شهر ممنوعه زنان ایران را بشناسید/ از ساز زدن تا دوچرخه سواری، صخره نوردی، مچ اندازی همه چیز ممنوع ممنوع ممنوع! / یک مقام مسئول: «این کثافت کاریها چیست؟»

شهری که نماد سازه های فرهنگی تاریخی ایران است به شهر ممنوعه زنان ایرانی بدل شده است. فعالیت هایی که هر جای ایران آزاد و قانونی است در این شهر ممنوع اعلام شده است و این ممنوعیت های متنوع اعمال می شود.

شهر ممنوعه زنان ایران را بشناسید/ از ساز زدن تا دوچرخه سواری، صخره نوردی، مچ اندازی همه چیز ممنوع ممنوع ممنوع! / یک مقام مسئول: «این کثافت کاریها چیست؟»

​اصفهان در طول تاریخ یکی از شهرهای مهم ایران بوده و همواره در مرکز توجهات سیاسی و فرهنگی قرار داشته است.

این شهر البته از جنبه اقتصادی و توریستی هم نقش بسزایی در بین شهرهای ایران ایفا کرده و این وظیفه را همچنان به دوش می‌کشد. حال با توجه به موقعیت و جایگاه این کلان‌شهر در بین شهرهای ایران، اتفاقات رخ‌داده در سایر حوزه‌ها هم زیر ذره‌بین می‌رود و بعضا تعدادی از آنها بحث‌برانگیز می‌شود.

در سال‌های اخیر اتفاقات سیاسی، فرهنگی و مذهبی زیادی در این شهر رخ داده که بازتاب وسیعی داشته و همچنان تعدادی از آنها مورد توجه است.

با این وجود اما اصفهان هم از حواشی رخدادهای ورزشی – اجتماعی در امان نمانده و در سه سال اخیر، همواره با اتفاق‌هایی در این زمینه‌ها روبه‌رو بوده که جنجال‌برانگیز هم شده است.

تازه‌ترین موضوعی که اصفهان و به طور ویژه ورزش زنان این شهر را زیر سؤال برده، مربوط به ممنوعیت فعالیت زنان در رشته‌های پاورلیفتینگ، فیتنس و مچ‌اندازی است. این سوژه‌ای است که روز گذشته خبرگزاری ایسنا به آن پرداخته و نوشته «این ممنوعیت در حالی است که بانوان از سال 92 مجوز حضور در کلاس‌های آموزشی و سمینارهای رشته بدن‌سازی را داشته‌اند و از سال 95 نیز می‌توانستند در رشته مچ‌اندازی به فعالیت حرفه‌ای بپردازند تا جایی که امسال اولین اعزام بانوان ایران به رقابت‌های آسیایی مچ‌اندازی انجام شد و بانوان ایران موفق به کسب عنوان سوم آسیا شدند. همچنین سال گذشته نیز مجوز رسمی فعالیت بانوان در رشته پاورلیفتینگ از سوی وزارت ورزش و جوانان صادر شد و از سال جاری نیز بانوان فعالیت رسمی خود را در رشته فیتنس‌چلنج آغاز کردند و حتی اولین دوره مسابقات این رشته نیز شهریور سال جاری برگزار شد. مشخص نیست که چرا این ممنوعیت مشخصا در استان اصفهان اعمال شده و آیا در سایر استان‌ها هم اجرائی خواهد شد یا خیر؟».

اتفاق اخیر در شرایطی در شهر اصفهان رخ داده که هنوز خبری از اجرای این قانون بحث‌برانگیز در سایر شهرهای ایران نیست. به‌ویژه اینکه چند زیرشاخه از رشته‌های بدن‌سازی زنان به صورت رسمی مجوز گرفته‌اند و الان چند سالی می‌شود که زیر نظر نهادهای رسمی برگزار می‌شود.

بدیهی است که وقتی این رشته‌ها به صورت رسمی مجوز گرفته‌اند، ممنوعیتی نباید شامل حالشان شود. البته با نگاه به اتفاقاتی که در یکی، دو سال اخیر در اصفهان در حوزه ورزش زنان رخ داده، نمی‌شود زیاد هم متعجب بود که چرا مثلا فعالیت بدن‌سازی برای زنان اصفهانی ممنوعیت دارد در حالی که زنان دیگر شهرها و کلان‌شهرها با چنین مشکلی مواجه نشده‌اند.

بحث جنجالی دوچرخه‌سواری زنان

مسئولان سیاسی و ورزشی اصفهان مدت‌هاست که اسیر تناقضاتی از این دست هستند. جنجالی‌ترین پرونده در حوزه ورزش زنان مربوط به ممنوعیت دوچرخه‌سواری آنها در معابر عمومی است.

ابتدا در اردیبهشت 98 بود که دادستانی اصفهان به صورت رسمی دوچرخه‌سواری را برای زنان اصفهانی فعل حرام نامید و از نیروی انتظامی خواست با زنان دوچرخه‌سوار در سطح شهر برخورد کند.

آن روزها علی اصفهانی دادستان اصفهان درباره برخورد با دوچرخه‌سواری زنان در گفت‌وگو با ایرنا موضوعاتی را مطرح کرد که با واکنش‌های زیادی همراه شد. «بر طبق فتوای علما و همچنین براساس قانون، دوچرخه‌سواری بانوان در فضای عمومی فعل حرام است. علاوه بر این مدت زیادی بود که ائمه جمعه، جماعات و خانواده شهدا نسبت به دوچرخه‌سواری بانوان در اماکن عمومی معترض بودند و همچنین تعرضات و مزاحمت‌هایی برای این بانوان ایجاد شده بود. بر این اساس به نیروی انتظامی اعلام شد که اگر مواردی از دوچرخه‌سواری بانوان در سطح شهر دیده شد در نوبت اول خیلی محترمانه تذکر بدهند و اگر فرد مدارک هویتی دارد از او بگیرند و در غیر این صورت دوچرخه فرد را توقیف کنند. در این راستا افراد باید به پلیس امنیت مراجعه کنند و پلیس نیز برای بار اول از آنها تعهد می‌گیرد و بدون مجازات مدارک و یا دوچرخه آنها را باز‌می‌گرداند. اگر این اقدام برای بار دوم و سوم ادامه یابد با فعل حرام صورت‌گرفته طبق قانون مجازات اسلامی برخورد می‌شود».

اگرچه آن اظهارات با واکنش متعدد فعالان مدنی مواجه شد ولی حمایت‌های امام جمعه و امام جمعه موقت اصفهان در چندین نوبت از این طرح، نهایتا کار را برای زنان علاقه‌مند به دوچرخه‌سواری در اصفهان سخت و سخت‌تر کرد.

این ماجرا تا یک سال بعد هم ادامه پیدا کرد تا اینکه مرداد 99 امام جمعه موقت اصفهان به بهانه انتشار تصویری از دوچرخه‌سواری زنان و مردان در روزنامه اصفهان زیبا به‌شدت به این موضوع اعتراض کرد.

آیت‌الله مهدوی امام‌ جمعه موقت اصفهان در آن روز با انتقاد شدیدی از عملکرد روزنامه «اصفهان زیبا» -که متعلق به شهرداری اصفهان است- درمورد ترویج منکرات و فساد به مدیران شهرداری هشدار داد و گفت: «قبل از اینکه مردم متدین شما را وادار به رعایت حدود الهی کنند، خودتان اقدام کنید. ‌گزارش‌های متعددی داده می‌شود؛ این روزنامه که متعلق به شهرداری است با پول بیت‌المال ترویج فساد و منکرات می‌کند».

دو روز بعد از آن اظهارات، آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی‌ فقیه و امام‌ جمعه اصفهان هم رسما نسبت به این مورد موضع گرفت و گفت: «رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌هایی که مربوط به برخی نهادهاست، مباحثی چون دوچرخه‌سواری زنان را ترویج نکنند؛ زیرا علمای دین تأکید دارند که دوچرخه‌سواری بانوان در اماکن عمومی جایز نیست و به‌ طور قطع رسانه‌هایی که چنین اقداماتی می‌کنند، بدانند که این اقدام نوعی بی‌دینی است».

این مورد مکررا از سوی این چهره‌های سیاسی اصفهان دنبال شد به طوری که بهمن سال گذشته سید ابوالحسن مهدوی، نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در صحبت‌هایی که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرد، گفت که رسما از دوچرخه‌سواری زنان در اصفهان جان به لب شده است. «جان ما در مقابله با این موضوع به لب رسیده است و سؤال اینجاست که چرا آقایان در برخورد با این پدیده مقابله کردند؛ کسانی که این توهین‌ها را عمدا می‌کنند باید مدیون خون شهدا باشند و درد ما این است که کسی از دین دفاع نمی‌کند».

یک ماه بعد از آن اما محمدتقی رهبر، دیگر امام‌ جمعه موقت اصفهان، هم وارد این کارزار شد و دغدغه دوچرخه‌سواری زنان در اصفهان را هم‌ردیف با دغدغه مردم برای گرانی توصیف کرد: «ائمه جمعه شهرهای مختلف دغدغه مردم دارند و به همین دلیل تمرکزشان را روی مشکلات مردم می‌گذارند. حالا یک زمانی به بدحجابی و یک زمانی به گرانی حساس می‌شوند و این روزها هم نسبت به دوچرخه‌سواری زنان واکنش‌هایی نشان می‌دهند؛ یعنی گرانی کالاها نمی‌تواند باعث بی‌تفاوتی به مسائل دیگر شود. بالاخره دوچرخه‌سواری زنان هم مثل گرانی معضل است».

نهایتا اما کار به جایی رسید که شهرداری هم وارد میدان شد و خبر رسید که دیگر امکان واگذاری دوچرخه به زنان اصفهانی در سطح این شهر وجود ندارد. زنان اصفهانی اما متحیر از اینکه نمی‌شود دوچرخه‌سواری در دیگر شهرها بلااشکال باشد و در اصفهان فقط حرام و ممنوع اعلام شود، درخواست کردند تا دیگر زوایای این دستور هم مورد بررسی قرار بگیرد. امری که البته همچنان هم مبهم مانده و تکلیفش مشخص نشده است.

صخره‌نوردی زنان در اصفهان ممنوع!

دوچرخه‌سواری زنان تنها رشته ورزشی نبود که با انتقاد سیاسیون این شهر روبه‌رو شد؛ اسفند 1399 امام جمعه اصفهان در اظهارات تندی که «اعتمادآنلاین» بخشی از آن را منتشر کرد با الفاظی عجیب از زنانی که برای صخره‌نوردی به کوهستان می‌روند، انتقاد کرد. او گفت: «10 تا دختر و پنج تا پسر با ماشین‌های سواری رفته‌اند صخره‌نوردی. حالا حساب کنید در ماشین سواری این‌همه آدم، چطوری می‌شود! خیلی کثافت‌کاری است! بعد هم صخره‌نوردی با کوه‌نوردی فرق می‌کند؛ با طناب می‌روند بالا و می‌آیند پایین! اکثر اینهایی که در فضای مجازی حرف می‌زنند، فاسد هستند! نباید آدم‌های نجس و کثیف اصفهان بیایند در فضای مجازی با هزار گناه کبیره، بگویند درچه‌ای‌ها فلان بودند و... معلوم شده تشکیلات ورزشی اصفهان، از این کثافت‌کاری‌ها زیاد دارد؛ ما به مسئولان اخطار می‌دهیم!».

درست چند ساعت بعد از این اظهارات بود که مهدی نصراصفهانی رئیس هیئت کوه‌نوردی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی را برای زنان اصفهانی ممنوع اعلام کرد و گفت: «بانوان کوه‌نورد و سنگ‌نورد فعلا به دلیل حساسیت‌های ایجادشده نمی‌توانند از سایت سنگ‌نوردی درچه استفاده کنند و باید به سالن شهید حریری مراجعه کنند تا در آینده‌ای نزدیک بتوانیم با کمک شهرداری درچه مسیر و فضای جدید و متفاوت از مسیر اصلی بسازیم».

دوچرخه‌سواری، صخره‌نوردی و به‌تازگی هم بدن‌سازی؛ اینها ورزش‌هایی هستند که فعالیت در آنها در بیشتر شهرهای ایران آزاد و بلامانع است ولی فقط در اصفهان ممنوع اعلام شده است. هرچند که به نظر می‌رسد تعدادی از آنها تا اطلاع ثانوی باشد.

نوازندگی زنان هم ممنوع

ایران آرت: دو سال پیش بود که بحث ممنوعیت نوازندگی زنان در اصفهان حسابی خبر ساز شد ، بدین معنا که کنسرت در اصفهان می تواند برگزار شود اما یک شرط دارد : نوازنده زن نداشته باشند!

زیرا اصفهان سال هاست هنرستان موسیقی دختران دارد و دختران در این شهر دیپلم رسمی موسیقی از آموزش و پرورش می گیرند اما نمی توانند در شهرشان روی صحنه و استیج بروند و ساز بزنند !

دختران اصفهان می توانند در این شهر در سیستم آموزشی رسمی کشور درس موسیقی بخوانند و دیپلم بگیرند اما نمی توانند از تحصیلی که کرده اند امرار معاش کنند و در کنسرت های موسیقی ساز بزنند!

منبع: شرق
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • حسین
    3

    حتما بصورت آزمایشی اجرا و در صورت موفقیت آمیز بودن طرح در دیگر شهرها هم اجرا خواهد شد

    نظرات شما -
    • یاوه شناس
      4

      عمری دین خود را با ذهنیات خویش ساخت حالا با مردمی روبرو شده که خسته از تراوشات مسخره ذهنیات ایشان است.چون قانونی نیست که از حق دفاع کند او چون در حلقه قدرت است خود را حق پنداشته و عبث پنداری را توسعه داده است.

  • ناشناس
    2

    لطفا ساعات تدریس اسید پاشی روی بانوان محترم را اعلام بفرمایند

  • ناشناس
    2

    لطفا نشر دهید
    چرا بعضی از مساجد را برای افراد بی خانمان اختصاص نمیدهید
    زمان دانشجویی ساعت سه شب می‌رسیدم شهر غریبی که خیلی هم سرد بود میرفتم پایگاه بسیج که در مسجد بود میخوابیدم و خیلی هم محترمانه برخورد میکردند

  • قلندر واقعی
    2

    دولت بایست فضای مناسب خانمها را در دست برسی داشته طوری که بتوانند دور از چشمان هیز فعالیت ورزشی و هنری داشته و حتی در مسابقات ورزشی جهانی هم شرکت کنند ورزش و آمادگی جسمانی را دین اسلام واجب دانسته و زمان پیامبر اسلام تاکید به تیر اندازی با کمان و اسب سواری برای زنان میشده حالا که نه کمان و نه اسب یافت نمیشه بایستی دوچرخه و تفنگ ساچمه ای جایگزین شود اینم بگم لعنت خدا به چشمهای هیز و هوسران و افکار طالبان

  • ناشناس
    1

    من برای کار اداری رفتم اصفهان . متوجه شدم اصلا تهران و وزارتخانه های تهران را قبول ندارند .

    نظرات شما -
    • سامان
      1

      خوده همون اصفهان،،بعضی افرادشون رو واسه بعضی مسائل میفرسته تهران،،چی میگی؟

  • دانیال
    3

    طالبان اصفهان رو هم تصرف کردند.

  • دانیال
    2

    کشور ما اسیر تفکرات عصر حجری شده است

  • فدایی رهبر
    37

    وظیفه زن خانه داری و رسیدگی به همسر و فرزند است، زن را چه به ورزش حرفه‌ای و مطربی؟ از دین اسلام خارج شوید، بعد هر غلطی خواستید بکنید

    نظرات شما -
    • طالبانسیم
      1

      آشیخ آ چرا از منبرتون پایین نمیان و یماه برین کارگری و با دستمزد ناچیزش تو خونه های اجاره ا بدون ماشین شخصی توشهرک های اطراف سرکنین؟؟ تا بفهمین دیگه مسئله مردم دوچرخه سواری و ورزش و اصلاً حجاب مجاب خانمها نیست... چطور از سر بدبختی اعتیاد و زباله گردی ، و بی خانمانی و کارتون خوابی خانمها بد نیست!!! اگه فک کردین بااین ممنوعیتها میریم بااین ت...ری ک ب پیشرفت کشور زدین چندتا چندتا بچه میاریم واسه نوکری شما!!! کووووورررر خوندین..حکومتها ی غاصب و فریبکار عمرشون سرمی آد... علم و فناآوری جهانی خیلی وقته عقاید پوسیده شما را پس زده... با اجبار و تنیبه و توبیخ هم ماندنی نیستید... خدا بشر را در زمین با عقل و وجدان و استعدادهایش برای تعالی آزاد گذاشته؛ وگرنه آیا توان نمایان شدن نداشت؟؟ خدا نیازی بهیچ وکیل وصی ندارد.. شکم مردم را گرسنه و دستشان را خالی گذاشته اید... یکی یک چشم بند هم ب چشم شان بزنید؛ تا با اجازه شما ببینند و بشوند... اگه این چیزا بده چرا فک فامیل و فرزندان مسئولین در کشورهای آزاد مقیم میشوند... تامین و تضمین خراجشون از اینجا با شماها و حال و خوشیش مال اونااا و افاضات عصر حجری هم مال ما

  • ورزشکار
    1

    آیا می دانید چه کسی عامل پیروزی بچه وایران عزیز است مادر مادر . چه کسی همراه کودک به کلاس زبان .. موسیقی .. شنا .. کلاس تقویتی .. ورزشی .و.... این مادر گرامی است که پای به پای فرزتد همراه است پس بیاید مادران را محاکمه کنیم این همه ورزشکاران مدال اور تحویل ایران داد. دختران امروز مادران فردا .اقایان فکر نان واب مردم باشد نه سوال بی خود

  • ناشناس
    1

    حاج آقا اصل انحراف از سوار شدن زن و مرد در یک خودرو شروع می‌شود، پس این رو ممنوعش کنید.

  • ناشناس
    6

    واقعا اینقدر روحانی به شما روداده تابه حذیان های ذهنتان اجازه تراوش داده وآن را چاپ میکنید به خدا بزار یه دولت حسالی بیاد قشنگ این زر زدن ها یادتون میره

    نظرات شما -
    • 1

      آرزوی اون خفقانها را دیگه به گور خواهی برد .

    • ناشناس
      1

      فصل کاشتن تموم شده نازی بالا الان فصل برداشته وشماچیزی نداری جای فصل هاروعوضی گرفتی کلاهتوبچسب بادنبره زیاد هم دولت دولت نکن مگه مملکت ارث بابای امسال شماهاست یامردم نوکرن وشماارباب هردولتی اومده مردمش پالان بودن وفشارو تحمل کردن وگرنه دولت که کارروزمرشو انجام داده برو کیک ساندیستو بخور

  • ناشناس
    0

    خودت چطوری ....مرداصفهانی...خوبی؟

  • ناشناس
    1

    ببخشید این کلاسای اسید پاشی انلاین هم اجرا میشه چون کروناست خطرناکه. ممنون میشم فکری بکنید

  • ناشناس
    1

    بفرمایید امارت اصفهان .

  • ناشناس
    1

    مرگ بر داعش

  • حسین شهلایی
    0

    حتما همسران و دختران این علما و نمایندگان ، از جنس مونث نیستن. مگر اینکه آنها کاری کنند. واقعا جای تاسف داره . امیدوارم نسل جاهلان مقدس مآب از این مملکت برچیده شود. در تایلند ، اندونزی و خیلی کشورهای دیگر که مسلمانان در آن ها زندگی می کنند ، بانوان هم دوچرخه و هم موتور سواری می کنند . در کنارشان بانوان دیگری با لباس شنا در بنادر تردد می کنند و هر دو در امانند ! مگر اینکه مشکل در ذات و نگاه آن روحانی یا نماینده مجلس باشد

  • Mm
    0

    اگر دوچرخه سواری برای خانمها حرام است پس اسب سواری و الاغ سواری و پشت موتور همسر نشستن هم برای زنان روستایی و عشایر حرام است. چون نفس کار یکی است. به نظرم مشکل اصلی در دیدگاه بعضی از این آقایان است که بادیدن دوچرخه سواری خانمها کنترل نفس خودشان را از دست می دهند. بهتراست کمی هم روی تهذیب نفس خودشان کارکنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها