وارثان آخرین نقش‌آفرینی بازیگران درگذشته

کمند امیرسلیمانی، ستاره اسکندری، پرویز پورحسینی و سیاوش طهمورث، ۴ بازیگری هستند که ادامه نقش بازیگران درگذشته را ایفا کردند.

وارثان آخرین نقش‌آفرینی بازیگران درگذشته

اوایل اسفند 1400، پس از درگذشت ناگهانی مرحوم زهره فکور صبور که مشغول بازی در سریال «بی‌همگان» بود، این پروژه با چالش حذف نقش او یا انتخاب بازیگر جدید برای کاراکتر «مهشید» مواجه شد. در نهایت سازندگان تصمیم گرفتند ادامه نقش او را به کمند امیرسلیمانی بسپارند.

فکور صبور تا قسمت 23 همراه «بی‌همگان» بود و جمعه‌شب همزمان با پخش قسمت 24، بازی امیرسلیمانی در نقش «مهشید» آغاز شد. به همین بهانه، در ادامه مطلب به چهار چهره‌ای پرداختیم که پس از درگذشت بازیگر یک سریال در نیمه راه تولید، ایفای ادامه نقش او را پذیرفتند.

کمند امیرسلیمانی/ بی‌همگان

کاراکتر «مهشید» در سریال «بی‌همگان» پس از جدایی «مهرداد» از همسرش، با او ازدواج کرده و با فرزند خودش و «الناز» دختر همسر اول «مهرداد» در کنار هم زندگی می‌کنند. «مهشید» زنی آرام و مهربان است و شخصیت مثبتی دارد. او با وجود این که مادر «الناز» نیست اما مانند یک دوست با او همراه است و پای درد دل‌هایش می‌نشیند.

نقش «مهشید» غیرقابل حذف نیست اما شخصیت‌پردازی کاراکتر «مهرداد» با حضور او در قصه کامل‌تر است. مرحوم زهره فکور صبور در این نقش بازی خوبی داشت و آرامش موجود در لحن و صدایش با ویژگی‌های «مهشید» به عنوان مادری دلسوز که به دنبال صلح و صفا در خانواده است و منطقی رفتار می‌کند، متناسب بود.

کمند امیرسلیمانی درباره پذیرفتن نقش «مهشید» گفته بود که به سبک بازی مرحوم فکور صبور احترام می‌گذارد و در این نقش سعی می‌کند خود کمند امیرسلیمانی باشد. با توجه به این تصمیم خودخواسته، چندان نباید به دنبال تطبیق بازی این دو چهره باشیم اما گذشته از جزئیات و بازی بازیگر، در قسمت 24 تفاوت‌های واضحی در نقش «مهشید» با بازی امیرسلیمانی دیدیم و با شخصیتی متفاوت مواجه بودیم. به عنوان مثال، «مهشید» زنی شیک‌پوش به مخاطب معرفی شده بود و حتی در خانه هم لباس‌هایی کاملا رسمی می‌پوشید اما طراحی لباس این کاراکتر با بازی کمند امیرسلیمانی، نسبت به آن چه در قسمت‌های قبلی دیدیم متفاوت بود و این شخصیت لباس‌هایی کاملا ساده به تن داشت.

خشم و لحن تند و تیز او هنگام صحبت با «مانی» نیز «مهشید» قبلی را تداعی نمی‌کرد. طبق گفته امیرسلیمانی به پایان رساندن کار نیمه‌تمام زهره فکورصبور و مسئولیتی که روی دوش خود احساس می‌کرده، تنها هدفش برای پذیرفتن این نقش بوده است.

ستاره اسکندری/ نرگس

در میان بازیگرانی که در این گزارش نام می بریم، می‌توان گفت کار ستاره اسکندری از همه سخت‌تر بوده است. شهریور 84 پس از حادثه تصادفی که برای پوپک گلدره اتفاق افتاد، باعث شد او به کما برود و کارش در سریال «نرگس» ناتمام بماند، ستاره اسکندری پیشنهاد بازی در نقش او را پذیرفت. «نرگس» اولین ملودرام 90 شبی تلویزیون و در مرکز توجه تعداد زیادی از مخاطبان بود. علاوه بر این، پوپک گلدره نقش اصلی سریال را بازی کرده بود و حضور پررنگ و تاثیرگذاری در قصه داشت. مخاطبان، شخصیت «نرگس» را طی 35 قسمت با بازی پوپک گلدره دیده بودند و ستاره اسکندری از قسمت 36 وارد سریال می‌شد.

همه این اتفاقات کار اسکندری را سخت‌تر و چالش‌برانگیزتر می‌کرد. جالب این جاست که ستاره اسکندری ابتدا به دلیل نگرانی‌اش درباره پذیرفته شدن توسط مردم، این پیشنهاد را رد می‌کند اما متوجه می‌شود بسیاری از بازیگران با شرط دور ریختن راش‌های بازی پوپک گلدره و حذف او، حاضر به بازی در این نقش هستند، بنابراین تصمیم می‌گیرد کار او را تمام کند. ستاره اسکندری بازی خوبی در این سریال داشت اما به همان دلایل فرامتن که اشاره کردیم و سابقه‌ای که از «نرگس» در ذهن مخاطبان بود، طبیعتا اسکندری نتوانست جای خالی پوپک گلدره را پر کند.

پرویز پورحسینی/ یک مشت پر عقاب

یکی از چهره‌های پیش کسوت که کار نیمه‌تمام بازیگر دیگری را به پایان رساند، زنده‌یاد پرویز پورحسینی است. این هنرمند در سریال «یک مشت پَر عقاب» به کارگردانی اصغر هاشمی، ادامه نقش شخصیتی به نام «سرمدی» با بازی مرحوم احمد آقالو را ایفا کرد. ماجرا از این قرار بود که بیماری آقالو و درگذشت این بازیگر، اجازه نداد او کار خود را در سریال هاشمی به پایان برساند.

در این شرایط پرویز پورحسینی متوجه می‌شود گروه سازنده «یک مشت پر عقاب» به دلیل مسائل مالی، نمی‌توانند سکانس‌هایی را که زنده‌یاد آقالو بازی کرده بود دوباره تصویربرداری کنند، بنابراین پیشنهاد بازی در سکانس‌های باقی مانده نقش «سرمدی» را می‌پذیرد. از آن جایی که مرحوم احمد آقالو سکانس‌هایی از اواخر «یک مشت پر عقاب» را ایفا کرده بود، کاراکتر «سرمدی» که با بازی پرویز پورحسینی دیده شده بود، در بعضی از سکانس‌ها با بازی احمد آقالو دیده می‌شد. در سه سریال دیگری که نام بردیم، نقش چهره درگذشته، ابتدا با نقش‌آفرینی خود او به مخاطب معرفی شده بود، بنابراین زنده‌یاد پورحسینی نیز به سهم خود با چالش سخت و عجیبی مواجه شده بود.

سیاوش طهمورث/ شرم

پیش از سریال «بی‌همگان»، آخرین مثالی که از تغییر بازیگر یک نقش در میانه راه سریال سراغ داریم، مربوط به سریال «شرم» ساخته احمد کاوری است. تیرماه 99، سیروس گرجستانی که مشغول بازی در سریال «شرم» بود، بر اثر ایست قبلی درگذشت.

هنوز مدت زیادی از ایفای نقش او در این مجموعه نگذشته بود که فوت ناگهانی این هنرمند پیش کسوت نقش «عزیز آقا» را دچار چالش کرد. سیاوش طهمورث با انگیزه زنده کردن یاد و خاطره مرحوم گرجستانی، تصمیم گرفت ادامه نقش او را برعهده بگیرد. با توجه به تاثیر کاراکتر «عزیز آقا» در مسیر قصه، امکان حذف نقش او نیز وجود نداشت.

طهمورث خیلی زود و از قسمت ششم وارد سریال «شرم» شد، بنابراین 21 قسمت باقی‌مانده سریال با بازی او روی آنتن رفت، منتها زمانی که سریال به گذشته فلاش بک می‌زد، تصاویر زنده‌یاد سیروس گرجستانی دیده می‌شد.

سیاوش طهمورث نیز مانند مرحوم گرجستانی چهره با سابقه‌ای بود و هر دو هنرمند بازی خوبی در «شرم» داشتند، با این تفاوت که «عزیز آقا» با بازی سیروس گرجستانی شخصیت آرام‌تر و مظلوم‌تری به نظر می‌آمد.

منبع: خراسان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها