عباس عبدی:

تبعات اخراج کارگران بدتر از افزایش اندک دستمزدهاست/ کمک دولت به مطبوعات مشروط به حفظ نیروها شود

عباس عبدی، رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، به سه پرسش درباره تعیین حداقل دستمزد کارگران و نیز تعدیل نیروهای مطبوعات در هفته‌های اخیر پاسخ داده است.

تبعات اخراج کارگران بدتر از افزایش اندک دستمزدهاست/ کمک دولت به مطبوعات مشروط به حفظ نیروها شود

عباس عبدی‌ به سه پرسش درباره تعیین حداقل دستمزد کارگران و نیز تعدیل نیروهای مطبوعات در هفته‌های اخیر پاسخ داده که متن آن را در پی می‌خوانید:

بحث تعیین حداقل دستمزد هرساله منجر به بروز شکاف‌ها و تعارضاتی سه‌جانبه میان دولت، نمایندگان کارگران و کارفرمایان می‌شود. ارزیابی شما از خروجی تصمیم سه طرف برای سال جدید چیست که البته نمایندگان جامعه کارگری علیرغم توافق آن را امضا نکردند؟

مستقل از اینکه افزایش دستمزد چنددرصد است و آیا بیشتر از نرخ تورم بوده یا کمتر، واقعیتی که وجود دارد این است که دستمزدها کفاف حداقل‌های زندگی را نمی‌تواند بدهد. بنابراین، کارگران حق دارند که خواستار افزایش بیشتری باشند.

ما این مسأله را در مورد حقوق زنان در حوزه کار هم داریم. زمانی آمدند و یک‌سری حقوق را برای زنان در حوزه کار تعیین کردند که نتیجه آن، عملاً این شد که پس از آن بسیاری از کارفرمایان زنان را استخدام نکردند و در نهایت، به ضرر خانم‌ها شد؛ چون گمان می‌کردند استخدام زنان برای کارفرمایان بصرفه نبود. و دولت هم توان یا اراده مقابله با این رفتار را نداشت.

اما چنانچه این امکان وجود می‌داشت که دولت به‌جای افزایش اقلام متفرقه دستمزد، درصد بیشتری از ۲۱ درصد موجود را به حداقل دستمزد اضافه می‌کرد؛ مناسب‌تر بود. اقلام متفرقه در لیست حقوق، خیلی به چشم نمی‌آید. کارگران به دلایل مختلف، به اقلام و ردیف‌های متفرقه کمتر علاقه دارند تا اصل پایه حقوق. به نظر من، حق هم دارند؛ چون این پایه حقوق است که، مبنای رفتارهای بعدی است، درحالیکه اقلام دیگر می‌تواند کم یا زیاد شود. در مجموع، اعتراض نمایندگان کارگران تاحدی موجه است؛ گرچه افزایش بیش از این حد را هم نمی‌دانم لزوما، به نفع جامعه کارگری و نیز بیکاران تمام می‌شد یا خیر؟

رقم تعیین‌شده تا چه حد متناسب با نرخ تورم و حداقل شرایط زندگی است و از طرف دیگر، تا چه حد متناسب با شرایط اقتصاد کشور و کارفرمایان؟

نسبت افزایش دستمزد با تورم، در دوره‌هایی از دهه‌های گذشته خیلی بد شد. در ۲۵سال گذشته اگر نگاه کنیم؛ می‌توان گفت که بهترین دوره، دوره آقای خاتمی بود که ۸۰درصد به قیمت ثابت به حداقل دستمزد کارگران اضافه شد. اما در دوره احمدی‌نژاد، این رقم ۳۰درصد کاهش پیدا کرد. کاری که احمدی‌نژاد کرد، این بود که آمد ۴۵۰۰۰تومان یارانه را داد، اما توجه نکرد که این، رقم ثابتی است و جای افزایش حقوق را نمی‌گیرد. آن ۴۵۰۰۰تومان در سال‌های ۸۹-۹۰ می‌توانست کارآیی داشته باشد؛ اما با افزایش تورم، کارآیی آن از بین رفت و عملاً دستمزدها پایین ماند در دوره او به قیمت ثابت با کاهش حدود ۳۰ درصد در دستمزد کارگران مواجه شدیم و الان خواهان جبران آن هستند در سالهای ۹۳ تا ۹۶ قدری از این عقب افتادگی جبران شد ولی در دو سال اخیر دوباره ماجرا تغییر کرده است.

اما در هرحال، آنچه اهمیت دارد این است که وضع عمومی اقتصاد خوب نیست. همه اقشار جامعه، برخی کمتر و برخی بیشتر، حس می‌کنند که فشار اقتصادی رو به افزایش است. برخی هزینه‌ها را نمی‌توان کم کرد؛ ولی درباره برخی دیگر، این امکان هست که مقداری از هزینه‌ها را کاهش داد. خود من شخصاً گرچه درآمدی بالاتر از این حداقل‌ها دارم؛ اما در دو سال گذشته، بسیاری از اقلام و مصارف زندگی را کم کردیم. ولی واقعیت این است که برای کارگران، اقلام غذایی در حداقل‌ها و غیرقابل کاهش است و از این کمتر، جایی ندارد.

بعنوان رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران ، شرایط کنونی کار مطبوعات با توجه به تعدیل نیرو در بسیاری از مطبوعات و حتی خبرگزاری‌ها چیست؟ چه راهکاری برای تثبیت اشتغال روزنامه‌نگاران به دولت و وزارت کار پیشنهاد کرده‌اید؟

آنچه مایه تأسف است، این است که چه قبل از سال جدید و چه الان که یک ماه هم از سال ۱۳۹۹ نگذشته، ما شاهد اقداماتی در تعدیل نیروهای مطبوعات هستیم. کاری که ما در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران می‌توانیم بکنیم این است که با دولت رایزنی کنیم تا اگر تسهیلاتی را برای مطبوعات و خبرگزاری‌ها در نظر می‌گیرد، مشروط به ادامه کار روزنامه‌نگاران باشد. دولت باید کمک‌های خود به مطبوعات را به حفظ نیروها مشروط کند.

همچنین، معتقدم که انجمن صنفی باید بتواند دوره‌های آموزشی جدی برای چندرسانه‌ای برگزار کند تا روزنامه‌نگاران از فضای سنتی و فعلی مطبوعات خارج شوند. روزنامه‌نگاران باید مقداری وارد فضای دیجیتال و آنلاین شوند. آنجا ممکن است هم امکانات درآمدی بیشتری وجود داشته باشد و هم اینکه آینده روزنامه‌نگاری، عملا در آن فضا تعریف می‌شود. سال گذشته در این جهت کوشش کردیم، اما متاسفانه امکانات کافی نداشتیم و نتوانستیم. امسال با انگیزه بیشتری این کار را دنبال خواهیم کرد.

البته، واقعیت این است که توان و تاثیرگذاری انجمن‌های صنفی متأثر از میزان مشارکت خود روزنامه‌نگاران است. ما بعنوان هیأت مدیره انجمن، کارکنان حقوق‌بگیر یک اداره نیستیم؛ بلکه افرادی داوطلب و منتخب خود اعضا هستیم که فقط باید تلاش کنیم تا امکانات لازم برای مشارکت همکاران و پیگیری پیشنهادهای روزنامه‌نگاران را فراهم کنیم.

بنابراین، انتظار ما بعنوان هیأت‌مدیره انجمن این است که دوستان روزنامه‌نگار بیایند، پیشنهاد دهند. هم از حیث اینکه چگونه در مطبوعاتشان ماندگار شوند و هم از حیث اینکه چطور حوزه‌های کاری جدیدی را بتوانیم طراحی و به بازار عرضه کنیم. درعین‌حال، اگر جایی حقی از حقوق روزنامه‌نگارانی ضایع شد، حتما از طریق وزارت کار مراجعه کنند و ما هم با گرفتن وکیل یا گفت‌وگو و رایزنی، حتما تلاش می‌کنیم این مشکل را برطرف کنیم.

منبع: راهبرد

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • بینام
    0

    اینهابهانه است وگرنه اگرقانونی تنظیم کنیدکارفرمانتواندکارگررااخراج کندکارفرماتوقع داردازسودکلان که به جیبش میرود کم نشوداگرقانع باشندهمه چیز حل میشودبرای این کشورمتاسفم

  • سارا
    0

    سلام دوستان : كارفرما زماني كارفرما يا همان كارآفرين مي ماند كه سود منطقي داشته باشد اگر دستمزدها افزايش يابد بسياري از كارفرماها يا بايد در كارخانه و يا كارگاه... ببندن يا ريزش نيرو كنند و يا از كارگر زياد كار بكشن همين حالا كارگران بيش از حد كار مي كنند گويي اكثريت كارگران خود را نوعي وسيله كار مي بينند تا انسان . پس بهتره افزايش بسيار كمتر از تورم باشد تا همگي كارگران باقي بمانند بيكار نشوند . در ضمن امروز كرونا فردا يه چيز ديگر ديروز سيل پريروز زلزله ... ايران كشوري است كه هميشه يه چيز داره . بهترين كار در زمان فعلي مذاكره با جمهوري خواهان امريكا براي برچيده شدن تحريم و سفره گروهي كه با ادامه رابطه دشمني امريكا و ايران سود مي كنند بايد با رفع دشمني با امريكا براي هميشه دست غارتگران مردم قطع شود و كارگران و كارمندان مطمئناً سود خواهند كرد تا تحريم هست بيكاري بيشتر فقر شديدتر و اقتصاد بيمار ايران وارد بيماري مزمن اقتصاد خواهد شد تنها راه حل برداشتن تلفن و يه زنگ به ژاپن يا عمان يا پاكستان براي ميانجي گري مذاكره با امريكاست همين الان زنگ بزنند تا شب ارزش ريال ايران 20درصد افزايش مي يابد و 20درصد اجناس ارزان و 20درصد اميد به كار بيشتر . ظريف خان تلفن بردار زنگ بزن پول تلفن مردم مي دهند يا علي كن تا كارگران بيكار نشن .ظريف يا علي

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها