هنرمند پیشکسوت خوشنویس:

خط، عزیز هنرهای تجسمی است/ چه مرتبه‌ای بالاتر از حضور بر پرده کعبه

هنرمند پیشکسوت خوشنویس، خط را عزیز هنرهای تجسمی توصیف کرد و گفت: خط در بالاترین ارزش و جایگاه، چنان شرافتی پیدا کرد که توانست بر پرده خانه خدا بنشیند، هیچ هنر تجسمی از چنین مرتبه‌ای برخوردار نیست.

خط، عزیز هنرهای تجسمی است/ چه مرتبه‌ای بالاتر از حضور بر پرده کعبه

عنایت‌الله نظری نوری متولد ۱۳۱۶ در محله سرچشمه تهران است. وی فارغ التحصیل دوره کارشناسی رشته ادبیات دانشگاه تهران و دوره ممتاز نقاشی جهاد دانشگاهی هنر است و بیش از ۵۰ سال است حضوری فعال در جامعه هنری دارد و علاوه بر خلق آثار نقاشی خط و آبرنگ، ‌کالیگرافی جمعی و انفرادی در ایران، به عنوان کارشناس هنری، مقالات و سخنرانی‌های متعددی را تحریر کرده‌است. آثار او تاکنون در آمریکا، ایتالیا، انگلیس سوئیس،‌ مالزی و ... به تماشا درآمده‌است.

خط، عزیز هنرهای تجسمی است/ چه مرتبه‌ای بالاتر از نشستن بر پرده کعبه

با این هنرمند پیشکسوت خوشنویسی در حاشیه بازدید از نمایشگاه خوشنویسی درخت دوستی بنشان آثار استاد جلیل رسولی، درباره جایگاه خوشنویسی در هنرهای تجسمی گفت و گو کردیم.

خط، عزیز هنرهای تجسمی است/ چه مرتبه‌ای بالاتر از نشستن بر پرده کعبه

چه عزت و شرافتی بالاتر از نشستن بر پرده خانه خدا

وی درباره جایگاه خط و خوشنویسی نزد ایرانیان، اظهار داشت: ایرانیان همگی فرزندان شعر هستند و شعر جایی به عزت خود رسید که خوشنویسان ایران از زمان صفوی به این طرف خط را شرافت و عزت بخشیدند و در حق شعر و خط فارسی خدمت کردند.

نظری نوری بیان کرد: بالاترین ارزش و جایگاه خط این است که در هنرهای تجسمی خط چنان شرافتی پیدا کرد که توانست آیات الهی را با آن نگارش کنند و توانست بر پرده خانه خدا بنشیند، هیچ هنر تجسمی نتوانست چنین شرافت و جایگاهی پیدا کند. باید به خط احترام بگذاریم و آن را دوست داشته باشیم و در این حوزه بیش از همیشه کار کنیم.

وی تصریح کرد: همه انسان‌ها از استعداد برخودارند، هر کسی منکر شود در حق خدا کم‌لطفی و بی‌محبتی کرده است، بشر استعداد دارد، اما استمرار ندارد؛ استعداد شعر خدادادی است، اما باید با استمرار و همت کار را شروع کرد.  

پیشکسوت خوشنویسی گفت: خط عزیز هنرهای تجسمی است و از جایگاه خاصی برخوردار است، هیچ چیز برتر و والاتر از آیات مقدس قرآن کریم نداریم، همین آیات به امر خداوند به قلب پیامبر(ص) نازل شده و اکنون با خواندن آن روح ما تازه می‌شود.

نظری نوری بیان کرد: خط این خدمت را به بشریت کرد که بتواند آیات الهی، کلام و بیان زیبا، پندها و اندرزها و شعرهای بی‌مثال شعرهای بزرگ را ثبت و حفظ کند. همه اشعار و داستان‌هایی که از دوران دور تا کنون در میان نقل قول‌های مردمان جاری و ساری است با خط ماندگار شده است.

خط، عزیز هنرهای تجسمی است/ چه مرتبه‌ای بالاتر از نشستن بر پرده کعبه
نمایشگاه «درخت دوستی بنشان» آثار هنرمند خوشنویس جلیل رسولی - خانه فرهنگ و هنر گویا 

مولانای خوشنویسی زمان حاضر

نظری نوری گفت: نمایشگاه درخت دوستی بنشان نمایشگاه به موقع و بسیار ارزشمندی است، بیش از ۵۰ سال است که استاد جلیل رسولی را می‌شناسم، همان طور که غزل و مثنوی های مولانا جهانگیراست ، همان‌طور که سعدی و حافظ فرهنگ ما را ساختند یا فردوسی کلام فارسی این‌چنین شیرین، سالم و محکم ساخت، اعتقاد دارم آثار جلیل رسولی هم جهانگیر است، او به مولانای خوشنویسی زمان حاضر است.

وی گفت: باید ساعت‌ها در مقابل تابلوها و آثار او ایستاد، می‌توان قدرت ذهن خلاق و دستان هنرمندش در نوشتن آیات الهی، اسما مبارک، ابیات شعرای نامدار ایران را دید، غرق شد، لذت برد و تحسین کرد.

پیشکسوت خوشنویسی بیان کرد: باید از مدیران خانه فرهنگ و هنر گویا و برگزارکنندگان این نمایشگاه ، قدردانی کرد که این نمایشگاه را دایر کردند، ما ایرانیان باید افتخار کنیم کلمات زیبای خدا را با این همه زیبایی ثبت و نگارش می‌کنیم و نگاه می‌کنیم و لذت می‌بریم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم رضا مافی (هنرمند خوشنویس ۱۳۶۱-۱۳۲۲) گفت: هنوز خیلی از رضا مافی‌ها به دنیا نیامده‌اند، ایرانی‌ها اهل طبع و هنر و عشق هستند، نسل جدید خوشنویسی ایران بسیار درخشان هستند و این مسیر هر روز با ستارگانی درخشان، نورانی‌تر می‌شود.  

نظری نوری در تبیین عقل و عشق خاطر نشان کرد: عقل سلیم فقط با ایمان به دست می‌آید، ولی عشق پدیده الهی است و هیچ عنصر و پدیده ای به جایگاه عشق نمی‌رسد، عاشق ذات خداوند و مظهر محبت است و حضرت حق عشق را به انسان آموخت و عاشق به واسطه ظرفیت‌های عشق می‌تواند سختی‌های را تحمل کند و عشق مزد نمی‌خواهد، باید به ایمان عقل را سلیم کرده و به عشق بپردازیم.

وی گفت: پدرم تاکید داشت نام الله به دنبال اسم پسرانش باشد، نام یکی از برادرانم روح‌الله است، او در ۱۰۸ سالگی می گفت «گر من زتو غافل شدم تو خود مرا آگاه کن» من هم از خدا خواسته ام که مراقبم باشد، مراقب سرزمین مان و مردم باشد. باید در برابر شهدای این سرزمین سر به خاک گذاشت و دستان پدران و مادران آنها را بوسید.

خط، عزیز هنرهای تجسمی است/ چه مرتبه‌ای بالاتر از نشستن بر پرده کعبه
جلیل رسولی استاد خوشنویسی و نقاشیخط

درخت دوستی بنشان

نمایشگاه درخت دوستی بنشان شامل ۳۰ اثر خوشنویسی جلیل رسولی ۱۷ تیر در خانه فرهنگ و هنر گویا افتتاح شده است و تا ۶ مرداد ادامه دارد. علاقه مندان می توانند هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۰ از این آثار بازدید کنند. 

این آثار با خط نستعلیق و شکسته به رشته تحریر درآمده و با قلم‌های ۴ تا ۱۰ سانت روی کاغذهای دست‌ساز خوشنویسی شده‌اند. «بسم‌الله الرحمن الرحیم»، «لااله‌الاالله»، «محمدرسوال‌الله»، «علی ولی‌الله» و اشعار حافظ از برجسته ترین آثار نمایشگاه استاد جلیل رسولی است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها