توضیحات جبلی درباره هکِ صداوسیما و برنامه ادامه «شیوه»/ پخش دورهمی در حال بررسی است

رئیس صداوسیما درباره ویدیویی که مهران مدیری منتشر کرده است و احتمال همکاری و پخش برنامه "دورهمی"، خاطرنشان کرد: کار کردن در رسانه ملی خدمت به جامعه هست، کسی که بتواند این کار را در قالب خدمت به رسانه ملی انجام دهد باید افتخار کند.

توضیحات جبلی درباره هکِ صداوسیما و برنامه ادامه «شیوه»/ پخش دورهمی در حال بررسی است

پیمان جبلی رئیس صداوسیما در حاشیه رونمایی از طرح مدرسه تلویزیونی ایران در جمع خبرنگاران به سؤالاتی پاسخ داد. او درباره ادامه یافتن برنامه‌هایی همچون «شیوه» و ملاحظات که بایستی در دستور کار قرار دهند تا به سرانجامِ برخی از برنامه‌هایی دچار نشوند که در گذشته در قالب تضارب آرا و مناظره‌گونه روی آنتن می‌رفت به خبرنگار تسنیم گفت: همیشه گفتم که اگر رسانه ملی در جایگاه واقعی خودش باشد می‌تواند برای مسائل مختلف کشور راه‌حل ارائه کند. برنامه «شیوه» یکی از این تدابیر و راه‌حل‌ها است که می‌تواند با باز کردن فضای گفت‌وگوی سالم، آرام، مستدل و عالمانه برخی از ابهامات و شبهات جامعه را پاسخ دهد. برنامه «شیوه» روز به روز به بلوغ خود نزدیک‌تر می‌شود و امیدواریم الگویی بالنده‌تر و پخته‌تر ارائه بدهد و فضای مناسب و مستمری را برای تبادل افکار فراهم کند.

دستاورد یک‌ساله مدیریت پیمان جبلی در صداوسیما

او در پاسخ به سؤالی درباره دستاورد یک‌ساله مدیریتی‌اش بیان کرد: قبل‌تر گفتم که رسانه ملی ظرفیت‌های ناشناخته زیادی دارد. در طول سال‌های گذشته این سازمان به‌تدریج برخی از این قابلیت‌های دیده‌نشده را نمایان کرد، اما مهمترین دستاوردی که در طول این یک‌‌سال به دست آوردیم این بود که سازمان می‌تواند خیلی مؤثرتر و پویاتر از چیزی باشد که سال‌های قبل از آن دیده شده است، مصادیق آن هم زیاد است؛ در افکار عمومی رسانه ملی می‌تواند نهاد پیشرو در برطرف کردن مشکلات و حل مسائل جامعه باشد.

هکِ صداوسیما به کجا رسید؟

رئیس صداوسیما در ادامه درباره ماجرای هک سایبری به‌هنگام پخش اخبار، تأکید کرد: ما هرچقدر در تکنولوژی پیشرفت کنیم به همان اندازه آسیب‌پذیری هم بیشتر می‌شود. سال‌ها قبل در سیستم پخش خبر با کاغذ و نوار ویدیویی کار را اجرا می‌کردیم. تمام آن‌چیزی که به‌عنوان برودکست می‌شناختیم امروز تبدیل شده به فایل‌محور و بر مبنای شبکه است، در جهان هم همین‌گونه است هرچقدر شبکه گسترش پیدا می‌کند فایل‌محور و مبتنی بر شبکه‌های ارتباطی می‌شود که آسیب‌پذیری آن بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره جدید اولویت ما تقویت زیرساخت‌های شبکه‌ای است. در مقاطع مختلفی دشمن برای بهره‌برداری سیاسی یا با هدف کسب اعتبار آمده اما نتوانسته است هیچ جا به هدف خود برسد، برای همین با استفاده از گروه‌های هکری خرابکار تلاش می‌کند به هدف خود برسد، تمام همکاران ما عزم‌شان را جزم کرده‌اند که شبکه‌ها را ایمن‌سازی کنند، با اتفاقی که در بهمن ماه سال قبل رخ داد تلاش خوبی شد هم در صداوسیما و هم در نهادهایی که در این زمینه ارتباط دارند و جلوی بسیاری از حفره‌ها گرفته شد، این اتفاق تلخ باعث شد لکه‌گیری‌های حوزه‌های فنی ما انجام شود.

ابتکار در خبر به سریال‌ها می‌رسد/ روند تولید متوقف نیست

جبلی در بخش دیگری درباره طرح‌های نمایشی تلویزیونی و شائبه اینکه گفته می‌شود روند تولید در صداوسیما متوقف شده است، واکنش نشان داد: طرح‌های مختلف تلویزیونی زیادی داریم که در حال پیشرفت‌اند که از این میان 26 طرح در مراحل گوناگون قرار دارند، یا در پیش‌تولیدند یا در حال تعیین برآوردند یا در حال ضبطند. کارهای بزرگی را به‌تدریج ارائه خواهیم کرد که به دوره‌های گوناگون خواهد رسید. روند تولید متوقف نیست چه برای ماه‌های جاری یا عید نوروز و... طرح‌هایی آماده نمایش خواهد شد، اما به‌دلایل متعدد که مهمترین آن نرخ تولید نمایشی کشور است ـ به‌ویژه با راه افتادن نمایش خانگی که نرخ‌های تولید را بالا بردند ـ حتماً نیازمند این هستیم که با کمک مجلس و دولت برای ارتقای برنامه‌های فاخر در آثار نمایشی بتوانیم این کار را انجام دهیم. دغدغه فعلی ما این است که بودجه واقعی صداوسیما با ارقام تولید همخوانی ندارد، برای همین درخواست ما از دولت و مجلس این است که جامعه نیاز دارد که کارهای خوب و فاخر در حوزه‌های گوناگون مسابقه نمایشی و... ببیند. توان صداوسیما محدود است که با کمک دولت و مجلس باید افزایش پیدا کند.

در تمام رسانه‌های دنیا مردم با استوری‌ها و پست‌هایی که مجریان و چهره‌های مشهور رسانه می‌گذارند، تفاوتی میان هویت شخصی و کاری آنها قائل نمی‌شوند

او همچنین درباره عدالت آموزشی در صداوسیما و مدرسه تلویزیونی، بیان کرد: شعاری در این دور تحول صداوسیما داده شده است تحت عنوان؛ هویت‌محوری و عدالت‌گستری، برای اینکه بتوانیم از رسانه ملی در جهت عدالت آموزشی چه در مناطق برخوردار و چه در مناطق محروم استفاده کنیم، برای رسیدن به این هدف باید بهترین کیفیت آموزشی و از جدیدترین روش‌های آموزشی آن استفاده کنیم که در دنیا مرسوم است حتی در حوزه‌های نمایشی که می‌توان از آنها استفاده کرد تا بتوانیم با بهترین معلمان مطالب درسی را برای دانش‌آموزان ارائه دهیم، ما در زمان حاضر در مرحله اول هستیم امیدوارم بتوانیم در پیش‌دانشگاهی و کنکور این شیوه را ارائه دهیم.

واکنش رئیس صداوسیما به ویدئوی مهران مدیری

رئیس صداوسیما در پایان درباره ویدیویی که مهران مدیری منتشر کرده است و احتمال همکاری و پخش برنامه "دورهمی"، خاطرنشان کرد: کار کردن در رسانه ملی خدمت به جامعه هست، کسی که بتواند این کار را در قالب خدمت به رسانه ملی انجام دهد باید افتخار کند؛ همان‌طور که کار کردن در رسانه ملی برای من و همکارانم افتخار است، کسی که بخواهد از این امکان و فرصت استفاده کند قدمش روی چشم، قبلاً هم گفتم که از تمام ظرفیت و استعدادی که قدر این فرصت را بداند با تمام وجود استفاده می‌کنیم اما اگر نخواهد از این فرصت استفاده کند یا قدرش را نداند، استعداد در جامعه زیاد است و طبیعت رسانه هم ایجاب می‌کند که استعدادها دائماً شناسایی شوند و به نیروهای تازه‌نفس میدان داده شود تا ما محدود در یک مرحله نشویم.

سرانجامِ پخش برنامه «دورهمی»

جبلی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به بودجه‌ای که صرف ساخت برنامه «دورهمی» شده است سرانجامِ پخش آن به کجا می‌رسد، توضیح داد: ما برای برنامه‌ای هزینه کردیم و تولید شده است، درباره جوانب حقوقی آن در معاونت حقوقی سازمان صداوسیما بررسی‌هایی در حال انجام است، اما باتوجه به موضع‌گیری‌هایی که شد باید درباره ادامه پخش برنامه بررسی انجام شود که؛ برنامه پخش شود یا خیر؟ در زمان حاضر جمع‌بندی این است که دورهمی در کنداکتور پاییز قرار داده نشده است.

او در واکنش به استوری‌ها و پست‌های مجازی مجریان و برخی از هنرمندان تلویزیون نسبت به اتفاقات اخیر، گفت: در تمام رسانه‌های دنیا مردم با استوری‌ها و پست‌هایی که مجریان و چهره‌های مشهور رسانه می‌گذارند، تفاوتی میان هویت شخصی و کاری آنها قائل نمی‌شوند، برای همین چون هویت فرد گره خورده است به هویت رسانه‌ای او، برای هرگونه موضع‌گیری ـ که در همه جای دنیا هم وجود دارد و معمول است ـ حتماً باید هماهنگ با سیاست‌ها و مواضع آن رسانه باشد، در این مورد میان صداوسیما و دیگر رسانه‌های دنیا فرقی وجود ندارد.

رئیس صداوسیما در پایان اضافه کرد: کسی که توسط رسانه ملی شناخته شده و شهرت پیدا کرده است و این شهرت به رسانه ملی ربط دارد، باید موضع او به‌طور عادلانه و منصفانه با رسانه ملی هماهنگ باشد، اگر آن قاعده را رعایت نکند سازمان هم وظیفه خود می‌داند که رفتار مناسب را داشته باشد، در دنیا هم افراد مشهوری که موضع‌گیری می‌کنند که با سیاست‌های آن رسانه همخوانی ندارد با آنها هیچ تعارفی نداشتند، ما هم با تمام طرف قراردادهایمان این نکته را بیان می‌کنیم؛ "اگر به شهرت رسیدید باید یادتان باشد که نماینده رسانه ملی هستید و موظفید که در مورد موضع‌ها تابع نظرات صداوسیما باشید در غیر این صورت از صداوسیما جدا خواهید شد."

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    مهران مدیری امان نامه دریافت کرد ؟!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها