۸ موجود عجیب الخلقه که پیش از انسان روی کره زمین زندگی می‌کردند

به لطف دیرینه شناسان و فسیل‌های کشف شده، دانشمندان توانسته اند به اطلاعات بیشتری درباره‌ی موجوداتی که مدت‌ها پیش از ما روی کره زمین بودند، پی ببرند.

 ۸ موجود عجیب الخلقه که پیش از انسان روی کره زمین زندگی می‌کردند

همه می‌دانیم که پیش از آنکه ما انسان‌ها به وجود بیاییم، دایناسور‌ها روی کره زمین پرسه می‌زدند. اما آیا از حیوانات غیر قابل تصور بسیار دیگری هم که پیش از ما زندگی می‌کردند چیزی می‌دانید؟ به لطف دیرینه شناسان و فسیل‌های کشف شده، دانشمندان توانسته اند به اطلاعات بیشتری درباره‌ی موجوداتی که مدت‌ها پیش از ما روی کره زمین بودند، پی ببرند.

در ادامه با برخی از عجیب‌ترین و شگفت انگیزترین آن‌ها آشنا خواهیم شد. بسیاری از موجوداتی که از آن‌ها صحبت خواهیم کرد نزدیک به ۵۰۰ میلیون سال قبل روی کره زمین می‌زیستند.

فیل

۱- پستانداران فیل مانندی وجود داشت

«گامفوتریوم» (Gomphotherium) یک تیره‌ی منقرض شده از حیواناتی فیل مانند است که نزدیک به ۲۴ میلیون تا ۱۰ هزار سال قبل می‌زیستند. به عقیده‌ی دانشمندان، این حیوانات در علفزار‌ها زندگی می‌کردند و فسیل‌های آن‌ها در سرتاسر آسیای مرکزی و نقاطی دیگر یافت شده است.

هیولای تالی

۲- «هیولای تالی» شکارچی اقیانوس‌ها بود

«تالی مانستروم» (Tullimonstrum) موجودی دریایی اندکی شبیه به یک هیولا بوده که چشمانش بر روی شاخک‌هایی عجیب متصل به دو طرف سرش قرار گرفته بودند و دهانی بدون آرواره داشته. دانشمندان پی برده اند که این موجود نیای گمشده‌ی مارماهی‌های دهان گردی است که امروزه در آب‌های نقاط مختلف دنیا یافت می‌شوند. تصور می‌شود که این موجود عروس‌های دریایی و دیگر موجودات آبی را با خرطوم بلند خود شکار می‌کرده که چند دندان کوچک سر آن وجود داشته.

هزارپا

۳- طول هزارپا‌ها به ۲/۶ متر می‌رسید

می‌توانید زندگی در دورانی را تصور کنید که این حشرات چنین جثه‌ی غول پیکری داشتند؟ فسیل‌های کشف شده‌ای که از میلیون‌ها سال قبل به جای مانده اند به ما می‌گویند هزارپا‌ها آن زمان به اندازه‌ی یک خودرو بودند و بیش از ۳۰۰ میلیون سال قبل در نقاطی مانند انگلیس و آلمان امروزی زندگی می‌کردند. دانشمندان گمان می‌کنند به دلیل آنکه آن زمان اکسیژن بیشتری در جو کره زمین وجود داشته، هزارپا‌ها توانسته بودند به این اندازه برسند.

خرچنگ غول پیکر

۴- خرچنگ‌های غول پیکری در دریا‌ها وجود داشت

تنها در خشکی نبود که موجودات غول پیکری زندگی می‌کردند، چرا که فسیل‌های کشف شده وجود یک موجود ۲/۱۳ متری به نام «آگیروکسیس بنمولی» (Aegirocassis benmoulae) را برملا کردند که نزدیک به ۴۸۰ میلیون سال قبل در دریا‌ها زندگی می‌کرده. به لطف کشف این فسیل‌ها در صحرای بزرگ آفریقا که به خوبی محفوظ مانده بودند، دانشمندان توانستند ظاهر این موجود خرچنگ مانند را تجسم کنند.

تنبل

۵- تنبل‌های غول پیکر در جنگل‌ها پرسه می‌زدند

شاید شبیه به تنبل‌های امروزی به نظر برسد، اما این حیوان ماقبل تاریخی در حقیقت قدی به بلندی یک زرافه داشته و حتی سنگین‌تر از یک خرس گریزلی بوده؛ بنابراین تعجبی ندارد که آن را یکی از بزرگ‌ترین پستانداران آن زمان کره زمین می‌دانند که در زمانی بین ۱/۸ میلیون تا ۱۲ هزار سال قبل در آفریقای جنوبی می‌زیسته. علاوه بر این، به عقیده‌ی دیرینه شناسان، این حیوان گوشتخوار بوده.

کرم کابوس

۶- «کرم کابوس» کف دریا‌ها قدم می‌زد

«هلوسیجینیا» (Hallucigenia)، این کرم کوچک منقرض شده که ظاهری شبیه به کاترپیلار (کرم پیله ساز) داشته، درون فسیل‌های کشف شده از کانادا و چین محفوظ مانده بود و حالا برای ما موجودی بسیار عجیب و غریب به نظر می‌رسد. این موجود به قدری عجیب است که دانشمندان تا مدت‌ها نمی‌توانستند از روند تکامل آن سردرآوردند. با این حال، آن‌ها می‌دانند که میان این موجود و کرم‌های مخملی امروزی شباهت‌هایی وجود دارد.

سنجاقک

۷- بزرگ‌ترین حشرات شناخته شده در آن زمان زندگی می‌کردند

این سنجاقک‌ها در دوران پالئوزئیک (یکی از ۴ دوران زمین شناسی)، پیش از حضور دایناسورها، دور زمین می‌گشتند. حتماً تعجب کردید که فهمیدید قدمت سنجاقک‌ها بیشتر از دایناسور‌ها است. این حشرات حدود ۳۰۰ میلیون سال قبل در جنگل‌های گرم و وسیعی زندگی می‌کردند که زمانی فرانسه‌ی امروزی را پوشانده بودند. این سنجاقک‌ها یکی از بزرگ‌ترین حشرات شناخته شده هستند، به طوری که طول بال‌های آن‌ها به ۷۱ سانتیمتر می‌رسیده.

موجود دریایی

۸- یک موجود دریایی پنج چشم در دریا‌ها وجود داشت

عجیب‌ترین موجود این فهرست «اوپبینیا» (Opabinia) است که ۵ چشم بر روی شاخک‌های متصل به سرش داشته. این موجود دریایی که بیشتر از ۵۰۰ میلیون سال قبل می‌زیسته، یک خرطوم هم داشته که به احتمال زیاد از آن به عنوان نوعی دست برای جستجو در میان گل و لای دریا و شکار غذای خود استفاده می‌کرده. این موجود گرچه تنها ۶ سانتیمتر طول داشته، اما به دلیل ظاهر عجیبش بیش از یک قرن است که دانشمندان را درگیر خود ساخته است.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها