ویروس‌های 50 هزارساله‌ای که شاید نئاندرتال‌ها را منقرض کرده باشند

محققان دانشگاه فدرال سائوپائولو قدیمی‌ترین ویروس‌های انسانی شناخته‌شده را در مجموعه‌ای از استخوان‌های نئاندرتال با قدمت بیش از ۵۰۰۰۰ سال کشف کرده‌اند و به زودی می‌توانند آن‌ها را بازسازی کنند.

ویروس‌های 50 هزارساله‌ای که شاید نئاندرتال‌ها را منقرض کرده باشند

DNA دو نئاندرتال آزمایش شد و نتایج آن، ردپایی از ویروس پاپیلوم (ویروس مقاربتی) و آدنوویروس (که سبب تبخال می‌شود) و نیز سایر ویروس‌ها را نشان داد. این دو انسان نئاندرتال ماقبل‌تاریخ مرد بودند و بقایای آن‌ها در غاری در روسیه پیدا شد. کارشناسان مدت‌هاست حدس می‌زنند این ویروس‌ها ممکن است سبب انقراض نئاندرتال‌ها شده باشند و این تازه‌ترین کشف می‌تواند تاییدی بر این نظریه باشد.

به گفته نویسندگان این مطالعه که هنوز داوری تخصصی نشده است، معنای این یافته این است که نئاندرتال‌ها شاید به همان ویروس‌هایی آلوده شده باشند که انسان‌های امروزی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. معنای دیگر این یافته اینست که امکان شناسایی بخش‌هایی از ژنوم‌های ویروسی در نمونه‌های باستان‌شناسی وجود دارد. 

 

برای نمونه، آدنوویروس‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را ایجاد کنند، از سرماخوردگی معمولی گرفته تا یک دوره ناخوشایند التهاب معده و روده حاد. ویروس بسیار شایع اپشتین-بار که می‌تواند سبب مونونوکلئوز و ام‌اس شود، متعلق به ویروس‌های هرپس است. ویروس‌های پاپیلوم شاید بیشتر به دلیل ارتباطشان با سرطان دهانه رحم شناخته شده باشند. 

 

تیمی که این کشف را انجام داد، حالا قصد دارد ویروس‌هایی شبیه پارک ژوراسیک تولید کند تا ببیند آنها چگونه با ویروس‌های مدرن قابل‌قیاس هستند. مارسلو بریونز، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «این ویروس‌های شبیه پارک ژوراسیک را می‌توان برای ویژگی‌های تولیدمثلی و بیماری‌زایشان بررسی کرد و با همتایان امروزی مقایسه کرد.» 

 

1

 

بازسازی انسان نئاندرتال، موزه تاریخ طبیعی، لندن

 

بریونز افزود: «با توجه به فقدان درک کامل از چگونگی آسیب دیدگی DNA ویروس‌ها و نحوه بازسازی قطعات بازیابی‌شده به یک ژنوم کامل ویروسی، شک دارم این امر تحقق یابد. همچنین، تعامل میزبان-ویروس، به ویژه در یک محیط کاملا متفاوت، چیزیست که باید در نظر گرفت.» بقایا در کوه‌های آلتای روسیه در سیبری، در غار چاگیرسکایا پیدا شدند. این بقایا میان یک گروه ۹ نفره بودند که سال ۲۰۲۲ یافت شدند و همه آن‌ها دارای DNA مشترک بودند، به این معنا که با هم ارتباط داشتند. 

محققان توانستند داده‌های ژنومی نئاندرتال‌ها را توالی‌یابی کنند و نگاهی خیره‌کننده به DNA آن‌ها کنند. آن‌ها توانستند مشخص کنند آثار ویروسی موجود در این بقایا برگرفته از حیوانات یا انسان‌های امروزی که آن‌ها را آلوده کرده باشند، نیست. 

مارسلو بریونز می‌گوید: «در مجموع، داده‌های ما نشان می‌دهد این ویروس‌ها شاید نمایانگر ویروس‌هایی باشند که واقعاً نئاندرتال‌ها را آلوده کرده‌اند». 

این به آن معنا نیست که ویروس‌ها به تنهایی منجر به انقراض نئاندرتال‌ها شدند، اما از نظریه مطرح شده توسط برخی از دانشمندان حمایت می‌کند که ویروس‌ها ممکن است به نحوی در فرایند انقراض آن‌ها درگیر باشند. 

بریونز می‌افزاید: «برای حمایت از این فرضیه بحث‌برانگیز و جالب، اثبات این امر ضروری است که حداقل ژنوم این ویروس‌ها را می‌توان در بقایای نئاندرتال‌ها یافت. این کاری است که ما انجام دادیم. 

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    حیف منقرض شدید وگرنه الان تو مملکت ما جایگاه هایی رفیع داشتید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها