امام رضا(ع) و ولیعهدی مامون؛ از رویگردانی برخی شیعیان از امام تا گسترش شیعه و زندگی علنی علویان

سفر امام رضا(ع) به مرو بیشتر به نفع شیعیان بود تا عباسیان. با این سفر، چند مکتب شیعه در طوس و قم و شیراز و... شکل و این مذهب آرام آرام سراسر ایران را فرا گرفت.

امام رضا(ع) و ولیعهدی مامون؛ از رویگردانی برخی شیعیان از امام تا گسترش شیعه و زندگی علنی علویان

به گزارش خبر فوری، داستان سفر امام رضا (ع) به مرو و پذیرش ولایت عهدی مأمون عباسی از آن داستان هایی است که در همان زمان نیز بسیار حاشیه ایجاد کرد و باعث شد برخی شیعیان ناآگاه نیز از امام(ع) روی گردان شده و حتی قصد جانشان را کنند. اما در پشت این اتفاق چه سری واقع است؟ بد نیست مروری تاریخی بر این قضیه داشته باشیم.

چرا مامون امام رضا (ع) را ولیعهد خود کرد؟

خلفای عباسی از زمان ابوالعباس سفاح (اولین خلیفه این خاندان) تا زمان هارون الرشید، سیاستی دوگانه در قبال ائمه اطهار پیش می گرفتند. آنها در عین اینکه خود را خونخواه ائمه می دانستند، به اهل بیت جسارت کرده و امامان را به زندان می انداخته و به شهادت می رساندند.

با آغاز خلافت عبدالله مامون، پسر هارون الرشید این رویه تغییر کرد. او که بعد از برادر کوچکترش، امین به خلافت رسیده بود از نظر بزرگان خاندان عباسی یک غاصب به حساب می آمد. او از مادری غیرعرب زاده شده و به امر پدرش ولیعهد برادر کوچکترش شده و به امارت خراسان رسیده بود. با این حال، با همراه کردن ایرانیان و برخی علویان با خود، علیه امین شورید و بعد از فتح بغداد، سر او را از تن جدا کرده و به مقام خلافت امارت اسلامی رسید.

از آنجا که عباسیان در ابتدا مامون را یک غاصب می دانستند، حاضر نبودند با او همراه شده و در رکابش شمشیر بزنند. این اتفاق باعث شد در بغداد، مدینه، مکه، کوفه و برخی بلاد دیگر  شورش هایی علیه مامون شکل بگیرد. مامون برای استوار کردن خلافتش احتیاج به نوعی مشروعیت داشت. خاندان عباسی او را طرد کرده بودند و به همین علت، احتیاج داشت که حمایت برخی گروه های دیگر را کسب کند. او برای پر کردن این خلاء دو سیاست را پیش گرفت؛ او در گام نخست، به جذب ایرانیان پرداخت. او فضل بن سهل را که یک ایرانی سابقا زرتشتی بود به وزارت برگزید و طاهر بن حسین را نیز که یک ایرانی بود سپهسالار لشگر خود کرد. همچنین، انتخاب مرو به عنوان پایتخت یک گام دیگر توسط مامون بود که او را به ایرانیان نزدیک‌تر می کرد.

اما گام دوم مامون مهم تر بود. او سعی کرد شیعیان و علویان را نیز با خود متحد کند. او امام رضا(ع) را به مرو آورد، ابتدا پیشنهاد خلافت را به او داد و بعد از اینکه امام (ع) آن را نپذیرفت، پیشنهاد ولایت عهدی را به ایشان داد. امام هم به شرط اینکه در امور سیاسی و عزل و نصب حکام و احکام لشگری و اداری دخالت نکنند، این پیشنهاد را پذیرفتند.

چرا امام رضا (ع) ولایت عهدی مامون را پذیرفت؟

اما چرا امام رضا(ع) این پیشنهاد را پذیرفتند؟ شواهد تاریخی نشان می دهد که ایشان نه علاقه مند به قدرت بودند و نه می خواستند در سیاست دخالتی کنند، ایشان منتظر فرصتی برای گسترش مرام و مسلک شیعه بودند که مامون این فرصت را به ایشان داد. مقام ولایت عهدی باعث مصونیت و شهرت بیشتر امام(ع) در ایران شد. علویان که همواره از سختگیری خلفای اموی و عباسی می ترسیدند، حالا بدون ترس و به صورت علنی با شال و دستار سبز به کاخ مامون آمده و در مجلس امام رضا(ع) حاضر می شدند. امام بدون هراس، احادیث مختلفی نقل کرده و شاگردانشان این احادیث و معارف را ثبت می کردند.

همچنین، عدم دخالت امام در امور سیاسی، باعث افزایش محبوبیت ایشان شد چرا که هیچکس ظلم و خطای عباسیان را به پای امام نمی نوشت. به جز این، حمایت از فقرا و بدهکاران شهر باعث محبوبیت دو چندان ایشان  و مسلک اهل بیت گردید.

در باب محبوبیت امام رضا (ع) همین بس که وقتی در یک سال مامون به ایشان پیشنهاد داد که نماز عید فطر را بخوانند، چنان جمعیتی در محل نماز  جمع شد که مامون ترسید این جمعیت به کاخ حمله کرده و آنجا را تصرف کنند، این شد که خود به محل نماز رفت و نماز عید را خواند.

در نتیجه می توان گفت سفر امام رضا(ع) به مرو بیشتر به نفع شیعیان بود تا عباسیان. با این سفر، چند مکتب شیعه در طوس و قم و شیراز و ... شکل گرفت و این مذهب آرام آرام سراسر ایران را فراگرفت. این در حالی است که مأمون نتوانست شورش های بغداد را آرام کند و مجبور شد تغییر سیاست داده و اولا پایتخت را از مرو به بغداد منتقل کند و ثانیا، امام رضا (ع) را به شهادت برساند تا جلوی گسترش شیعه گری را در قلمرو خود بگیرد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • رابی
    1

    خب این چیزها که نوشتی چه ربطی به مردم ایران داشت.مردم ایران نه شیعه هستند و نه سنی و دین اسلام به زور شمشیر اعراب به آنها تحمیل شد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      از‌زمان‌صفویه‌مردم‌ساده‌لوح‌ایران‌را‌‌تا‌این‌زمان‌سر‌کار‌
      گذاشته‌اند‌

    • ناشناس
      0

      از ترس جانش! علی بن موسی الرضا (ع) علیرغم میل باطنی چاره ای جز پذیرش ولایت عهدی مأمون خلیفه عباسی نداشت به همین خاطر با شروطی ولایت عهدی را پذیرفت هر چند می دانست این ولایت عهدی دوامی ندارد.

  • ناشناس
    1

    حکومت صفوی باعث رسمی شدن مذهب شیعه شد وان هم فقط بخاطر حفظ حکومت و مقابله با عثمانی بود و جنگ حیدری و نعمتی راه انداخت و مردم بی سواد و عامی را هم گول زدند و آنها را به کشتن دادند ولی خودشان با کارخانه فتوا سازی اخوندها حرمسرای ۱۰۰۰ نفری دایر کردند،ای بشر کی از خواب غفلت و جهالت رها می شوی،خدا ترا آزاد آفریده است

  • ناشناس
    0

    مأمون با مالیات پردم ابران را سر کیسه میکرد
    بعضی ها هم با تعییر قانون خمس

  • ناشناس
    0

    دو پسرعموی عرب
    به دو شکل متفاوت از مردم خراج میگرفتن
    یکی با مالیات ودیگری با خمس

  • ناشناس
    0

    امام رضا (ع) با دریافت وجوهات شرعی از مردم ایران زندگی خوب و راحتی داشتن

  • نادری
    0

    مشهد محل کسب ثروت آخوندها

  • ناشناس
    2

    یا امام رضا ،،،از خدا بخواه تا به مردم ایران کمک کند تا خارجی ها را از ایران بیرون کنند

  • ........
    29

    افراد جامعه را مثل یک پیکر انسان در نظر بگیریم همه لازم و ملزوم هم هستند آخوند، دکتر، مهندس ، معلم ، مکانیک ........که ادامه ی حیات طبیعی و سلامتی را تضمین می کنند کسانیکه دم از تفرقه میزنند نشانه هاشو از همین جاها برادران اطلاعات ردیابی و نابودشان کند این افراد به الله قسم دو دسته بیشتر نیستند۱_افراد حسود دستور بگیر از شیطان ۲_ دست نشانده های غرب

    نظرات شما -
    • واری
      1

      زر مفت نزن تا یکی حرف می زنه قضیه رو امنیتی می کنید تا دهان ملت را ببندید خجالت بکشید شما از ساواک و موساد هم بدترید

    • ناشناس
      0

      زاللو هم در کنار طعمه اش زندگی خوبی داره

  • حلوای تلخ
    0

    دیگه آخرشه فقط ملت ایران

  • جانما
    0

    بهترین گزینه برای حل اختلافات رفراندم هست ، هیچکس از رفراندم نترسه

  • ناشناس
    1

    الان میلیون ها ایرانی فقیر وجود دارند که از امام رضا ع مظلوم تر هستند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بنده خدا امام رضا نیاز به پولهای من شما نداره ،کسانی هستند کاسبی دارن با پولهای زائرین ، برای خودشان امپراتوری درست کردن ،کارمند ،مستخدم و..... بدست آوردن

  • ایرانی
    0

    امام رضا و مامون هردو آقازاده بدنیا امدند. آقازاده زیستن و آقازاده رفتند. ما ماندیم در نوکری که بعد ۱۴۰۰ سال هنوز به بلوغ نرسیدیم . الان هم اخوندها اصرار به نوکر ماندنمان دارد
    ..

  • ناشناس
    1

    گزینه نظامی روی میز خواهد بود.احتمالا اولین هدف بمباران حرم امام رضا باشه

  • خرمایی
    0

    یه نمونه موفق حکومت دینی در طول تاریخ اعلام کنید دین از سیاست جداست

  • دح
    12

    شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه ، هالوها اولا ما افتخار میکنیم که خاک ایران مدفن امام معصوم ، امام رضاست ، و همین امر باعث عنایت ویزه حق تعالی به ایران اسلامی است ، ثانیا اینقدر ادم ها بوندند که از 43 سال قبل ثانیه شماری کردند که این انقلاب سرنگون بشه ، اما خودشون سرنگون و سر به نیست شدند و این انقلاب ماند، نه 43 سال و نه 430 سال بلکه این انقلاب تا ابد و روز قیامت پرچم ان در ایران در
    اهتزاز خواهد ماند، چراغی را که ایزد بر فروزد ، هر انکس اف کند ریشش بسوزد،

    نظرات شما -
    • حمزه
      0

      علمی صحبت نکردی ، شعار دادی،، اینها عدله تاریخی آوردن شما هم میبایست اگر اعتراضی دارید در رد آن دلیل منطقی مطرح کنید

    • اری
      0

      کاربر دح،بیسوادی

    • تاریخ بخوانید
      1

      عزیزم مرقد امام رضا قبرستان خانوادگی عباسی هست و هارون الرشید دفن شد چون امام رضا اراده خاصی به هارون داشت اجازه دادن پیش پدرشان دفن شود ، همانطور که رفسنجانی پیش خمینی دفن شد ، اگر رفسنجانی مخالف خمینی بود مگر حکومت اجازه دفن صادر میکرد ، بقیه مطالب نظر خودت و خود دانی حق یا باطل است

  • ناشناس
    0

    چرا ؟ از خود امام باید پرسید ، حتما مشکل با عباسی ها نداشتر

  • ناشناس
    0

    با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    البته همه راههای پیشنهادی، فیلترند
    برگشت به دوران کبوتر نامه بر مبارک باد
    مثل خیلی برگشت های دیگر

  • ناشناس
    0

    یک حرف در طول چند ساعت و چند روز 180 درجه فرق میکنه، شما چطور انتظار دارید وقایع هزار و چند سال پیش همونطور که بود بیان بشه الان؟
    تاریخ یعنی دروغ.هیچ وقت نباید باور کرد. امامان جمعه وقتی از دوران امامان میگن مثلا فلان امام در کوچه ای در کوفه راه میرفت و 2 نفر جلوش سبز شدن و ناسزا بهش گفتن و این حرفها.آخه تو از کجا اتفاقی که هزار سال پیش افتاده رو خبر داری؟
    دین یعنی دکان برای سرکیسه کردن مردم.هرجوری که دلتون میخواد زندگی کنین و به حرف هیچکس گوش ندین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها