کلاه قرمزی من کو؟!

طاهره آشیانی

کلاه قرمزی من کو؟!

اولین قسمت «مهمونی» ساخته ایرج طهماسب که پخش شد با یک واکنش فراگیر از سوی دوستداران این کارگردان و برنامه‌ساز محبوب روبه‌رو شد: «حیف کلاه قرمزی و بقیه دوستان عروسکی‌اش!» گروهی از دوست داشتنی‌ترین عروسک‌هایی که تاریخ تلویزیون ایران از اول پیدایشش به خود دیده بود و  تصور هم می‌شود که دیگر به راحتی نخواهد توانست این حجم از محبوبیت را در یک مجموعه عروسکی تکرار کند. مهمترین دلیل این محبوبیت، فراگیری مخاطبان مجموعه کلاه قرمزی بود. کودک، نوجوان، جوان و سالمند زن و مرد این مجموعه را تماشا کرده و با برخی یا همه آنها ارتباط برقرار کرده و به آنها «دل» می‌بستند. از بازخوردهای شبکه‌های اجتماعی و نقدهایی که در سه دهه تولید و پخش مجموعه کلاه قرمزی و دوستانش نوشته شده، می‌توان به محبوبیت فراگیر این مجموعه پی برد و این که در کنار این عروسک ها، ایرج طهماسب، حمید جبلی، فاطمه معتمدآریا و حمید مدرسی (تهیه کننده) به عنوان سازندگان اصلی این مجموعه که به مرور از دل آن چند فیلم سینمایی هم درآمد، توانستند یک عروسک را به دو عروسک (کلاه قرمزی و پسرخاله) افزایش دهند و زمانی که موفقیت آنها تثبیت شد، عروسکهای دیگری را به این مجموعه و خانواده اضافه کنند که مشهورترین آنها فامیل دور و بچه اش، جیگر، پسر عمه زا، دیبی، آقو همساده و ببعی هستند. عروسک‌هایی که آنقدر واقعی طراحی شده بودند که هم ذات پنداری وسیعی بین مخاطبان ایجاد می‌کردند و یا آنقدر شیرین بودند که تماشاچی دوست داشت آنها را واقعی بداند و تصور کند که آنها جایی در همین نزدیکی‌ها زندگی می‌کنند و روزی شاید با آنها مواجه شوند. هم ذات پنداری با عروسک‌هایی مانند پسرخاله یا آقو همساده آنقدر زیاد بود که بخش‌هایی از بازی آنها وایرال می‌شد و بیننده‌ها یا خود را مانند آنها می‌دانستند و یا یکی از نزدیکانشان را. حتی عروسکی مانند «ببعی» که کلمات و جملات محدودی را به زبان می‌آورد، یکی از دوست داشتی ترین عروسک‌ها بود و البته هنوز هم هست. البته در این میان باید  به شخصیت «فامیل دور» هم اشاره کرده که یکی از بی‌نظیرترین شخصیت های تلویزیونی است. برایش از کلمه «شخصیت» استفاده می‌کنم چون نه‌تنها روی دیالوگ‌هایش فکر شده بود و حرف‌هایش بامزه و بی‌نظیر بود بلکه عروسک گردانش همه خلاقیت خود را به کار برده بود و به حرکاتش هم جزئیاتی را اضافه کرده بود که ریزترین واکنش‌های او را زیبا و دوست داشتنی کرده بود. این جزئیات آنقدر دقیق و درست بود که مخاطب فراموش می‌کرد که فامیل دور عروسک است و بی‌جان. این دقت به جزئیات و باورپذیر کردن حرکات عروسک، اول از کلاه قرمزی شروع شد و بعد در پسرخاله کاملتر و دقیق تر شد.

حالا میلیون‌ها مخاطبی که به ایرج طهماسب اعتماد داشته و باور دارند که او کارش را بلد است و می‌داند چگونه عروسک‌های بی‌جان را جاندار و باورپذیر کند به تماشای مهمونی نشسته اما ته ذهنشان می‌دانند که عروسک های مهمونی هرچند متنوع و زیادند اما امکان ندارد بتوانند محبوبیت و موفقیت کلا قرمزی و دوستانش را تکرار کنند. آن عروسکهای باسابقه، عمری طولانی داشتند و در حقیقت با دو سه نسل همراه شده و آنها را بزرگ کرده بودند و در تلویزیون و سینما دمخور و رفیق آنها بودند. این محبوبیت عمیق حتی اگر بخواهد تکرار شود به زمان زیادی نزدیک به سی سال نیاز دارد.

بی اعتنایی به خواست مردم

اگر کمی درباره رسانه‌های معتبر دنیا، شبکه‌ها و تلویزیون‌های پربیننده و موفق و حتی پلتفروم‌هایی که چند سالی است ظاهر شده و به شدت رشد کرده‌اند، تحقیق کنیم، خیلی سریع به این نتیجه می‌رسیم که آنها به مخاطب و نظر او احترام می‌گذارند و اصلا کارشان این است که با دل مخاطب راه بیایند و هر چه او می‌پسندد را آنقدر تولید و پخش کنند که مخاطب بگوید بس است دیگر. تا مخاطب اثری را پس نزند، تولیدکنندگان به ساخت آن ادامه می‌دهند و در هر فصل یا قسمت چیزی اضافه می‌کنند که به ذائقه بیننده خوش بیاید و او درگیر قلاب برنامه و آن شبکه یا تلویزیون بماند و پخش اثر ادامه پیدا کند. این درگیری بیننده با اثر یعنی سود بیشتر. مخاطب از تماشا لذت می‌برد و تولیدکننده‌ها به اصطلاح پول پارو می‌کنند؛ سود دوطرفه و لذت بخش.

در کشور ما مهمترین رسانه، تلویزیون دولتی است. تلویزیونی که تاکنون نشان داده به این که مخاطب چی دوست دارد و از تماشای چه برنامه ای لذت می‌برد، برایش اولویت ندارد و اصلا برایش مهم نیست که بیننده از تماشای آثار رسانه ای که لقب ملی دارد لذت می‌برد یا نه. مهم ترین دلیلش هم این است که نیازی به سود و یا حتی تولید درآمد برای ساخت برنامه ندارد، چراکه بودجه‌اش دولتی است و تامین می‌شود. اگر تلویزیون ایران به عنوان اصلی‌ترین رسانه کشور به نظر، سلیقه و خواسته مردم احترام می‌گذاشت یا برایش اهمیت داشت، عادل فردوسی پور با آن محبوبیت بی‌نظیرش هنوز در حال اجرای برنامه نود بود. کلاه قرمزی و دوستانش عید نوروز دوباره با ما دیدار می‌کردند و کلی حالمان را خوب می‌کردند و البته نقی معمولی و خانواده پرماجرایش در سریال «پایتخت» هم تعطیلات نوروز تلویزیون را دیدنی می‌کردند. تا یادم نرفته این را هم یادآوری کنم که اگر مخاطب برای تلویزیون مهم بود، رضا عطاران برای همیشه از این رسانه نمی رفت و هنوز هم پربیننده‌ترین سریال های کمدی تلویزیون را می‌ساخت. اصلا انگار تلویزیون ایران با سلیقه و ذائقه مردم دشمنی دارد، آنها هر چه را بپسندند و منتظر پخش آن باشند از کنداکتور پخش و آنتن حذف می‌کنند و حسرت عمیقی را در دل مردم ایجاد می‌کنند. این روش 180 درجه با روند کاری تلویزیون‌ها موفق تفاوت دارد، حتی تلویزیون‌های دولتی دنیا.

می‌گویند سازندگان مجموعه کلاه قرمزی برای تولید این مجموعه پول زیادی درخواست کرده اند. مسلما تلویزیون در کنار پخش مجموعه‌های پربیننده و محبوب آگهی زیادی گرفته و پول زیادی دریافت می‌کنند. شما این طور تصور کن که کل درآمد آگهی های این برنامه‌ها به سازندگان داده شود و سودی به جیب تلویزیون دولتی نرود. آیا باز هم ارزش این را ندارد که فقط در تعطیلات نوروز مردم شاد شوند و تلویزیون ایران تماشا کنند و از آنچه می‌بینند لذت ببرند؟!

کلاه قرمزی عروسک کوچک و بامزه ای بود که با یک برنامه کوچک بنام صندوق پست به تلویزیون آمد و سازندگانش آنقدر خلاقیت داشتند که عمر خود را پای این عروسک گذاشتند و توسعه اش دادند. آنها هر چقدر هم دستمزد بگیرند باز هم زیاد نیست؛ آنها عمر خود را پای این عروسک‌ها و تامین محبوبیت میلیونی آنها گذاشته‌اند. چند نسل با عروسک های آقای مجری خاطره دارند. خاطره‌هایی که دیگر تبدیل به هویت ما شده‌اند. حالا گیریم که عروسک های آقای مجری را به انبار صدا و سیما سپردید و آنها را در حافظه ما بایگانی کردید و رنج مان دادید، با ریزش مخاطبان‌تان چه می‌کنید؟ آنهم در دوره‌ای که دنیای نت پر شده از سریال‌ها و فیلم های خارجی که قابل دانلودند و حالا دیگر بیشتر ایرانیان بخصوص جوان‌ها با شبکه های جهانی مثل نت فلیکس و اچ بی او آشنا هستند و از فیلم و سریال های این شبکه‌ها تغذیه می‌کنند. خدا را چه دیده ای شاید بزودی خبر محبوبیت اقای مجری و عروسک‌هایش به نت فلیکس رسید و این شبکه بسیار ثروتمند دست به کار شد و حق مالکیت این عروسکهای محبوب را از تلویزیون ایران خرید و آنها را نه تنها به ما که به همه مردم دنیا نشان داد. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • ناشناس
    4

    مدیریت تو مملکت ما خرج از کیسه مهمان است.یه جایی را به گند می کشند میروند جایی دیگربا مقام ودرامدی بالاتر .به هیچ کس هم لزومی ندارد جواب دهند .

  • رزیتا
    6

    باجمله‌ی‌آخرتون‌کاملاًموافقم.اینجوری‌سازندگان‌
    کلاه‌قرمزی‌هم‌ازگیردادن‌وبی‌معرفتی‌‌های‌رسانه‌ی
    میلی‌راحت‌میشن‌وبهترمیتونن‌فرهنگ‌ما‌وپیام
    نوع‌دوستی‌ماروبه‌مردم‌کشورهای‌دیگه‌منتقل‌کنن.
    صداوسیماتازمانی‌کارمندانش‌رودوست‌داره‌که
    اسم‌پول‌بیشتررو‌نیارن.

    نظرات شما -
    • 19

      تو چه گیجی. هستی که کلاه‌ قرمزی‌ ایرانی بتونه‌ در برابر غول سرگرمی غربی شانسی داشته‌ باشه‌

  • هامون
    9

    حکومت با محبوبیت غیر خودش مخالفه .
    شادی مردم را نمی خواهند بخاطر همین در سال 8 یا 9ماه همش گریه و زاذی داریم .
    هدف حکومت منجمد کردن مغز است تا دوام داشته باشد. زهی خیال باطل.

  • ناشناس
    11

    هر وقت پول لازم میشود به صدا و سیمای ایران مراجعه مبکند

  • بازدیدکننده
    3

    من پسرخاله مو می خوام
    کلاقرمزیو می خوام
    من طهرونمو می خوام
    پیچ شمرونمو می خوام

  • ناشناس
    6

    البته اگر صدا و سیما خصوصی بشه و بر طبق میل مردم فیلم بزارن باید مثل کشورهای خارجی برای تمام سریال ها و پخش زنده فوتبال پول بدیم

    نظرات شما -
    • علی حاجی لو
      5

      همین الانش از جیب مردم و پول بیت المال براش ردیف بودجه دارن و خیلی بیشتر از اون چیزی که باید بدیم داریم میدم که چیزی که خودشون دوست دارن بهمون نشون بدن .بماند که خیلی ها پول چیزی که نگاه نمیکنن رو می دن

  • ناشناس
    25

    اگه سازندگان کلاه قرمزی، دوزار برای ایران ارزش قائل بودن... اینقدر پول درخواست نمیکردن

    نظرات شما -
    • علی
      2

      پول ساخت برنامه رو خواستن ، خیلی بیشتر از این دولت رو برا برنامه های دیگه خرج میکنن

  • A. F
    4

    چقدر حق بود چقدر برنامه های قدیم بهتر بود به نظرم اگر براشون سلیقه مهم بود حتی برنده باش رو هم به بهانه مصداق قمار بودن حذف نمی کردن مردم داشتن گیف میکردن با این یا هرچیز دیگه

    نظرات شما -
    • مازیار
      13

      کیف کردن به هر قیمتی؟؟؟؟
      برو کی یف کیف کن..‌.

  • ناشناس
    2

    خخخخه این پلتفرم ها برای چند درصد اقلیت مردم هست و نه عموم مردم عادی
    برو عمو خودتی

  • فرهاد
    12

    یه استعلام از شبکه ۲ میگرفتید ببینید طهماسب چقدر پول درخواست کرده بوده برای سری جدید کلاه قرمزی بعد خبر رو‌ کار میکردید.
    من که راضی نیستم این پولای ما تو صدا و سیما داره خرج میشه. امثال طهماسب میان پولای میلیاردی درخواست میکنند

  • ناشناس
    0

    اولش‌ درست و نقدی منطقی اما اخرش‌ ختم‌ به تخیلات غیر واقعی ایرانی شد
    البته اینکه هرچی‌ بگیرن باید داد هم حرف منطقی نبود
    هر چیزی باید حدی داشته باشه‌
    تلویزیون‌ هم متاسفانه انقدر که به نظر مدیراش‌ اهمیت میده به نظر مردم اهمیت نمیده‌
    حداقل امیدوارم‌ مدیراش‌ برنامه‌ ی تی‌ وی رو ببینن

  • سروش
    5

    هههههه حتما هم که خبرتون درسته از هر کی میپرسی میگه عصر جدید پر مخاطب بوده انقدر سیاه نمایی نکنید !!

  • ناشناس
    2

    نقدتون ابتدا درست بود اما نتیجه گیریش غلط بود متاسفانه!
    جمله آنها هر چقدر خواستند دستمزد بگیرند اشتباهه!

  • مخاطب حرفه ای
    9

    سلام.میخوام یه کم فکر کنید و به تیتر های گذشته خبر فوری مراجعه کنید و تیتر های آینده .خبر فوری همه تیتر هایی که برای صدا و سیما کار کرده جهت تخریب صدا و سیما هست .جمع کردن مخاطب با تخریب رسانه ای که اکثرا مخاطب آن هستند کار حرفه ای نیست.دوستان خبر فوری تیتر های شما اکثرا در مورد صدا و سیما مانند نیتر های بی بی سی فارسی علیه ایران هستش .

  • حاجی محمد راد
    6

    منبع خبر فوری، شما بعنوان مثلاً یک رسانه مستقل و بی غرض و مرض و دوستدار مردم ایران می‌شود گزارشی از محل زندگی و کشورهای محل اقامت و سکونت افرادی که از باند بانیان و سازندگان و برنامه ریزان و گویندگان عروسکی هستند تهیه کنید و اعلام رسمی کنید که چه مبلغی درخواست و در کدوم کشورهای جهان خرج می‌کنند

  • یییییی
    1

    بهترین مجری برنامه های زمان کودکی ام آقای طهماسب است که برایشان آرزوی سلامتی و عمر طولانی دارم. . هنرمند و سلبریتی به نظرم ایشان است .

  • بهنام
    5

    با ابتدای مطلب ‌‌تان یا نقدتان در مورد عادل خان فردوسی‌پور و برنامه کلاه قرمزی من و همه موافق هستیم اما افرادی مثل آقای تابنده و آقای عطاران که معروفیتشان را مدیون تلویزیون هستند و اگر در تلویزیون شناخته نمی‌شدند محالات بود که اینقدر معروف شوند چه بسا الان هم هنرپیشگان و کارگردانانی که صد پله از این دو نفر بهتر باشند بعلت گمنامی و عدم فضای کار جهت معرفی هنوز برای ما ناشناخته‌اند ، و اما در مورد آقایان عطاران و تابنده و... تا این اواخر [ بمانند بازیکنان فوتبال که اصلطلاحی بنام بازیکن سالار را یدک می‌کشند و انتظار دارند همه بازیکنان و حتی مربیان هم زیر بلیط آنان باشند ] انتظار داشتند بعلت محبوبیت کسب شده خود و کارهایشان ( در تلویزیون ) رسانه ملی با تمام ادا و اطوار و سازهای این آقایان برقصد و بلاخره یک جا کار باید تمام می‌شد . البته در مورد آقای فردوسی‌پور و کلاه قرمزی واقعاً ناسپاسی شده است .

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      1

      آخه آی کیو همه جای دنیا همینه هر کسی که قدر موقعیت بدست آمدش رو بدونه و هنر و کارش رو نشون بده معروف میشه همین کاربلدی و شهرت قیمت کارش رو میبره بالا...هیچ جای دنیا به جز این نیست وقتی مثلا یه خواننده شهرت و محبوبیت بیشتری پیدا میکنه قراردادهاش برای کنسرت یا منتشران موسیقی و حتی تبلیغات بالا میره این یه چیز جا افتاده است اینکه تو یا برخی خوشتون نمیاد مشکل شماست

  • ع
    2

    کلاه قرمزی زدتوسرت بااین کار براخودت دکان باز کردی برو عمو آخه اینم شد سرگرمی مردم رو سرکار گذاشتی خجالتم خوب چیزیه....

  • محمد عاملی
    1

    همانطور که باحرکات دوراز شان مردم در زمان مراجعه به سینما موجب قهر مردم شدند ای تخمه نخور ای ااااااا اکنون با بیخردی میخواهند موجبات قهر با این رسانه را رقم بزنند اشتباه فاحش ماه و اره وسی دی رامردمجایگزین کنند صدمات غیرقابل جبران است یک سقوط فرهنگی درپی دارو

  • ع .م .ا
    0

    بازم آمدی یه جوری دیگه جیبت رو پرکنی بااین برنامه مذخرفت خجالتم چیزخوبیه

  • کورش
    0

    افرین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها