شورای رقابت صداوسیما را جریمه کرد

سازمان صداوسیما با حکم شورای رقابت به پرداخت یک و نیم میلیارد ریال جریمه محکوم شد.

شورای رقابت صداوسیما را جریمه کرد

هیئت تجدید نظر شورای رقابتدر خصوص شکایت مالک مجموعه "رایانه کمک" از صدا و سیما با صدور رای شماره 95/14/هـت مورخ23/12/95 ضمن احراز شروط تحمیلی و غیر منصفانه صداوسیما در قراردادهای پخش آگهی بازرگانی، این سازمان را به دلیل نقض جزء 2 بند "ط" ماده 45 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 و تحریم پخش آگهی‌های شرکت شاکی(در خلال تحریم‌های بین‌المللی) به پرداخت یک و نیم میلیارد ریال جریمه نقدی و توقف رفتارهای غیرقانونی موضوع جزء 2 بند "ط" ماده 45 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 محکوم نمود.

بر این اساس سه مورد از بندهای قراردادی صداوسیما با صاحبان آگهی که"اجازه تعیین و تغییر تعرفه خدمات انحصاری پس از عقد قرارداد" و "فسخ یک‌طرفه آن بدون پرداخت جریمه" و "جابه‌جایی زمان پخش آگهی سفارش داده شده بدون اخذ رضایت صاحب آگهی را می‌دهد، غیر قانونی و تحمیلی تشخیص داده شده و سازمان مذکور مکلف به توقف این رفتارهای مخل رقابت شده است.

یادآور می‌شود که قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل44 در پی ابلاغ سیاست‌های مورد نظر مقام معظم رهبری ، به تصویب مجلس رسیده و متعاقباً در تاریخ 25/03/87 توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، موافق با مصالح نظام شناخته شده که بر اساس ماده 92 آن تمام قوانین و مقررات مغایر با این قانون نسخ شده است.

همچنین به واسطه تعریف فعالیت‌های اقتصادی مندرج در ماده 2 قانون، "رادیو تلویزیون" یک فعالیت اقتصادی دولتی شناخته شده و با توجه به تعریف بند 12 ماده 1 قانون، ماهیت فعالیت‌های تجاری و بازرگانی صداوسیما "انحصاری" بوده و لذا به واسطه بند 5 از ماده 58 قانون، تعیین تعرفه و ضوابط دسترسی به این خدمات در صلاحیت شورای رقابت است.

گفتنی است، شورای رقابت تنها مرجع رسیدگی کننده به رفتارهای ضد رقابتی در کشور است و نمایندگانی از سه قوه در آن حضور دارند و اتخاذ تصمیم شورا نیازمند جلب نظر مقام قضایی عضو شورا است.

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها