سیدمحمدحسین نواب: برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر بیش از همه به سود انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین نواب، رییس موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی معتقد است جشنواره جهانی فیلم فجر نقش بسیار مهمی در دیپلماسی فرهنگی دارد و فرصتی برای انقلاب اسلامی است تا سینمای دین محور و اخلاقی را به جهان عرضه کند.

سیدمحمدحسین نواب: برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر بیش از همه به سود انقلاب اسلامی است

سیدمحمدحسین نواب که مدیریت مدرسه اسلامی هنر را برعهده دارد، مشاور رییس فرهنگستان هنر، مشاور علمی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در حوزه هنر اسلامی و دارای تالیفات و ترجمه‌های متعددی در حوزه هنر و فلسفه است.

او که عضو هیات داوران بخش بین‌الادیان سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هم بوده است، با تاکید بر اهمیت دیپلماسی فرهنگی در جهان امروز، درباره نقش جشنواره جهانی فیلم فجر در تحقق این امر گفت: «برگ برنده کشور ما در دنیا بیش از قدرتمند بودن، هنرمند بودن‌ است. همه مردم جهان ما را به عنوان ملتی دارای هنر می‌شناسند و به همین دلیل مسئله دیپلماسی فرهنگی برای کشور ما رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کند و نیازمند توجه ویژه و اساسی است. آمریکا و شبکه‌های تلویزیونی وابسته به آن سال‌هاست پروژه ایران هراسی را در دستور کار دارند اما نتوانستند این مسئله را در بین ملت‌های جهان نهادینه کنند. یکی از موانع مهم تحقق ایران هراسی در جهان، سینمای ایران است و دنیا ما را به عنوان کشوری دارای سینمای اخلاق‌مدار می‌شناسد.»

مدیر مدرسه اسلامی هنر ادامه داد: «وقتی ما فرصت بزرگی چون جشنواره جهانی فیلم فجر را در اختیار داریم، پنجره‌ای از ایران را به سوی جهانیان گشوده‌ایم تا واقعیت موجود کشورمان را ببینند، با سینمای ایران آشنا شوند و آورده سینمای ایران برای جهان را درک کنند. ما خوشبختانه جزو ملت‌هایی هستیم که سینما را پرورش داده‌ایم و در این حوزه حرف برای گفتن داریم. وقتی به واسطه برگزاری جشنواره جهانی پنجره‌ای را برای دیگران باز می‌کنیم تا واقعیت سینمای ما را ببینند، می‌توانیم قدرتمندتر سخن بگوییم و از حقانیت خود دفاع کنیم. این موضوع تنها مختص سینما نیست و حتی حکومت ما هم می‌تواند از این طریق قدرتمندتر مذاکره کند. من معتقدم سینما برای سیاسی‌ترین امر حکومت هم مفید است و جشنواره جهانی فیلم فجر چنین فرصتی را برای کشور ایجاد کرده است. همه ما به یاد داریم که در شرایط سخت تحریم‌های آمریکا، سینماگران تراز اول جهان با خیال آسوده برای حضور در جشنواره جهانی به ایران آمدند و علاقه‌مند بودند تا نقاط مختلف تهران و ایران را ببینند.»

نواب در پاسخ به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر در ارائه تصویری واقعی از ایران به جهان تا چه اندازه موفق بوده است؟ بیان کرد: «به نظرم بسیار موفق بوده و ما باید از جشنواره جهانی فیلم فجر مراقبت کنیم تا راه ارتباط فرهنگی ما با جهان قطع نشود. من به خاطر دارم در جشنواره اثری از بچه‌های شیعه کشمیر دیدم که می‌گفتند ما تحت تاثیر عباس کیارستمی هستیم و این اتفاق برای فرهنگ ما بسیار ارزشمند است. همچنین روزی به دعوت خانم آبیار به تماشای فیلم «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره نشستیم و من یکی از داوران بخش بین‌الادیان را هم برای تماشای فیلم دعوت کردم، او که پس از دیدن این فیلم بسیار متاثر شده بود، وقتی فهمید کارگردان فیلم یک زن است حیرت زده شد، چرا که باور نمی‌کرد زنان در ایران تا این اندازه آزادی دارند و می‌توانند چنین پروژه بزرگ و قدرتمندی را هدایت کنند.»

این محقق با اشاره به فرصت مهم برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر، تاکید کرد: «برگزاری این جشنواره بیش از همه به سود انقلاب اسلامی است تا سینمای دین محور و اخلاقی را به جهان عرضه کند. ضمن اینکه برخی از جشنواره‌های خارجی آثار سینمایی ما را فیلتر می‌کنند و جشنواره جهانی فیلم فجر فرصتی است که ما آثار مدنظر خود را به دنیا نشان دهیم. همچنین فیاپف این جشنواره را به رسمیت شناخته است، فرصت بسیار بزرگی برای سینمای ایران که ما را در راه رسیدن به این اهداف کمک می‌کند و باید از آن حفاظت کنیم.»

نواب درباره اینکه برگزار نشدن جشنواره جهانی فیلم فجر تا چه اندازه ایران را از منظر دیپلماسی فرهنگی و هنری متضرر خواهد کرد؟ پاسخ داد: «ما نتایج موثر برگزاری جشنواره جهانی را مشاهده کرده‌ایم، به همین دلیل نباید به خطا این رویداد سینمایی را کنار بگذاریم. جشنواره ملی فیلم فجر رویداد بزرگ و محترمی است و باید هم برای سینماگران ایرانی برگزار شود اما جشنواره جهانی کارکرد دیگری دارد. در واقع این رویداد سینمایی علاوه بر اینکه فرصتی برای معرفی سینمای ایران به جهان است، این امکان را هم در اختیار ما قرار می‌دهد تا ارتباطات مهم و قوی با سینمای جهان داشته باشیم. آمریکا خیلی دوست دارد ایران تحریم باشد اما ما نباید این اجازه را بدهیم، بلکه باید تلاش کنیم تحریم‌های ظالمانه آمریکا بی‌اثر شود و برای تحقق این امر نباید دست به خود تحریمی بزنیم. ما باید در صحنه جهانی حاضر باشیم، ارتباطات خود را حفظ کنیم، سینماگران برجسته جهان را دعوت کنیم و به نمایش آثار خود برای مخاطبان جهانی بپردازیم.»

او افزود: «ما نباید دیپلماسی فرهنگی را فراموش کنیم و یکی از راه‌های تحقق این امر جشنواره جهانی فیلم فجر است و دنیا از این طریق متوجه خواهد شد که ملت ما دارای فرهنگ و اهل گفت‌وگو است و در این شرایط آمریکا مقصر شناخته خواهد شد که چرا جامعه جهانی را از فرهنگ قدرتمند ایران محروم کرده است.»

این پژوهشگر با اشاره به فرصتی که از طریق جشنواره جهانی فیلم فجر برای او ایجاد شد، بیان کرد: «من به واسطه جشنواره جهانی فیلم فجر فرصت داوری در جشنواره لایپزیگ را به دست آوردم و این اتفاق برای بسیاری از دوستان افتاده است، این اتفاق شخصی نیست بلکه به سینمای ایران اختصاص دارد و نباید از این دستاوردها به راحتی عبور کرد.»

 

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها