۲۰۰ روز برای مردم/ تحقق سینمای ملی عهد دولت مردمی

احیای شورای سینما با هدف پیشرفت توانمندی‌های ملی در عرصه سینما، تحقق عدالت فرهنگی با میزبانی ۳۱ استان کشور از جشنواره فیلم فجر در تاریخ ۴۰ ساله این رخداد و گامی جدی برای تحقق سینمای ملی در سایه تولید آثار فاخر بخش از اقدامات سازمان سینمایی در آئینه ۲۰۰ روز از عمر دولت سیزدهم بوده است.

۲۰۰ روز برای مردم/ تحقق سینمای ملی عهد دولت مردمی

دوصد روز گذشت، از آغاز به کار دولت مردمی برای ساختن ایران قوی. همه می‌دانند که فرهنگ اساس تمدن و زیرساخت جامعه است. پس، ارزیابی دولت سیزدهم در این عرصه، برای رسیدن به راهبرد بی‌نقص، اهمیت داشت. 

یکصد روز نخست دولت را در حوزه فرهنگ و هنر رصد کرد و به مردم ارائه داد.

یکصد روز دوم، با گرم شدن مدیران و هماهنگ‌تر شدن ارکان مختلف با خواسته‌ها و داشته‌های هنرمندان و فرهنگ داران کشور، پررونق شد و حاصل آن دو صد روز، اینک گردآوری شده و در اختیار مخاطبان و مردم قرار گرفته است. این گزارش مروری کرده بر برآورد اقدامات ۲۰۰ روزه دولت سیزدهم در حوزه سینمایی.

شورایی برای پیشرفت توانمندی‌های ملی در عرصه سینما

دی ماه سال ۸۹ برای نخستین بار شاهد تولد شورایی تحت عنوان شورای عالی سینما برای حمایت از هنرمندان بودیم که با حضور شخص رئیس جمهور به تصویب رسید.

این شورا با وجود تشکیل جلسه در دولت دهم اما به دلیل نداشتن خروجی مثبت حمایت‌گرانه برای هنر و هنرمندان سینما چندان مورد اقبال قرار نگرفت. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی با وجود تغییر اعضای شورای عالی سینما اما استمرار روند ناکامی خروجی‌های این شورا حکم به انحلال آن در فروردین‌ماه ۹۵ بعد از گذشت ۳ سال بدون تشکیل حتی یک جلسه داد.

حالا تا پیش از رسیدن عمر دولت مردمی سیزدهم به ۲۰۰ روز و در دولت آیت الله رئیسی این شورا پس از تغییر نام از شورای عالی سینما به «شورای سینما» دوباره احیا شده است و با توجه به تغییر عنوان آن، مقرر شده تا جلسات شورای سینما از این پس به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شود. ضرورت تشکیل شورای سینما را می‌توان حل بخشی از مشکلاتی دانست که در سطوح صنوف و سازمان سینمایی و وزارت اتفاق نمی افتاد؛ مشکلاتی که رفع آنها نیاز به ورود مدیران در سطوح عالی‌تری را می‌طلبید.

آنگونه که پیش از این محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۰ تاکید کرده بود: اعمال سیاست‌های متمرکز در حوزه سینمای ایران برای اجرا توسط تمام دستگاه‌های اجرایی و مراجع ذی‌ربط در چهارچوب الگوی اسلام ایرانی پیشرفت و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی، پیشرفت همه‌جانبه کمی و کیفی توانمندی‌های ملی در عرصه سینما، پیشرفت متوازن زیرساخت‌های سینمای ایران از جمله این اهداف است.

همچنین تقویت مؤلفه‌های سینمای ملی و انقلابی به عنوان یکی از عناصر هویت اسلامی ـ ایرانی، رونق اقتصاد سینما و توانمندسازی بخش‌های غیردولتی فعال در حوزه سینما، حمایت و هدایت سینما در جهت تحقق اهداف کلان فرهنگی انقلاب اسلامی و منویات رهبری، ارتقای حضور اثرگذار و مشارکت سینمای ایران در عرصه بین‌المللی، پاسخ‌گویی به نیازها و مطالبات مخاطبان، شنـاسایی و پرورش استعـدادهای جدید و تربیـت نیروهـای متخـصص و متـعهد به ارزش‌های اسلامی ـ انقلابی در کشور از دیگر مطالباتی است که امید آن می‌رود شورای‌ سینما بتواند به شکل عینی و ملموس پاسخگوی اجرایی شدن آنها باشد.

چتر جشنواره فیلم فجر بر فراز ۳۱ استان ایران

اغراق نیست اگر بگوییم جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد ملی کشورمان در ساحت فرهنگ و هنر و ازجمله هنر هفتم سینما است. جشنواره‌ای که در کنار پیشانی نوشت فجر انقلاب، تلاش می‌کند تا خوراک یک‌ساله بدنه سینمای کشورمان را در ساحت به فعلیت رساندن هرچه بیشتر مشارکت مخاطبان از یک‌سو و از سوی دیگر توسعه گردش چرخ اقتصاد هنر هفتم را یک‌تنه به دوش بکشد. به همین سبب طی ادوار قبلی این رخداد نیز شاهد میزبانی برخی از استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان از مهم‌ترین رویداد ملی هنر سینما در کشورمان بودیم. اما در دولت سیزدهم که یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های کلان فرهنگی‌اش عدالت فرهنگی بود. برای نخستین‌بار در تاریخ ۴۰ ‌ساله این رویداد شاهد میزبانی تمامی استان‌های کشور از این جشنواره بودیم.

تا پیش‌از گام چهلم جشنواره فیلم فجر شاهد این مساله بودیم که ادارات‌کل ارشاد استان‌ها به فراخور بودجه و ظرفیت‌های زیرساختی استان‌شان مانند دارا بودن سالن سینمای استاندارد پیشنهاد می‌دادند تا هم‌زمان با ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر آن‌ها نیز بخشی از این رویداد را در استان و یا شهرستان‌های آن استان میزبانی کنند.

اما امسال با توجه به همان سیاست اجرایی کلان یعنی تحقق عدالت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل با سازمان سینمایی حتی برای استان‌هایی که ممکن بود به‌لحاظ بودجه‌ای و یا ازنظر زیرساخت، نداشتن سالن‌های سینما- برای میزبانی از جشنواره فیلم فجر توانایی کافی را نداشته باشند، خود یک‌تنه به میدان آمد و برای نخستین‌بار در تاریخ ۴۰ ‌ساله جشنواره فیلم فجر این رویداد را در سی و یک استان کشورمان برگزار کرد. حتی برای استان‌هایی که از سالن سینمایی استاندارد محروم بودند محیط‌ها و مکان‌هایی چون آمفی‌تئاترها و یا انتقال سینماهای سیار به مناطق کم برخوردار و حتی نقاط صفر مرزی را شاهد بودیم.

این بار دیگر به شکل عینی و عملیاتی بازتاب‌دهنده تحقق نگاه عدالت فرهنگی و توسعه آن برای تمامی مردم کشورمان بود. اتفاق و رویدادی که در آستانه ۲۰۰ روز شدن عمر دولت مردمی، انقلابی و جهادی سیزدهم به‌عنوان یکی از نقاط درخشان مدیریت عرصه سینما -سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- به‌شمار می‌رود.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمای نیز در راستای تحقق این مهم و میزبانی تمام ۳۱ استان کشور از چهلمین جشنواره فیلم فجر گفته بود که بعد از رکود سینما در دوران کرونا برگزاری جشنواره در تمام استان‌ها امری مهم است که  این همزمانی در راستای عدالت فرهنگی و هنری و تمرکززدایی صورت می‌گیرد.

عزم جدی برای تحقق سینمای ملی با تولید آثار فاخر

تحقق سینمای ملی دیرزمانی است که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شعارهای کلان بدنه مدیریت هنر هفتم در کشورمان مطرح می‌شود. سینمایی که آبشخور آن چه در حوزه نگاه ایدئولوژیک و چه در مبحث نگرش محتوایی برگرفته‌شده از تاریخ، فرهنگ، جغرافیا، اقلیم و همچنین قهرمانان ملی کشورمان است.

هرچند گام برداشتن برای تولید چنین آثاری همواره یکی از شعارهای مدیران سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌های قبلی بوده؛ اما سه محور دولت مردمی؛ جهادی و انقلابی به‌عنوان استوانه‌های اصلی فعالیت دولت سیزدهم تحقق این مطالبه کهن را بیش‌ از هر زمان و لحظه دیگری در اذهان سینماگران و مخاطبان آثار سینمایی جدی‌تر و عینی‌تر نشان می‌داد.

اتفاق و رویدادی که نخستین‌بار از زبان محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تولید آثار فاخر با محوریت تاریخ معاصر کشورمان در حوزه دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و همچنین سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی مطرح شد.

بنیاد سینمایی فارابی به‌عنوان یکی از دستگاه‌های متولی حاکمیتی و حامی تولیدات ملی در عرصه سینما نیز به‌عنوان اصلی‌ترین موتور محرکه گام برداشتن برای تولید چنین آثار سینمایی فاخر در کشورمان معرفی شد. آن‌گونه که از زبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر این امر تاکید شد که تولیدات این بنیاد باید در تراز فرهنگ انقلاب اسلامی باشد و همچنین رییس سازمان سینمایی نیز یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم در عرصه هنر سینما و یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های سازمان سینمایی در چهارساله نخست فعالیت این دولت را تولید آثار فاخر سینمایی با محتوای تاریخ ۴۰ ساله انقلاب شکوه‌مند اسلامی، دوران دفاع مقدس، محور مقاومت شهید حاج‌قاسم سلیمانی نامیده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها