نوک پیکان کمبودها به سمت ورزش؛ محرومیت روستائیان فارس از امکانات ورزشی

بسیاری از روستاها در استان فارس با وجود داشتن جمعیت بالا از داشتن یک سالن ورزشی محروم هستند.

نوک پیکان کمبودها به سمت ورزش؛ محرومیت روستائیان فارس از امکانات ورزشی

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم از شیراز ، توجه به روستاها از آن جهت که سبب ماندگاری روستائیان در روستا می‌شود، مهم و همواره از سوی مسئولان مورد تاکید قرار گرفته است همچنین توجه به مسائل و رفع مشکلات روستائیان مانع از مهاجرت آنها به شهرها و افزایش حاشیه‌نشینی می‌شود.

یکی از مواردی که سبب ماندگاری روستائیان در روستاها می‌شود، فراهم کردن شرایط تفریح و نشاط است که قدرمسلم بسترهایی مانند سالن‌های ورزشی و پارک‌های بازی می‌تواند در این زمینه موثر باشد اما بسیاری از روستاها در استان فارس با وجود داشتن جمعیت بالا از داشتن یک سالن ورزشی محروم هستند.

سرانه ورزشی «ایاس جان» صفر است

روستای «ایاس جان» در بخش بیضای شهرستان سپیدان یکی از روستاهایی است که با داشتن 1200 نفر جمعیت از داشتن سالن ورزشی محروم است. در این روستای 350 خانواری به گفته مجید مویدی، دهیار روستا، هیچ مکانی برای تفریح و ورزش وجود ندارد.

به گفته وی علاقه به ورزش در میان جوانان این روستا سبب شده که تیم‌های مختلف ورزشی تشکیل شود و در سطح شهرستان و بخش مسابقات ورزشی نیز برگزار می‌شود اما مکانی برای تمرین در روستا وجود ندارد.

مویدی نبود سالن ورزشی و زمین بازی را یکی از مشکلات این روستا می‌داند و از محرومیت ایاس جان از پارک محله‌ای سخن می‌گوید که سبب شده کودکان این روستا نیز مکانی برای بازی نداشته باشند.

احداث 6 زمین چمن مصنوعی در روستاهای سپیدان

حسام زارع مهذبیه، رئیس اداره ورزش و جوانان سپیدان در گفت‌وگو با تسنیم از احداث 6 زمین چمن مصنوعی در روستاهای کهکران، رودبال، ریگون، مشتکان، تل بیضا و قلعه نو در سطح شهرستان سخن می‌گوید که 2 روستا متعلق به بخش بیضا است.

به گفته وی روستاها برای احداث سالن ورزشی و زمین چمن اولویت‌بندی می‌شود که جمعیت و فعالیت‌های ورزشی شاخص‌هایی برای این اولویت‌بندی است و تاکید می‌کند که اعلام اولویت‌ها و انتخاب روستاها از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان صورت می‌گیرد.

زارع مهذبیه از نبود برنامه‌های عمرانی ورزشی برای همه روستاها سخن می‌گوید و دلیل آن را محدودیت اعتبارات ذکر می‌کند، با این حال از احداث زمین چمن مصنوعی در مرکز بخش بیضا خبر می‌دهد که می‌تواند تا حدودی مشکلات ورزشی روستاهای این بخش را برطرف کند.

«ایاس جان» در اولویت نیست

احداث سالن 1200 متری چندمنظوره در روستای بانش، احداث زمین چمن مصنوعی در روستای شیخ عمود و کوشک هزار بخشی از پروژه‌های ورزشی در حال انجام شهرستان سپیدان است و رئیس اداره ورزش و جوانان این شهرستان به آن اشاره می‌کند.

مشارکت‌های مردمی یا پروژه‌های خودیاری راهکاری است که در برخی از روستاها برای تسریع در انجام پروژه‌ها اجرا می‌شود. رئیس اداره ورزش و جوانان سپیدان نیز این موضوع را فرصت‌های قانونی پیش‌بینی شده‌ای می‌داند که روستاها دارای سرانه ورزشی شوند. با توجه به صحبت‌های زارع مهذبیه برنامه‌ای برای احداث سالن ورزشی یا زمین بازی برای روستای ایاس جان در نظر گرفته نشده است و مردم این روستا همچنان باید در انتظار اولویت‌بندی‌ها باقی بمانند.

توجه به ورزش روستاها به اندازه ورزش در شهرها مهم است و چه بسا اهمیت این مسئله در روستاها بیش از شهرها است چراکه روستاها در صورت نداشتن امکانات مناسب به تدریج خالی از سکنه می‌شود و در مقابل حاشیه شهرها روز به روز گسترش می‌یابد.

منبع: تسنیم

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها