معاون اجتماعی سپاه فجر استان فارس:

۶۰درصد از جامعه کارگری فارس درگیر اعتیاد است/ لزوم نظارت بیشتر خانواده ها

معاون اجتماعی سپاه فجر استان فارس گفت: ۶۰ درصد از جامعه کارگری استان فارس درگیر اعتیاد هستند که متاسفانه در این بخش بعد از استان سیستان و بلوچستان در رتبه دوم کشور هستیم.

۶۰درصد از جامعه کارگری فارس درگیر اعتیاد است/ لزوم نظارت بیشتر خانواده ها

سرهنگ محمد جعفر دوستدار اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد پرونده‌های ورودی به مراجع قضائی ارتباط مستقیم با حوزه اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی دارد.

وی از درگیری ۶۰ درصد از جامعه کارگری استان به بیماری اعتیاد خبر داد و گفت: استان فارس بعد از سیستان و بلوچستان مقام دوم درگیری این افراد با پدیده شوم اعتیاد دارد.

معاون اجتماعی سپاه فجر استان فارس همچنین از رتبه سوم فارس در اعتیاد دانش آموزی کشور نیز سخن به میان آورد و گفت: این آمارها نشانگر موفق نبودن فارس در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عملکرد ضعیف نهادهای نظارتی و آموزشی در آگاه سازی خانواده هاست.

سرهنگ دوستدار با اشاره به اینکه بیشترین آسیب در حوزه مواد مخدر به خانواده‌ها وارد می‌شود، افزود: منشأ ۶۵ درصد از همسر آزاری‌ها، ۳۰ درصد از کودک آزاری‌ها، ۲۵ درصد از جرایم منجر به قتل، ۲۳ درصد ازنزاع و خشونت‌ها و ۲۰ درصد از جرایم منکراتی ریشه در مصرف مواد مخدر دارد.

او بر ضرورت تلاش همه دستگاه‌ها برای ریشه کنی این بلای خانمان سوز تاکید کرد و بیان داشت: ۵۵ درصد از طلاق‌های صورت گرفته در کشور به دلیل مصرف مواد مخدر و اعتیاد زوجین است.

دوستدار، وجود آمارهای بالا و فاحش جرم و جنایت ناشی از مصرف مواد مخدر در جامعه را سهمگین دانست و ابراز کرد: این آمارها نشان می‌دهد که عملکردها در این حوزه رضایت بخش نبوده و باید بصورت کف میدانی، اقدام اساسی و چاره اندیشی شود.

معاون اجتماعی سپاه فجر استان فارس لازمه جامعه عاری از مصرف مواد مخدر را در گروی تلاش‌های جهادی و کارشناسی شده دانست و عنوان کرد: یکی از مطالبات جدی از مسئولین اجرایی کشور پیگیری و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

وی ادامه داد: در اهمیت این موضوع همین بس که رهبری در سال جاری دو بار به این نکته اشاره و بر درک بار سنگین مسئولیت در حوزه آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی آن تاکید کرده‌اند.

دوستدار اضافه کرد: به استناد سخنان رهبر انقلاب ما در حوزه عدالت و آسیب‌های اجتماعی کشور موفق عمل نکرده‌ایم.

معاون اجتماعی سپاه فجر فارس با اذعان بر اینکه در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد عملکرد ضعیفی داشته‌ایم، ادامه داد: همه مسئولین مربوطه باید برای جبران عقب ماندگی‌های این حوزه تلاش کنند.

وی معتقد است که باید هفته مبارزه با مواد مخدر هفته بازخوانی عملکرد گذشته و نقد و بررسی دقیق عملکردها نسبت به راه‌های که نرفته‌ایم باشد.

وضعیت نا مناسب فارس در آسیب‌های اجتماعی

سرهنگ دوستدار، بررسی نقاط ضعف و قوت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان را لازمه اصلی مبارزه با پدیده شوم اعتیاد دانست و خواستار رشد نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف دراین حوزه شد.

او همچنین با اشاره به آفت انجام نشدن اکثریت مصوبات جلسات این حوزه گفت: به نظر می‌رسد، مدیران مسئول در این حوزه بدلیل رودبایستی با دیگر مسئولان مرتبط با این حوزه، تعارف دارند و مطالبه گری نمی‌کنند.

معاون اجتماعی سپاه فجر فارس تصریح کرد: استان فارس در حوزه آسیب‌های اجتماعی وضعیت مناسبی ندارد به همین دلیل باید برای این موضوع چاره اندیشی اساسی شود.

سرهنگ دوستدار به پیگیری نکردن مصوبات جلسات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز گریزی زد و بیان کرد: تمام جلسات صرفاً برای ارائه گزارش به مقامات بالادستی است در حالی که مبارزه با مواد مخدر نیازمند اقدامات کف میدانی است.

وی ضعف در پیگیری مصوبات، فراگیر نبودن، عالمانه نبودن و استمرار نداشتن طرح‌های مبارزه با مواد مخدر را از عوامل نا کار آمد بودن مصوبات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر دانست.

به اعتقاد سرهنگ دوستدار مبارزه با اعتیاد باید به صورت محله به محله و خانه به خانه انجام شود و در قالب گروههای تخصصی این امر به مردم واگذار شود و ادارات متولی هم وظیفه پشتیبانی و خادمی این ملت را بر عهده بگیرند.

وی ابراز امیدواری کرد: اگر اعتیاد محله محور و گروههای مردمی در محلات شکل بگیرد قطعاً به نتایج مثبتی دست خواهیم یافت.

بنابر این گزارش، قطعاً عبور از راه پر سنگلاخ اعتیاد نیازمند عزم جدی و تلاش‌های جهادی با مشارکت‌های مردمی است در همین زمینه معاونت اجتماعی سپاه فجر استان فارس با ارائه برنامه‌های فرهنگی نظیر «فریاد سوختگان» برای سامان دهی معتادان متجاهر و بهبودیافتگان اعتیاد تلاش می‌کند.

منبع: مهر

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها