حیوان خانگی هم می‌تواند ناقل هاری باشد

‌هاری،‌ بیماری حاد بسیار خطرناک و از دسته بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است که هیچ فردی در مقابل آن مصون نبوده و امکان دارد براثر گزش یا خراش‌های کوچک هم ایجاد شود.

حیوان خانگی هم می‌تواند ناقل هاری باشد

همزیستی انسان با حیوانات، در کنار مزایای بی‌شماری که در پی دارد، مخاطراتی نیز برای انسان به همراه داشته است؛ یکی از جدی‌ترین این مخاطرات، ابتلا به هاری است؛ کارشناسان اعتقاد دارند که انتقال این بیماری خطرناک، توسط حیوانات مختلف حتی حیواناتی که خانگی محسوب می‌شوند هم ممکن خواهد بود.

معاون فنی معاونت بهداشت علوم پزشکی شیراز در این خصوص و با بیان اینکه امکان انتقال بیماری از طریق تمام حیوانات حتی حیوانات خانگی نیز وجود دارد، تاکید کرد که هرگونه زخم و خراش ناشی از پنجه کشیدن یا دندان گرفتن حیوانات را باید جدی گرفت.

محمدرضا کریمی که در یک نشست خبری شرکت کرده بود، تاکید کرد که طی پنج سال گذشته و با توجه به ارائه خدمات واکسیناسیون مناسب توسط علوم پزشکی، تنها یک نفر در فارس جان خود را بر اثر ابتلا به هاری از دست داده است.

وی ضمن تائید اینکه خطر انتقال بیماری هاری از طریق تمام حیوانات وجود دارد، گفت: افراد در صورت مواجهه با هر نوع حیوان گزیدگی، حتی خراش‌های جزئی، باید برای تزریق واکسن هاری اقدام کنند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در تمام ایام حتی تعطیلات نوروزی، تمام مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی استان فارس، به شکل شبانه‌روزی آماده پذیرش افراد خصوصا کسانیکه دچار حیوان گزیدگی شده‌اند، خواهند بود.

کریمی تصریح کرد که تمام مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی فارس موظف به تزریق واکسن هاری به کسانیکه به دلیل حیوان گزیدگی مراجعه کرده‌اند هستند، حتی اگر این مراجعه نیمه شب باشد.

وی با بیان اینکه سعی شده در تمامی مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اتاقی به عنوان اتاق هاری تجهیز و راه اندازی شود، افزود: در صورت بروز گزش و یا تماس هر نوع حیوان حتی حیوانات خانگی مانند گربه و سگ که منجر به مجروح شدن و یا خراش پوستی شد، لازم است به سرعت به نزدیک ‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه شود.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه پنجه کشیدن گربه نیز به ‌مثابه گازگرفتگی حیوان، نیازمند درمان پیشگیری هاری عنوان و اضافه کرد: شست و شوی محل حیوان گزیدگی با آب و صابون، گام نخست پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری است، از طرفی باید دقت شود که در صورت نگهداری سگ و گربه، نسبت به واکسینه کردن سالانه آنها اقدام شود.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها