آیا نوروز ریشه ای غیر ایرانی دارد؟/ پرفسور رز: نام نوروز در تلمود آمده است

پروفسور رز تاکید دارد که نمی توان به طور قطع در مورد اینکه برگزاری جشن نوروز ریشه در سایر تمدن ها دارد یا خیر، نظر داد.

آیا نوروز ریشه ای غیر ایرانی دارد؟/ پرفسور رز: نام نوروز در تلمود آمده است

به گزارش خبر فوری ، نوروز نام جشن سال نو پارسیان است که هر ساله توسط ایرانیان و پارسیان سراسر دنیا در فروردین ماه (مارس) جشن گرفته می شود.
این جشن قدمتی بسیار زیادی دارد و نام آن با تمدن چند هزار ساله ایرانی عجین شده است. با این حال سوالات بسیاری در مورد ریشه های غیر پارسی و ایرانی آن توسط مورخین عمدتا غربی مطرح شده است.
یکی از مهمترین این سوالات این است که آیا نوروز (خود جشن، سنتها و آدابش) ریشه در تمدن های غیر پارسی باستانی همچون تمدن فنیقی یا بابلی و سومری و یا حتی مصری و یونانی دارد یا بلعکس، نوروز جشنی است که از ابتدا توسط ایرانیان به وجود آمده و تکامل یافته است؟

پروفسور رز معتقد است که ما نمی توانیم در مورد ریشه های خارجی نوروز با اطمینان کامل نظر دهیم و این چیزی نیست که مورخین در مورد آن اطلاعات کافی و دقیقی داشته باشند.

جنی رز استاد دانشگاه کالرمانت است. او یکی از مورخان مشهور است که آثار زیادی را درباره ایران باستان و جشنهای زرتشتی و پارسی نگاشته است. او دارای مدرک دکترای مطالعات ایران باستان ایران از دانشگاه کلمبیا است.
جنی رز در مورد ریشه های محتمل غیر ایرانی نوروز چنین می گوید:
"من در مورد ریشه های فنیقی جشن نوروز مطمئن نیستم، اما می دانم که سومریان و بابلی ها جشنواره بهار را می شناختند . و تحت نام آکیتو آن را برگزار می کردند."
با این‌حال پروفسور رز اعتقاد ندارد که این جشنها مبدا ایجاد نوروز بوده و یا نوروز در آنها ریشه داشته است.
از نظر پروفسور رز نوروز جشنی ایرانی است که هرچند ممکن است از جشن بهار سایر تمدنها تاثیر گرفته باشد اما ماهیتش در تمدن ایرانی و پارسی شکل گرفته است.
با این حال، پروفسور رز اعتقاد دارد که جشن ایرانی نوروز از زمانهای بسیار قدیم در جشنهای سال نو و اعیاد مذهبی سایر تمدنها تاثیر داشته و حداقل قرابتهایی را می توان بین آنها یافت.
به عنوان مثال، او معتقد است که در کتاب تلمود بابلی می توان نشانه هایی را از نوروز پیدا کرد.


او در این رابطه می گوید: " در کتاب تلمود اورشلیمی نام یک جشن ایرانی به نام Nusardi آمده است( در تلمود بابلی هم شبیه چنین واژه ای آمده است). این واژه شبیه نوروز است. به نظر می رسد این واژه از یک واژه فارسی قدیمی به نام سال نو آمده است که احتمالا هم ریشه نوروز هم است. "
پروفسور رز، از طرف دیگر، معتقد است که ما می توانیم بین نوروز و جشنهای ارمنی هم شباهتهایی را ببینیم و احتمال زیادی دارد که برخی جشنهای ارمنی ریشه در نوروز داشته باشند.

جنی رز می افزاید: "ارمنی ها این جشن(نوروز) را که در آن زمان تحت عنوان جشن‌روز آرمازد Armazd (همان اورمزد ایرانی ) برگزار می شد، تغییر دادند و آن را تحت عنوان روز گرامیداشت حضرت یحیی جشن گرفتند."
پروفسور رز نظر خود را با این بیان پایان می دهد که در واقع، به نظر می رسد بسیاری دیگر از روزهای مقدس و جشنهای مذهبی تقویم مسیحی ارمنی ریشه ایرانی و پارسی داشته باشند و تحت تاثیر جهان ایران باستان به وجود آمده اند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ali
    0

    نوروز شروع حیات مجدد طبیعت و عطر گلها و نغمه خوانی پرندگان است و در این شرایط هر انسان با ذوق را بوجد در می اورد و با جرات میتوان گفت جشن نوروز تاثیر عمیق بر روحیه و امید به زندگی افراد دارد بخصوص در ایران که کمترکسی برنامه تفریحی صحیح و منظم در طول سال دارد و عمر سرسبزی طبیعت کوتاه است.

  • ناشناس
    0

    نصیحت من به خانم رز اینست که به تمدن ایران دخالت نکن چون مذهب شما هیچ تمدنی ندارد بجز کشتن بچه های فلسطین! فقط بدویند که the promised land وجود نداره خدا به هیچ تروریستی زمین نداد کره زمین برای تمام افراد دنیاست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها