خواص فلفل سیاه چیست؟ (آشنایی با مضرات و خواص دانه فلفل سیاه)

خواص فلفل سیاه چیست؟ (آشنایی با مضرات و خواص دانه فلفل سیاه)

خواص فلفل سیاه (Black pepper) شامل درمان ناراحتی‌های دستگاه تنفسی، سرماخوردگی، یبوست، سوء هاضمه، کم خونی، ناتوانی جنسی و کشیدگی عضلانی است.

فلفل سیاه، میوه‌های خشک شده و تیره رنگ گیاه فلفل است. گیاه فلفل بومی جنوب هند است و معمولا برای میوه آن کشت شده و به صورت خشک به عنوان ادویه و چاشنی مورد استفاده قرار می ‌ گیرد. فلفل گیاهی است بالارونده و دارای ریشه ‌ های ساقه خیز و کوتاه که میوه آن ادویه ‌ ای است با طعم تند و سوزنده. هنگامی که فلفل سیاه خشک می ‌ شود از آن به عنوان دانه فلفل یاد می ‌ شود و سپس تبدیل به پودر شده تا در پخت و پز مورد استفاده قرار گیرد و عطر و مزه بهتری به غذاها ببخشد. از نظر ترکیبات شیمیایی فلفل سیاه، دارای اسانس روغنی فرار و انواعی از آلکالوئیدها است. فلفل سیاه به جز استفاده به عنوان چاشنی، استفاده ‌ های دارویی هم دارد. در ادامه این مطلب مضرات و خواص فلفل سیاه گردآوری شده است.

خواص فلفل سیاه (طبیعت و خواص درمانی)

طبع فلفل گرم و خشک است. فلفل سیاه ادویه ‌ ای است که دارای مواد معدنی و ویتامین ‌ های فراوانی است. مواد مغذی موجود در فلفل سیاه شامل منگنز، پتاسیم، آهن، فیبر لبنی، ویتامین C و K است. این ادویه دارای ویژگی ‌ های ضد باکتری، ضد تورم و آنتی ‌ اکسیدان بوده، همین ویژگی ‌ ها آن را به ادویه ‌ ای با خواص دارویی شگفت انگیز تبدیل کرده است. برخی خواص دارویی فلفل سیاه عبارتند از:

اسانس فلفل سیاه می ‌ تواند ناراحتی ‌ های گوارشی را تا حد زیادی بهبودی بخشد. مطالعات نشان داده است فلفل سیاه ضد اسهال و محافظ دستگاه گوارش می ‌ باشد. این ادویه حاوی ویتامین A ، C ، فلاوانوئید، کاروتنوئید و آنتی ‌ اکسیدان است که مانع از آسیب رساندن رادیکال ‌ های آزاد می ‌ شود. از خواص دانه ‌ های فلفل سیاه، از بین بردن نفخ، سوءهاضمه، اسهال، یبوست و اسیدیته بوده، به طور کلی این ادویه ترشح اسید هیدروکلریک را کاهش می ‌ دهد، همچنین فلفل اشتها را افزایش می ‌ دهد. در هنگام سرماخوردگی، مصرف فلفل سیاه در غذا، به دفع خلط و باز شدن بینی کمک می ‌ کند. یکی دیگر از خواص این فلفل حفظ سطح فشار خون و پیشگیری از بالا رفتن فشار خون است و علت آن وجود مقادیر زیاد ویتامین C و ترکیباتی است که سطح فشار خون را در بدن کنترل می ‌ کند از فلفل سیاه، به عنوان یک ضد التهاب جهت کاهش دردهای ناشی از صدمات عضلانی، التهابات تاندون، کاهش علائم آرتریت و روماتیسم می ‌ توان استفاده کرد. یکی دیگر از خواص فلفل سیاه پیشگیری از بروز آکنه است، مالیدن روغن فلفل سیاه به صورت، سلول ‌ های مرده پوست را از بین برده و اکسیژن و ماده مغذی بیشتری به پوست می ‌ رساند. این ادویه خاصیت ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد و شوره سر را کم می ‌ کند. کسانی که سطح کلسترول خونشان بالا می ‌ باشد با مصرف فلفل سیاه می ‌ توانند کلسترول را پایین آورند. از مهمترین خواص دانه ‌ های فلفل سیاه، مقابله با انواع سرطان می ‌ باشد. روغن یا عصاره فلفل سیاه دارای خاصیتی است که از تکثیر سلول ‌ های سرطانی انسان جلوگیری به عمل می ‌ آورد، همچنین روغن این چاشنی ضد التهاب، دارای آنتی اکسیدان و بازدارنده سرطان می ‌ باشد. از فلفل سیاه برای درمان میگرن می ‌ توان بهره برد. ترکیبی از روغن ‌ های فلفل سیاه و سفید، مرزنجوش، اسطوخودس و نعنا می ‌ تواند به عنوان یک کرم ضد درد مصرف شود. لایه بیرونی دانه فلفل سیاه به تجزیه سلول ‌ های چربی کمک می ‌ کند. از این رو، مصرف غذاهای حاوی فلفل روشی خوب برای کمک به کاهش وزن به طور طبیعی است، لذا از خواص فلفل سیاه کمک به کاهش وزن و تناسب است. مصرف روغن فلفل سیاه به صورت موضعی احساس گرما ایجاد می ‌ کند، همچنین این فلفل ادرار آور است و این موضوع باعث می ‌ شود تا سموم و آب اضافی بدن دفع شود. از خواص فلفل سیاه، کمک به افراد مشتاق به ترک سیگار است، روغن فلفل سیاه یکی از موادی است که می ‌ تواند هوس سیگار را سرکوب کرده، کسانی که قصد ترک سیگار را دارند می ‌ توانند با مصرف این روغن مصرف سیگار خود را به حداقل برسانند. همچنین عصاره و روغن این فلفل، یکی از بهترین روغن ‌ ها جهت رفع استرس است.

مضرات فلفل سیاه (عوارض جانبی، موارد احتیاطی و منع مصرف)

با وجود خواص فلفل سیاه و فواید درمانی آن، مصرف آن برا همه افراد مناسب نیست. کودکان، مادران شیرده و باردار نباید از فلفل استفاده کنند. همچنین مصرف زیاد آن باعث تاریکی چشم می ‌ شود و بیماران مبتلا به ناراحتی معده نیز نباید در مصرف آن زیاده ‌ روی کنند. به طور کلی مصرف بیش از اندازه فلفل به بیماران دستگاه گوارشی، مجاری ادرار، سل، بواسیر، سودا، کلیه، جگر، ورم پروستات، تصلب شرایین، سکته مغزی، سوزاک، سیفیلیس و کم خونی توصیه نمی ‌ شود.

مزایای درمانی خوردن پوست پرتقال خواص ترخون چیست؟ (آشنایی با مضرات و خواص سبزی ترخون) خواص هل در طب سنتی طرز تهیه دمنوش پونه + خواص دمنوش پونه

منبع: ستاره

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها