هجوم گردشگران ایرانی به شهر وان ترکیه

گردشگران ایرانی در شهر وان ترکیه با چمدان‌های خالی می‌آیند و با چمدان‌های پر می‌روند. یک گردشگر در یک دوره ۱۴ روزه بین هزار تا ۳ هزار دلار خرج می‌کند.

هجوم گردشگران ایرانی به شهر وان ترکیه

گردشگران ایرانی که می‌خواهند تعطیلات نوروزی ۱۳ روزه خود را در در ترکیه بگذرانند، با ورود از دروازه مرزی کاپی‌کوی وارد شهر وان شدند.

به منظور تمدید اقامت گردشگران، «جشنواره خرید وان» همه ساله در روز‌های ۱۵ تا ۲۹ مارس به سرپرستی فرمانداری وان و شهرداری کلانشهر و با حمایت سازمان‌های مردم نهاد و تجار برگزار می‌شود.

ایرانیانی که با بهره مندی از کمپین‌های تخفیفی که در چارچوب جشنواره راه اندازی شده در شهر خرید می‌کنند و عصر‌ها مکان‌های تفریحی را پر می‌کنند، تحرک را در بخش‌های اقامتی، تفریحی، پوشاک و حمل و نقل افزایش می‌دهند.

مغازه داران وان نیز با نوشتن متن‌های فارسی بر روی ویترین خود و همچنین پخش موسیقی فارسی سعی دارند توجه گردشگران را به خود جلب کنند.

مهمت امین بیلمز فرماندار شهر وان گفت که جشنواره خرید دو سال است به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار نشده، اما امسال با شور و شوق آغاز شد.

وی با بیان اینکه با ورود گردشگران ایرانی یک فعالیت اقتصادی و اجتماعی صورت گرفته است، گفت: شور و نشاط زیادی در شهر حاکم است، همه تجار و سازمان‌های مردم نهاد ما مقدمات خود را انجام داده اند و انتظار داریم حدود ۵ هزار ایرانی وارد وان شوند.

بیلمز ادامه داد: تجار ما در دوران همه گیری دچار انقباض شدند و امیدواریم این جشنواره و ایام نوروز کمک شایانی به تحرک اجتماعی و اقتصاد منطقه ما کند. ما بهترین تدارکات را برای اسکان انجام داده ایم. مهمانان ما که به اینجا می‌آیند احساس غریبگی نمی‌کنند. مردم وان آماده میزبانی از گردشگران ایرانی هستند. در سال‌های گذشته چندین بار از آن‌ها در خانه‌هایشان پذیرایی کرده‌اند.

گردشگران به طور متوسط بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار خرج می‌کنند

فوضی چلیک‌تاش نائب رئیس اتاق صنایع و بازرگانی استان وان نیز اظهار داشت که با ورود ایرانیان، فعالیت در بازار آغاز شده و گردشگران بیشترین خرید را در شهر انجام می‌دهند. آن‌ها با چمدان‌های خالی می‌آیند و با چمدان‌های پر می‌روند. یک گردشگر در یک دوره ۱۴ روزه بین هزار تا ۳ هزار دلار خرج می‌کند. پوشاک، لوازم آرایشی، جواهرفروشی، اقامتگاه ها، منسوجات، کافه ها، رستوران ها، حمل و نقل، بخش‌های سرگرمی، آرایشگاه‌ها و مراکز زیبایی از آنان بهره مند می‌شوند. اشتغال نیز در این دوره افزایش می‌یابد، بنابراین همه مردم وان برنده هستند.

یونس یوکسل، رئیس اتحادیه هتلداران و گردشگری وان هم گفت: ایرانی ها بزرگترین منبع گردشگری در شهر ما هستند. ما امسال با جشنواره نوروزی انتظار هجوم گردشگران را داریم. ما پیش بینی می کنیم که تمام هتل های ما پر شود. انتظارات ما خیلی زیاد است.

مدیر یک آژانس مسافرتی ایران هم می گوید: ما ایرانی ها هر سال وان را برای تعطیلات ترجیح می دهیم. فرهنگ ما شبیه هم است و از نظر مسافت بسیار نزدیک است. اینجا خرید می کنیم، خوش می گذرد. خوشحالیم که ترکیه برای ما ارزش قائل است.

 
منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • ناشناس
    15

    حتما در بی عدالتخانه ایران یارانه هم دریافت میکنند!!!!

  • ناشناس
    13

    همین سه ماه پیش شیراز بودم با همسرم...ترکیه هم رفته ایم...یک خیابان شیراز می ارزد به کل شهر وان...واقعن باید افسوس خورد که با ندانم‌کاری‌های مسوولان، ایران گریزی اینقدر در بین مردم ما زیاد شده...کمی مردم‌دار بودند و فکرشان بسته نبود با سیاستهای غلط مردم را فراری نمی دادند از کشور خودشان

  • ناشناس
    10

    وقتی به بی عدالتخانه کشور بازگشتید تمام یارانه ها در حسابتان است

  • ناشناس
    5

    ایران عزیز ماهم پراز جا ذبه های گردشگری است،با فرهنگهای مختلف ،کاش میشد ،ما ومسئولان هم برای جذب گردشگران خارجی، برنامه های داشته با شند،

  • زهرا
    4

    من یه بار رفتم واقعا قصد دارم هر سال برم کلی لباسای برند با بهترین قیمتا گرفتم حیف پول که تو ایران خرج کنی

  • علی
    5

    بیشتر خریدارا ن مسکن در ترکیه ایرانی هست بیشترین مسافر ترکیه ایرانی هست مطلون ها دلار پول که باید در چرخه اقتصاد داخلی و رونق داخلی خرج شود از کشور خارج میشود ما اینهمه مگان های گردشگری داریم اب و هوای چهار فصل جنوب ایران و خلیج فارس بهترین هوا را در ایام نوروز دارد خوب چرا مردم رغبتی ندارند
    چون شادی نیست ازادی نیست مردم افسرده هستند و مسئولینی که در خواب هستند چرا اینهمه ارز که باید صرف پیشرفت کشور شود از کشور خارج میشود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      جنوب کدام هوای خوب را دارد ؟ گرما و الان هم آلودگی وحشتناک هوا !!! مسافت دور و هزینه نسبتا بالا ! در ترکیه ایرانی ها زیاد سفر می روند و ملک می خرند ولی اول نیستند عراقی ها بیشتر خرید می کنند و از آن مهم‌تر هر کسی اختیاردار زندگی خودش است شما تشریف ببر جنوب ! هیچوقت ایران توریست پذیر نمی شود رفتار شمالی ها با مسافران را ببینید ! تازه با هموطنان چه برسه خارجی بخواد بیاد

  • احمد
    0

    واقعا تاسف آوره اینهمه سرمایه کشور در شهر وان هزینه میشود
    آنوقت کاسب های ما ناله میکنند .بعد چهل سال هنوز مسولین اقتصادی به این نتیجه نرسیده اند که یک مقایسه با سیاست های اقتصادی خود و ترکیه بکنند .

  • ناشناس
    0

    وقتی اقتصاد بیمار میشود ، گدا معتبر شود
    توی شهر کورها ؛ یه چشمی پادشاست . معتبر شده های بدون پشتوانه علمی ، آگاهی با چمدانهای پر از طمع و حرص و بیگانگی به فرهنگ خودی به ده کوره ای به نام وان برای تخلیه بی هویتی خود میروند و با چمدانی پر از عقده های ناگشوده ، آشغال و پز و چوسی برمیگردند .
    باید به حال چنین روزگاری غصه خورد

  • Mendez
    0

    زالوها گله گله رفتن وان خون مردم بینوا رو مکیدن برن تو وان سقط شن

  • سعید
    1

    اگه آزادی وحقوق بشر بود تو ایران خودمون ایران گردی میکردند💯✔

  • ناشناس
    1

    اکثر ایرانی ها در خود ایران به سفر رفتن، حالا یک تعدادی هم به ترکیه رفتن، طبیعی هست، تو هر کشوری در تعطیلاتشان عده به خارج کشور می رن
    دلیل نمیشه که کشور خودشون بد بوده، به در نمی خورده

  • ناشناس
    0

    باسلام واحترام
    بخدا منم ناراحتم ازاینکه هموطنان مملکت خودمون رو ترک میکنند میرن یک کشور جهان سوم
    خودمن جلومسجدایا صوفیه بودم واسه یک ماموریت کاری رفته بودم یکی از مردم استانبول بمن گفت شمانمونه این مسجددراصفهان داریدچرا میخواهی بلیط گرون بخری بری بازدید مجموعه ای که خودتون داریدش
    باتشکر

  • ناشناس
    0

    من تا حالا نرفتم ولی ایران رو برای خرید دوست ندارم چون پر از دزدی هست لباس های آشغال رو باید پول زیادی بدی

  • آریایی
    0

    دوست 16:54درست میگوید،رفتار شمالی ها اصلا درست نیست،مخصوصا جاده بابل کنار محله جوکر،واقعا متاسفم،من برای شمالی ها احترام زیادی قائل هستم اما چندتا آدم بی فرهنگ مثل این فرد یک منطقه را خراب میکند،با این اوضاع ملت حق دارند بروند ترکیه

  • علیرضا اقدامی
    0

    سلام.
    من خودما کشتم پولی ذخیره کنم 'سال تحویل برم 'پيش سردارمون. نتوانستم. مگه چقدر درآمد دارند میرند ترکیه. ان شاءالله امسال جوری بشه همه مردم‌ کشورم از راه حلال زندگی‌شان پر از برکت باشه تا هر جا می‌خواهند بروند مسافرت.

  • امیر
    3

    متاسفم که شرایط داخل ایران باید اینجوری باشه که مردم برن پولشونو ترکیه خرج کنند

  • ناشناس
    0

    کسی در بی کسی نیست به داد این
    پول ها ی سرازیر به ترکیه که همه‌ی آثار باستان
    ایران را در کردستان سوریه نابود کرد اولین دشمن تمدن ما ترکیه است
    چون آثار تمدن ندارد

  • ناشناس
    3

    چرا اینقدر بدبخت و حقیر شدیم ؟ ایران باید الان کانون گردشگری جهان باشه .ولی به کانون ترس و رعب تبدیل شده . چی باعث شده حتی هم وطنان عزیز هم از ایران گریزان باشند.

  • شهریار
    1

    ميگما به قول خودتون
    بهترنیست پولی که صرف هزینه سفربه ترکیه میشه رو به نیازمندان بدید!!!!

  • بهزاد فرزانه
    0

    بر خلاف ادعای خیلیا ، ترکها کمترین ارزشی برای ایرانیان قایل نیستند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها