بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران؛ روزنامه نگاری را ممنوع کنید

بیانیه‌ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران درباره‌ی ایرادِ اتهام به دو همکارِ روزنامه‌نگار منتشر شد که در آن بیان شده است: بیانیه دو نهاد اطلاعاتی به معنای آن است که همه ما روزنامه‌نگاران متهم و حتی مجرم هستیم. در همین حال هشدار این نهاد صنفی نسبت به نقض حقوقِ نیلوفر حامدی و الهه محمدی در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه مطرح شد.

بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران؛ روزنامه نگاری را ممنوع کنید

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، در واکنش به بیانیه‌ی دو نهاد اطلاعاتی که در آن اتهاماتی به الهه محمدی و نیلوفر حامدی نسبت داده شده بود، بیانیه‌ای صادر کرد.

متن این بیانیه به این شرح است:

بیانیه مشترک دو نهاد اصلی اطلاعاتی کشور درباره تحلیل رویدادهای اخیر، مضمونی نداشت جز اینکه باید روزنامه‌نگاری را جرم و ممنوع اعلام کرد، زیرا فعالیت عادی دو نفر از همکاران ما در انجام وظیفه حرفه‌ای را مصداق اتهامی قرار داده‌اند که به معنای پایان کار روزنامه‌نگاری است. 

دو فعالیت خبری مورد اشاره نهاد‌های اطلاعاتی، جزو ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین وظایف روزنامه‌نگاری محسوب می‌شود؛ این در حالی است که یکی از ریشه‌های مشکلات کشور، فقدان یا خطیر بودن انجام همین فعالیت‌های خبری است. آنچه را این بیانیه درد دانسته، در واقع درمانِ رسانه‌های داخلی است.

 به علت فقدان همین فعالیت است که مرجعیت رسانه‌ای از داخل به خارج از کشور منتقل شده و امروز با چنین وضعی مواجه‌اید، به‌طوری که اگر تمام روزِ خود را صرف تکذیب اخباری کنید که غلط و دروغ می‌پندارید، باز هم وقت کم می‌آورید، چون رسانه نداریم. از این رو، برخورد با فعالیت ابتدایی دو خانمِ روزنامه‌نگار حرفه‌ای، ناشی از عصبانیتی است که نسبت به رسانه‌های برون‌مرزی وجود دارد. و ضرورت دانستن این نکته که مقابله با آن رسانه‌ها، اتفاقاً به رسمیت شناختن و احترام و دفاع از حرفه‌ی روزنامه‌نگاری است.

 انتقام از برنامه‌های ماهواره‌‌های فارسی‌زبان خارج ایران را از روزنامه‌نگاران زحمتکش و خدمتگزار مردم نمی‌گیرند. این نه قانونی است، نه اخلاقی و نه حتی مفید و تاثرگذار. این اتهام که همکاران ما برای آموزش بدیهیات و اصول اولیه روزنامه‌نگاری به خارج از ایران رفته و در کلاس‌های روزنامه‌نگاری شرکت کرده‌اند، فارغ از صحت و سقم اصل وجودی چنین برنامه‌هایی، توهین به شعور مخاطب و جامعه روزنامه‌نگاری محسوب می‌شود؛ آن هم دو روزنامه‌نگاری که از حرفه‌ای‌ترین روزنامه‌نگاران کشور هستند.

بیانیه دو نهاد اطلاعاتی به معنای آن است که همه ما روزنامه‌نگاران متهم و حتی مجرم هستیم و از آن مهم‌تر اینکه، حرفه روزنامه‌نگاری را در داخل کشور منتفی تلقی می‌کنند. از این‌رو معتقدیم باید مجموعه نهادهای مدنی و صنفی مرتبط با رسانه و روزنامه‌نگاری در این مورد چاره‌اندیشی کنند و اعتراض خود را به این رویکرد ویرانگر که ریشه تضعیف نهاد رسانه و فرستادن مرجعیت رسانه‌ای به خارج از مرزها را دربردارد ابراز کنند. متأسفانه رویکرد اطلاعاتی مزبور درد خود را از جایی می‌داند که در واقع درمان و چاره بیماری کشور است. 

انجمن صنفی روزنامه‌‌نگاران استان تهران، این رویکرد امنیتی را نسبت به حرفه‌ی روزنامه‌نگاری نه تنها غیرقانونی و در تقابل با آزادی قانونی می‌داند، بلکه آن را عامل اصلی یا دست‌کم یکی از عوامل بحران‌زای جامعه ایران محسوب می‌کند. ضمن آنکه شکست‌ آن از پیش قابل مشاهده است.

همچنین معتقدیم براساس آنچه در اطلاعیه مزبور آمده ، اقدامات حرفه‌ای دو‌ همکار حرفه‌ای ما خانم‌ها الهه محمدی و نیلوفر حامدی جزو وظایف حرفه‌ای هر روزنامه‌‌نگاری است. مگر قرار بر این بوده که تصویری از خانم مهسا امینی یا خبر مراسم آن مرحومه منتشر نشود که آنان خلاف آن عمل کرده باشند؟ این حق آنان و از آن مهم‌تر وظیفه حرفه‌ای‌شان بوده است، ضمن اینکه مدیران رسانه‌ای آنان نیز در جریان مأموریت‌کاری آنها بوده‌اند. 

با توجه به جمیع جهات، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران معتقد است که ایرادات حقوقی گوناگونی از نظر شکلی و ماهوی در مورد اتهامات وارده به اقدامات حرفه‌ای دو همکار خبرنگار و نیز رویکرد نهاد‌های اطلاعاتی به حرفه روزنامه‌نگاری وجود دارد که این موارد نیز طی نامه‌ای جداگانه‌ به اطلاع ریاست محترم قوه قضائیه خواهد رسید.

هشدار انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران نسبت به نقض حقوقِ نیلوفر حامدی و الهه محمدی؛ فعلی که به عنوان مستند اتهامی ذکر کرده‌اند دقیقا انجام وظیفه حرفه‌ای روزنامه‌نگاران است

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران همچنین در این زمینه نامه ای به رییس قوه قضاییه نوشت. متن این نامه‌ به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب حجت الاسلام محسنی اژه ای

ریاست محترم قوه قضائیه

با سلام

احتراما همانگونه که استحضار دارید روز گذشته در بیانیه‌ای که با امضای وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه صادر شد، در خصوص دو نفر از همکاران ما خانم‌ها الهه محمدی و نیلوفر حامدی که بیش از یک ماه است در بازداشت بسر می‌برند نسبت‌هایی داده شده است که غیر از اینکه مغایر با اصول حرفه روزنامه‌نگاری است، متضمن نقض حقوق متهمان در مرحله تحقیقات مقدماتی نیز هست.

بنا به اطلاعات موجود دو روزنامه‌نگارِ فوق هم اینک تحت تحقیقات مقدماتی قرار دارند. اقتضای دادرسی منصفانه این است که تحقیقات به شکل بی‌طرفانه انجام شده و از انتشار نکاتی که قطع نظر از درستی و نادرستی آنها ممکن است به زیان متهم تلقی گردد اکیدا خودداری شود. متاسفانه مشاهده می‌کنیم در این بیانیه نه تنها این اصل رعایت نشده است بلکه حتی به شکلی قضاوت و حکم نهایی نیز به جامعه القا می‌شود و این مغایر با دادرسی عادلانه است. نکته مهمتر آن فعلی که به عنوان مستند اتهامی ذکر کرده‌اند دقیقا انجام وظیفه حرفه‌ای و عادی آنان است و هر روز در حال اجرایش هستند و برای روزنامه‌نگار فرقی میان انداختن عکس یا تهیه گزارش از مرگ یک نفر یا یک تصادف وجود ندارد آنچه که در پی انتشار خبر می‌آید مربوط به عوامل اجتماعی دیگر است.

این روزنامه‌نگاران تاکنون در بازداشت چندان از حقوق متهم بهره‌مند نبوده‌اند و این فرآیند ما را از سرنوشت پرونده قضایی آنان نگران ساخته است. لذا از جنابعالی به عنوان ریاست محترم دستگاه قضا خواهشمندیم:

1- دستور فرمایند نسبت به تخلفی که در خصوص انتشار برخی مفاد پرونده صورت گرفته است رسیدگی عاجل صورت گیرد.

2- حقوق متهمان از حیث ارتباط مستمر و موثر با وکیل رعایت شود.

3- شرایطی تهیه شود تا متهمان در اسرع وقت از بازداشت آزاد شوند.

4- ترتیبی مقرر فرمایند تا نمایندگان این انجمن با متهمان ملاقات کرده و از وضعیت عمومی آنان اطلاع حاصل شود.

از توجه و مساعدتی که مبذول می‌فرمایند سپاسگزاریم.

هیات مدیره‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران

منبع: شرق
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 45
  • رابی
    9

    مردم انقلاب کردند که آزادی بیان در کشور حاکم شود.ولی یک مشت آخوند دوزاری بر کشور حاکم شدند که می خواهند ایران را به دوران جاهلیت اعراب برگردانند.

    نظرات شما -
    • 1

      ساندیس خور دوزاری

  • رضا
    81

    بله حرف شما متینه ولی وقتی خودشون اقرار کردند چرا بازم اصرار دارید که پاکند همین طوری اخبار را بازگو میکنید برای مردم ،به امانتتون شک کردم

    نظرات شما -
    • 4

      اگر تو را هم مي بردند در آن محيط و آن شرايط تا حالا ١٠ بار اقرار كرده بودي كه جاسوس موسادي!

    • 3

      خیلی احمقی رضا...

  • وارینک
    4

    ما ملت ایران از فرزندان سرزمین در برابر قوم وحشی دفاع می کنیم درود بر شرف دختران سرزمین ایران که پته آدم کشها رو زدند

  • ناشناس
    64

    با این دستپاچگی وفرار بجلو انجمن صنفی زردنامه ها یعنی وزارت اطلاعات واطلاعات سپاه درست می گویند.زودتر دادگاهی کنید حرفشان را در دادگاه بزنند.مردم وکشور این روزها کم زخم وخسارت از این مزدوران وخائنین ندیده اند.ترس از لو رفتن شبکه را دارند.رها نکنید

  • ناشناس
    69

    روزنامه نگاری ممنوع نیست ، مزدوری و جاسوسی ممنوعه. حالا شماها خودتونو جر بدید خود بزرگ انگاری داشته باشید. مزدور باشی و ضد مملکت و نظام کار کنی ، برای لای جرز خوبی.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      راست گفتن و نشر خبر شده جاسوسی ؟

    • مریم
      1

      اخه اگه مزدور بودن میرفتن خارج و برای شبکه های منوتو کار میکردن حقوقش هم به دلار بیشتر بود
      مزدور و جاسوس خودشو لو نمیده، تو چقدر ساده ای!

    • 0

      کره ی شمالی هم همین رویکرد را دارد.

  • ناشناس
    54

    اکثر ماموران سرویس های جاسوسی در قامت خبر نگار و روزنامه نگار به کشور نفوذ میکند

    نظرات شما -
    • 2

      عزیز دلم اون نمونه ها که شما می گید امثال کاترین شکدم بودند که آمدند و تا آنجا که نباید بروند هم نفوذ کردند و اطلاعات جمع کردند و بعد هم برگشتند اسراییل...یادتان هست که...به دختران پاک این سرزمین بیهوده تهمت می زنید و با اقرار زیر شکنجه فقط بیش از پیش آبروی نداشته تان را بیشتر می برید

    • 0

      راست میگی نوشتن واقعیت ممنوعه اگه مثل کیهان وجوان ابزار سرکوب باشی محبوبی . شما دستمالکشها که نونتون تو دستمال کشی هم جاسوس قدرتید مردم ایران دشمن داخلی هم دارند تفاله هایی مثل شما هم ساخته شدین که برای یه لقمه خودتون جربدین و وق وق کنین ، تامی تونی وق وق کن که حق وق ت برسه .

  • ناشناس
    2

    همون روز که فریاد زد "بشکنید این قلمها را" ممنوع شد منتها ما احمق بودیم نمی فهمیدیم چه بر سرمان می آید...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اما خدا به قلم وانچه نویسند قسم یاد کرده است !
      نون والقلم وما یسطرون .دشمنان قران دشمنان قلمند !

    • 0

      هنوز هم احمقیم و نمیدونیم چه بلایی داره به سرمون میاد

  • ایران
    43

    تا نباشد چیزکی؛
    مردم نگویند چیزها.
    قطعا خطا کارند وگرنه چرا خبرنگاران دیگه رو دستگیر نکردند؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • 0

      خررنگارای دیگه درباره مهسا امینی چیزی ننوشتن ! در ضمن یه سوال اگر داستان مهسا امینی اینقدر دامنه دار نمی شد کسی به این خبرنگارا کاری می داشت ! اگه نطام پزشکی داستان پزشکی قانونی رو تایید می کرد ایا کسی ازشون دستگیر وکتک کاری می شد !

    • ناشناس
      0

      مثلا شریعتمداری را !!!!!!!!!!

  • ناشناس
    4

    یک اتفاق افتاده...یک دختر پس از حضور در قرارگاه پلیس بیهوش با گوش خونریزی کرده و کما رفته به بیمارستان منتقل شده و روی تخت افتاده...یک خبرنگار ازین صحنه عکس گرفته و منتشر کرده...خب کار خبرنگار و روزنامه نگار همینه دیگه...قرار بوده چکار کنه مگه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      بله كار خبر نگار مستقل همينه ولي اينها خبرنگار حكومتي مي خواهند كه هر چي خودشان به او ديكته كنند را منعكس نمايد!

  • پارسا مرادی
    47

    روز دادگاه مشخص میشه که چه کرده اند
    بعد از دادگاه اظهار ندامت نکنید که ما اشتباه کردیم جوانی کردیم ،گول خوردیم
    تازه اداره اطلاعات بدون سند و مدرک هیج خبری را رسانه نمیکنه
    جاسوسی برا اجانب مساوی است با ...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      کاملن با سند و مدرک...درست مثه قضیه مازیار ابراهیمی...

    • 0

      طاهرا شما خیلی مطلع ومطمینی ! اعتمادت هم تحسین برانگیزه !اجرکم عندالله !
      شماها درجه هم دارین ! یا فی سبیل ا...کامنت می زارین !

    • به پارسا مرادی
      1

      هواپیمای اوکراینی یادتون هست .اینا خوب بلدند سند بسازند که شما باورتون بشود.گرگ هایی در پوستین میش دین را بر نیزه کرده اند و عقاید مردم را بازی گرفته اند.

  • منصور
    1

    مامردم ایران حقیقاً مردم ظلم پذیر وترسویی هستیم ای ملت اینقدر بی تفاوت نباشیم وبه دانشجویان همراه شویم

  • مریم
    0

    اینا هم میرن برای شبکه های برون مرزی کار میکنن
    همه رو یه جوری فراری بدین خلاصه
    خودتون هرجوری میخوایین پول و دارایی مملکت رو بالا بکشید

  • ناشناس
    26

    همه نظرات بالا را یک نف به اسم های مختلف بیان کرده

  • ناشناس
    21

    خبرنگار داریم تا خبرنگار ولی شما از قماش خوبی نیستید

    نظرات شما -
    • تابوت
      1

      فارس و تسنیم جوان کیهان خوبه؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    وقتی نمیشه کار کرد همه گروپی تعطیل کنید

  • ناشناس
    19

    خدا لعنت کنه،هر کسی که جیره خوره،اسراییل کودک کش و آمریکای غاصبه،خدا اون دنیا هم با اونا محشورشون کنه!

    نظرات شما -
    • عجب
      1

      کودک کشی طالبان و پوتین را ندیدی

  • ناشناس
    0

    رییس قوه قضاییه باید مجتهد باشد ولی به خاطر قحط الرجال

  • ناشناس
    1

    اینا خبرنگار نمیخوان، فقط طوطی میخوان...

  • رضا
    7

    اقای ادمک من احمق نیستم بلکه احمق کسیه که گوش و چشمشو در اختیار شبکه های انگلیسی ،اسراییلی و سعودی قرار داده و نا امنی و اغتشاش ایجاد میکنه و به اسم ازادی ادم کشی میکنه ،مگر مملکت قانون و دادستان و.... نداره که قمه کشها میخوان حق یه دختر را بگیرن،دیگه از خواب بیدار نشدین که داعش هم به نفعتون بیانیه داد،البته اون کسی که لقمه حلال خورده تا الان راهشو جدا کرده و متوجه شده که دست منافقو داعش و تجزیه طلب و ...با هم تو یک کاسه است ،یکی یکی دروغها بر ملا شد و میشه و روسیاهی میمونه برای ....

    نظرات شما -
    • 0

      همه اش چرت وپرتهای تکراری مگر مملکت قانون وقاضی نداره که قداره بندا ....
      اگر شعور داری چند جا که قانون ودادستان حق مردم رو گرفتن نشون بده !اول همش هواپیمای اوکراینی ! بعد پلاسکو ! متروپل و.... وقتی قاصی وقاتل ومتهم دست دریک کاسه دارند وهر روز به جای احترام به افکار عمومی به تحقیر وتمسخر وتهدید مردم می پردازند بالاخره کاسه صبر مردم لبریز میشه ودر نقابلشون می ایستند اعتماد کور کورانه حصرت عالی هم به این جماعت دروغگو یک دلیل بیشتر ندارد خودت از همین جماعت وبه دنبال تبرئه خودت !

  • ناشناس
    15

    خوب ارباب همین خبرنگار که به سعودی نشنال گزارش داده توضیح دهد اربابش عربستان با خبرنگار اینجوری چه کار می کند کل ماجرا حکومت بد ولی در این مورد کلاه خودتان را قاضی کنید اربابشان عربستان برخورد با خبرنگار خوبه ولی برای ایران بده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      باخبرنگار چه جوری !؟
      بعدهم باز افتادین توکار مقایسه! هرموقع میخواین جانماز تقدس واسلام اب بکشید خودتون رو پشت نام اسلام وعلی وپیغمبر قایم می کنین تا برای عوام عوامفریبی کنین. هر موقع می خواین جنایتی را توجیه کنین خودتون روبا کشورهای دیگر مقایسه می کنید بله در فرانسه هم با معترصان برخورد شده درعربستان هم خبرنگارا رو چنین وچنان کردن. مگه شما ام القری اسلام نبودین ! چی شد حالا با بی دینها ووهابی ها مسابقه شقاوت گذاشتین وبرای توجیه خودتون رو با اونا مقایسه می کنید .روباه هم اینقدر حیله گر نیست عزیزم !

  • حسین
    1

    بله ، بنده هم موافقم، تمام روزنامه ها و خبرنگاران را تعطیل کنند و فقط روزنامه وزین و ارزشمند کیهان منتشر شود

    نظرات شما -
    • به حسین
      1

      فقط فقط کیهان ،چون شریعتمداری خائن ناراحت می شود.

  • کیوان
    0

    تا وقتی که یک سری احمق و مغز ارزنی در کشور داریم امیدی به بهبود وضعیت نیست

  • ناشناس
    1

    60 میلیون نفر تقریبا از شیوه حکمرانی اختلاس و ارتشا شما ناراضی اند آیا همه 60 میلیون می تونید زندانی کنید .آن 20 میلیون هم نوچه و خانواده های شما هستند که در نوک هرم اختلاس و دزدی قرار دارند

  • به جامعه ی روزنامه نگاری و رسانه ای کشور
    1

    آیا به عدالت در کشور ایمان دارید که این بیانیه را نوشتید؟آیا وقت آن نرسیده به مردم بپیوندید؟
    اختلاس گران بزرگ کشور در پست های خود باقی مانده اند و از نظر مسولین کشور هیچ امنیتی را تهدید نکرده اند و هر روز بر علیه مردم ایران بیانیه می دهند.
    شما که خبرنگارید و از ما مردم آگاه تر به خبر های بدون سانسور هستید وجدانتان تا کی تحمل این همه ظلم به مردم را دارد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها