قطب الدین صادقی در گفت‌وگو با خبرفوری: فرهنگ‌وهنر کوتاه‌ترین خاکریز کشور است/به وضع هنرمندان تئاتر توجه کنید، وضع مالی چند جوان چشم رنگی و معروف معیار نیست

قطب الدین صادقی، نویسنده و کارگردان تئاتر و تلویزیون است که با تازگی در سریال معمای شاه و پروانه هم حضور داشته است.وی سابقه حضور طولانی مدت در عرصه فرهنگ و هنر کشور را دارد، در ادامه از مطالبات خودش و سایر همکاران تئاتریش از وزیر پیشنهادی ارشاد جدید می‌گوید.

قطب الدین صادقی در گفت‌وگو با خبرفوری: فرهنگ‌وهنر کوتاه‌ترین خاکریز کشور است/به وضع هنرمندان تئاتر توجه کنید، وضع مالی چند جوان چشم رنگی و معروف معیار نیست

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبر فوری ، قطب الدین صادقی درخواست های خود از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را به این ترتیب عنوان کرد: توسعه زیربناها بسیار اهمیت دارد. وزارت ارشاد در سالهای اخبر تنها دو سالن تئاتر را ایجاد کرده است و این مسئله باید حتما جدی تلقی شود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر همچنین عنوان کرد: بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد برای تئاتر کافی نیست؛ وزیر جدید باید سعی در افزایش بودجه وزارت ارشاد و به طبع آن تئاتر داشته باشد.

وی همچنین بودجه 16 درصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کل بودجه دولت را ناکافی دانست.

از دیگر درخواست‌های این کارگردان از وزارت ارشاد، مساله آزادی بود، وی درباره این مفهوم کلی توضیح داد: هنرمندان با وجود این خطوط قرمز نمی‌توانند دست به خلاقیت درخشان بزنند، دست هنرمند برای انجام کار باید باز باشد و عوامل بازدارنده باید از میان بروند.

وی همچنین عنوان کرد: در شهرستان‌ها تعدد مراکز تصمیم گیرنده برای مقوله فرهنگ کاری جز اخلال ایجاد نمی‌کند.

صادقی در ادامه اشاره کرد: کوتاه‌ترین خاکریز در کشور فرهنگ و هنر است؛ ما ادعا می‌کنیم که انقلاب فرهنگی کردیم، پس باید پیشرفت‌های زیادی هم در این حوزه می‌دیدیم.

صادقی گفت: فرهنگ را مساله کوچکی تلقی نکنید، امروزه بدلیل همین مساله مردم را چنان تربیت کردند که نه در مساله‌ای عمیق می‌شوند و نه حاضرند کار اساسی و جدی انجام دهند. چرا تیراژ کتاب باید تا این اندازه افت داشته باشد در صورتی که در زمان دانشجویی ما تیراژ حدود 3000کتاب بود.

وی همچنین درباره وضع معیشتی هنرمندان اشاره کرد: رفاه هنرمندان باید در اولویت قرار بگیرد، شما به چند جوان چشم رنگی توجه نکنید، آن‌ها به واسطه تبلیغات تلویزیون معروف شدند. ما نزدیک به 250 تا 300 هنرمند تئاتری داریم که در رفاه زندگی نمی‌کنند.

وی دراین خصوص توضیح داد: وقتی تلخی به کام هنرمندان می‌ریزید، هنرمندان هم تلخی را در آثارشان نمایان می‌کنند، زیرا این اتفاق نتیجه معکوس دارد.

وی درباره بهبود وضعیت تئاتر در دولت یازدهم هم نکته‌ای را یادآور شد: به ما می‌گفتند دولت دستش تنگ است. البته ما می‌دانستیم که تنگ است ولی دولت در موارد دیگر خوب خرج می کرد.

صادقی در انتها، بهبود وضعیت معیشتی، امنیت شغلی و رفاه هنرمندان را از مهم‌ترین مطالبات هنرمندان خواند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها