پشت صحنه سکانس وحشتناک سقوط هلیکوپتر در فیلم «چ»/ ویدئو

با پیشرفت صنعت سینما در دنیا برخی از کار‌های فنی آن، رنگ و جلای جدیدتر، مهم‌تر و تاثیرگذارتری به این هنر صنعت می‌بخشند و جذابیتی وصف ناشدنی برای مخاطب به همراه خواهند داشت.

پشت صحنه سکانس وحشتناک سقوط هلیکوپتر در فیلم «چ»/ ویدئو

جلوه‌های ویژه میدانی و بصری از جمله این کار‌های فنی است که البته از سال‌های دور در سینما‌های پیشرفته بیشتر به چشم می‌خورد، ولی با گذشت زمان کشف‌های جدیدی به آن‌ها اضافه شد.

سینمای کشور ما نیز طی سال‌های اخیر به اهمیت این موضوع بیش از پیش پی برده است و بهره وری‌های خاص خودش از آن دارد البته تا جایی که منطق سازندگان و هزینه اجازه بدهد.

حالا باید دید در نگاه کلی و غیر تخصصی جلوه‌های ویژه میدانی و بصری چیست؟

جلوه‌های ویژه میدانی (Special Effects) در صنعت فیلم‌سازی به تصاویری گفته می‌شود که در زمان تولید فیلم، ساخت آن‌ها مشکل باشد.

این صحنه‌ها به صورت واقعی کار خواهند شد و همه آن‌ها توسط بدلکاران، هنرمندان، فیلمبرداران و تعدادی متخصصان مواد منفجره و ماکت‌سازی اجرا شده و با خود دوربین‌ها ضبط می‌شوند و بعضی از آن‌ها بعد از ضبط کار می‌شوند.

جلوه‌های ویژه میدانی به دو دسته جلوه‌های نوری و جلوه‌های مکانیکی تقسیم می‌شود.

در سینما اگر ساخت یک جلوه در مقابل دوربین به‌طور زنده غیرممکن یا دارای هزینه زیادی باشد از جلوه‌های ویژه بصری استفاده می‌شود.

جلوه‌های ویژه شامل کامپوزیت، روتوسکوپی، انیمیشن، ترکینگ و ... است که اکثراً ساخت آن‌ها نیز گرانقیمت خواهد بود و به هزینه تولید فیلم‌های هالیوودی مبلغ چشمگیری اضافه می‌کند.

فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و با بازی فریبرز عرب نیا، بابک حمیدیان، مریلا زارعی و سعید راد است. این فیلم محصول سال ۱۳۹۲ است و داستان ۲ روز از زندگی مصطفی چمران طی نبرد پاوه را به تصویر می‌کشد. این فیلم برنده ۶ سیمرغ بلورین از سی و دومین جشنواره فیلم فجر شده‌ است. 

حجم ویدیو: 22.73M | مدت زمان ویدیو: 00:10:04 | دانلود ویدیو
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها