رد پای ابراهیم در مکه/ عکس

در ۱۳ متری کعبه، محفظه‌ای شیشه‌ای قرار دارد که ردپای ابراهیم خلیل‌الله در آن نگهداری می‌شود، این محل را «مقام ابراهیم» می‌نامند.

رد پای ابراهیم در مکه/ عکس

مقام ابراهیم به باور مسلمانان، نماد سختی‌ها و فداکاری حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) به‌ویژه در زمان ساخت کعبه است. بنابراین، هنگامی که مسلمانان به حج یا عمره می‌روند، به مقام ابراهیم با خواندن نماز، ادای احترام می‌کنند. این محل در ۱۳ متری کعبه قرار دارد. درباره سنگی که اثر یک جفت پا روی آن نقشه بسته شده، روایت کرده‌اند حضرت ابراهیم (ع) هنگام ساختن کعبه در مکه، روی آن ایستاده است.

درباره این سنگ گفته شده که طول و عرض آن حدود ۴۰ سانتی‌متر و ارتفاع آن تا ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد، اما عمق هر دو رد پا به ترتیب ۹ و ۱۰ سانتی‌متر است، فرورفتگی یکی از رد پاها بیشتر از دیگری است و اثر انگشتان در هر دو رد پا مشخص نیست.

رد پای ابراهیم در مکه

سنگی که ردپاها در آن نقش بسته، یک‌بار در حکومت عمر جابه‌جا شده و بعدها به محل کنونی برگشته است، جایی که گفته شده است حضرت ابراهیم (ع) پس از ساخت کعبه آنجا نماز خوانده است. سنگ قبلا در ضلع شرقی کعبه قرار داشت.

محفظه مقام ابراهیم تاکنون چندبار تغییر کرده و بازسازی شده است. سنگ نقش پاهای حضرت ابراهیم (ع) نیز نخستین‌بار در سال ۱۹۶۷ توسط یک سازه چوبی به ابعاد سه در شش متر پوشانده شد که انجام حج یا عمره را برای مسلمانان دشوار می‌کرد.

رد پای ابراهیم در مکه

مقام ابراهیم در دوران عثمانی به عنوان بخشی از زیارتگاه بازسازی شد، اما پس از تسلط سعودی‌ها، این ضریح تخریب شد و یک جعبه ورقه آهنی برای محافظت و حفظ سنگ آن ساخته شد.

طواف واجب حج بین محدوده کعبه و مقام ابراهیم انجام می‌شود و نماز طواف نیز پشت مقام ابراهیم خوانده می‌شود.

رد پای ابراهیم در مکه

رد پای ابراهیم در مکه
مسجدالحرام، تیرماه ۱۴۰۱
منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • بابک
    3

    شماره کقش او چند بوده ، بنظر میاد ایداس بزرگ پا باشد

  • زکی
    0

    یعنی زمانی که کعبه دست بت پرستان بود اونها هم این را میدانستند.

  • حاج قاسم طوسی
    6

    عجب توهماتی

  • به بابک
    28

    تو اگر ادب و تربیت داشتی درین روز مبارک به پدر انبیا حضرت ابراهیم خلیل الله(ع) توهین نمیکردی بی اصل و نسب...پس معلومه اون مغز کوچیکت فقط در یه محدوده ی خاصی سیر میکنه....

  • ناشناس
    0

    زماني كه دست بت پرستان بود چگونه نگهداري ميشده از رد پاي اين بت شكن

  • ناشناس
    0

    چطور این همه ظریف کاری و قدرت خداوند در عالم نمیبینید چسبیدید به دو کودال

  • اندیشه
    3

    واقعا تاسف داره برای کسانی که به این خرافات باور دارن مگه حضرت ابراهیم تو مواد مذاب قدم میزد یا تو نمک گیر کرده بود که جا پاش مونده این دیگه چیه اون هم در جایی که ملتش تا ۴۰ سال پیش اصلا خارج از بحث پیشرفت و تکنولوژی بودن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      این همون چیزیه که کوته فکرانی مثل من و تو رو باهاش سر کیسه میکنند

  • ها
    0

    خدایا خودت نجات‌مان بده

  • سید احسان
    1

    آنچه مهم تر از رد پاست راه ایشون است ،آنچه اهمیت دارد سیرت است نه صورت متاسفانه ما راه گم شدیم وقتی از امام حسین ع سخن گفته میشه اکثرا به طرز شهادت ایشان می پردازند در حالیکه مهم انگیزه ایشان از شهادت است ،مسئولین با اسم امام حسین ع حاکم شدن ولی در عمل راه اختلاس،دزدی،زورگویی را پیش گرفتند

  • ناشناس
    0

    کاش بود وهم اسمش رو ادب می‌کرد که با تزهاش داره یک به یک مردم وقربونی میکنه.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ما هم دراریم ابراهیم ایران

  • امید
    5

    این رد پا مربوط به زمان ساخت کعبه است که شاید مربوط به هزاران سال قبل است و انسانها کفش چوبی به پا می کردتد و علت معجزه بودن این رد پا آنست که به اذن خداوند ارتفاع این سنگ جهت دسترسی به ساختن کعبه تغییر می کرده است لطفا توهین نکنید

  • ناشناس
    0

    اگر چند هزار سال پیش ایشون روی زمینی نرم می‌ایسناد جای پای ایشون اونجا باقی می‌موند و اگر افرادی به عنوان شاهد این صحنه رو می‌دیدند و تصمیم به حفظ ان می‌گرفتند و و اگر کسی رو آن جای پا راه نمی‌رفت مدت‌ها از اون مراقبت می‌شد تا کسی ان را از بین نبرد و اگر این مراقبت چند هزار سال ادامه داشت حتی در دوره‌‌ای طولانی که بت‌پرستان همه امور مکه از پرده داری تا دیگر کارها را بر عهده داشتند از ان محافظت می‌شد و چندین اگر دیگر این موضوع را می‌شد باور کرد.

  • ناشناس
    0

    به زودی ابراهیم با پیمانش به مکه هم خواهد امد،برای صلح بین بندگان خدا

  • امیر
    1

    جای پا،اونم روسنگ؟حالا اگر روی گل،یاروی ماسه،یاروی برف بود یه حرفی،تازه یعنی بعد یاقبل ابراهیم کسی ازاونجاها عبورنکرده؟

  • ناشناس
    1

    ابراهیم مثل تمام پیامبران خرافاتی یک تروریست بالفطره بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها