گزارش خبری نشست "مغز استخوان"

چه نهادهایی فیلم‌ها را جهت دهی می کنند؟/ پایان این فیلم به علت ممیزی‌ها تغییر کرد!

نشست خبری فیلم‌ سینمایی

چه نهادهایی فیلم‌ها را جهت دهی می کنند؟/ پایان این فیلم به علت ممیزی‌ها تغییر کرد!

به گزارش خبر فوری ، نشست فیلم «مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی با حضور کارگردان فیلم، حسین پور محمدی (تهیه‌کننده)، علی زرنگار (نویسنده)، پریناز ایزدیار، بهروز شعیبی، نوید پورفرج، احمد ساعتچیان (بازیگران)، مرتضی قیدی (مدیر فیلمبرداری)، بابک میرزاخانی (آهنگساز)، امیرحسین قدسی (طراح صحنه)، محمود دهقانی (طراح چهره پردازی)، علیرضا مجمع (منتقد) و با اجرای منصور ضابطیان چهارشنبه شانزدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

حمیدرضا قربانی کارگردان این اثر درباره ساخت و نگارش فیلمنامه این اثر گفت: بعد از چندین طرح به این اثر رسیدیم و فضا و موقعیت کاراکترها برای فیلم دومم، برایم بسیار مهم بود.

وی در پاسخ به سوالاتی که از شباهت فیلمش با برخی دیگر از آثار سینمایی حکایت داشت، پاسخ داد: قصه قابلیت‌ این را داشت که شبیه "مغزهای کوچک زنگ زده" شود اما سعی کردیم چیزهایی که نقاط مشترکی با آن فیلم داشت را حذف کنیم و نوید پورفرج بازی متفاوتی ارائه داد.

این کارگردان اضافه کرد: سینما زمانی موفق است که آینده کاراکترها برایش مهم باشد و برای تک تک شخصیت‌هایش داستان داشته باشد. علی زرنگار به تنهایی این متن را نوشته است و من تنها یک مشورت شخصی از آقای اصغر فرهادی گرفتم. نکته دیگر این است که این قصه به خوبی به هم مرتبط شده و اتفاقات سطحی نیستند.

علی زرنگار نویسنده این اثر نیز بعد از توضیحاتی درباره محتوای پزشکی، شرعی،حقوقی این داستان (طلاق، عده) بیان کرد: زمانی که این فیلمنامه نوشته شد درصد جواب دادن به این عمل کمتر بود ولی الان بیشتر شده است.

او افزود: من در میانه نوشتن فیلمنامه کار عجیبی کردم و یک نامه‌ نوشتم از طرف یک زن ۳۷ ساله و ماجرا را روایت کردم زیرا میخواستم استفتا بگیرم اما پاسخی دریافت نشد و به همین دلیل سعی کردم نکته‌ای در فیلم نباشد که ایراد به آن وارد شود.

وی درباره شرایط اکران فیلمها در جشنواره و پایان بندی فیلم هم گفت: زمانی ما معتقد بودیم که در صف‌های جشنواره می‌ایستیم تا فیلمها را بدون سانسور ببینیم اما امروزه نهادهایی هستند که تفکر و محصول را جهت دهی میکنند و این تاسف بر انگیز است و ممیزی‌ ها شرایط را سخت کرده است. در نتیجه پایان فیلم همان چیزی نیست که ما میخواستیم و فیلم در راهرو تمام میشود و ناگزیر شدیم این اتفاق بیفتد. من متاسفم که عواملی می‌آیند و اثر را تکه پاره می‌کنند. پایان فیلم اسیر ممیزی شده است.

قربانی در پاسخ به این سوال که چرا کاراکتر اصلی پیشنهاد سوم پزشک مبنی بر پیوند بند ناف را انتخاب می‌کند، توضیح داد: این انتخاب به منطق داستان بستگی داشت و ما سه کارشناس حقوقی داشتیم که در پروژه همراه ما بودند.

او همکاری اصغر فرهادی در نگارش فیلمنامه را تکذیب کرد وگفت: من شاید در حوزه کاری خودم از افرادی مشاوره گرفته باشم اما این فیلمنامه را علی زرنگار به تنهایی نوشته است.

او در توضیح کاراکتر بابک حمیدیان گفت: مردم عاشق کاراکترهای غیرتی‌اند و نه عقلانی؛ ما خواستیم کاراکتر عقلانی خلق کنیم؛ او نمی‌خواست بخشی از فرآیند مردن پیام باشد.

زرنگار در پاسخ به این سوال که آیا شما دنبال دور زدن قانون قصاص و نشان دادن زنای محصنه در فیلم بودید، گفت: من قصد نشان دادن زنای محصنه را نداشتم و به دنبال دور زدن قانون هم نیستم. من فقط یک قصه روایت می‌کنم و اینکه برای برخی تصمیم‌ها باید با وجدانمان تصمیم بگیریم.

زرنگار در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: قانونی وجود دارد به نام وجدان و در مقابل جان یک‌ انسان مطرح بود. فیلم ما آن چیزی است که روی پرده می بینید و دیگر موضوعات برداشت‌های مختلفی است که برای مخاطب وجود دارد.

که این پاسخ وی با واونش خبرنگار رو به رو شد و آن خبرنگار پرسید: آیا ممکن است خدا قانونی داشته باشد که مغایر با وجدان باشد؟ شما راه‌های دور زدن قانون قصاص را دارید نشان می‌دهید، آیا خدا راهم می‌خواهید دور بزنید؟

زرنگار نیز پاسخ داد:

فیلم ما با هدف به فکر وادار کردن مخاطب بود

مدیر فیلمبرداری مرتضی قیدی گفت: برای دوربین جایگاهی تعیین شود انگار کاراکتری است در میان کاراکترهای فیلم

پریناز ایزدیار بازیگر این اثر درباره نقش آفرینی اش توضیح داد: به شخصیت زن داستان حق می‌دهم و اگر هم جای بهار(کاراکتر فیلم) بودم برای نجات فرزندم هر کاری می‌کردم.

بهروز شعیبی دیگر بازیگر این اثر نیز بیان کرد: وقتی قرار می‌شود به عنوان بازیگر سر فیلمی بروم امنیت کاری برایم بسیار مهم است و در کنار آقای قربانی این اتفاق افتاد و نقش متفاوتی بود که مثل همیشه که کاراکتر های پریشان اند این بار شیک و مرتب بود. من همیشه در نقش‌هایی حضور داشتم که کمی ژولیده بوده و در این فیلم نقش یک وکیل آراسته را ایفا کردم. درباره اینکه ارزشی بودن خود را حفظ می‌کنم بیشتر این است که دیگران اصرار به این ماجرا دارند.

حسین پورمحمدی تهیه کننده این اثر نیز بیان کرد: با توجه به بازخوردهایی که جشنواره دریافت خواهیم کرد اگر به نظرمان بیاید خوب است که زمان فیلم کمتر شود برای اکران عمومی این کار را خواهیم کرد.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها