ده فیلم ترسناک با عناصر اعتقادی و ماوراءالطبیعه

ژانر وحشت را می‌توان به جرئت یکی از محبوب‌ترین ژانر‌های دنیای فیلم و سینما دانست؛ طوری که همواره طرفدران مخصوص به خود را داشته و تاکنون نیز لیست بلندبالایی از فیلم‌های ترسناک ساخته شده‌اند.

ده فیلم ترسناک با عناصر اعتقادی و ماوراءالطبیعه

ژانر ترسناک نیز ما‌نند بسیاری از ژانرهای دیگر دارای چندین زیرشاخه و یا به اصطلاح ساب‌ژانر است که اینجا قصد داریم به یکی‌از آنها بپردازیم. فیلم‌های ترسناک عمدتاً مفاهیمی ماورایی را مطرح می‌کنند و برخی از آنها با مضامین مذهبی داستانشان را ادغام می‌نمایند.

همانطور که گفتیم عمر ساخت فیلم‌های ترسناک به بیش از یک قرن می‌رسد؛ مجموعه‌ای از آثار سینمایی که ایجاد ترس و وحشت در مخاطب را وسیله‌ای برای سرگرمی و ایجاد تأثر احساسی در بینندگان قرار می‌دهند.

در ژانر وحشت عموماً شاهد به‌کارگیری مضامین خیال‌پردازانه، ماورایی، فراطبیعی و عناصر دلهره‌آور هستیم. فیلم‌های ترسناک کابوس‌های مشترک انسانی را به‌عنوان موضوعات مرکزی خود قرار می‌دهند و موجوداتی چون اشباح، خون‌آشام‌ها، شیاطین، جن‌ها، قاتلین سریالی و مانند آنها از شخصیت‌های اصلی و پایه‌ایِ این آثار هستند.

در ادامه مقاله، قرار است نگاهی به ده فیلم برتر ترسناک با مضامین مذهبی داشته باشیم، لیستی که سایت IMDb آن را تهیه کرده و علاوه‌ بر عناوین ترسناک معروف و کلاسیک، به آثار دیگری نیز اشاره می‌کند. پس بهتر است بدون معطلی به سراغ آنها برویم.

توجه داشته باشید که ممکن است محتوای برخی از فیلم‌ها اسپویل شود.

۱۰. The Ninth Gate (دروازه نهم)

6.7 :IMDb

مضامین مذهبی

شاید بهتر باشد که لیست را با فیلم The Ninth Gate (دروازه نهم) آغاز کنیم. این فیلم ساخته رومن پولانسکی محصول مشترک آمریکا، اسپانیا و فرانسه است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد.

دروازه نهم فیلمی است پیرامون شیطان پرستان و تلاش آن‌ها برای راهیابی به قلمرو شیطان. شخصیت‌های فیلم که هر یک به دنبال این راهیابی هستند در واقع خود شیطان‌های کوچکی هستند که شرارت و جنون خود را با از بین بردن رقبایشان نشان می‌دهند، آن هم از طریق مکری که شیطان به کار برده و جالب آنجاست که در نهایت کسی به قلمرو شیطان دست می‌یابد که به نظر نمی‌رسید اصلاً در پی آن باشد.

جانی دپ در نقش دین کورسو و به عنوان پروتاگونیست فیلم، دلال کتاب‌های کمیاب است و با تهیه این گونه کتاب‌ها برای کلکسیونرهای ثروتمند روزگار می گذراند. یک میلیونر نیویورکی به نام بوریس بالکان (فرانک لانگلا) از او می خواهد دو نسخه دیگر از کتاب دروازه نهم به قلمرو پادشاهی سایه ها (The Nine Gates of the Kingdom of Shadows) را که یکی در پرتغال و دیگری در فرانسه است، بیابد.

در افسانه ها آمده که این کتاب با همدستی شیطان نوشته شده و به همین دلیل نویسنده اش زنده زنده در آتش سوزانده شده است. قصد بوریس این است که با مقایسه کتابی که دارد با دونسخه دیگر، نسخه اصلی را تشخیص دهد که در پی آن اتفاقاتی پیش می‌آید.

۹. The Exorcism Of Emily Rose (جن‌گیری امیلی رز)

6.7 :IMDb

مضامین مذهبی

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، جن‌گیری یکی از آن تم‌های معروف فیلم‌های ترسناک با ته‌مایه مذهبی است. The Exorcism of Emily Rose (جن‌گیری امیلی رز) را می‌توان یکی از مصداق‌های این ژانر دانست.

داستان فیلم پیرامون پرونده قتل یک دختر جوان ۱۹ ساله به نام امیلی رز( با بازی جنیفر کارپنتر) جریان دارد. ارین برونر ( لورا لینی)، وکیل جاه طلبی است که وکالت پرونده پدرش (پدر ریچارد مور)، که یک کشیش اهریمنی کاتولیک است را برعهده دارد.

در کنار آن فیلم به داستان زندگی امیلی پرداخته، چراکه او پیش از این هم دچار بیماری صرع و و اسپاسم‌های عضلانی می‌شده و حتی دادستان نیز سعی دارد در جریان بازجویی این موارد را علت مرگ امیلی تشخیص دهد.

هنگامی که امیلی از تحصیلات دانشگاهی خود کنار گذاشته بود، به خانه والدین خود بازگشت و با داروهای صرع و روانپزشکی معالجه شد. وقتی که شرایط وی نتوانست بهبود یابد، تحت مشاوره مور قرار گرفت و ارزیابی و مشاهدات وی باعث شد او به این نتیجه برسد که امیلی توسط یک جن تسخیر شده است. در نهایت جن‌گیری موفقیت‌آمیز نبود و منجر به فوت او شد و حالا برونر باید تمام تلاشش را بکند تا بی‌گناهی پدر ریچارد مور را ثابت کند.

۸. The Witch (جادوگر)

6.9 :IMDb

مضامین مذهبی

جادوگر (The Witch) یکی از آن عناوینی است که با وجود بودجه ۴ میلیون‌دلاری توانست حدود ۴۰ میلیون دلار از باکس‌آفیس به جیب بزند و در زمان اکران نیز نقدهای مثبت بسیاری دریافت کرد.

یکی از نکات مثبت و امیدوارانه درباره جادوگر این است که شباهتی به آثار دم‌ دستی و تکراری ندارد که با تکنیک‌های نخ‌نما سعی در ترساندن تماشاگر داشته باشد. جادوگر ما را با وحشتی واقع‌گرایانه همراه می‌کند که قابل‌باورتر از فیلم‌های هم‌ژانر آن است.

جادوگر خانواده مذهبی را نشان می‌دهد که علی‌رغم اعتقاد فراوان به خدا و پیغمبر، طی سلسله حوادث و اتفاقات دردناکی از این رو به آن رو می‌شوند. این فیلم که به کارگردانی رابرت اگرز در سال ۲۰۱۵ اکران شد، خانواده‌ای در آمریکای قرن هفدهم را روایت می‌کند که به خاطر باورهای مذهبی‌شان از روستای آرامی که در آن زندگی می‌کردند، به دنیای بیرون تبعید می‌شوند.

آنها خیلی زود درگیر ماجراهای عجیب و غریبی می‌شوند که بیشتر آن به فرزندان آنها، مخصوصا توماسین (با بازی آنیا تیلور-جوی) برمی‌گردد. توماسین یک روز در حال نگهداری از کوچکترین عضو خانواده که یک نوزاد است، متوجه می‌شود که او به‌شکل مرموزی ناپدید شده است.

داستان فیلم گیج کننده به نظر می‌رسد. مثلا دو قلوهای غیرقابل‌اطمینانِ خانواده اعلام می‌کنند که می‌توانند با بز سیاه داخل اصطبل صحبت کنند و کیلب، برادر کوچکتر توماسین هم در یکی از گشت‌و‌گذارهایش در جنگل‌های اطراف خانه ناپدید می‌‌شود. مادر توماسین (کیت دیکی) پس از اتفاقات این چنینی، او را مقصر می‌داند و به سرزنش کردن او می‌پردازد، اما مخاطبان در پایان فیلم متوجه اصل داستان می‌شوند و فیلم به اصطلاح روی هوا باقی نمی‌ماند!

۷. Constantine (کنستانتین)

7 :IMDb

مضامین مذهبی

کنستانتین (Constantine) به کارگردانی فرانسیس لارنس اولین تجربه کارگردانی وی و همچنین یکی از کارهای شاخص کیانو ریوز به شمار می‌آید. این فیلم براساس مجموعه کمیک Hellblazer از انتشارات دی‌سی کامیکس در سال ۲۰۰۵ منتشر شد.

کیانو ریوز در این فیلم نقش جان کنستانتین یک کارآگاه مرموز جن‌گیر را بازی می‌کند که قادر است با افرادی که نیمه فرشته و نیمه شیطان هستند ارتباط برقرار کند.

وی که می‌خواد از جهنم بخشیده شود، سعی می‌کند شیاطین را به جهنم بفرستد تا خودش وارد بهشت شود. در پی کشف خودکشی ایزابلا دودسون، خواهر دوقلوی آنجلا دودسون (ریچل وایس)، او از جان تقاضای کمک می‌کند. در پی پرده‌برداری از خودکشی ایزابلا، جان متوجه می‌شود که قدرت‌های ماورایی خیلی زیادی وجود دارند که بعضی از آنها نیز می‌خواهند جهنم را به زمین بیاورند.

شیا لابوف، تیلدا سوینتن، پروییت تیلور وینس و جایمن هانسو از دیگر بازیگرانی هستند که در کنستانتین به ایفای نقش پرداخته‌اند.

۶. Fallen (فروافتاده)

7 :IMDb

مضامین مذهبی

عنوان فروافتاده (Fallen) فیلمی به کارگردانی گرگوری هابلیت است که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد.

دنزل واشنگتن در این فیلم نقش «کارگاه جان هابز» را برعهده دارد که پس از دستگیری یک قاتل زنجیره‌ای (الیاس کوتیاس) و نظارت بر اعدام او، متوجه می‌شود روش جنایات او همچنان اعمال می‌شود.

هابز بر حسب تصادف درگیر پرونده یک پلیس که سی سال پیش خودکشی کرده می‌شود و از طریق دختر آن پلیس، گرتا میلانو( با بازی امبت دیویتس) و کتاب‌هایی که می‌یابد، پی می‌برد که فرشته‌ای سقوط کرده و در جسم انسان‌ها حلول می‌کند.

جان گودمن،دونالد ساترلند،جیمز گاندولفینی،الیاس کوتیاس،رابرت جوی و آیدا تورتورو از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

۵. The Wicker Man (مرد حصیری)

7.5 :IMDb

مضامین مذهبی

اگرچه فیلم مرد حصیری (The Wicker Man) در سال ۲۰۱۵ دوباره ساخته شد اما نتوانست به اندازه فیلم اول مورد تحسین قرار گیرد. عنوان اول فیلمی به همین نام و به کارگردانی رابین هاردی است که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد. سناریوی فیلم اقتباسی از کتاب «آئین» Ritual اثر «دیوید پینر» و نیز «شاخه زرین» The Golden Bough از جیمز جورج فریزر است.

بسیاری فیلم مرد حصیری را «بزرگترین فیلم بریتانیا در تمام دوران» توصیف کرده‌اند. گروهبان نیل هووی (با بازی ادوارد وودوارد) برای رسیدگی به پرونده‌ی ناپدید شدن دختر نوجوانی به‌نام روآن موریسون، با هواپیمایی کوچک به‌تنهایی عازم جزیره‌ی دورافتاده‌ (سامرآیل) در غرب اسکاتلند می‌شود.

تحقیقات و مشاهدات گروهبان، همگی حکایت از این دارند که ساکنان جزیره از یکتاپرستی دست کشیده‌اند و عقایدی کفرآمیز میان‌شان رواج پیدا کرده است. هووی این‌طور نتیجه می‌گیرد که مردم محلی قصد دارند اولین روز ماه می، یک قربانی پیشکشِ خدای خورشید کنند و او از این طریق سرنخ‌هایی به دست می‌آورد.

۴. The Conjuring (احضار)

7.5 :IMDb

مضامین مذهبی

احضار (The Conjuring) یکی از آن عناوین ماندگاری است که پس از اکران در سال ۲۰۱۳ در ذهن دوست‌داران ژانر وحشت جاویدان شد.

احضار فیلمی به کارگردانی جیمز وان و نویسندگی چاد و کری هِیس است که در حقیقت اولین قسمت در مجموعه فیلم‌های احضار محسوب می‌شود. این فیلم نیز با توجه به ۲۰ میلیون‌دلاری عملکرد خیره‌کننده‌ای داشت و توانست به فروشی بیش از ۳۱۹ میلیون‌دلار در باکس‌آفیس دست پیدا کند. گفته می‌شود رشته اصلی این داستان (که بر اساس داستانی واقعیست) در فیلم‌های احضار ۲ و احضار ۳ تکمیل می‌شود.

منتقدان، کارِ کارگردان را ستوده‌اند که بدون نشان‌دادن صحنه‌های خشونت‌آمیز، به‌شدت بیننده را می‌ترساند. این فیلم عموماً [از نظر بعضی] پس از فیلم جن‌گیر ترسناک‌ترین فیلم تاریخ سینما به‌شمار می‌رود.

داستان احضار درباره خانواده پرون (Perron) با پنج دختر است که در سال ۱۹۷۱ به یک خانه بزرگ و کهنه در روستایی در ایالت رود آیلند اسباب‌کشی می‌کنند. در بدو ورود، سگ خانواده که حاضر به ورود به خانه نیست (دقایقی بعد کشته می‌شود). کمی بعد، خانواده پرون متوجه می‌شوند که این خانه توسط قدرتی ناشناخته در حال کنترل است.

اشارات آغازین فیلم در ابتدا شاید هر تماشاگری را از تماشای ادامه فیلم منصرف کند چراکه آغشته به کلیشه های رایج آثار ترسناک است؛ اما این کلیشه‌ها خیلی زود پایان می‌پذیرد و پس از مدت کوتاهی ، جیمز وان به همراه ایده های ترسناکش وارد خانه می شوند!

کانجورینگ در نهایت تبدیل به یک یونیورس سینمایی شده و حالا فیلمهایی چون آنابل و The Nun نیز از آن مشتق شده است و تبدیل به یکی از بهترین فرنچایزهای وحشت سینما شده است.

۳. The Omen (طالع نحس)

7.5 :IMDb

مضامین مذهبی

طالع نحس (The Omen) یکی از آن عناوین برجسته‌ ترسناکی است که می‌بایست در این لیست وجود داشته باشد. این فیلم به کارگردانی ریچارد دانر در سال ۱۹۷۶ منتشر شد.

طالع نحس به زندگی یکی از سیاست مداران آمریکایی به نام رابرت تورن می‌پردازد. نوزاد رابرت در بیمارستان می‌میرد و وی به توصیه کشیشی و برای این که همسرش از خبر مرگ فرزندشان دچار کسالت روحی و روانی نشود، سرپرستی نوزاد دیگری را بر عهده می‌گیرد و نام او را دیمین می‌گذارد.

با بزرگ شدن دیمین، رفتارهای عجیب او باعث می‌شود مادرش نسبت به سلامت فرزندش شک کند. پرستار او در پنجمین سالگرد تولد دیمین خودکشی و جانش را به عنوان هدیه جشن تولد، به دیمین اهدا می‌کند.

تورن طی اتفاقاتی متقاعد می‌شود فرزند خوانده‌اش انسان نبوده، بلکه فرزند شیطان است و او باید آن را بُکشد! این فیلم تبدیل به یک فرنچایز سینمایی شد و تا نسخه چهارمش ساخته شد و اخیرا نیز ریبوتی از فیلم یکم به نمایش در آمد که موفق آمیز نبود.

۲. Rosemary's Baby (بچه رزماری)

8 :IMDb

مضامین مذهبی

بچه رزماری (Rosemary's Baby) نیز از آن دسته فیلم‌های کلاسیک است که بارها در لیست پربیننده‌ترین فیلم‌های ترسناک جای گرفته است. رومن پولانسکی که یکی از فیلمسازان بین‌المللی محسوب می‌شود، این فیلم را در سال ۱۹۶۸ بر اساس رمانی به همین نام اثر آیرا لوین ساخت.

داستان فیلم درباره زوجی به نام گای و رزماری وودهاوس (با بازی جانزکاساوتیس و میا فارو) است که علی‌رغم توصیه دوست نزدیکشان، هاچ، به آپارتمانی قدیمی در برانفورد نقل مکان می‌کنند. در همسایگی آن‌ها زوج مسنی به نام مینی و رومن کستوت زندگی می‌کنند.

مینی و رومن به سرعت با گای طرح دوستی می‌ریزند و اتفاقات عجیب و غریبی برای اطرافیان رزماری رخ می‌دهد: زن جوانی به نام ترزا که در رختشو‌یخانه آپارتمان با رزماری آشنا می‌شود، به‌طور ناگهانی می‌میرد. هنرپیشه‌ای که رقیب کاری گای محسوب می‌شد ناگهان بدون هیچ دلیلی کور می‌شود. رزماری نیز باردار می‌شود و به دنبال اتفاقات پیشین تصور می‌کند همسایه‌هایش نقشه‌هایی برای او و نوزادش دارند.

فیلم در پی فاجعه ساختن از واقعیت معمولی و طبیعی زنده‌گی‌ست. مسائلی که در زنده‌گی روزمره‌مان با آن‌ها روبه‌رو هستیم ولی به آن‌ها توجهی نداریم. اما این مسائل در عین حال می‌توانند معنای دیگر و چهره‌ی دیگری نیز ورای ظاهر ساده و طبیعی‌شان داشته باشند.

۱. The Exorcist (جن‌گیر)

8 :IMDb

مضامین مذهبی

احتمالاً می‌توانستید حدس بزنید که شماره ۱ این لیست به فیلم جن‌گیر (The Exorcist) اثر معروف و موفق ویلیام فریدکین تعلق می‌گیرد. جن‌گیر که در سال ۱۹۷۳ در آمریکا اکران شد، اقتباسی از رمانی به همین نام اثر ویلیام پیتر بلتی ساخته‌شده‌ است.

این فیلم که در زمان اکران نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرد، در چهل و ششمین مراسم جایزه اسکار، در ۱۰ رشته نامزد بود که نهایتاً موفق به کسب ۲ اسکار در رشته‌های «بهترین فیلم‌نامه اقتباسی» و «بهترین صدا» شد.

ماجرا در جرج تاون در حومه واشینگتن دی سی می‌گذرد. کریس مک‌نیل، بازیگر زن تلویزیون، نگران سلامت دخترش، رِیگِن(لیندا بلیر) است که پس بازی با تخته ویجا دچار تشنج شدید شده و در رختخواب به خود می‌پیچد.

پزشکان از درمان دخترک ناتوان‌اند، تا آنجا که به کریس پیشنهاد می‌کنند از یک جن‌گیر کمک بگیرد. پس از تحقیقاتی که پدر کاراس بر روی ریگن انجام می‌دهد و مطمئن می‌شود که شیطان بدن او را تسخیر کرده، به کلیسا مراجعه کرده و درخواست می‌کند تا خودش مراسم جن‌گیری را انجام دهد.

صحنه‌ها، دیالوگ‌ها و خط داستانی فیلم، همه و همه دارای پیچش هستند و‌ از جن‌گیر همواره به عنوان یکی از تحسین‌شده‌ترین آثار ساخته شده در ژانر وحشت یاد می‌شود.

منبع: ویجیاتو

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رضا.
    0

    اکثر آثار ذکر شده را دیدم و واقعا فیلم جن گیر و جن‌گیری از امیلی رز همچنین طالع نحس و سپس احضار جزو برترین آثار ژانر وحشت هستند. فیلمی به نام حریم با کارگردانی رضا خطیبی و با بازی حمید فرخ نژاد در سال 88 ساخته شد که به نسبت ساخت ضعیف ژانر وحشت در داخل این فیلم حرف هایی برای گفتن دارد و واقعا بیننده را تا آخر فیلم با اضطراب پای فیلم می‌نشاند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها