خبرفوری بررسی می‌کند

سیزده بدر از کجا آمد؟ / خرافه نحسی ۱۳ چگونه در ایران رواج یافت؟

سیزده بدر سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن های نوروزی است. در تقویم‌های رسمی ایران این روز (سیزده بدر) روز طبیعت نامگذاری شده‌است و از تعطیلات رسمی است. برخی بر این باورند که در روز سیزده بدر باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند. بعد از سیزده به در، جشن های نوروزی پایان می پذیرد.

سیزده بدر از کجا آمد؟ / خرافه نحسی ۱۳ چگونه در ایران رواج یافت؟

سخن پیرامون جشن «سیزده بدر»، همانند دیگر جشن های ملی و باستانی ایران، نیاز به پژوهش زیاد و مقدمه چینی ای طولانی دارد، به ویژه جشنی مانند سیزده بدر با این گستره ی برگزاری و سابقه ی طولانی که این پهنه و زمان تغییراتی ژرف در آیین ها و مراسم ویژه ی این روز ایجاد کرده است.در این راستا کوشش بر این بوده است تا خردورزانه ترین و مستندترین گفتارها، نوشتارها و نگرش ها را در این زمینه جشن سیزده بدر گردآوری کنیم.

بهتر است در آغاز، پیشگفتاری پیرامون عدد ۱۳ و روز سیزدهم و اینکه آیا این عدد و این روز در ایران و فرهنگ ایرانی نحس است داشته یا نه فراهم آوریم :

نخست باید به این موضوع توجه داشت که در فرهنگ ایرانی، هیچ یک از روزهای سال «نحس» و «بدیمن» یا «شوم» شمرده نشده، بلکه چنانچه می دانیم هر یک از روزهای هفته و ماه نام هایی زیبا و در ارتباط با یکی از مظاهر طبیعت یا ایزدان و امشاسپندان داشته و دارند، و روز سیزدهم هر ماه خورشیدی در گاهشماری ایرانی نیز «تیر روز» نام دارد که از آن ِستاره ی تیشتر، ستاره ی باران آور می باشد و ایرانیان از روی خجستگی، این روز را برای نخستین جشن تیرگان سال، انتخاب کرده اند.

همچنین در هیچ یک از متون کهن و هیچ دانشمند و نویسنده ای، از این روز (سیزده بدر)به بدی یاد نکرده اند بلکه در بیشتر نوشتارها و کتاب ها، از سیزدهم نوروز با عنوان روزی فرخنده و خجسته نام برده اند.

برای نمونه کتاب «آثار الباقیه» جدولی برای سعد و نحس بودن روزها دارد که در آن جدول در مقابل روز سیزدهم نوروز کلمه ی «سعد» به معنی نیک و فرخنده آورده شده است.

اما پس از نفوذ فرهنگ اروپایی در زمان حکومت صفویان رسید که در این فرهنگ نیز عدد ۱۳ را نحس می دانستند، و هنوز هم با پیشرفت های علمی و فن آوری پیشرفته اروپا، این خرافات عمیقا در دل بسیاری از اروپاییان وجود دارد که در مقایسه با خرافات شرقی، شمارگان آن ها کم نیست و مثال های بسیار دیگری مانند «داشتن روزی بد با دیدن گربه ی سیاه رنگ»، «احتمال رویدادی شوم پس از رد شدن از زیر نردبام» یا «شوم بودن گذاشتن کلید خانه روی میز آشپزخانه»،«خوش شانسی آوردن نعل اسب» و بسیاری موارد خرافی دیگر که خوشبختانه تا کنون وارد فرهنگ ما نشده اند و برای ما خنده آور هستند.

اما تنها چیزی که در فرهنگ ایرانی می توانیم درباره ی عدد سیزده پیدا کنیم، «بد قلق» بودن عدد ۱۳ به خاطر خاصیت بخش ناپذیری آن است.(این خود نشانه ای از دانش بالای ایرانیان از ریاضی و به کارگیری آن در زندگی روزمره است.)

اما وقتی درباره ی نیکویی و فرخندگی این روز بیشتر دقت می کنیم منابع معقول و مستند با سوابق تاریخی زیادی را می یابیم.همان طور که گفته شد سیزدهم فرودین ماه که تیر روز نام دارد و متعلق به فرشته یا امشاسپند یا ایزد سپند (مقدس) و بزرگواری است که در متون پهلوی و در اوستا تیشتر نام دارد و جشن بزرگ تیر روز از تیر ماه که جشن تیرگان است به نام او می باشد.

تاریخچه سیزده بدر - فلسفه سیزده بدر

تاریخچه سیزده بدر

همانطور که پیشینه ی جشن نوروز را از زمان جمشید می دانند درباره ی سیزده به در (سیزده بدر) هم روایت هست که :

«… جمشید، شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز (سیزده بدر)را در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه بر پا می کند و بارعام می دهد و چندین سال متوالی این کار را انجام می دهد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین درمی آید و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون از خانه در کنار چشمه سارها و دامن طبیعت برگزار می کنند …»

اما برای بررسی دیرینگی جشن سیزده بدر از روی منابع مکتوب، تمامی منابع مربوط به دوران قاجار می باشند و گزارش به برگزاری سیزده بدر در فروردین یا صفر داده اند، از همین رو برخی پژوهشگران پنداشته اند که جشن سیزده بدر بیش از یکی دو سده دیرینگی ندارد اما با دقت بیشتر در می یابیم که شواهدی برای دیرینگی جشن سیزده بدر وجود دارد.

همانطور که پیش از این گفته آمد، تنوع و گوناگونی شیوه های برگزاری یک آیین، و دامنه ی گسترش فراخ تر یک باور در میان مردمان، بر پایه ی قواعد مردم شناسی و فرهنگ عامه، نشان دهنده ی دیرینگی زیاد آن است.

همچنین مراسم مشابه ای که به موجب کتیبه های سومری و بابلی از آن آگاهی داریم، آیین های سال نو در سومر با نام «زگموگ» و در بابل با نام «آکیتو» دوازده روز به درازا می کشیده و در روز سیزدهم جشنی در آغوش طبیعت برگزار می شده. بدین ترتیب تصور می شود که سیزده بدر دارای سابقه ای دست کم چهار هزار ساله است.

شیوه های برگزاری و مراسم سیزده بدر

همانگونه که اشاره شد شیوه های برگزاری سیزده بدر و همچنین مراسم و آداب سیزده بدر بسیار متفاوت و گسترده می باشد که در اینجا به تفصیل نمی توان به آنها پرداخت، اما همانطور که می دانیم سیزدهم فروردین تیشتر روز می باشد و آغاز نیمسال دوم زراعی، و مردمان ایرانی برای نیایش و گرامیداشت تیشتر، ایزد باران آور و نوید بخش سال نیک به کشتزارها و مزارع خود می رفتند و در زمین تازه روییده و سرسبز و آکنده از انبوه گل و گیاهان صحرایی به شادی و ترانه سرایی و پایکوبی می پرداختند و از گردآوری سبزه های صحرایی و پختن آش و خوراکی های ویژه غافل نمی شدند.

بخشی دیگر از آیین های سیزده بدر را هم باورهایی تشکیل می دهند که به نوعی با تقدیر و سر نوشت در پیوند است.برای نمونه فال گوش ایستادن ،فال گیری (به ویژه فال کوزه)، گره زدن سبزی و گشودن آن ،بخت گشایی (که درسمرقند و بخارا رایج است)و نمونه های پرشمار دیگر …از مراسم های روز سیزده بدر هستند.

از آئین های دیگر سیزده بدر که مانند مراسم چهارشنبه سوری و نوروز، پر شمار، زیبا و دوست داشتنی است،بازی های گروهی، ترانه ها و رقص های دسته جمعی، گردآوری گیاهان صحرایی، خوراک پزی های عمومی، بادبادک پرانی، سوارکاری، نمایش های شاد، هماوردجویی جوانان، آب پاشی و آب بازی بخشی از این آیین هاست که ریشه در باورها و فرهنگ اساطیری دارند. از جمله شادی کردن و خندیدن به معنی فروریختن اندیشه های پلید و تیره، روبوسی نماد آشتی، به آب سپردن سبزه ی سفره ی نوروزی نشانه ی هدیه دادن به ایزد آب «آناهیتا» و گره زدن علف برای شاهد قرار دادن مادر طبیعت در پیوند میان زن و مرد، ایجاد مسابقه های اسب دوانی که یادآور کشمکش ایزد باران و دیو خشک سالی است.

تاریخچه سیزده بدر - فلسفه سیزده بدر

علف گره زدن یکی از مراسم سیزده بدر

افسانه ی آفرینش در ایران باستان و موضوع نخستین بشر و نخستین شاه و دانستن روایاتی درباره ی «کیومرث» دارای اهمیت زیادی است، در «اوستا» چندین بار از کیومرث سخن به میان آمده و او را نخستین پادشاه و نیز نخستین بشر نامیده است.

گفته های «حمزه ی اصفهانی» در کتاب «سِنی ملوک الارض و الانبیاء» صفحه های ۲۳ تا ۲۹ و گفته های «مسعودی» در کتاب «مروج الذهب» جلد دوم صفحه های ۱۱۰ و ۱۱۱ و «بیرونی» در کتاب «آثار الباقیه» بر پایه ی همان آگاهی است که در منبع پهلوی وجود دارد که :

«مَشیه» و «مَشیانه» که دختر و پسر دو قلوی کیومرث بودند، روز سیزدهم فروردین برای نخستین بار در جهان با هم ازدواج کردند. در آن زمان چون عقد و نکاحی شناخته نشده بود ! آن دو به وسیله ی گره زدن دو شاخه ی «موُرد»، پایه ی ازدواج خود را بنا نهادند و چون ایرانیان باستان از این راز به خوبی آگاهی داشتند، آن مراسم را به ویژه دختران و پسران دم بخت روز سیزده بدر انجام می دادند، امروزه نیز دختران و پسران برای بستن پیمان زناشویی، نیت می کنند و علف گره می زنند.این رسم (علف گره زدن در روز سیزده بدر)از زمان «کیانیان» تقریبا فراموش شد و در زمان «هخامنشیان» دوباره آغاز شد و تا امروز باقی مانده است.

در کتاب «مُجمل التواریخ» چنین آمده است :

«… اول مردی که به زمین ظاهر شد، پارسیان آن را «گل شاه» نامیدند، زیرا که پادشاهی او الا بر گل نبود، پس پسر و دختری از او ماند که مشیه و مشیانه نام گرفتند و روز سیزده نوروز با هم ازدواج کردند و در مدت پنجاه سال هیجده فرزند بوجود آوردند و چون مُردند، جهان نود و چهار سال بی پادشاه بماند.»

همانگونه که شباهتی بین چارشنبه سوری و نوروز امروزی متداول در تهران و شهرهای بزرگ، با شیوه های اصیل و کهن آن وجود ندارد، سیزده بدر امروزی نیز تنها نامی از یک جشن کهن را برخود داشته و هیچ شباهتی به آیین کهن و یادگار نیاکان ما ندارد. نحوه ی اجرای جشن سیزده بدر ، مانند بسیاری از دیگر آیین های ایرانی، عمیقا از شیوه ی اصیل و باستانی خود دور شده است و به شکل فعلی آن، دارای سابقه ی تاریخی در ایران نیست.

اگر در گذشته مادران و پدران ما، سبزه های نوروزی خود را در این روز به صحرا می برده و برای احترام به زمین و گیاه، آن را در آغوش زمین می کاشته اند، امروزه ما آن را به سوی یکدیگر پرتاب می کنیم و تکه تکه اش می کنیم.

سیزده بدرِ پیشینیان ما، روزی برای ستایش و دعا برای طلب باران فراوان در سال پیش رو، برای گرامیداشت و پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن، و زیست بوم مقدس آنان بوده است. در حالیکه امروزه روز ویرانی و تباهی طبیعت است!

تاریخچه سیزده بدر - فلسفه سیزده بدر

فلسفه سیزده بدر در ایران

ایرانیان باستان اعتقاد داشتند که عدد ۱۳ نحس می باشد ، از نظر علمی عقیده ی آنها کاملا درست می باشد ! البته در رسانه های امروزی هیچ اشاره ای به اینگونه مسائل نمی شود و دلیل آن هم ترس از خرافی شدن عقاید و همچنین کم بودن سطح علمی جامعه می باشد .

در واقع فلسفه عدد ۱۳ بر می گردد به طرز قرار گیری ستاره ها و منظومه خورشیدی ؛ جمعی از دانشمندان بر این باورند که اجسام خیلی بزرگ ( مانند ماه ، یا حتی کوه ) نوعی فرکانس از خود منتشر می کنند که بر بازده و عملکرد مغز جانوران خصوصا انسان مستقیما تاثیر ( خوب یا بد ) دارد . این مسئله پایه و اساس خیلی از عقاید را ثابت می کند . ( در باره این موضوع مطالب بسیار زیادی وجود دارد که به دلیل مختصر گویی از آوردن آنها در این متن خود داری نمودم ) .

ایرانیان باستان این روز ( ۱۳ فروردین ) را در طبیعت به جشن شادی می پرداختند تا بدین وسیله خود را از نحسی آن حفظ کنند . از آداب این روز می توان به گره زدن سبزه و دور انداختن یا به قولی به آب دادن سبزه اشاره کرد . در گذشته دختران و پسران دم بخت سبزه ها را گره می زدند و آرزو می کردند تا در سال جدید تشکیل خانواده دهند ، یک شعر نیز وجود دارد که دختران در هنگام گره زدن این سبزه ها می خواندند ” سال دیگه ، سیزده به در ، خونه شوهر ، بچه بقل ” که من هرچه در منابع در دسترسم جستجو کردم نتوانستم قدمت این شعر را از دوران قاجار بیشتر پیدا کنم ! البته گره زدن تنها مختص دختران و پسران دم بخت نمی باشد و همه می توانند سبزه ای گره زده و آرزو کنند . عقیده بر این بوده است که وقتی گره باز شود ، مشکلات حل شده و آرزو بر آورده می شود .

دور انداختن سبزه ها هم به این دلیل بود که ایرانیان باستان عقیده داشتند بدی ها و مریضی ها در این سبزه جمع شده و با به آب دادن یا به دور انداختن آن این پلیدیها و مریضی ها را از خود دور می کردند .

در ضمن این روز متعلق به خدای باران می باشد و در مراسم ۱۳ به در دعا برای بیشتر شدن و به موقع بودن باران در سال جدید وجود داشته که با گذشت زمان این رسم از میان رفته .

منبع: تصویر زندگی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 54
  • ناشناس
    2

    خرافه بحثیه که هم هقبول ندارند ولی طبیعت گری توصیه دینه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      درست کامل منطقی

  • ناشناس
    16

    سیزده بدر همه خرافاته....
    همه روزها روز خدا هستن و هر روزی که انسان در اون روز شکر خدا رو به جا بیاره مبارکه

  • ناشناس
    14

    بنده به سیزده بدر و چنین خرافاتی اعتقاد ندارم
    چند ساله سیزده بدر نمی‌روم و هیچ اتفاقی هم نیفتاده
    خدای بزرگ پشتیبان ماست
    حضرت محمد ص میخواست به صحرا برود حلیمه دایه ایشان گردنبندی به گردنش آویخت رسول خدا پرسید این برای چیست حلیمه پاسخ داد تا تو را در بیابان از خطر حفظ کند محمد ص گردنبند را از گردنش باز کرد و گفت از این مهره ها کاری بر نمی آید خدایی که مرا آفریده خود او نگاهبان من است..

  • ناشناس
    32

    چه جالب کسانی که دین خدا رو که از جانب خداوند رحمان نازل شده مسخره می‌کنند و نام خرافات و جهالت بر آن می‌گذارند اما در مورد سیزده بدر چنین موضعی نمی‌گیرند بلکه اصرار به برپایی آن دارند به هر قیمتی و در هر شرایطی حتی اگر از آسمان سنگ ببارد تا به خیال خود از نحسی این روز به در آیند؟!؟!

    نظرات شما -
    • خدا
      6

      سیزده به در خرافه است ولی حرفای اسب شمر خرافه نیست

    • حسن ستار
      5

      ایرانیان عزیزسیزده بدرتان خوش وامیدوارم سال پُرازشادی وسرزندگی وبرکت داشته باشید

    • ناشناس
      14

      حسن ستار تو که خرافاتی نبودی!
      😂😂😂😎

    • پروانه
      0

      جناب مردم نمیرن به دامن طبیعت برای بیرون اومدن از نحسی مردم برای آرامش میرن به طبیعت هم خدا راضیست هم بندگان وارسته ی پروردگار
      که در جوار او هستند
      خداوندا ! به ما درکی بده که ظاهر دینت را بر باطن آن برتری نبخشیم

    • ناشناس
      2

      به ۲۸ ۱۴. من خرافاتی نیستم بلکه فرهنگ وسنتهای ایران را پاس میدارم وبه قول طرف درهرشرایطی برعقیده ی خودم اصراردارم وافتخارمیکنم چون پاس داشتن وپافشاری بر فرهنگ وسنن ایرانی اصالت من ومااست وآن رانشان میدهدوفرزندان ما ازما به ارث خواهندبردهمچوکه ما ازپدرانمان به ارث بردیم

    • حمیدرضا
      0

      جالب اینه که اکثر کتاب هایی که به عنوان منبع داره اینجا بهش ارجاع میده کتاب های اسلامی است و اسمشونم عربیه...
      به زور میخوان برای سنت ها و بعضا خرافات تاریخ درست کنند.
      البته که سنت های ایرانی منهای خورده جاهلیت هایی که داشته زیباست و با فطرت انسانی سازگار

    • ناشناس
      1

      جناب آقای ستار امسال ۱۳ بدر خوشحالیمون تکمیل شد از دمشق خبر رسید

  • رقییه بیگم
    8

    اولا نحسی ۱۳ از یهودیان به ایران رسید چون فرزندان یوسف و یهودا درمصر نحس وسعد رو آموختن و بعد به اروپا هم نحسی رسید دوم ایزد آبیاری آناهیتا بانو میباشد که البته بعد آمدن آریاییهای مرد سالار به ایران همه ایزد بانوان مهر نام مردانه گرفتندی

  • سام
    3

    پس قضیه کشتار ایرانیان در زمان خشایارشاه توسط یهودیان و جشن پوریم کجای این قضیه ست؟؟!

  • صدیقه
    10

    ما تعطیلات عید فطر رو میریم بیرون اصن بیرون رفتن فقط با کباب مرغ حال میده 😋

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      دمت گرم رفیق یه روز در سال ملت با دوست ویا خانواده میره در دل طبیعت و زندگی سالم میکند

  • ناشناس
    1

    هدف از طرح این موضوعات فقط از بین بردن فرهنگ های کهن ایران عزیزمونه
    زنده باد ایران اریایی

  • ناشناس
    2

    من هر سال سیزده بدر برای دوستم سبزه گره میزنم که ازدواج کنه ولی بختش باز نمیشه نمی‌دونم چرا
    به خدا 😁😁😎

  • م
    0

    خیلی خرافات وارد زندگی مردم شده ولی این مورد حتی اگه خرافه هم باشه قشنگه، و مردم زیبایی و شادی رو دوست دارن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      درسته این رسم زیباست..
      همچنین مردم خدا و دینشون و امامان و معصومین رو هم دوست دارند و حرمت نگه می‌دارند
      پس به عقاید هم احترام بگذاریم

    • ناشناس
      1

      هیچ ربطی به ائمه نداره تفریحه واتفاقا روحیه میگیرن برای خدمت

    • ناشناس
      1

      خداوندبه انسان عقل وشعورداده که خوب وبدراازهم تشخیص بدیم
      واقعاً تا کیبه فکرمعجزه بودن و زانوزدن وجادوشدن!!

  • ناشناس
    1

    ۱۳ بدر تا امروز بوده ، تا ابد هم خواهد بود .

  • ناشناس
    2

    اقایکه ادعا میکنید سیزده بدر خرافات است در تمام دنیا خرافاتی وجود دارد در آمریکا هم مردم نعل اسب بر در منزلشان می زنند مسلمانان بر درختان پارچه کهنه آویزان می‌کنند بر سر چاه در جمکران نامه نوشته می‌اندازند و دعا و نذر و نیاز بر سر قبر مرده ها و اماکن مقدس می‌کنند پس لطفا آدی مردم متمدن را در نیار

  • ساوالان
    7

    هزار جور آسمان و ریسمان بافتی و زمین و زمان را به هم دوختی. همه جور پدرسوخته بازی درآوردی و کلمات نو از آن مغز فاسد درآوردی. ولی یک کلمه از صاحبان و سازندگان سیزده بدر نگفتی که نگفتی. فکر نکن با نگفتن شما مردم آداب و رسوم خود را رها کرده به تشیتر شما روی خواهند آورد. از گردش سال دوازده حیوان تورکان از نوشتن و تنظیم تاریخ شمسی و عید نوروز و سیزده بدر ، تنظیم سال به دوازده ماه ، و تنظیم سال کبیسه،‌ ساخت هفته و تقسیم روز به دو تا دوازده و غیره در زمان شاه شاهان تورک، سلطان جلالدین سلجوقی نگفتی. ای کاش اصل قضیه را تعریف می کردی و این همه بوی تعفن فارس فاشیست را پخش نمی کردید. و ملت ها از هم متنفر و گریزان نمی کردید. که در آینده نتیجه خیلی خیلی بدی خواهد داشت.
    ای کاش مؤمن و مسلمان که خیر سرمون.ای کاش انسان می بودیم.

  • رابی
    11

    کدام جشن باستانی منظورتان است؟
    مگر حضرات آیات نفرمودند که جشن نوروز و سیزده بدر جشن خر و الاغ است که علف می روید و عید ما عید غدیر می باشد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      جشن خر و الاغه و روییدن علف؟!؟!
      😂😁😂😁😎

    • پروانه
      4

      پدران و مادرانمون به ماگفته بودند که اوایل انقلابشون میخواستند نوروز ایرانی را بردارند ولی دیدند انگار کارشان بیخ پیدا میکنه

    • حسن ستار
      0

      به ۲ص





      به






      به ۲۱ ۱۳ درست گفته اند.طرف نوروز۵۸ گریه میکردووامصیبتا سرمیدادومیگفت امسال نوروزندارایم اما مردم...




    • ناشناس
      0

      کدوم حضرات ؟!؟

    • حسن ستار
      0

      به پروانه ؛درست گفته اند،طرف درنوروز۵۸ گریه ووامصیبتا میکردکه امسال عید نداریم امامردم نوروزرابه بهترین شکل جشن گرفتند

  • حسن . بیسواد.
    0

    هر چیزی که زیباست و شادی در آن است درست است البته هر چیزی که دروغ است دروغ است من عقل دارم چشم دارم گوش دارم . شما چی ؟کاش ......................

  • ناشناس
    0

    همه در قدمت چندین هزار ساله ادب و فرهنگ مردم این دیار همکلام هستند ، نه به معنای تکبر و خودمحوری ، مستندات تاریخی گواه قدمت یکتاپرستی که نشانه فرهنگ و بینش تکامل یافته جوامع است ، در این دیار سابقه هفت هزار ساله دارد ، بسیار تلاش شده تا اعیاد و جشن ها و دیدگاه های فرهنگی این دیار به انحراف کشیده شده و یا منسوخ شود ، اما وقایع تاریخی خلاف آنرا اثبات کرده ، چرا که فرهنگ و آداب هفت هزار ساله با افکار نوین چند صد ساله به سادگی مغلوب و ریشه کن نخواهد شد و چه بسا با بازبینی مستحکم تر و کاملتر هم خواهد شد

  • ناشناس
    2

    اگر سوادنداری وحرفت نمیاد حرف نزن بیسوادی عیب نیست نداست وخرافات عیب است وقتی سوادنداری سوال کن سیزد بدر فقط متلق به ایران نبود بلکه شامل حال تمام کشورهای فارسی زبان. میباشد و نه شما و نه هیچکس اول که حق ندارد به اعتقادات و فرهنگ‌هیچ ملتی توهین و بی جرمتی گرد و سیزده بدر. بخشی از فرهنگ ملتهای پارسی زبان است و جزی از فرهنگ و تاریخ ملت بزرگ و شرافتمند ایران است و شما حق نداری به تمام ملتهای پارسی زبان بی احترامی کنی واول برو سوال کن ببین سیزد بدر ازکجا امد است مثل یک بیسواد دیگر که میگفت دولت نباید اجازه بده گرمه فرهنگی کشت شود پس مردم مثلاا کباب واب گوشت با خرافات تو دورست کنند حالا اگ فرد یک جفت هم پیداکرد سیزد بدر از کجا امد

  • ایران
    0

    ۴۵ ساله هر کی میرسه یه روایت از معصومین نقل میکنه ،من نمیدونم کدوم بیکاری دنبال معصومین بودن که از جزئی ترین مسائل هم نسخه برداری کردن ،بعد اینا هزیان و خرافه نیست ،یعنی خود معصومین اگر الان بودن گردن این مفت خوران و هزیان گویان رو میزدن، بعد اینا میان راجع به ۱۳ بدر نظر هم میدن ،وقاحت ،حماقت ،....

  • اصغر
    0

    این همه خرافات داریم .اینم یکیش

  • محسن
    2

    حاکمان بسیار قرون گذشته که شیعه نبودند این فرصت را داشتند که با آگاهی از تاریخ تولد حضرت علی در ۱۳ رجب دشمنی خود با ایشان را در فرهنگ ایران ریشه دار کنند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      مززخرف نگو

    • محسن
      1

      الهم صل علی محمد و آل محمد
      شناخت تعفن کینه سخت نیست

    • ناشناس
      1

      بعید هم نیست
      معاویه خودش یک انیشتین بوده برای خودش...

  • مسعودی
    2

    اعداد هیچ نحسی ویا صفتی جز شمارش احاد در ذات خود ندارند.بلکه این اتفاقات ورفتارهای مردم گاهی در اعدادی از روزها ویا زمانها به تلخی وگاهی به شیرینی اذین میشود .که تکرار تلخی ویا شیرینی رویدادهادر یک زمان ، توهم نحس یا سعد شدن در شماره های زمان را ایجاد میکند ولی فقط توهم است وحقیقی نیست.

  • اکبر
    2

    مسئله اصلی (( پوریم)) میباشد که نویسنده شوونیست خواسته که ناشیانه آن را دور بزند. الان دیگر عصر اطلاعات است با یک جستجو در اینترنت تمامی اطلاعات در خصوص قتل و عام پوریم، بدست میآید. همه الان از این جنایات و همکاری هخامنشیان و یهودیان در کشتار مردم بومی فلات ایران در زمان خشایارشا و همسر یهودیش استر، خبر دارند، بیخود خودتان را خسته و مسخره نکنید.

  • رضا
    3

    آخه بیسواد تو که اطلاعات در حد سبزه گره زدن هستش برا چی اطلاعات غلط میدی‌..۱۳ بدر کلا از زمان خشایار شاه انفاق افتاد که به خاطر مردخای وزیر ملعون و یهودی و استر دخترش ک زن خشایار شاه که الان در همدان زیر خاکن باعث کشتار ایرانیان زیادی شد در همون روز که الان یهودیها افراطی عقده ای این روز و به نام ایرانی کشتن جشن میگیرن اون افرادی که تو روز ۱۳ بیرون از شهر بودن زنده موندن به همین دلیل این روز و بیرون از شهر و توی طبیعت میگذرونن

  • آرش
    0

    وجود خرافات نه فقط در فرهنگ های مختلف وجودت دارد بلکه در ادیان های مختلف هم به شدت موجود است.و از شمارش هم گذشتند مخصوصا در ادیان ابراهیمی بزرگنمایی پیامبران و امام در تشیع و تسنن بسیار زیاد است و این زیبایی و جذابیت رو میرسونه

  • ناشناس
    0

    خرافه یا هرچیز دیگری!؟ اینقدر دنبال از بین بردن ایینهای زیبا ی اجتمایی نباشید! بزارید مردم با ایینهای خوب زندگیشون را کنند

  • ناشناس
    1

    نویسنده این متن کاملا بی سواد تشریف دارن

  • ابوالفضل
    0

    خرافه پزستی توذات شماست نه تواین ایین سال ایرانی25000

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      مابرای خرافه نمیریم میریم ازهوای طبیعتی اگه موند هباشه استفاده کنیم ضمن اینکه عزادارامام علی هم هستیم ولاغیر

  • مهدی
    0

    روزی از استاد ادبیات فارسی دانشگاه شنیدم که گفتند
    ماههای ایرانیان هر کدام نامی نیکو دارند مثلا ابان که ماه حفاظت از ابها بود و مهر و....
    وفروردین ماه فره ورتین یشت یا ماه ارواح بود که اعتقاد بر این بود که در این ماه ارواح هر مکان از اسمان به انجا بر میگردند و اگر بین مردم کینه و کدورتی ببینند نفرین می کنند و میروند لذا مردم تمام کینه و کدورتها را میزدودند و با هم پیوند عطوفت و دوستی میبستند و روز سیزدهم نوروز ارواح از سبزه طبیعت به اسمان میروند تا سال دیگر و گره زدن چمن به معنای بستن قراردادی بود با ارواح برای حفظ مودت و دوستی و عدم کینه و دسمنی تا سال دیگر که ماه فروردین برسد
    و البته دانشمندان عصر باستان این باورها را برای نیک اندیشی در فرهنگ سرزمین ایران وارد کردند
    هر چند وقتی که ملتی از تاریخ فرهنگ و ماهیت عملی که انجام میدهدفاصله بگیرد اداب و فرهنگش به بیراهه و قهقرا میرود

  • ناشناس
    1

    بهترین سیزده سال من امروز بود واقعا خوش گذشت.

  • جمیل
    7

    در روز ۱۱و۱۲ و۱۳ فروردین توسط استر ملکه یهودی همسر خشایار حدود ۵۰۰هزار ایرانی قتل عام شدن که آن زمان جمعیت ایران ۸۰۰هزار نفر بودن و ایرانی ها برای اینکه در امان باشند به کوه و کمر سرازیر شدن و اسراییلیها چنین روزی رو بخاطر غلبه به ایرانیها جشن می گیرند و ایرانی های عزیز از قبر این زنک در همدان بقعه متبرکه ساختن لطفا تاریخ رو بخونید

  • ناشناس
    2

    واقعا ۱۳ نحس نیست خبر خوش از سوریه رسید اونم از دمشق پایتخت سوریه

  • ناشناس
    0

    توسط مادرش رواج یافت

  • البرز بختیاری
    0

    خرافه در ایران زیاد زیاد داریم سیزده تازه یه تغذیه می باشد آیا در راه خدا قدم برداشتن گریه دارد یا نمی دانم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها