ظرفیت تئاتر شهرستان‌های تهران از پایتخت بیشتر است

بیست‌و‌هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران به دبیری امیرحسین شفیعی از سه‌شنبه یکم آذر در پردیس تئاتر تهران آغاز به کار خواهد کرد.

 ظرفیت تئاتر شهرستان‌های تهران از پایتخت بیشتر است

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی درباره ضرورت برگزاری جشنواره تئاتر استان تهران در گفت‌وگو با ایران تئاتر گفت: «جشنواره تئاتر استان تهران رویدادی هنری مختص به هنرمندان شهرستان‌های استان تهران است و ظرفیت‌هایی در این شهرستان‌ وجود دارد که شاید از تهران هم فراتر باشد.

بنابراین هرچه در شهرستان‌های استان تهران بهره‌برداری از امکانات و ظرفیت‌ها افزایش یابد، به توسعه تئاتر کمک می‌شود.» 

مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: «طی یک سالی که مدیریت مرکز هنرهای نمایشی را برعهده‌ گرفته‌ام، از نزدیک فعالیت‌های انجمن هنرهای نمایشی استان تهران را رصد کرده‌ام و متوجه شده‌ام به‌ واسطه حضور شفیعی عملکرد این مجموعه بسیار خوب و قابل‌قبول بوده است.» او افزود:«اگرچه نقص‌ها و کاستی‌هایی در انجمن هنرهای نمایشی وجود دارد اما باید به این نکته اشاره کرد که بخشی از ضعف‌ها به افراد مربوط نمی‌شود بلکه به مباحث مالی و لجستیکی برمی‌گردد که با مرور زمان اصلاح می‌شود.

همچنین اگرچه انتظار ما از انجمن هنرهای نمایشی استان تهران بیش از این است و می‌گوییم باز امکان آن هست که از ظرفیت‌ هنرهای نمایشی (هم هنرمندان و هم فضاهای اجرایی) شهرستان و شهرهای تابعه استان تهران استفاده شود اما لازم است یک‌سری حمایت‌ها در راستای رشد تئاتر شهرستان‌های استان تهران صورت بگیرد.»

او با تأکید بر تقویت اقتصاد تئاتر شهرستان‌ها گفت: «وقتی مسائل اقتصادی، فرهنگی و نیز رزق هنرمند رفع شود، دیگر نیازی به مهاجرت به تهران و مرکز استان نخواهد بود. برای مثال شهریار شهر نسبتاً بزرگی است و گروه‌های نمایشی زیادی دارد و همچنین دارای کارگردان‌های تئاتری است که ساکن آنجا هستند اما چرا بستر فعالیت نمایشی در آنجا نیست تا این افراد در همان شهر به تولیدات هنری و اجرای آثارشان بپردازند؟ تنها دلیل این است که تمرکز امکانات در تهران وجود دارد و فرد مجبور به مهاجرت به تهران شده و شهر خود را رها کرده است.» 
مدیرکل هنرهای نمایشی درباره حمایت از هنرمندان شهرستان‌های استان توضیح داد: «تا الان به‌ دلیل مشکلات مالی و فشارهای اقتصادی نتوانسته‌ایم کار خاصی انجام دهیم و بسته حمایتی داشته باشیم اما درصددیم همچون تهران که هنرمندانش در حال استفاده از بسته‌های حمایتی هستند، برای شهرستان‌ها بویژه شهرهای استان تهران نیز این امکان را فراهم کنیم.»
گفتنی است نخستین گام از بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران برای میزبانی از ۱۸ نمایش از اول آذرماه به دبیری امیرحسین شفیعی در سه بخش مسابقه، ایثار و تولیدات ویژه سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود.

نمایش‌های «۷ شب»، «آوایی در زندگی دوردست»، «گلوله‌های بی‌صدا»، «سکوت آخر»، «می‌خواهم میوسوف را ببینم»، «پهلوان قلیچ»، «فرشتگان سوخته»، «اپرای گوزن‌ها» و «غائله»، در بخش مسابقه و نمایش‌های «هفت شب و هفت روز»، «مجلس شبیه‌خوانی قربانی»، «کوردیناتور»، «شب انار» و «ناگفته‌های هشت سال زنانگی» در بخش ایثار و آثاری چون «این و آن»، «پرواز با بال‌های سوخته»، «نذر عباس»، «عقیق» و «یک‌وبیست دقیقه بامداد» آثار بخش تولیدات ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. پردیس تئاتر تهران واقع در اتوبان امام علی(ع)، خروجی شهید محلاتی شرق، خیابان شاه‌آبادی جنوبی، پایین‌تر از میدان مالک‌اشتر است.

منبع: ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها