‌کرد و اجرای قابل قبولی داشت. پس از دو بازیگر، اجرای «اعجوبه‌ها» به حامد سلطانی مجری شبکه سه سپرده شد.

سلطانی مانند غفوریان و سلیمانی کمدین نبود و در مواجهه با کودکان نیز موفق نبود. سلطانی که همچنان اجرای «اعجوبه‌ها» را برعهده دارد، انتخاب مناسبی برای چنین برنامه‌ای نیست و عملکردش با مجریان فصول پیشین فاصله زیادی دارد. ساختار «اعجوبه‌ها» در زمان اجرای سلطانی، از یک برنامه استعدادیابی به برنامه سرگرمی تغییر کرد.

شوتبال

فصل اول مسابقه فوتبالی «شوتبال» سال 97، با اجرای امیرحسین رستمی روی آنتن شبکه نسیم رفت. شرکت‌کنندگان مسابقه باید با انجام ورزش‌ها و بازی‌های مختلف با یکدیگر رقابت و امتیاز کسب می‌کردند. با توجه به این که فضای مسابقه هیجانی و پُرنشاط بود، امیرحسین رستمی نیز سعی می‌کرد متناسب با این فضا، اجرای پرشوری داشته باشد.

او عملکرد راضی‌کننده‌ای در «شوتبال» داشت، اما این مسابقه و اجرای آن نقطه عطفی در کارنامه این بازیگر به حساب نمی‌آید. سال 99 اجرای فصل جدید مسابقه به کمدین محبوب حامد آهنگی واگذار شد. آهنگی معمولا در هر برنامه‌ای که حضور داشته باشد، چه به عنوان مجری و چه در جایگاه مهمان، با طنازی‌های خود مخاطب را به خنده می‌اندازد.

او در «شوتبال» نیز با شوخی‌های بامزه خود با شرکت‌کنندگان، باعث می‌شد «شوتبال» مفرح و سرگرم‌کننده باشد. بهار امسال، اجرای فصل جدید این مسابقه را علی عامل هاشمی برعهده گرفت. اجرای این بازیگر با جنس اجرای طنازانه حامد آهنگی قابل مقایسه نیست و آهنگی مجری موفق‌تری است. در میان خانم‌ها نیز مبینا نصیری و سوگل طهماسبی اجرای «شوتبال» را تجربه کرده‌اند. شور و هیجان اجرای نصیری تناسب بیشتری با فضای «شوتبال» داشت و سوگل طهماسبی اجرای کاملا متوسطی دارد.

کودک شو

پژمان بازغی با اجرای مسابقه «کودک‌شو»، توانایی‌ خود را در عرصه اجرا نشان داد و حضور بسیار موفقی در این برنامه داشت. «کودک‌شو» اولین‌بار به مناسبت نوروز 96 پخش شد و تا بهار سال گذشته ادامه داشت. پژمان بازغی با صبوری و تسلط کامل، با کودکانی که همراه خانواده خود به این مسابقه می‌آمدند برخورد می‌کرد. او با رعایت احترام و ادب، به موقع با خانواده ها شوخی می‌کرد یا در مواقع لزوم به آن‌ها تذکر می‌داد. اجرای بازغی برگ برنده‌ای برای برنامه محسوب می‌شد و این بازیگر سه فصل مجری «کودک‌شو» بود. به دلیل مشغله پژمان بازغی در عرصه بازیگری، در فصل چهارم مسابقه حمید گودرزی جایگزین او شد. این بازیگر در «کودک‌شو» نیز مانند «پنج ستاره» موفق نشد جایگزین خوبی برای مجری قبلی باشد و گزینه مناسبی نبود. باید دید سازندگان «کودک‌شو 5» در این فصل سراغ کدام چهره خواهند رفت.

منبع: خراسان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها