چرا حرص و جوش صدا و‌سیما بر سر تاج و کی‌ روش را باور نمی‌کنیم؟

هیاهوی صدا و سیما بر سر بازگشت مهدی تاج و کارلوس کی‌روش به فدراسیون فوتبال و تیم ملی فوتبال ایران باورپذیر نیست و بیش از اندازه تصنعی و شخصی به نظر می‌رسد اما چرا نمی‌توان باور کرد و حس می‌کنی داستان دیگری در کار است؟

چرا حرص و جوش صدا و‌سیما بر سر تاج و کی‌ روش را باور نمی‌کنیم؟

 اگر صدا و سیما در قضیه  سیسمونی‌گیت  سراغ مقام محترم مربوطه می‌رفت یا از مجری صریح‌اللهجه‌ای مثل  دلاوری  می‌خواست با او گفت‌و‌گو کند تا ببیند داستان چیست و شاکی افشاگر کیست و چه نظری دارد یا اگر صدا و سیما برنامه‌ای داشت تا  هر روز ضرر احیا نشدن برجام  را یادآور می‌شد یا اگر همین تلویزیون  حق پخش مسابقات فوتبال  را پرداخت می‌کرد یا انتقادات از زبان مجریانی بود که از نظر مردم مقبول بودند می‌شد قدری از این حرص‌و‌جوش را باور کرد و به حساب حساسیت و مو را از ماست بیرون کشیدن گذاشت ولی چه کنیم که حالا نمی‌شود.

چرا نمی‌شود؟ چون نمی‌شود بقیه جاها را گل و بلبل نشان دهی و به اینجا که برسی ذره‌بین برداری ببینی کی قرار است چقدر بگیرد؟

اگر صدا‌و‌سیما در  ماجرای متروپل آبادان  یک گزارش افشاگرانه داشت یا تا شایعه مربوط به  مشاور عالی وزیر راه  وشهرسازی در شهر پیچید سراغ  رستم خان قاسمی  می‌رفت یا اصلا از شخص رییس جمهور می‌پرسید می‌گفتیم اینها واقعا خیلی حساس‌اند به بیت‌المال اما این‌که همه امور دیگر را رها کنند و دو دستی فقط بچسبند به این قضیه کمی نامتعارف است.

علت چیست؟ یک دلیل می‌تواند این باشد که چون مجری برنامه ۹۰ به حمایت از سرمربی خارجی و خاصه کی‌روش اشتهار داشت اینها می‌خواهند به عکس عمل کنند و بگویند ما خیلی ضد‌فسادیم.

یک دلیل می‌تواند این باشد که سراغ هر حوزه‌ای بروند این قدر آزادی عمل ندارند و بعد از روی کار آمدن دولت آقای رییسی دولتی‌ها را دیگر نمی‌شود نقد کرد و گرنه  مهران‌خان مدیری  چرا باید به جای ساخت برنامه  دورهمی  و استهزای مدیران اجرایی برای فروشگاه رفاه تبلیغ کند تا یکی بگوید من دختر خاله فلانی‌ام و او تعجب کند در حالی که تعجب‌های او بسی بزرگ‌تر می‌تواند باشد.

چرا حرص و جوش صدا و‌سیما بر سر تاج و کی‌روش را باور نمی‌کنیم؟

دلیل اصلی اما اینها نیست. هر نهادی که کمی مستقل از اراده آقایان باشد نباید تحمل شود. این که فدراسیون فوتبال با ای‌اف‌سی و فیفا ارتباط داشته باشد و آنها بتوانند فدراسیون را در صورت اجرا نکردن مقررات و ضوابط تعلیق کنند و فدراسیون برای خودش درآمد و بودجه داشته باشد قابل تحمل نیست و بحث تاج و کی‌روش فرع است.

چرا انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران از سال ۸۸ بسته است ولی به انجمن تهران اجازه دادند؟ چون انجمن ایران با آی‌اف‌ج - فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران- ارتباط داشت.

مشکل اصلی در ارتباط نهادهای داخلی با نهادهای بین‌المللی است. خیلی برای آقایان ثقیل است که بتوانی زیر بار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نروی و محتوای دوربین را تحویل ندهی یا دیر ارایه کنی ولی وقتی فیفا الزام کند تماشاگر زن را باید راه بدهید تن بدهیم تا تعلیق‌مان نکنند.

چرا حرص و جوش صدا و‌سیما بر سر تاج و کی‌روش را باور نمی‌کنیم؟

مهدی تاج البته در همین مملکت زندگی می‌کند و مدیری خودی است و دیدیم که کیهان هم علیه او موضع نگرفت اما همین که هر از گاهی به فیفا و ضوابط آن اشاره می‌کند که کمی هم با چاشنی هشدار همراه است به دل این جماعت شیرین نمی‌نشیند.

دوست دارند فدراسیون فوتبال مثل دهه ۶۰ کاملا وابسته به دولت و مطیع باشد. یادمان بیاید که وقتی به  حسین    آب‌شناسان  رییس وقت گفتند طبق مقررات فیفا نمی‌توانید در رای نهایی داور دخالت کنید و نتیجه را تغییر دهید پاسخ داد: من تابع قوانین اسلام هستم نه فیفا.


درست است که فیفا نهادی سیاسی نیست ولی برای نواصول‌گرایی حاکم بر صدا و سیما مثل اف‌ای‌تی‌اف یا گروه مالی ویژه است. اگر می‌توانستند از فیفا خارج می شدند ولی چه کنند که نمی‌شود.

در واقع بحث تاج و کی‌روش فرعی است و گرنه اگر دغدغه فوتبال بود حق پخش را درست و حسابی می‌پرداختند. اگر به احترام نظر مردم بود مجریان محبوب مردم را نمی‌راندند و نمی‌تاراندند.

این حرص و جوش اگر همه جایی بود باور کردنی بود اما نمی‌شود تا دانشگاه آزاد دست اعتدال‌گراهاست هر روز ناله کنی و بعد که دست خودشان بیفتد هیچ نپردازند یا شهرداری یا هر نهاد دیگر.

این که مجری فوتبال برتر دو تا نماینده گیر می‌آورد تا به برخورد قضایی دل ببندند  یعنی دوست داریم پرونده‌ها از این مسیر بگذرد نه از فیفا و کل مشکل با فیفاست که به تماشاگر زن تن می دهی داور زن را الزام می‌کنند وگرنه تاج که همان تاج است و بامزه وقتی است که مجری یک برنامه ورزشی می‌گفت قرارداد با کی‌روش یعنی ۱۱ سال به عقب بازگشتیم. گشت ارشاد راه بیندازید و اینترنت را کند کنید بازگشت نیست و در مذاکرات هسته‌ای حرف‌های دوره سعید جلیلی را بخواهید تکرار کنند بازگشت به عقب ایست اما این یک فقره بازگشت به عقب است؟!

آدم یاد  آتقی  سریال نوستالژیک  آینه عبرت  می‌افتد که زنش مدام به دوچرخه او در حیاط گیر می‌داد و آتقی هم می‌گفت همه چیز این خانه سرجای خودش است و فقط دوچرخه من سرجایش نیست؟

آیدین آغداشلو ی هنرمند و منتقد درباره یک روزنامه‌نگار سرشناس که قلم و سبک او را دوست می‌دارم به طعنه گفته بود:  او رفیق ماست ولی نفهمیدم از کی مصدقی شد!  حالا به جماعت صدا وسیما هم می‌توان گفت شما از کی با بازگشت به عقب مخالف شده‌اید؟ شما که تمام همت‌تان این است که جامعه را به قبل برگردانید. 

 بله! چون این ژست‌ها به صدا‌وسیمایی که هیچ غیری را برنمی‌تابد نمی‌آید حس می‌کنی درد از جای دیگری است. این است که دوست ندارند فدراسیون فوتبال مستقل باشد. شوخی نیست برای سمن‌ها دارند قانون می‌نویسند که تحت نظارت باشد آن وقت نهادی در این حد برای خود مجمع و انتخابات داشته باشد؟ درست است که بخشی از ترکیب مرتبط با دستگاه هاست ولی انتخاباتی که از قبل نتوانند آن را هدایت کنند مطلوب‌شان نیست وگرنه برای صدا و سیما چه فرقی می‌کرد کی‌روش ماهی ۵۰ هزار یورو بگیرد یا کمتر یا بیشتر یا مگر اسکوچیچ پول نمی‌گرفت.

    دوست دارند هر دستی زیر ساطور خودشان باشد. هر دست که زیر ساطور اینها نباشد بهتر است اصلا نباشد!

    نه! مشکل این است که صدا وسیما بخواهد و بتواند شبکه نمایش خانگی را زیر کنترل بگیرد ولی فدراسیون فوتبال را نتواند. مشکل با استقلال یک نهاد ولو در حد استقلال نسبی است نه با رقم قرارداد و آمدن و نیامدن فلان خارجی یا جوان مردی در حق سرمربی سابق که اگر چنین اخلاقی پیشه کرده باشند همه جا باید به چشم بیاید.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ناشناس
    0

    جو جامعه بسیار مسموم و متشنج است! هیچکس سر جای خود نیست! هیچکس چشم دیدن همنوع یا رقیب خود را ندارد! همه و همه در حال زدن ریشه یکدیگر هستند!

  • ناشناس
    0

    چون سراپای صدا و سیما دروغ دروغ دروغ و دروغ محض است

  • ناشناس
    0

    نو اصولگرا خیر نو طالبان گرا

  • ناشناس
    0

    چون این صداوسیما میلی ست نه ملی!بهترین سرمایه خودیعنی عادل فردوسی پور رو هنوز برنگردوندند.

  • ناشناس
    0

    زایران کربلا گرفتار تردد ومشکلات زیادی شدند ولی صدا وسیما بی تفاوت وخیلی ناچیز گزارش پخش کرد واین بدان معناست خیلی اهل حرص وجوش خوردن نیستند

  • ناشناس
    0

    صدا و سیما یعنی فقط صدای عده ای خاص شنیده شود سیمای عده ای خاص محبوب نشان داده شود. صدا و سیمایی که میلی اداره میشه فقط یک نهاد پرهزینه و کم بازده میشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها