روایتی متفاوت از مشاغلی که نباید فراموش شوند

کارگردان مستند «حلبی‌ساز» نوآوری جدیدی را در مستندش به کار برده است تا صنایع دستی شاخص ایران را متفاوت روایت کند.

روایتی متفاوت از مشاغلی که نباید فراموش شوند

مستند «حلبی‌ساز» به کارگردانی سعید شاه‌حسینی در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

سعید شاه‌حسینی کارگردان این مستند با اشاره به مجموعه مستندی که صنایع دستی شاخص استان همدان را معرفی می‌کند، گفت: «دست‌ها و نشان‌ها» مجموعه مستندی است که در مرکز صدا و سیمای همدان تولید شد و هدف آن پرداختن به صنایع دستی شاخص این استان است. در این مجموعه سراغ مشاغلی نظیر منبت‌کاری، صنعت چرم، کاشی‌کاری، قالی‌بافی، سوزن‌دوزی، تراش سنگ‌های زینتی و ... رفتیم و ضمن نمایش کاری که انجام می‌دهند، حال و هوای این روزهای آنان را روایت کردیم. مستند «حلبی‌ساز» یکی از قسمت‌های این مجموعه است که در آن سراغ شغل حلبی‌سازی رفتیم.

وی با اشاره به این صنایع دستی مهم گفت: این شغل در دهه‌های گذشته رونق زیادی داشته است اما این روزها تقریبا ردی از آن دیده نمی‌شود، سوژه ما در این فیلم آقای محمد ضرابیان است؛ او تنها بازمانده این شغل است که در همدان فعالیت می‌کند و بیشتر تولیدات او را کسانی می‌خرند که می‌خواهند از آن به عنوان دکور استفاده کنند. او با اینکه سن زیادی دارد اما هنوز هم به این حرفه مشغول است و از ذوق هنری بسیار خوبی در دست‌ساخته‌های خود برخوردار است.

این مستندساز با اشاره به نوآوری در ساخت این فیلم مستند گفت: ساختار این مستند به‌گونه‌ای است که هم از زبان صنعتگر روایت می‌شود و هم خود دست‌ساخته! یعنی دست‌ساخته‌ای که تولید شده است درباره خود با مخاطبان صحبت می‌کند. این نوآوری را در ساخت فیلم انجام دادیم تا ساختار مستند کمی تغییر پیدا کند و ضمن گفت‌وگو با صنعتگر صدای دیگری را هم بشنویم. برای مثال خود شیء سعی می‌کند هویتش را معرفی کند. این که گذشته آن چه بوده، چه کارکردهایی دارد و ...

شاه‌حسینی درباره اهمیت پرداخت به مشاغل سنتی در قاب مستند گفت: دقت کنید که صنایع دستی میراث فرهنگی ماست و طبیعتا در همه‌جای دنیا حفظ می‌شود. برای مثال در تمام کشورهای دنیا اگر دست‌ساخته‌ای کاربرد روزانه در زندگی مردم نداشته باشد باز هم حفظ می‌شود، چرا که روح زیبایی‌شناسی مردم را حفظ کرده و از زوال فرهنگ جلوگیری می‌کند. برای مثال در هنر منبت، امروزه با پیشرفت دستگاه‌ها می‌توانید در چند دقیقه چندین دست‌ساخته را تولید کنید اما هیچ کس آن را به عنوان میراث فرهنگی نمی‌شناسند.

کارگردان مستند «حلبی‌ساز» در پایان صحبت‌های خود با اشاره به حضور فیلمش در جشنواره تلویزیونی مستند گفت: جشنواره تلویزیونی مستند یک رویداد ملی است که همه مستندسازان از سراسر کشور می‌توانند در آن شرکت کنند. طبیعتا پخش مستندها از سراسر کشور کمک می‌کند تا فرهنگ و هویت همه شهرها از این طریق دیده شود و مردم تنوع فرهنگی کشورمان را ببینند. علاوه بر این به دیگر مستندسازها کمک می‌کند تا با دیدن این فیلم‌ها با آداب و رسوم دیگر شهرها آشنا شده و به تبادل تجربه بپردازند.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: کارگردان: سعید شاه‌حسینی، تصویربردار: ایرج کیانیان و تهیه‌کننده: علی صیدی

مستند «حلبی‌ساز» امشب، شنبه ۳ مهرماه ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن امشب ساعت ۲۴ و ۹ صبح فردا است.

منبع: خبرآنلاین

47

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها