زائران کدام کشور بیشترین حضور در مناسک حج را دارند؟

براساس آمار و اطلاعات منتشره از سوی مجله سعودی گازت saudi gazette کشور اندونزی با اعزام ۱۰۰ هزار و ۵۱ نفر زائر، بیشترین آمار حضور زائران در مناسک حج تمتع ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده است.

زائران کدام کشور بیشترین حضور در مناسک حج را دارند؟

بر همین اساس بعد از اندونزی کشور پاکستان با سهمیه در نظر گرفته شده از سوی عربستان برای این کشور با اعزام ۸۱ هزار و ۱۳۲ نفر در جایگاه دومین کشور اعزام کننده زائر به سر زمین وحی قرار دارد.

بر اساس آخرین سرشماری دولت هند مبنی بر اعلام حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت، وزارت حج عربستان تعداد زائران اعزامی برای انجام مناسک حج ۱۴۰۱ این کشور را پذیرش ۷۹ هزار و ۲۳۷ در نظر گرفته است.

این مجله سعودی همچنین سهمیه در نظر گرفته شده از سوی وزارت حج عربستان برای کشور بنگلادش در حج امسال را ۵۷ هزار و ۵۸۵، آمریکا ۹ هزار و ۵۰۴، روسیه ۱۱ هزار و ۳۱۸ نفر، چین ۹ هزار و ۱۹۰ زائر و تایلند را ۵ هزار و ۸۸۵ نفر عنوان کرده است.

 این نشریه سعودی در ادامه دیگر سهیمه کشور را شامل اوکراین با ۹۱ و آنگولا ۲۳ زائر به عنوان زائران اعزامی حج ۱۴۰۱ که راهی عربستان خواهند شد عنوان کرده است.

به گفته مسئولان سازمان حج و زیارت کشورمان نیز امسال ۳۹ هزار و ۶۳۰ زائر هموطن از ۱۹ ایستگاه پروازی برای انجام مناسک حج راهی سرزمین وحی خواهند شد.  

رییس سازمان حج و زیارت نیز پیش تر با بیان اینکه اولین کاروان زائران حج تمتع پس از دو سال وقفه در ۲۳ خرداد ماه جاری فرودگاه تهران را به مقصد عربستان ترک خواهد کرد، گفت: آخرین کاروان زائران ایرانی نیز هفتم مرداد ماه عربستان را به مقصد ایران ترک خواهند کرد.

سیدصادق حسینی با قدردانی از تعامل بسیار خوب سازمان هواپیمایی و هما اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی های به انجام رسیده با هدف کاهش اتلاف وقت و هزینه زائران ایرانی امسال ۲۸ الی ۳۰ روز در عربستان خواهند ماند.

وی تعداد کاروان‌های اعزامی را ۲۸۰ کاروان اعلام کرد و افزود: کاروان های اعزامی در قالب ۸۵، ۱۱۵، ۱۳۵ و ۱۶۰ نفره بوده و طبق برنامه انجام خواهد شد.

حسینی با تاکید بر اینکه طی چندین فقره مکاتبه و پیگیری های لازم با وزارت حج عربستان خواستار جایگزینی سلامت جسمانی بجای سن ۶۵ سال شده ایم، گفت: زائران حج تمتع از ۱۹ ایستگاه پروازی ایران را به مقصد عربستان در طول مدت برنامه ریزی شده ترک خواهند کرد.

صدور روادید برای متولدین ۱۰ تیرماه ۱۳۳۶ به بعد انجام خواهد شد

حسینی با تاکید بر اینکه ۱۹۰۰ نفر از زائران واجد شرایط امسال به خانواده معظم شهدا اختصاص دارد، اظهار داشت: ظرفیت در نظر گرفته شده برای هموطنان به میزان ۳۹ هزار و ۶۳۰ نفر است که تعدادی از این سهمیه را نیروهای ستادی، اجرایی، پزشکان، حمل و نقل، خدمات و غیره تشکیل خواهند داد.

وی تاکید کرد: با توجه به اعلام شرایط از سوی وزارت حج و عمره عربستان روادید حج برای متولدین ۱۰ تیرماه ۱۳۳۶ به بعد در حج تمتع سالجاری صادر خواهد شد.  

آسترازنکا و سینوفارم واکسن‌های مورد تایید عربستان برای زائران حج امسال

وی در خصوص شرایط بعدی عربستان در خصوص جلوگیری از گسترش بیماری کرونا نیز گفت: تمامی زائران واجد شرایط اعزام باید واکسن کامل را دریافت کرده باشند که از بین واکسن های مورد تایید وزارت بهداشت عربستان واکسن آسترازنکا یا سینوفارم است که متقاضیان باید نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند و تا ۷۲ ساعت قبل از اعزام به حج اقدام لازم در خصوص تست pcr منفی را انجام داده و مدارک لازم را در دست داشته باشند.

رییس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: از مهمترین اولویت بندی شرایط اعزام بر اساس تاریخ ثبت نام و انجام شرایط اعلام شده تا تاریخ ثبت نام اولیه ۱۳۸۶/۰۳/۲۲ برای اعزام خواهد بود.

اعلام اولویت های بعد از خردادماه ۱۳۸۶ در صورت عدم تکمیل ظرفیت کاروان‌ها

حسینی با بیان اینکه حدود ۲۲ هزار نفر از ثبت نام شدگان حج سال ۹۹ بالای ۶۵ سال می باشند و این افراد در سال بعد برای تشرف به حج در اولویت هستند، گفت: در صورت عدم تکمیل ظرفیت کاروان ها اولویت های بعد از خرداد ماه ۱۳۸۶ اعلام خواهد شد.

به گفته رییس سازمان حج و زیارت، مطابق روال سالهای قبل برای ایجاد توفیق تشرف برای تعداد بیشتری از متقاضیان ایرانی تشرف به حج، مکاتبات لازم در خصوص افزایش حدود ۱۰ هزار نفری با وزارت حج عربستان انجام گرفته و منتظر پاسخ آنان هستیم و در صورت این موافقت تعداد ۱۰ هزار نفر دیگر نیز بر اساس اولویت بندی و دارا بودن شرایط لازم به حج ۱۴۰۱ اعزام خواهند شد.

وی با بیان اینکه برای اعزام تیم کارشناسی برای عقد قرارداد در خصوص انجام اقدامات لازم پیگیر و منتظر پاسخ وزارت حج عربستان و صدور روادید هستیم، تصریح کرد: تیم های اجرایی جهت انعقاد قراردادهای لازم در خصوص اسکان، حمل و نقل، خدمات تغذیه و تدارکات و غیره با طرف های قرارداد عازم خواهند شد.  

حسینی گفت: براساس آمار و اطلاعات موجود در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت اعزام به حج تمتع و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نوبت حج عمره هستند.

رییس سازمان حج و زیارت در خصوص بازگشایی راه زمینی عتبات عالیات نیز گفت: با وزیر کشور، وزیر بهداشت، وزیر فرهنگ و گردشگری و دیگر مقامات دولت عراق رایزنی کرده و منتظر اعلام عراق برای لغو روادید و بازگشایی مرزهای زمینی عتبات عالیات هستیم که امیدوارم این مهم به زودی انجام گیرد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    کاسبی بسیار خوبیه برا مسئولین هر دو کشور.

  • حاج س طوسی
    0

    کشور هند که یک میلیارد و ۳۰۰میلیون همه مسلمان و یکتاپرست نیستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها