۲۰۶ پرونده قتل عمد در شوراهای حل اختلاف استان فارس مصالحه شد

۲۰۶ پرونده قتل عمد در شوراهای حل اختلاف استان فارس مصالحه شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، علی القاصی‌مهر پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از منادیان صلح با بیان اینکه در سال گذشته 33 درصد از پرونده‌های شورای حل اختلاف استان فارس منتهی به صلح شده است اظهار داشت: منتهی به صلح شدن یعنی یک سوم از پرونده‌های استان فارس در شوراهای حل اختلاف به معنای افزایش امنیت در جامعه است.

وی با بیان اینکه در مصالحه قتل‌های عمدی استان فارس رتبه نخست را در کشور داشته است و تاکنون 206 فقره از قتل‌های عمدی توسط شوراهای اختلاف استان فارس به مصالحه ختم شده است افزود: این آمار در سال 92، 32 پرونده، در سال گذشته 24 پرونده و از ابتدای سال تا پایان آذرماه 15 پرونده بوده است.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس با اشاره به ظرفیت‌های شوراهای حل اختلاف، گفت: از سال 82 که شروع فعالیت شوراها بوده 3 میلیون پرونده در استان فارس به شوراهای حل اختلاف ارجاع و مورد رسیدگی قرار گرفته و مختومه شده و 6 هزار و 500 پرونده نیز در حال حاضر در حال رسیدگی است.

القاصی مهر با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف سبب کاهش حجم کار دادگستری‌ها شده، اظهار داشت: در سال 94 به تنهایی 190 هزار و 152 پرونده به شوراهای استان فارس ارجاع شده و در مقایسه آمار سراسری ارجاع پرونده‌ها به دادگستری‌ها ورودی شوراهای حل اختلاف 43 درصد بیشتر از دادگستری‌ها است.

وی با اشاره به هدف اصلی شوراهای حل اختلاف که صلح‌جویی است، عنوان کرد: نزدیک به 609 هزار پرونده تاکنون در شوراهای حل اختلاف منتهی به صلح شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس از اتصال شوراهای حل اختلاف به شبکه ملی عدالت خبر داده و اظهار داشت: تمام حوزه شوراهای اختلاف که 47 نقطه در استان است به شبکه ملی عدالت و سیستم مدیریت پرونده اتصال پیدا کرده‎اند که تغییرات مثبتی را به نبال دارد.

وی افزود: اتصال به شبکه ملی عدالت سبب دسترسی تمامی شعب به نرم‌افزارهای قوه قضاییه، افزایش سرعت سازماندهی، ذخیره و ثبت پرونده، امکان اخذ گزارشات از جامعه آماری و کاهش هزینه ابلاغ می‌شود.

القاصی‌مهر افزود: برطرف کردن اختلافات مهم‌ترین وظیفه‌ای است که از طریق شرع برای‌ این دستگاه مشخص شده که حجم زیادی از آن به عهده شوراهای اختلافات گذاشته شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه شورای حل اختلاف جزء مهم دستگاه قضایی است، عنوان کرد: اهمیت شوراهای حل اختلاف از دادگاه ها بیشتر است چرا که دلیل تشکیل آنها قطع منازعه و ایجاد صلح در بین مردم است.

القاصی مهر با اشاره به اینکه گاهی نیاز به صدور حکم در شوراهای حل اختلاف است، بیان کرد: صلح و سازش ماموریت اصلی این شوراها است که از عهده هر حکم و قاضی بر‌نمی‌آید چون علاوه بر دانستن قانون نیازمند هنر است.

وی با اشاره به حکم‌های صادره در دادگاه‌ها عنوان کرد: نتیجه حکم‌ها همیشه آرامش را به دنبال ندارد اما در شوراهای حل اختلاف نزاع برای همیشه از بین رفته و صفا و صمیمت و آرامش را در بین جامعه به وجود می‌آورد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها