نایب رئیس کانون مداحان: برخی مداحان به اسم نوآوری اگزوزی‌خوان شدند

برنامه جهان آرا با موضوع «هیأت‌های مذهبی، از وضع فعلی تا وضع مطلوب» با حضور سید مهدی حسینی مداح اهل‌بیت(ع) که امسال هم در محضر رهبر انقلاب اجرای برنامه داشت و جواد حیدری نایب رئیس کانون مداحان و رئیس کمیته صیانت این قشر از شبکه افق پخش شد.

نایب رئیس کانون مداحان: برخی مداحان به اسم نوآوری اگزوزی‌خوان شدند

سید مهدی حسینی در این برنامه گفت: طی 20 سال گذشته تعداد هیأت‌های مذهبی بیشتر شده اما خروجی آن متناسب با این افزایش نبوده و گناه و فساد در جامعه کاهش نیافته است. واقعیت این است که خروجی، متناسب با افزایش هیأت‌ها نیست.

وی افزود: محبت حقیقی در هیأت و در بین جوانان ایجاد نمی‌شود و دلیل آن هم این است که گرداننده هیأت، آموزش‌های ابتدایی و لازم را سپری نکرده و این مسئله باید آسیب‌شناسی شود.

حسینی در خصوص افسانه‌پردازی برای افزایش عزاداران هیأت اظهار کرد: در برخی از هیأت‌ها دیده می‌شود که مداح، هیجان کاذب به مراسم می‌دهد، درباره اهل‌بیت(ع) افسانه‌پردازی و مجلس را نورپردازی و… می‌کنند، تا مخاطب جذب کنند اما این جذب به چه قیمتی است؟ محبت اهل‌بیت(ع) نیاز به این زرق و برق‌ها ندارد.

مداحانی که خشن می‌خوانند و اسمش را اگزوزی‌خوانی می‌گذارند

در ادامه برنامه جواد حیدری شاعر آیینی در رابطه با سبک‌های تازه‌ای که به هیأت‌ها راه پیدا کرده است، گفت: برخی از مداحان سبک‌هایی را ابداع کردند و اسم آن را اگزوزی‌خوانی گذاشتند، که در واقع خشن‌خوانی است و تناسبی با مدح اهل‌بیت(ع) ندارد.

وی افزود: فعالیت‌های جزیره‌ای در حوزه شعر آیینی و مداحی، کاری از پیش نمی‌برد، اگر می‌خواهیم تحول خاصی را شاهد باشیم باید که کار متمرکز داشته باشیم. مداحی دانشی است که همه علوم در آن نقش دارد و اگر به دنبال اثرگذاری آن هستیم، باید جوامع ستایشگری را تجمیع کنیم.

حیدری گفت: مشکل اینجاست که در حوزه مداحی، آن‌هایی که هنجارشکنند، افرادی هستند که بیشتر به چشم می‌آیند.

این شاعر آیینی با اشاره‌ای به هشدارهای رهبری گفت: جوانی که نتواند پاسخ سؤالاتش را در هیأت‌های مذهبی بگیرد به کجا برود؟ وقتی رهبر معظم انقلاب می‌گوید مداحی یک پدیده منحصر به فرد است، ناظر به همین ویژگی‌هاست. عنصر «مستمع» را در دوران کرونا حذف کردیم درحالی‌که می‌شد با رعایت پروتکل‌ها این عنصر را نگه داشت و حفظ کرد.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ایرانی
    0

    مداحان خائن ترین و کثیف ترین قشر اجتماعی کشورند. جز دروغ پردازی کاری ندارند...

  • ناشناس
    0

    به جای مداحی و مرثیه سرایی احترام آمیز برای ائمه معصومین (ع)، رپ خوان و ثناگو خوان حکومت شده اند!!!

  • ناشناس
    0

    دیگه تمومه ماجرا مخاطب ندارند

  • ناشناس
    0

    فرهنگ هر نظام دینی بنام اسلام باید خاستگاهی از نهاد الهی استوار در حقایق قرآنی داشته باشد
    ---
    ایران کنونی یک کشوری است منتسب به مذهب تشیع توحیدی نهج البلاغه ای علوی که حکومت و قانون اساسی آن در پرتو احکام و اعتقادات بی خدشه ی قرآن و به سنت و سیرت نبوی و علوی هماهنگ با این احکام و اعتقادات باید پایه ریزی شده باشند.
    هر مخالفتی در فرهنگ ما بااحکام و اعتقادات انکار ناپذیر دین توحیدی قرآنی خداوند و هر مخالفت با رهنمودهای توحیدی نهج البلاغه ای تشیع علوی و سکوت بر این مخالفت ؛ بحکم هشدارهای محکم و مفصل آشکار قرآن ؛ در تضاد با رضای خداوند است .
    این مخالفت انتساب کشور را به دین خداوند باطل می سازد و مسئولان کشور را بعلت اصرار بر این مخالفت ؛ به گناه کبیره ی مخالفت آشکار با قرآن که قانون اساسی اسلام است و به پیامدهای اخروی ناگوار پایان ناپذیر آن گرفتار می کند.

    نظرات شما -
    • بنده ی خدا
      0

      مصیبت آزمون الهی است و چگونگی برخورد با آن را خداوند در قرآن تعیین کرده است
      ---
      آیاتی که ذیلا آورده شده اند حقیقت مصیبت و چگونگی برخورد خدا پسندانه با آن را تعیین می کنند:
      « وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ. الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ . أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ » ﴿ آیات ۱۵۵ تا۱۵۷ سوره بقره ﴾ .
      خداوند در آیات محکم و مفصل فوق ؛ حقیقت هرگونه مصیبت را به آزمون الهی توصیف کرده است .
      خداوند در آیات فوق نوع برخورد خدا پسندانه با این آزمون الهی را ؛ برخورد با صبر و شکیبایی و برد باری تعیین نموده است .
      هرگونه برخورد بشری دیگر با مصیبت ؛ من در آوردی دانش ناچیز بشر است و ترویج هر من در آوردی بشری در بر خورد با مصیت ؛ مخالفت و دهان کجی آشکار با خواست قرآنی خداوند است .
      نوع گناه چنین مخالفت و دهان کجی به خواست قرآنی خداوند و پیامدهای منفی و فاجعه آفرین و هلاکت بار دنیوی و اخروی متناسب با این گناه را خداوند در هشدارهای محکم و مفصل فراوان خود در سر تا سر این کتاب آسمانی بی خدشه ؛ آشکار تعیین کرده است .
      تنها راه رهایی از پیامدهای زیان آفرین و هلاکت بار گناه اصرار ورزان بر این مخالفت و دهان کجی ؛ اطاعت از خواستهای خداوند با توبه به درگاه خداوند از این گناه در فرصت از دست رفتنی در این دنیا ، وتعهد به ذات اقدس او به خود داری از تکرار این گناه است .
      بشر با ذهن محدود و کم ظرفیت خویش و با دانش ناچیز خود که از دست رسی به کمال حقایق این جهان ناتوان است ؛ حق ندارد با ابتکارهای ناقص و حقیقت گریز خود بنام دین توحیدی خدا و مذهب قرآن گرای اهل بیت پیامبر مراسم و شعایر ابتکار کند و از این دانش ناچیز بنام خدا و پیامبر و بنام اهل بیت آن حضرت به این مراسم و شعایر بی پایه وپوچ تقدسهایی که هیچ دلیل قرآنی و عقلی استوار برای اثبات آنها نیست با وارونه تفسیر کردن آیات ولایت و مودت تقدسهای من در آوردی ببخشد .
      محال و نا ممکن دور باطل و دروغ است که پیامبر و اهل بیت مظلوم آن حضرت بنفع اشخاص خود و بستگان خویش چنین ابتکارهای بی پایه و پوچی را که بجز زیان و ترویج فتنه و تفرقه و فاجعه بازده دیگری ندارند از امت مسلمان و از پیروان مذهب تشیع خواسته باشند.
      هیچ آیه ی محکم و مفصل آشکاری در قرآن نیست که محوریت همه جانبه ی دین توحیدی خداوند را میان یگانه ذات اقدس و کمال مطلق خداوند و بندگان تقسیم کرده باشد .
      چنانکه هیچ اصل عقلی و منطقی سلیمی نیست که بتواند تقسیم این محوریت همه جانبه را میان خداوند بی همتا و بندگان مقرب ، که با خداوندهیچ وجه مشترکی در توان وعلم ندارند ، تایید کند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها