پاسخی به بخشنامه شهرداری تهران: اندیشه شماست که نژادپرستانه است!

کانون کارگردانان خانه تئاتر، در واکنش به بخشنامه شهرداری تهران برای حذف حاجی‌فیروز از برنامه‌های نوروزی، به بهانه برداشت‌های نژادپرستانه از چهره سیاه او، واکنش نشان داد.

پاسخی به بخشنامه شهرداری تهران: اندیشه شماست که نژادپرستانه است!

معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، در آغاز سال نو، در بخشنامه‌ای اعلام کرده بود به دلیل نقدهایی که در مورد چهره سیاه حاجی‌فیروز صورت گرفته است، از اجرای این شخصیت نمایشی در برنامه‌های نوروز، پرهیز خواهد کرد.

این بخشنامه، اعتراض هنرمندان بسیاری و از جمله کانون کارگردانان خانه تئاتر را برانگیخته است.

واکنش کانون کارگردانان خانه تئاتر به شرح زیر است:

«در آغازین روزهای فروردین ۱۴۰۰ شمشیر آخته نامهربانی باز هم ناباورانه بر قامت آیین‌ها و فرهنگ ایرانی فرود آمد. بی‌آن‌که بدانید و یا شاید می‌دانید اما با جهل تمام بخشنامه صادر می‌کنید و شخصیتی کهن، شریف و آیینی را که پیام‌آور تبرک‌جویی و شادی و نشاط برای مردم است را به اتهام جعلی «نژادپرستی» بی‌محکمه و با جهل خود محکوم کرده و آنگاه ریاکارانه هنرمندان و پژوهشگران را به گفت‌وگو دعوت می‌کنید. این چه آدابی است که شما دارید؟ آقایان، بی‌دانشی و یا بهتر بگویم بی‌سوادی‌تان را بیشتر از این به رخ نکشید. حاجی‌فیروز نژادپرستانه است؟ اندیشه شما نژادپرستانه است. حاجی‌فیروز نماینده معرفت سترگ ایرانی است. کافی است کمی بدانید و کمی بخوانید و در اندیشه بی‌بدیلش غور کنید. البته می‌دانیم که امیدی واهی‌ست.

از مدیرانی که برای بهره‌گیری از نمایش و تئاتر در جهت توسعه فرهنگی جامعه عاجز هستند و حتی توان برقراری امنیت و حریم و حرمت مردم در مهم‌ترین مرکز فرهنگی کشور، تئاتر شهر را ندارند، نمی‌توان انتظار داشت که حاجی‌فیروز را نژادپرستانه قلمداد نکنند. بی‌شک فرار به جلو در این مطالبه‌گری حربه‌ای بسیار کهنه است.

کانون کارگردانان خانه تئاتر معتقد است آداب و رسوم مردمان سرزمین‌مان نتیجه فلسفه و معرفت عمیق جمعی بوده و با بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مقامات رسمی حذف‌شدنی نیستند.

کانون کارگردانان به طور اکید خواستار برخورد شورای شهر و شهردار تهران با این گونه سبُک‌اندیشی‌ها و بی‌خردی‌ها که نتیجه‌ای جز انفکاک و خدشه به باورهای آیینی مردم ندارد است.

امیدواریم مسئولین با ارج نهادن به این اندیشه جمعی و مطالبه عمومی در اسرع وقت نتیجه را در رسانه‌های عمومی اعلام نمایند.»

منبع: خبرآنلاین

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها