سفر به ایران قدیم؛ ژست بامزۀ شازدۀ قجری و قلیان‌کشی در میدان سوارکاری

تخت‌جمشیدی که هنوز بخش زیادی از آن در زیر خاک پنهان بود، ژست جالب یک کودک خردسال و قلیان‌کشی ناصرالدین‌شاه در میدان سوارکاری؛ با این عکس‌ها شما را به تماشای صحنه‌هایی از زندگی مردم ایران در حدود یک قرن قبل می‌بریم.

سفر به ایران قدیم؛ ژست بامزۀ شازدۀ قجری و قلیان‌کشی در میدان سوارکاری

این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

عکس اول تصویری از خیمه‌گاه ناصرالدین شاه در جایی است که مسابقات سوارکاری در آن برگزار می‌شده است. تعداد زیادی از درباریان در اطراف خیمۀ شاه نشسته یا ایستاده‌اند و منتظر شروع مسابقه هستند. با دقت در تصویر می‌توان دید که در داخل خیمه، یکی از درباریان در حال تقدیم کردن یا نشان دادن چیزی به شاه است، در حالیکه شاه بر روی صندلی نشسته و قلیانش هم در کنار میزش قرار دارد.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.19.02

عکس دوم به احتمال زیاد مربوط به یک شازدۀ خردسال قجری است (یا فرزند یک خانوادۀ ثروتمند) که ملازمان و مربیانش پشت سرش ایستاد‌اند. طرز نشستن شاهانۀ کودک با توجه به سن و سال اندکش جالب و بامزه است.

2

عکس سوم که احتمالا به اوایل دوران پهلوی مربوط می‌شود، تصویری نوستالژیک و جالب از یک وسیلۀ نقلیه و مسافران آن را در جایی از شهر تهران نشان می‌دهد. در این عکس ترکیب جالبی از عناصر جدیدتر مثل معماری آجری دوطبقه و کت و شلوار و عناصری قدیمی مثل درشکه اسبی را می‌توان دید.

3

عکس آخر گوشه‌ای از بنای باستانی تخت‌جمشید را به تصویر کشیده است؛ همانطور که می‌توان دید نقش برجسته‌ها و کتیبه‌های میخی این اثر باستانی تا حد زیادی در زیر خاک قرار دارند و هنوز کاری برای استخراج آن‌ها صورت نگرفته است. تکه‌هایی از سنگ‌های به کار رفته در بنا را نیز می‌توان دید که تقریبا به طور کامل در خاک مدفون هستند.

5

 
 
منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    تصاویر سیاه و سفید بودند وگرنه زنان اینقدرا هم مرد نبودند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها