استودیوهای انیمیشن‌ سازی ترکیه در کمین استعدادهای ایرانی/ سود بیشتر کجاست؟

کارگردان انیمیشن می‌گوید به دلیل درآمد اقتصادی بیشتر، هنرمندان فعال در حوزه انیمیشن تمایل دارند با پروژه‌های خارجی همکاری کنند.

استودیوهای انیمیشن‌ سازی ترکیه در کمین استعدادهای ایرانی/ سود بیشتر کجاست؟

علی عزیزی گفت: طی سال‌های گذشته بیشتر در حوزه تدریس انیمیشن در دانشگاه فعال بودم و تا هفته گذشته نیز به عنوان مدیر یک مدرسه انیمیشن‌سازی فعالیت می‌کردم که به تازگی از این سمت استعفا داده‌ام. در حال حاضر نیز درگیر ایده پردازی و نگارش پروژه انیمیشن خود هستم.

وی با اشاره به تولید انیمیشن در کشور و همکاری با پروژه‌های خارجی بیان کرد: با افت ارزش ریال در کشور و افزایش قیمت دلار، شرایطی به وجود آمده تا فعالان در حوزه انیمیشن تمایل بیشتری به همکاری با کشورهای دیگر دارند. مساله این است که پیش از این بخشی از تولیدات انیمیشن به صدا و سیما فروخته می‌شد و شنیده شده که به دلیل وضعیت نامناسب بودجه، تولیدکنندگان انیمیشن از صدا و سیما طلب دارند.

این کارگردان انیمیشن ادامه داد: نکته دیگر این است که سازمان صدا و سیما چارچوب‌های خاصی در زمینه ساخت و پردازش انیمیشن‌ها دارد و بیشتر تولیدکنندگان انیمیشن به دنبال تولید آثاری هستند که خلاقانه و بدون محدودیت باشد به همین دلیل تمایل کمتری به همکاری با تلویزیون دارند. البته همچنان شرکت‌هایی هستند که به صدا و سیما همکاری می‌کنند.

عزیزی گفت: از طرف دیگر، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بودجه‌ای را برای تولید آثار سینمایی در حوزه انیمیشن در نظر گرفت که البته این خود قدم خوبی برای سرمایه گذاری در این حوزه بود.

اما بسیاری از تولیدکنندگان بخش خصوصی ترجیح می‌دهند که سفارش‌های خارج از ایران را انجام دهند. به عنوان مثال استودیوهایی در ترکیه وجود دارد که همکاری‌هایی را به صورت دورکاری انجام می‌دهند و یا از هنرمندان ایرانی دعوت به همکاری حضوری در این کشور می‌کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر برخی از شرکت‌های خصوصی سفارشات خارجی دارند و یا کل تولید و یا بخشی از آن را برعهده می‌گیرند.

این کارگردان انیمیشن توضیح داد: در رابطه با دستمزدهایی که انیماتورهای ایرانی از پروژه‌های خارجی می‌گیرند باید بگویم این دستمزدها خیلی پایین‌تر از دستمزدهایی است که به هنرمندان خودشان می‌دهند اما باز هم همین دستمزدها از دستمزدهایی که از پروژه‌های ایرانی دریافت می‌کنند کمی بیشتر است.

به عنوان مثال اگر اشتباه نکنم تولید انیمیت در کشور دقیقه‌ای ۲۵ میلیون تومان است اما در ترکیه مثلاً ۳۵ میلیون تومان است که بازهم تاکید می‌کنم اطلاعات من در زمینه قیمت دقیق هزینه‌ها به روز نیست.

وی بیان کرد: البته نباید این را فراموش کرد که برخی از انیماتورها در پروسه همکاری به شرکت‌های ترکیه‌ای سرشان کلاه رفته و دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند.

اما نکته مهم این است که در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان حرفه‌ای انیمیشن به سمت فعالیت در NFT رفته‌اند چرا که فعالیت در این حوزه برایشان درآمدزایی خوبی داشته است.

نکته جالب این است که کشورهای عربی، ترکیه و حتی اروپا پیشنهادهای بسیاری به شرکت‌های خصوصی تولید انیمیشن در ایران می‌دهند.

به هر حال می‌توان گفت شرایط در حوزه تولید انیمیشن در کشور به گونه‌ای است که تولیدکنندگان انیمیشن تمایل به همکاری با پروژه‌های خارجی به دلیل سود اقتصادی بیشتر دارند.

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها