سفیر ایران در هند:

شاهنامه نماد خردورزی ایرانی است

سفیر ایران در هند در آیین افتتاحیه جشنواره درخت دوستی با موضوع شاهنامه فردوسی و هویت ایرانی، شاهنامه را نماد خردورزی و شجاعت ایرانیان خواند.

شاهنامه نماد خردورزی ایرانی است

جشنواره فرهنگی و هنری شاهنامه فردوسی و هویت ایرانی با عنوان «درخت دوستی» شامل نمایشگاهی از پنجاه اثر مینیاتور از داستان‌های شاهنامه همراه با توضیحات انگلیسی با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، مرکز میکروفیلم نور و بنیاد پازور وابسته به یونسکو در مرکز بین‌المللی هند برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این جشنواره، شریواستاوا، مدیر مرکز بین‌المللی هند، علی چگینی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، خانم شرناز کومار، از انجمن پارسیان و مسئول بنیاد پازور، قاسمی از شخصیت‌های مسلمان و معاون دانشگاه همدرد، محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران و جمعی دیگر از مسئولان و علاقه‌مندان حضور داشتند.

مدیرکل مرکز بین‌المللی هند در سخنانی، شاهنامه را از شاهکارهای ادبی جهان خواند که به دلیل پیام‌ها و محتوای بلند موجود در آن باید به مخاطبین معرفی و عرضه شود.

وی همچنین با اشاره به علاقه‌مندی جامعه هند به شُعرای نامی ایران از جمله فردوسی، برپایی اینگونه جشنواره‌ها در معرفی آثار نام‌آوران شعر و ادب فارسی را تلاشی در تحکیم پیوندهای فرهنگی دو کشور خواند.

سفیر کشورمان نیز در این مراسم شاهنامه را هویت ایرانیان و نمادی از خردورزی و شجاعت ایرانی برشمرد و بر ضرورت معرفی این شاهکار بزرگ ادبی به جامعه هند بویژه نسل جوان تأکید کرد.

در ادامه این برنامه، خانم شرناز کومار، رئیس بنیاد پازول و خانم ناصر شرما، نویسنده و مترجم بخشی از شاهنامه فردوسی به زبان هندی نیز در خصوص ویژگی‌ها و اهمیت ادبی شاهنامه و تأثیر آن در پیوندهای تاریخی فرهنگی ایران و هند سخنانی ارائه دادند.

منبع: مهر

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها