تجمع نوجوانان شیراز : ما بچه‌های ایرانیم، می‌خواهید بخواهید، نمی‌خواهید نخواهید

در چند روز گذشته تجمع نوجوانان شیراز بازتاب گسترده‌‎ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت، این تجمع به بهانه روز جهانی اسکیت در بلوار شهید چمران شیراز برگزار شد و ویدئو و تصاویری که از آن منتشر شد با عکس العمل‌های مختلفی همراه بود.

تجمع نوجوانان شیراز : ما بچه‌های ایرانیم، می‌خواهید بخواهید، نمی‌خواهید نخواهید

اگرچه از طرف فرمانداری فارس خبرهایی درباره بازداشت نوجوانان تکذیب شد، شیبانی فرماندار شیراز اعلام کرد: «هیچ نوجوان دختر یا پسری در این رابطه دستگیر نشده و تنها با عوامل اصلی و تصمیم گیر برخورد شده است. [...] در حال حاضر پنج نفر در رابطه با این موضوع در بازداشت به سر می‌برند که سه نفر عوامل موثر در این رابطه و ۲ نفر نیز مسئولان مربوطه ورزشی هستند.»

ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس، طی  بیانیه‌ای  ضمن محکوم کردن چنین حرکت‌هایی، خواستار ورود قوای سه گانه در زمینه قانونگذاری و نظارت، روش مدیریت و اجرای قوانین عفاف و حجاب و حمایت از آمران، برای ممانعت از وقوع اینگونه مسائل شد.

تجمع نوجوانان شیراز

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در جمع نمازگزاران جمعه سوم تیرماه ۱۴۰۱ شیراز گفت:‌ در کنار شناخت دقیق علت و منشاء بروز چنین مشکلات و اتفاقاتی، باید بکوشیم که چنین خطاهایی به رفتار دائمی تبدیل نشود.

واقعیت این است که یک نکته مهم درباره این تجمع وجود دارد و آن هم این است که بسیاری از شرکت کنندگان نوجوانان 12 ساله تا 17 ساله هستند و نمی توان چشم را به این گروه سنی بست.

شاید بسیاری از نهادها و سازمان‌های مربوطه این اقدام را یک حرکت هدفمند بدانند و یا بگویند که برای این تجمع برنامه ریزی و ... انجام شده بود اما تنها دلیل این تجمع جمع شدن به مناسبت "روز جهانی اسکیت" در بلوار شهید چمران شیراز بوده است که سالهای قبل هم صورت می‌گرفته.

نمی‌توان چشم را بر این واقعیت بست که از هیچ جایی اتوبوس یا ماشینی برای این حاضران فرستاده نشده است، برای شام و نهار هم نیامده بودند، خودشان دوست داشته‌اند و آمده‌اند، هماهنگی برای چنین اتفاقاتی با توجه به قدرت وسائل ارتباطی کنونی که هیچ کاری ندارد.

امیدوارم مسئولین به جای عوض کردن اصل مسئله و یا چشم بستن بر واقعیت موجود در جوانان و نوجوانان این مهم را درک کنند که بسیاری از اقتضائات جهان امروز واقعا تغییر کرده است و هر نوجوانی با یک تلفن هوشمند از هر اتفاقی که در جهان روی داده و یا در حال روی دادن است به سرعت خبردار می‌شود، حال می تواند این رویداد بزرگداشت روز جهانی اسکیت باشد یا کنسرت گروه بی تی اس یا ...

چه بخواهیم یا چه نخواهیم این بخش آینده ساز جامعه هم وجود دارد، درک و شناخت این نوجوانان لازم است، نه اینکه بخواهیم اصل صورت مسئله را پاک کنیم و یا آنرا به انحراف بکشانیم و یا تئوری عروسک گردانان پشت صحنه را مطرح سازیم، که البته می تواند تمام این گزاره‌ها هم وجود داشته باشد.

اما فراتر از همه موارد بالا که ذکر شد این است که خواست این نسل چیست؟ این نوجوانان امروز جهان را چگونه می‌بینند؟ آیا نگاه و نگرش آنها نسبت به بسیاری مسائل جامعه مانند همان مدیر و مسئولی است که حداقل 3 نسل با او فاصله دارد؟ در زمینه جذب و آموزش این نسلی که به مسجد نمی‌رود ، عضو بسیج دانش آموزی نیست و ... چه اقدامی صورت گرفته است؟

نوجوانان اسکیت باز شیراز

صادق زیباکلام در این باره در صفحه اینستاگرامش نوشت: « واکنش تندروها به داستان برداشتن حجاب نوجوانان در شیراز، همان واکنش همیشگی است. متهم ساختن زمین و زمان، از استکبار، استعمار و صهیونیسم گرفته تا دشمنان اسلام. راه‌حل‌شان هم باز همان راه‌حل همیشگی است: گرفتن و زدن و بستن.

جالب است یک کلام از خودشان نمی‌پرسند که چرا بعد از چهل سال که آموزش و پرورش، امور تربیتی، صدا و سیما، سینما و تئاتر، حوزۀ هنری، حوزه‌های علمیه و تریبون‌های نماز جمعه، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و ده‌ها سازمان، بنیاد، نهاد و مؤسسات تبلیغی با هزاران میلیارد بودجه در دست ما بوده، رسیده‌ایم به چمران شیراز؟»

بهترین حرف را رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفته است: «نگرانی دلسوزانه را باید شفاف و برجسته به نسل جوان و نوجوان منتقل کرد، امر به معروف و نهی از منکر شفقت است نه جبارانه، امر به معروف از روی دلسوزی و نگرانی است و باید این دلسوزی به طرف مقابل منتقل شود و مدیران اجتماعی هم که به دنبال مدیریت بر پایه اصول اسلامی هستند باید به این موارد توجه کنند.»

یادمان باشد در تلویزیون و رسانه‌ها مدام نوجوانانی نشان داده می‌شود که حتی به لحاظ ظاهری هیچ شباهتی به این تجمع شیراز ندارند ولی این تجمع شیراز اثبات وجودی این طیف از جامعه است که در تمام ایران وجود دارند و اتفاقا تعدادشان کم نیست. این نوجوانان هم فرزندان ایران هستند. امید که مسئولین این فرزندان ایران را هم ببینند.

سروده بیژن ترقی برای  آهنگ "ایران جوان" جایش اینجاست: 

نامِ جاوید وطن صبحِ امید وطن
جلوه کن در آسمان همچو مهرِ جاودان
وطن ای هستیِ من شور و سرمستیِ من
جلوه کن در آسمان همچو مهرِ جاودان
بشنو سوزِ سخنم که هم‌آوازِ تو منم
همهٔ جان و تنم وطنم وطنم وطنم وطنم!
بشنو سوزِ سخنم که نواگر این چمنم
همهٔ جان و تنم وطنم وطنم وطنم وطنم!
همه با یک نام و نشان به تفاوتِ هر رنگ و زبان
همه با یک نام و نشان به تفاوتِ هر رنگ و زبان
همه شاد و خوش و نغمه‌زنان ز صلابتِ ایران جوان
ز صلابت ایران جوان ز صلابتِ ایرانِ جوان

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 52
  • سالار
    8

    احسنت

    نظرات شما -
    • ایرانی آباد و آزاد
      0

      کاش کمی از این شجاعت نوجوانان را مردم ایران هم داشتند تا به اینجا و بدتر از اینجا نرسیم.....
      از آزادگی و شجاعت امام حسین ( ع) فقط به ظاهر آن و به کربلا رفتن را یاد گرفتیم. مغز پیام و روش را رها و به پوسته
      و ظاهر چسبیدیم !!!

  • ناشناس
    70

    یک ویدئوی منتشر شده از داغستان که در آن گله‌ای از گوسفندان در حالی که حرف "Z" روی آنها نوشته شده و در حال حرکت هستند سروصدا به پا کرده است.این تیتر یکی از رپورتاژهای خودتان است اینطور نیست؟چقدر شبیه فراخوان برای اجتماع این نوجوانان است؟همانطور که در رابطه با گوسفندان از لفظ مشکوک استفاده کردید در این مورد هم میتوانستید بجای آسمان و ریسمان به هم بافتن از لفظ مشکوک استفاده کنید.چرا باید در زمانیکه در جهان موجی از سلام فرمانده براه افتاده که از ایران سرچشمه گرفته چنین موردی در ایران براه بیفتد؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      منظورت سلام درماندست

    • ناشناس
      1

      در جهااااان موجی از سلام فرمانده افتاده؟ این حرفتون چقدر شبیه حکایت مورچه و قطره اب است

    • پند
      2

      آنکس که خودش بخواب زده بیدارش نکنید .بخواب تا بزرگ بشی و بفهمی نوجوان و جوان پیرمردان 80 و 90 ساله نیستند .

    • 5

      جهان!!! شما رو بچه هاتان هم قبول ندارند...اون خردسالان شرکت کننده در سرود رو هم ۱۵ سال دیگه برو ببین چه افکاری در سر دارند

    • ...
      0

      جهان شما دقیقا چقدر وسعت داره کنجکاوم
      مثلا اندازه ی یه کلاس درس که بچه های کوچیک به زور نمره دارن توش سرود میخونن؟

  • رم
    3

    اقامحترمانه ریا دلقک بازی دروغ اختلاس بس است یک کلام ایا بعد چهل سال به فرمایشات امام رسیده ائیم فاصله طبقاتی راحت ترفاصله حقوق ها ثابت می کند دروغ می گوئیددرروایت هاحکومت حضرت علی راهم شنیده ائیم وحکومت معا ویه راهم شنیده ائیم درحکومت حضرت علی مالک بود درحکومت معاویه عمرعاص ببینید امروز درچه جایگاهی هستیم

  • نظرگو
    1

    دمشون گرم

  • جلال عامری
    18

    چرا اعدامشون نمیکنید

  • ناشناس
    11

    شاید هم کار اتاق فکر حکومت باشد. تا هم اذهان عمومی از حوادث بسیار مهم کشور و فقر و گرانی منحرف نماید و هم با ترویج بی بند و باری و هرزگی و بی حجابی ، انرژی و فکر افراد زن باره را به سمت جنس مخالف ببرد. البته شاید؟؟!!!

    نظرات شما -
    • ...
      0

      چه ربطی داره
      اینا فقط میخواستن برن جشنواره همییین

  • تاریخ
    3

    کی باور دارد شماها برای اداره امور مملکت آمدید ؟

  • یکی از مردم
    6

    دهه نودیها اینها هستند تحویل بگیرید! هرچی تو سر مازدید و بدبخت ترمون کردید اینها ازتون انتقام خواهند گرفت شک نکنید

  • مراد
    15

    اقای ناشنناس احتمالا چوپان هستی .علاقه به گوسفند داری

  • ناشناس
    2

    ماحصل بیاناتتان اینست ؛ بند را آب برده است !؟ در تایید مطالب آقای زیباکلام .

  • ناشناس
    10

    احسنت به آقای زیباکلام

  • ناشناس
    3

    خوشمان بیاید یا نیاید نوجوان‌ها اکثریت همین هستند...من معلم هستم و هر روز با نوجوان‌ها سرکار دارم...اکثریت با آنچه مطلوب حکومت است فاصله نجومی دارند و زندگی شان هم کاملن از زندگی نوجوانی ما متفاوت است...در دنیایی دیگر هستند با عقایدی دیگر

  • ناشناس
    7

    آره دوست داشتن دلشون خواسته ..خداانسان روآزادآفرید
    شما چه کاره هستید...

  • ناشناس
    7

    بقول شاعر که : خالق مرا شاد آفرید آزاد ، آزاد آفرید دم همه بچه شیرازی های قهرمان گرم

  • عبقق
    6

    اخوندا دیگه این جدید ها را نمی توانند جمع کنند

  • رضا از رشت
    4

    بی کفایتی در امور اداره مملکت را چگونه باید لا پوشانی کرد. مشکل اصلی این است که مسئولان خود را صاحب این سرزمین و مردم آن می دانند . این نیز میگذرد.

  • سارا
    27

    حالا به نظرتون اگه صادق زیبا کلام پسر داشته باشه و بخواد برای پسرش زن بگیره میره از این نوع دخترها رو بگیره ؟؟ بی بند باری؟ عیاش ؟ بی حیا ؟ بی غیرت ؟ سیگاری ؟ شیشه ای ؟ میره بگیره یا تو خودت که دفاع میکنی میگیری برای پسرت ؟ عمرن چون تو فقط دشمن جمهوری اسلامی هستی از اینها و بی بند باری دفاع میکنی ؟؟ زشت کلام بدرد نخور مفت خور

    نظرات شما -
    • بختیاری
      5

      بله من میگیرم برای پسرم

    • اصفهانی
      4

      آزادی حق همه هست
      اسلام زورکی!!
      حجاب زورکی!! ‌
      دم شیرازی ها گرم

    • ...
      4

      اخییی عزیزم خیلی زورت گرفته نه؟؟!
      داری از حرص و حسادت میترکی
      بسوز بدبخت فلک زده
      اره این جوونا ازاد لباس میپوشن ولی مثل تو زیر چادر هرزگی نمیکنن فاحشه ی بدبخت

  • ناشناس
    2

    خدا رو شکر که خدا و مردم دارند میزارند توی کاسه تون

  • انقلابی
    21

    ببین سلام فرمانده چیکارتون کرده اوووووووووووونحاتون سوخته بد،چیه چون سرود جهانی سوختی🖕🏻

    نظرات شما -
    • مهران
      2

      می دونی تفاوتش در چیه؟
      بچه های اجتماع شیراز خودشون به مراسم رفتن و بچه های استادیوم آزادی با پدر و مادرشون!!!!!!
      آیا می شه ضمانت داد این بچه ها چندسال بعد مثل والدین خودشون فکر کنن ؟؟؟

  • saeid ahmadi
    6

    آقای زیبا کلام. تریبون دست انقلابیون اگه بود، عمه جنابعالی میرفت جلو صدام وایسه، ا تریبون اگه دست ما بود الان وضع این نبود، امثال شما اول انقلاب پونز بدست تو خیابون بودین و الان شیشه عرق بدست. هیچ وقت تو صراط مستقیم نبودین. یا افراط داشتین یا تفریط. اگه بگم شما جامعه رو ب این وضع رسوندن گزاف نگفتم

  • محمد کریم زارع
    5

    درود به همشهریان خودم پرچم شیراز رو بلند کردید شما بچه های ایرانید حق دارید آزاد بگردید خدا انسان رو آزاد آفریده

  • ناشناس
    2

    جواب به سارا من یه پیرمرد 65 ساله کافر همه را ******

  • لیلا
    3

    بسیارحرکت خوبی است.آفرین.شمامسلمان نماها که اعتراض دارید،توجه کنید که خود پیامبرتان گفته لااکراه فی الدین!!
    عیسی به دین خود، موسی به دین خود! وقتی شمااجتماع بزرگ سلام فرمانده راراه می اندازید، دیگرانی هم هستند که دوست دارند اجتماع اینچنینی داشته باشند! شماسرتان به ظهور فرمانده عرب خودتان گرم باشدتاازناکجاآباد!! ظهور کند.این عزیزان شیرازی هم دوست دارند اززندگی شان،اینگونه استفاده کنند.دمشان گرم.

    نظرات شما -
    • اصغر
      14

      تو فقط از اسلام همين لا اكراه را ميفهمي . برو آيه حجاب را در قرآن بخوان . اين كه ديگه مال اين حكومت نيست كلام خداست .

    • علي
      12

      از دين فقط لااكراه را بلديد برويد آيه حجاب را هم در قرآن بخوانيد

    • ناشناس
      2

      در جواب اصغر: خدا گفته لا اکراه ... یعنی کسی مجبور به هیچ دینی نیست و اون آیه حجاب هم برای مسلمونا هست.
      شما از کجا میدونی این ها مسلمون هستند؟ خدا حجاب رو واسه مسلمون ها اجبار کرده
      عیسی به دینش موسی به دینش خدا هم گفته به هیچ کس ربط نداره جامعه زمان خود پیامبر هم همه با هر دینی کنار هم زندگی می کردن

    • ناشناس
      11

      راست ميگي ناشناس جون . اينها اگر دين درستي داشتند يا پدر و مادر درستي داشتند كه اينكارو نميكردند .

  • متین
    4

    مقصر شما نیستین ..ما و شما بچه ایرانیم ولی ایران دست عراقیاس

  • مانی
    2

    اول اینکه عقیده یک نسل رو نمیشه تغییر داد به زور... کارشون خیلی هم بجا بوده و اصلا خلاف شرع نبوده، دنیا تغییر کرده و مسولانی که تا نوک دماغشون بیشتر دید ندارن و شعورشون اندازه گندم نیست باید از این نسل بترسند... ما که سوختیم رفت.. ولی اینا زیر بار ظلم و خرافات نخواهند رفت.. دمشون گرم

  • ناشناس
    2

    نسل جدید سلیقه دایناسور ها را قبول ندارند

  • امراله مهماندوست
    10

    باید تمام مزدوران (پسر یا دختر) کشورهای دشمن کشور ایران (کشور آمریکا در رأس کشورهای دشمن کشور ایران) را در داخل کشور ایران و خارج از کشور ایران به درک واصل کنیم

    نظرات شما -
    • ...
      0

      یه بند نوشتی هفت بار نوشتی کشور

  • ناشناس
    11

    انتقام از کی مگه اسم خودت مسلمون نگذاشتی؟پس بدون اگرطرفداربی عفتی وبی حجابی جایگاهت جهنم هست چقدرسخته براتون بچه های پاک نودی سلام به امام زمان دادن. این حاکی از بی دینی شماست شک نکنید دوزخ منتظرشماست

    نظرات شما -
    • ...
      0

      اتفاقا جناب نه چندان محترم جهنم منتظر شماهم هست که نماز میخونی اما به بنده ی خدا ظلم میکنی
      دیگران رو حقیر میشمری و به عقاید دیگران احترام نمیزاری
      حق الناس منتظر توعه شک نکن
      خود پیامبر گفته لا اکراه فی الدین
      تو فک میکنی از پیامبر بالا تری که میخوای به همه دینو بقبولونی؟

  • لیلا
    5

    اینا چرا نرفتن تو یه خونه کنار هم رژه برن اومدن پارک شهید چمران؟نظرتون؟

    نظرات شما -
    • ...
      0

      چون نرفته بودن که رژه برن
      اومده بودن برای یه جشنواره ارمانی و ورزشی که تفریح کنن
      کسیم مزاحم کسی نشد

  • مرتضی
    1

    افتخار میکنم به اینکه یک شیرازی با فرهنگ و باغیرت هستم.این کلیپ نشان دهنده این هست که این دختران امنیت اجتماعی دارن که میتونن راحت سبک پوششون رو انتخاب کنن.این دخترها توی پایین ترین و خلاف ترین محله های شیراز هم که برن هیچ پسری حتی نگاه چپ هم بهشون نمیکنه چه برسه آزار یا اذیتی بهشون برسونه.این یعنی غیرت و ناموس پرستی

    نظرات شما -
    • ...
      0

      دقیقا
      من یه دختر شیرازیم که اتفاقا دوستمم تو اون ماجرا بود
      اونجا داشت لایو میگرفت و چون پیجش خصوصی بود فقط منو چند تا از دوستاش تو لایو بودیم
      حتی یه نفرم از اول تا اخر نیومد مزاحمش بشه
      به جز مامورای لعنتی

  • .
    1

    درسته کاملا

  • ناشناس
    4

    سلام.حجاب حکم خداوند هست.
    دنیا مال خداست ، ما رو زمین خدا راه میریم و از نعمت های خدا استفاده میکنیم ، نباید به احکام خدا احترام بزاریم؟
    چرا وقتی یه اشتباهی میکنه ، به جای تذکر دادن ، حمایتش میکنید؟
    کار این نوجوون ها اشتباه بوده و در این شکی نیست ، اما کسی نمیگه اینا ضد انقلاب هستن ، باید بیشتر باهاش کار کرد تو خانواده تو مدرسه تو جامعه که رفتار غلطشون رو درست کنن.
    میشه هم احکام خدا رو رعایت کرد و هم ورزش کرد و از نعمتها و امکانات استفاده کرد.

    نظرات شما -
    • ...
      0

      ببینم تو چند سالته؟
      خیلی بچه بنظر میای
      اخه فقط بچه ها وارد جامعه و فضاش نشدن
      وقتی یاد بگیری کسی که صرفا فقط نظرش با تو متفاوته دشمنت نیست بزرگ شدی و میتونی وارد جامعه شی
      ولی تو بچه ی کوچولو فک میکنی هر چیزی برخلاف عقاید تو غلطه
      هر کسی حق داره عقاید خودشو داشته باشه
      به تو هم هیچ ربطی نداره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها