فیلم مستند حکیم عمر خیام در اسپانیا رونمایی شد

فیلم مستند حکیم عمر خیام در مرکز فرهنگی خانه مدیترانه اسپانیا، با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر رونمایی شد.

فیلم مستند حکیم عمر خیام در اسپانیا رونمایی شد

«حسن قشقاوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در نشست افتتاحیه رونمایی از فیلم خیام، درباره تاریخ حضور خیام و اشعار وی در زبان اسپانیولی سخنرانی کرد.

سفیر ایران همچنین به نصب مجسمه خیام در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید و برگزاری کنفرانس هزاره خیام که سال گذشته به همت دانشگاه علامه طباطبایی و با همکاری دانشگاه نبریخا در مادرید برگزار شد، اشاره کرد.
فیلم مستند زندگی خیام را «میگل والس» مستندساز اسپانیایی ساخته است.

دراین نشست شرکت کنندگانی از جمله میگل والس و «هلیل بارسنا» اسلام‌شناس اسپانیایی حضور داشتند و در باره جایگاه علمی و تاریخی این دانشمند بزرگ ایرانی گفت و گو و تبادل نظر کردند.

دکتر «خواکین رودریگز» کارشناس ارشد رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا هم درباره دوران تاریخی که خیام در آن می‌زیست و از آن به عنوان آغاز شکوفایی علمی و فرهنگی ایران اسلامی نام برده می‌شود برای مخاطبان اسپانیایی سخن گفت.

حکیم عمر خیام نیشابوری با نام غیاث الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری در ۲۸ اردیبهشت سال ۴۲۷ در نیشابور متولد و در ۱۲ آذر سال ۵۱۰ در نیشابور در گذشت. که خیامی و خیام نیشابوری و خیامی النّیسابوری هم نامیده شده است، همه چیزدان، فیلسوف، ریاضیدان، ستاره شناس و رباعی سرای ایرانی در دوره ی سلجوقی بود.

منبع: ایرنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها