افزایش نجومی قیمت کنسرت ها و هنری که لاکچری شده!

در حال حاضر اگر به سایت‌های بلیط فروشی کنسرت‌ها سر بزنید رِنج قیمت بلیط‌های پاپ تهران عمدتا از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و سقف آنها حدود ۴۳۰ هزار تومان است.

افزایش نجومی قیمت کنسرت ها و هنری که لاکچری شده!

با این حال در این بین، کنسرت‌های اندکی هم با بلیط ۵۰۰ هزار تومانی به چشم می‌خورد و به تازگی قیمت بلیط ۶۹۵ هزار تومانی هم برای یک کنسرت نمایش به ثبت رسیده است که صدای برخی را درآورده!

این اتفاق، سوال هایی را چنین به ذهن متبادر می‌کند که مگر قیمت‌گذاری کنسرت‌ها یک سقف ثابت ندارد؟ و اگر دارد، دلیل این اختلاف چیست؟ آیا نهادی نباید بر قیمت‌گذاری های خودسرانه نظارت داشته باشد؟ و آیا اتفاقاتی از این دست، رویدادهای حوزه فرهنگ و هنر را به امری لاکچری بدل نمی کند که فاصله عموم مردم از آن روز به روز بیشتر شود؟

به همین جهت تصمیم گرفتیم گفت‌وگویی با میلاد ماهان‌راد ـ تهیه کننده موسیقی و مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری لیما ـ داشته باشیم تا علت این امر را جویا شویم.

او به ایسنا می‌گوید: بر اساس شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه اعضای صنف تهیه‌کنندگان آثار موسیقی، با مشورت یکدیگر و کارشناسی و تحلیل، قیمت‌گذاری بلیط‌ها را انجام می‌دهند؛ حال اگر قیمت‌گذاری برخی از کنسرت‌ها گران‌تر از رِنج اصلی و خارج از عرف، تعیین شود، بلیط‌ها به فروش نمی‌رود و عوامل آن کنسرت متضرر می شوند؛ البته چنین مواردی کم پیش می‌آید و در اکثر مواقع قیمت‌گذاری بلیط‌ها بر اساس سقف تعیین شده است.

این تهیه‌کننده موسیقی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است با هر موج گرانی، قیمت بلیط کنسرت‌ها هم بالا برود؟ می‌گوید: تمام تلاشمان را می‌کنیم که قیمت بلیت کنسرت‌ها گران‌تر نشود.

او همچنین با انتقاد از فرآیندهایی که موجب ایجاد فاصله مخاطبان و هنرمندان موسیقی در سطح جامعه می‌شود، از تلاش صنف تهیه کنندگان برای یافتن راهکارهای موثر به منظور جلوگیری از افزایش قیمت بلیت کنسرت‌ها، جهت همراهی مردم خبر داد.

ماهان‌راد افزود: بسیار سخت است که در کل کشور شاهد افزایش قیمت باشیم ولی تلاش شود که موسیقی و کنسرت‌ها از این افزایش قیمت مصون بمانند. متاسفانه افزایش بیش از حد هزینه‌های کلی برگزاری کنسرت‌ها از جمله اجاره سالن‌های کنسرت، تبلیغات، سیستم‌های نور و صدا، کارگردانی، ۳D مپینگ و حتی پیامک‌های تبلیغاتی و خدماتی اپراتورها فشار بسیار زیادی به برگزارکنندگان کنسرت‌ها وارد کرده است. با توجه به اینکه اکنون مشکلات اقتصادی خانواده‌ها بیش از هر زمان دیگری، خطر حذف کنسرت از سبد فرهنگی مخاطبان را به همراه دارد، در صنف تهیه کنندگان موسیقی موافق برگزاری کنسرت‌ها با حداقل بهای بلیت و مخالف افزایش قیمت در ماه‌های آتی هستیم.

ماهان‌راد ضمن بیان این مطلب که اهالی فرهنگ و هنر همواره سعی داشته در شرایط سخت به خصوص شرایط اقتصادی اکنون در کنار مردم باشند، تاکید کرد که این روزها مردم به دل خوشی‌هایی این چنینی نیاز دارند.

وی افزود: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود ضمن کاهش مراحل طولانی و تکراری برگزاری اجراهای صحنه‌ای، کمک کند که تهیه کنندگان موسیقی بتوانند با آرامش و برنامه‌ریزی کارشان را انجام دهند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها