تلاش برای آشکار کردنِ زندگی پوشیده بابا طاهر عریان در یک مستند

کارگردانِ مستند «طاهر» می‌گوید تلاش کرده ضمن جست‌وجوی دقیق در اسناد، تحقیق و پژوهش گسترده و مصاحبه با اساتید ادبیات و عرفان، اطلاعات بیشتری را از زندگی بابا طاهر عریان، به مخاطبان ارائه بدهد و ابهامات را کم کند.

تلاش برای آشکار کردنِ زندگی پوشیده بابا طاهر عریان در یک مستند

این فیلم که پیش از این در جشنواره سینماحقیقت حضور داشت، برای اولین بار از تلویزیون پخش می‌شود.

حسینی، تهیه‌کننده و کارگردان این اثر درباره سوژه و روایت فیلم خود گفت: «این فیلم مستند درباره باباطاهر همدانی است و تلاش می‌کند تا ابعاد مختلفی از زندگی او را به تصویر بکشد. همان‌طور که می‌دانید درباره زندگی بسیاری از شخصیت‌های ادبی و عرفانی تاریخ ما از جمله باباطاهر اطلاعات بسیار کمی وجود دارد.»

وی ادامه داد: «به صورت کلی ابهامات زیادی درباره زندگی شخصی باباطاهر وجود دارد و حتی در اسنادی که از او باقیمانده است، اطلاعات کمی وجود دارد. در مستند «طاهر» تلاش کردیم ضمن جست‌وجوی دقیق در اسناد، تحقیق و پژوهش گسترده و مصاحبه با اساتید ادبیات و عرفان، اطلاعات بیشتری را از زندگی او به مخاطبان ارائه بدهیم و این ابهامات را کم کنیم.»

کارگردان مستند «طاهر» با اشاره به روند تولید این مستند گفت: «پروسه تولید این فیلم از ابتدا تا انتها نزدیک به ۳ سال طول کشید که نزدیک به یک سال از آن، صرف تحقیق و پژوهش شد. البته در دیگر مراحل ساخت نظیر نوشتن متن نریشن، تدوین و ... باز هم مشغول تحقیق و پژوهش و کسب اطلاعات جدیدتر بودیم.»

وی ضمن معرفی چهره‌های برجسته عرصه ادبیات که در این مستند حضور دارند، گفت: «بخشی از مستند، مصاحبه با پژوهشگران و اساتیدی است که درباره باباطاهر کار کرده‌اند. از جمله افرادی که در برابر دوربین مستند «طاهر» حاضر شده و درباره باباطاهر صحبت کردند، می‌توان به نصرالله پورجوادی، پرویز اذکائی، تقی پورنامداریان، علی اشرف صادقی، بابک رضاپور و محمد سوری اشاره کرد.»

این مستندساز اضافه کرد: «بخشی دیگر از فیلم نیز تصاویر آرشیوی است. در این مستند یک فیلم بسیار قدیمی از شهر همدان را برای اولین بار منتشر کرده‌ایم که روس‌ها نزدیک به ۱۰۰ سال پیش از شهر همدان ضبط کرده‌اند. علاوه بر این تصویرسازی هم کرده‌ایم و با استفاده از این تکنیک، بسیاری از وقایع و اتفاقات رخداده درباره باباطاهر بیان شده است.»

منبع: خبرآنلاین

47

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها