نشان «استاد محمد» در دستان امجد و رحمانیان

نشان «استاد محمد» در دستان امجد و رحمانیان

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، مراسم اهدای دومین نشان نمایشنامه‌نویسی «محمود استادمحمد» شب گذشته در سالن اصلی تئاتر شهر با حضور جمعی کثیری از هنرمندان تئاتر و همراهی علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران برگزار شد.

در بخش تألیف این رویداد فرهنگی با تقدیر از نادر برهانی مرند برای نمایشنامه «تهران زیر بال فرشتگان» و حمیدرضا نعیمی برای نمایشنامه «سقراط» نشان استاد محمد به محمد رحمانیان برای نمایشنامه «اسبها سال 59 هجری شمسی» رسید.

نمره زیر صفر حمیدرضا نعیمی به دولت روحانی

نعیمی در هنگام دریافت تقدیرنامه خود در انتقاد از عملکرد فرهنگی دولت حسن روحانی گفت: «آقای روحانی متأسفم دولت شما هم در زمینه حمایت از کتاب و ادب و فرهنگ نمره زیر صفر گرفت.»

این گفته نعیمی با استقبال عمده حضار مواجه شد. رحمانیان نیز در فرصت سخنرانی خود از پدیده تلخیص یکی از آثار اکبر رادی ابراز تأسف کرد و تأکید کرد تغییر در نمایشنامه مستلزم حضور نمایشنامه‌نویس و تبدیل شدن اثر به نسخه دوم یا اقتباس از طرف شخص دیگر است.

در بخش اقتباس نیز با تقدیر از حسین ناصربخت برای نمایشنامه «بازینامه حکایت مرده بی‌صاحاب» و ایمان افشاریان برای نمایشنامه «جنایات و مکافات»، نشان استادمحمد به حمید امجد برای نمایشنامه «سه خواهر و دیگران» اهدا شد.

همچنین بنیاد استادمحمد به برگزیدگان دو دوره یادمان استادمحمد که با خوانش آثار او توسط هنرمندان تئاتر دنبال شده بود، از پرستو گلستانی، میکائیل شهرستانی، شهرام گیل‌آبادی، سارا داروفروش، احسان فلاحت‌پیشه، روزبه حسینی، غزل معصومی، ملیکا رضی، فریدزاده، مهین فاطمی، سعید دولتی، مرتضی برزگر، سامان ارسطو، کامبیز بنان و مرتضی حقیقت بیان تقدیر کرد.

تقدیر از نخستین زن نمایشنامه‌نویس کشور

در این مراسم از دو بانوی پیشکسوت حوزه تئاتر تقدیر شد. در تقدیر نخست از فریده فرجام، نخستین نمایشنامه‌نویس زن کشور تقدیر به عمل آمد. بهزاد صدیقی در سخنانی گفت فرجام از اواخر دهه سی نوشتن را آغاز کرد و در دهه چهل چهار اثر مهمش اجرا شد. او ابراز امیدواری کرد آثار این بانوی نویسنده که در حوزه رئالیسم اجتماعی است اجرا شود. صدیقی از کارگردانی جعفر والی و بازی فخری خوروش در دو اثر فرجام یاد کرد.

اقبال‌زاده‌ نیز در سخنانی پراکنده تأکید کرد فرجام از سال 1328 با نوشتن داستان کوتاه وارد عرصه نشر شد. او بخشی از صحبتهایش را نیز به تلاشهای فرجام در کانون پرورش فکری کودکان اختصاص داد.

احترام برومند نیز که مسئول اهدای تقدیرنامه فرجام بود به تمجید از آثار حوزه کودک این نویسنده زن لب گشود.

تقدیر برای یک عمر دوستی با کتابها

در این مراسم همچنین از سیما روایی برای خدماتش در کتابخانه تئاتر شهر تقدیر به عمل آمد. روایی تلاش سالیان طولانی خود را خدمت به کشورش برشمرد.

محمدرضا اصلانی در ستایش این بانوی کتابدار و ارزش کار او گفت: ملتی که تئاتر ندارد ملت نیست... تئاتر چهره واقعی ملت ماست... با هوشیاری و سماجت نسل جدید یک نهضت در تئاتر ایجاد کرده است و از نوعی خودآگاهی نوید می‌دهد.

وی در ادامه خواستار نهضتی برای تأسیس کتابخانه جهانی شد و گفت نظریات تئاتر کمبودش در تئاتر ایران احساس می‌شود.

جواد عاطفه: نگاه جوانان نسبت به متون گذشته توریستی است

جواد عاطفه، سخنگوی بنیاد استادمحمد نیز در سخنان خود به برنامه و عملکرد این بنیاد از زمان تأسیس تاکنون اشاره کرد. او هدف بنیاد را دعوت به خوانش آثار نمایشی و تشویق جوانان به نوشتن نمایشنامه برشمرد.

عاطفه با بیان آنکه سال گذشته این نشان به علیرضا نادری اهدا شد، به اضافه شدن بخش اقتباس به این نشان اشاره کرد و گفت در دو سال گذشته قراردادی با نشر چشمه برای چاپ تمامی آثار استادمحمد منعقد شده است. او از انتشار دو نمایشنامه «آسید کاظم» و «تیغ و ترنا» تا ماه آینده خبر داد.

وی همچنین از برگزاری چهار دوره یادمان استادمحمد و برپایی یازده شب خوانش متون استادمحمد در تابستان 95 سخن گفت و افزود نگاه جوانان نسبت به متون گذشته توریستی است و این برنامه‌ها می‌تواند موجب آشنایی آنان با متون گذشته شود.

وی همچنین به نقل از شهرام کرمی از نامگذاری یکی از سالنهای پردیس تهران به نام استادمحمد خبر داد.

سعید طباطبایی، دبیر این دوره از نشان استاد محمد در ارائه گزارشی گفت در این دوره با دو شرط انتشار نمایشنامه در سال 94 یا اجرا در این سال از داوری 90 اثر اورجینال و 35 اثر اقتباسی خبر داد. وی همچنین گفت 85 اثر به شکل کتاب و 30 متن نیز از اجراها خوانش شده است.

طباطبایی تأکید کرد کتابها به صورت خودکار براساس فهرست خانه کتاب برگزیده شده‌اند و نمایشنامه‌های اجرایی نیز طی فراخوان وارد چرخه داوری شده‌اند.

نشان استادمحمد هر ساله در زادروز محمود استدمحمد، نمایشنامه‌نویس فقید تئاتر به آثار منتشر شده ایرانی در حوزه نمایشنامه‌نویسی اهدا می‌شود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها