خبر فوری به بهانه اعلام اخباری مبنی بر افزایش قیمت نان مرور می کند؛

قیمت نان در تاریخ ایران/ نرخ نان سنگک در عصر ناصرالدین شاه و محمدرضا شاه/ قوت لایموت چگونه در دوره احمدی نژاد و روحانی گرانبها شد؟

در سال ۱۳۵۹ براساس تعرفه‌ای که وزارت بازرگانی اعلام کرده بود، نان بربری کیلویی ۲۴ ریال، سنگک ۲۶ ریال، تافتون ۲۸ ریال و لواش ۴۰ ریال قیمت‌گذاری شده بودند.

قیمت نان در تاریخ ایران/ نرخ نان سنگک در عصر ناصرالدین شاه و محمدرضا شاه/ قوت لایموت چگونه در دوره احمدی نژاد و روحانی گرانبها شد؟

به گزارش خبر فوری، طبق گزارش های رسیده، قرار است قیمت نان افزایش یابد و در حال حاضر نیز، این افزایش قیمت به صورت چراغ خاموش و آزمایشی در برخی استان ها آغاز شده است (اینجا بخوانید).

برخی پیش بینی می کنند افزایش قیمت نان در شرایط تورمی فعلی می تواند باعث نارضایتی اجتماعی فراوانی شود. با افزایش فزاینده قیمت برنج در سال ۱۴۰۰، مردم بیش از پیش به خرید و خوردن نان روی آوردند. حالا با افزایش قیمت نان، ممکن است سفره خانواده های کم درآمد بیش از پیش خالی شود و این امر بر نارضایتی ها بیفزاید.

در طول تاریخ ایران، قیمت نان فراز و نشیب زیادی داشته و بالا و پایین زیادی به خود دیده است. در این گزارش قصد داریم مروری کوتاه و کلی بر قیمت نان در گذشته داشته باشیم. در این گزارش، قیمت نان را از عصر کریمخان تا دهه 90 بررسی می کنیم.

قیمت نان در دوره زندیه و قاجار

قبل از دوره قاجار، نانوایی های زیادی در شهرهای ایران وجود نداشت. بسیاری از ساکنین شهرها زندگی سنتی و روستاگونه ای داشتند و به جای خرید نان از نانوایی ها، گندم و جو خریده و آسیاب می کردند و در تنورهای خانه خود نان می پختند. بنابراین، برای فهم قیمت نان قبل از دوره قاجار باید قیمت جو و گندم را به دست آوریم.

قدیمی‌ترین سند رسمی موجود از قیمت کالاها و اجناس مصرفی در عصر زندیه در کتاب رستم التواریخ یافت می شود. طبق اسناد ذکر شده در این کتاب، قیمت یک من جو ۲۵ دینار و قیمت یک من گندم ۵۰ دینار بوده است. این در حالی است که دستمزد روزانه یک کارگر ساده در ابتدای عصر قاجار و زندیه برابر با ۳۰۰ دینار یعنی یک سوم قران بوده است.

قیمت نان در عصر ناصری

قیمت نان از اوایل سلطنت ناصرالدین شاه به بعد حساب شده و در اسناد مختلف آمده است. طبق اسناد موجود، در این دوران، قحطی های مختلفی رخ داده و همین امر، قیمت نان را با تلاطم مواجه کرده است. در قحطی ۱۲۳۹ عصر ناصرالدین شاه، قیمت نان بسیار بالا رفت. پیش از آن، قیمت نان حدود ۵ شاهی بود. در زمان قحطی، قیمت نان از ۵ شاهی به ۲۰ شاهی رسید. این افزایش قیمت باعث شد جمعیتی ۵ هزار نفری از زنان نزد شاه رفته و از وضع خود گلایه کنند. شاه نیز دستور رسیدگی داد و کلانتر تهران را به کاخ گلستان احضار کرد. سپس کلانتر تهران دستور داد نان با قیمت ۱۶ شاهی به فروش رسیده و هر نانوایی که تخلف کند، سخت جریمه شود. این فشار بیرونی بیشتر، پاک کردن صورت مساله بود و باعث شد نانواها با وجود پذیرش قیمت جدید، از چانه و خمیر نان کم کنند.

قیمت نان در عصر پهلوی دوم (دهه ۵۰)

قیمت نان در دو قحطی حاصل از جنگ جهانی اول و دوم بسیار بالا رفت و باعث مشکلات فراوانی برای مردم شد. بعد از پایان عصر قحطی (قحطی جنگ دوم جهانی)، آرام آرام قیمت ها به ثبات رسیدند. قیمت یک نان سنگک به ۳ الی ۵ ریال رسید و نان های دیگر نیز با قیمتی پایین‌تر به فروش رسیدند.

قیمت نان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰

بعد از انقلاب اسلامی شرایط کمی تغییر کرد. وقوع انقلاب و جنگ تاثیرات اقتصادی خود را گذاشت. سال ۱۳۵۸ حداقل دستمزد‌ هزار و ۷۰۱ تومان بود که در سال ۱۳۵۹ به هزار و ۹۰۵ تومان رسید. در سال ۱۳۵۹ براساس تعرفه‌ای که وزارت بازرگانی اعلام کرده بود، نان بربری کیلویی ۲۴ ریال، سنگک ۲۶ ریال، تافتون ۲۸ ریال و لواش ۴۰ ریال قیمت‌گذاری شده بودند.

در این سال اعلام شد بهای نان لواش به‌عنوان پر مصرف‌ترین نان کشور، ۱۰ ریال است. در حالی‌ که نرخ رسمی آن ۳۰ ریال بود. آن سال‌ها یارانه نان دو و نیم‌ میلیارد تومان برآورد شده بود.

در این دهه، نان تغییر قیمتی مستمر و کند داشت؛ مثلا قیمت نان سنگک در ابتدای دهه ۶۰ کمتر از یک تومان بود اما تا ابتدای سال ۷۰ به ۵ تومان رسید و ۵ برابر شد. قیمت نان‌های دیگر هم همین الگو را دنبال کردند: در سال ۶۴ که سنگک ۱.۵ تومان بود، بربری یک‌تومان و لواش ۵ ریال بود. در آخر دهه یا ابتدای دهه ۷۰ که سنگک ۵ تومان شد، بربری ۳ تومان و لواش ۲ تومان شده بود.

قیمت نان در دهه ۸۰ و ۹۰

اما دهه ۸۰؛ در  این دهه قیمت نان افزایش یافت. در ابتدای این دهه نان بربری با آرد ۴۰ ریالی و با وزن ۶۵۰ گرمی به هر عدد ۳۵ تومان رسید. نان بربری با آرد ۳۳۰ ریالی و وزن ۷۵۰ گرمی هر عدد ۶۵ تومان فروخته می شد. نان سنگک با آرد ۴۰ ریالی و با وزن ۷۵۰ گرمی هر عدد ۴۵ تومان بود و نان سنگک با آرد ۳۳۰ ریالی و وزن ۷۵۰ گرمی هر عدد ۷۰ تومان فروخته می شود. لواش تنوری هم با آرد ۴۰ ریالی و با وزن ۲۱۰ گرمی هر عدد ۱۴ تومان بود.

قیمت نان در طول ۸ سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد (از ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲) و به علت تحریم ها و ایجاد نخستین طوفان تورمی بالا رفت. جدول زیر که ایلنا در یکی از گزارش هایش تهیه کرده قیمت انواع نان از سال ۸۴ تا ۹۲ را نشان می دهد.

Screenshot_20230806-144356_Chrome

افزایش قیمت نان در زمان روحانی با شدت بیشتری ادامه یافت. موج های دوم و سوم تورمی در سال های ۱۳۹۸ الی ۱۴۰۰ باعث شدند قیمت نان سنگگ از ۸۰۰ تومان در سال ۱۳۹۲ به ۵ الی ۱۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ برسد. همچنین، قیمت نان بربری از ۵۰۰ تومان در سال ۹۲ به ۳ الی ۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ رسید و به همین ترتیب، نان تافتون و لواش نیز افزایش قیمت داشتند‌.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 45
  • ناشناس
    28

    ایران ارزانترین نان جهان را دارد ای کاش نان گران شود اما با کیفیت باشد نان تا کیلویی ۵۰۰۰۰ جا دارد کیفیت هم است هیچکس درآید گرانی نان نباشد نان ایران رایگان است

    نظرات شما -
    • 2

      به دستمزد ایرانیها هم توجه داری؟ کارگر و کارمندی که کمتر از 200 دلار در ماه حقوق می گیرد را با کارگر و کارمند اروپایی یکی فرض کردی که حداقل 2500 دلار درآمد دارند؟

    • 1

      سال 57 دلار 7 تومان بود الان شده 50000 تومان ، یعنی 7142 برابر شده ، این عدد برای ارزشی ها هیچ معنی دارد؟

    • ناشناس
      0

      بله به اختلاف سطح دستمزدها توجه کردم
      کارگر و کارمند ایرانی کمتر از ۲۰۰ دلار در ماه حقوق می گیرد و کارگر و کارمند اروپایی حداقل ۲۵۰۰ دلار درآمد دارند چون خلایق هرچه لایق

  • ناشناس
    0

    بله ،،این است حکومت کردن

    نظرات شما -
    • 0

      ب..اش توش از بالا تا پایین

  • ناشناس
    6

    رضا شاه روحت شاد

  • ناشناس
    0

    قیمت نان مهم نیست غصه نخورید موهاتون سفید میشه وار خوشتیبی خارج می‌شویم خوردن نان زیادباعث چاقی میشه کلی پول باید خرج کرد تا لاغر شد آفرین به مسولین چراغ خاموش بفکر وزن وتیپ وقیافه من نوعی هستند از زحمات بی منت اونا برای افزایش تور..........م ممنون هستم جمع کردن پول درست نیست من نوعی آرامش اون دنیا رو می خواهم در رنج زندگی کردن این دنیا مساوی یه زندگی خوب در لاکچری نقطه بهشت یعنی نیاوران پاسداران نارمک و......الی اخر

  • 🐜
    1

    این آمارها فقط نشان دهنده بی ارزش کردن پول ایران توسط دولت ها ومجلس ها درگذشته دولت ومجلس کنونی که تیشه ب ریشه ملت زده هرچی که بخوای ۳۰۰برابر شده از همه مهمتر انکار کردن گرانی وتورم توسط دولت ورییس دولت کنونی اعصاب وروان ملت را صد برابر گرانی ها و تورم خدشه‌دار می‌کنند

    نظرات شما -
    • ح.ن
      3

      ب 8:11 تنها پول ایران بی ارزش نشده جانه ملت ایران هم بی ارزش شده

  • حساب و کتاب
    2

    تازه با قیمت دلار ۵۶ و امروز ومحاسبه تورم و کاهش سه در صدی دلار در هر سال در ۴۴ سال قیمت نان امروز خیلی مفته تافتون با دلار ۷۰ ریال سال ۵۶ کیلوی ۲۴ ریال

  • امیر
    9

    نان خیلی ارزان هست جا دارد که 20 برابر گران شود کشاورز و دامدار همیشه به کل کشور از دست رنج خودش یارانه پرداخت می کند

  • ناشناس
    1

    تو وضعیت فعلی که هیچ نظارتی برقیمت نان وکیفیت ان نیست .اتش به اختیاریه و هرنانوا با ایجاد ابشن های نان شبیه ایران خودرو (زه و چراغ و..)
    قیمتهای رو دو تا سه برابر افزایش داده.بعنوان مثال بربری پز 90 درصد نان رو پرکنجد وبا قیمت 10 هزارتومن ازکوره بیرون میده وفقط 10 درصد نان بی کنجد با قیمت 5 هزاری میزنه که با توجه به عدم نظارت وایجاد تنش ونیز انتظار برای نان کم کنجد ویا ساده که حداقل 20 دقیقه طول میکشد ،مردم بناچار نان ده هزارتومانی می خرند

  • ناشناس
    1

    رییسی هم هیچ

  • کیومرث
    3

    زمان رفت و زان آدم از چند رنگ
    به هر جای گردون نهادند چنگ
    خرد خفتگان ره به صحرا زدند
    به خاک بیابان شناور شدند
    چو با سوسمارو ملخ زد نشان
    چنین قوم نامیده شد تازیان
    و زان سوی قومی دگر بی نظیر
    عزیزو شریفو نجیبو دلیر
    به گلخانه ی این فلک پا گشود
    حقوق بشر را به دنیا سرود
    ز پندارو کردارو گفتار نیک
    زبان زد به نیکی شد از کار نیک
    نشستند درون بهشتی برین
    که نامیده شد مرز ایران زمین
    زمان از پس روزگاران گذشت
    دل تازی از ما پر از کینه گشت
    به ناشکری از هدییه کردگار
    زد اخر گلوی خرد را به دار
    چپاول ز کشتار آغاز شد
    دهانش به مفتی خوری باز شد
    چو ثروت ربود از شبیخونگری
    به پا کرد با رهزنان لشگری
    چنین کرم بی شرم صحرا نشین
    به سر داشت رویای ایران زمین
    زمانی که لشگر به ایران رسید
    خردخانه ها را به آتش کشید
    چو اجدادمان به اسارت گرفت
    به خون نیاکان تهارت گرفت
    و زآن پس دگر عشق از یاد رفت
    نکویی در این خاک بر باد رفت
    چنین بی خرد قوم صحرا نورد
    به ما دین به شمشیر تحمیل کرد
    چگونه شد این زندگی پشتو رو
    تفو بر تو ای چرخ گردون تفو
    نه هر یک ز ما زندگانی کند
    چو تازی به ما حکمرانی کند
    به هر کشور ازادی ار ماندنیست
    به کوهی به غیر از خرد بسته نیست
    خرد جسم و روح و جان توست
    خرد مذهب و دین و ایمان توست
    خرد هم تو را پدر هم تو را مادر است
    خرد در تو نیکوترین رهبر است
    تو را فاش رازی دهم کم نظیر
    به دل اندرون این سخن گوش گیر
    وجودی به تاریخ شد جاودان
    که اندیشه را داد چشم و زبان
    نمیرم دگر تا قیامت دمی
    که در قلب مردم نشستم همی

  • ناشناس
    1

    نان درکل کشورمجانی نمیشہ

  • رابی
    1

    تا می توانید گران کنید.و ثروت ایرانیان را برای امت اسلامی در لبنان و عراق و فلسطین ارسال کنید.اصلا رحم به این ایرانیان مجوس و آتش پرست نکنید.

  • محمد گندم نژاد(طوسی)
    0

    خدایا کی دولت‌های که داعیه حمایت از مستضعفان را دارند بفکر مستضعفان خواهند افتاد.این نان قوت غالب تهی دستان و قشر پایین جامعه هست چرا آنرا از سر سفره آنها می ربایند وعادت کرده اید هر چند مدتی یکبار رنگی را از سفره مردم کم می کنید. کو گوشت قرمز،کو مرغ ماهی،کو لبنيات؟ سرانه مصرفی گوشت شش کیلو شده .خجالت، خجالت

  • صبا
    1

    والا همه فهمیدن که عوامل احمدی نژاد دارند این دولت را میچرخانن بجز رئیسی نمیدونیم کی می‌خواهد بفهمه شاید هم خودش را زده به آنرا
    وزیر کار دست نشانده میرکاظمی ،میرکاظمی هم نیروی نفوذی احمدی نژاد ،مگر شده تورم ۷۰ درصدی رابزور ۲۰ درصد نشان داد سال گدشته استاد بر کنار شده بزور میگفت هفت تا ده درصد دیدیم چه شد هرج و مرج بکجا رسید خدا بفریابد امسال برسد

  • ناشناس
    1

    حدود ١٠ میلیون مهاجر افغانی نان نمی‌خوان؟
    اونم نان یارانه ای؟

  • سعید
    0

    اوضاع خیلی خیطه!
    این وضع نان مشت نمونه خروارهست.بایدمنتظرگرانی کالاهای دیگه بعدازگرانی نان واردباشین.

  • درمانده
    0

    مقایسه گوشت ومرغ ولوازم خانگی ومصالح ساختمانی و روغن نباتی و... را با دوره احمدی نژاد وروحانی مقایسه کن اگر وجدان بیدار داری .

  • ناشناس
    1

    چقدر راحت دروغ می گویید نان سنگک تا چند روز قبل دو هزار تومان بود الان هم شده دو هزار و ششصد و پنجاه تومان اینقدر پررو نباشید وقتی یک مقام دولتی دروغ میگوید هشت میلیارد جمعیت دنیا شاهد دروغگویی ایشان هستند

  • ناشناس
    1

    مثل آدم هرسال با یه درصد مشخص گرون کنید این چه مدلشه که چندسال دست به قیمت‌ها نمی‌زنید که مثلاً بگید ما خیلی خوبیم و دولت قبلی کار بلد نبود بعد یه دفعه قیمت را چند برابرش میکنید!
    خوب عزیزم اینجور گرون میکنید به آدم فشار میاد!ره رو آن است که آهسته و پیوسته رود ...

    نظرات شما -
    • 0

      شما که از فشار خوردن بدتون نمیاد

  • ناشناس
    0

    جراحی اقتصادی دار ه آخرین مراحل را طی می کنه فقط مانده نفس کشیدن هم پولی بشه

  • Ali
    0

    قیمت نان را در سالهای مختلف نسبت به حداقل حقوق مقایسه کنید

  • ناشناس
    0

    مردم مهم نیستند اصل کار مقامات مفت خوربا درآمد میلیاردی هستند که خدا را شکر سفره هایشان هر روز گشاد تر میشود

  • ح.ن
    0

    نون هم از مردم بگیرید چیزی هم مونده/ از روزی که آمدید به جز جنگو خونیرزی و بدبختی چیزه دیگری هم آوردید

  • رسول
    3

    برای این چنین تفسیر و مقایسه ای واقعا متاسفم شما افکار عمومی را بر علیه قشر مظلوم نانوایان تشویش میکنید قیمت نان حتی با افزایش ۵۰درصدی هم به صرفه نانوا نیست لطفا درک کنید...

    نظرات شما -
    • Amir
      0

      طرف وعامل گرانی نان دولت هست ،کسی کاری به نانوائی نداره،توهم برو باخیال راحت آردت رو بفروش

  • علی
    0

    بعد از گرانی نان نوبت گرانی بنزین وگازوییل هست شک نکنید

  • ناشناس
    0

    طوطعه ها در کار است...

  • علی
    0

    علت اینکه نان را استان به استان گران می‌کنند و وزیر کشور اظهار بی اطلاعی میکنه چیست

  • ناشناس
    1

    در بی خبری مرد چه هشیار و چه مست معلومه اقایان انقدر مست قدرت و مقام و ثروت هستند که اصلا متوجه گرانی و تورم کمر شکن نشده اند

  • ناشناس
    1

    مردم هر چه گرسنه تر باشند مطیعتر و سر به زیر تر هستند و بیشتر در انتخابات و راهپیماییهای حکومتی شرکت می کنند فقط کافیه یکی بیاد وعده افزایش یارانه بدهد تمام ، همه تو صف انتخابات به خط می شن

  • ناشناس
    2

    سبب گرانی وتورم است ربادرحکم جنگ باخداست ر باسبب گرانئ نان است رباوام ھایی کہ سوددارندسودش از نظرامام خمینی حرا۰۹

  • الف .الف
    3

    افتخار در امور اداره یک مملکت فقط نباید از نظر دفاعی باشد .مملکتی که در ان دشمن نتواند به مردم اسیب بزند ولی
    فقر وبیکاری وگرانی باعث از بین رفتن مردم وابادانی ان مملکت شود چه فرقی میکند .
    جز اینکه این از بین رفتن میشود حمله به خودی یعنی عمد یا غیر عمد گل به خودی زدن .
    پناه بر خدا یا صاحب الزمان ادرکنی که دم از مسیر تو هم میزنند

  • ناشناس
    0

    من نانوا گناه نکردم که دارم دست زن بچه شما نان میدم تو گرما پای تنور عرق میریزم وگرنه قبل از اینکه نانوایی دوم را بسازم مغازه ام سفره خانه بود و خیلی بیشتر سود داشت اگر دولت بیشتر از این نانوایی ها رو جریمه و پلمب بکنه نانوایی ها بسته و سفره خانه میشه چون قیلون دادن به دست دختر و زن بچه مردم بیشتر از نان دادن سود داره

    دولت نان وا رامحکوم کرده نان را بدون سود حتی همراه با ضرر به دست مردم بدیم آخرش هم دزد و کلاه بردار میشیم به( اسم فروش آرد در حالیکه قیمت آرد بازار دولتی و آزاد یکی شده و دیگه اصلا سودی ندارد )
    خود صدا سیما بیاد گذارش درست می‌کنه از تخلف نانوا یی ها در حالی که قنادی ها کیک تولد را با سینی سنگین چوبی و شیرینی را با جعبه مقوایی رو ترازو حساب میکند تخته چوب و کاغذ بازیافتی را به قیمت شیرینی تر میفرستد چرا به قنادی ها گیر نمی‌دن
    اصلا تا به حال متوجه این موضوع قنادی ها شدین حساب کردین روزی چند ۱۰میلیون فقط جعبه را به قیمت شیرینی میفروشند ؟؟؟

  • 0

    من نانوا گناه نکردم که دارم دست زن بچه شما نان میدم تو گرما پای تنور عرق میریزم وگرنه قبل از اینکه نانوایی دوم را بسازم مغازه ام سفره خانه بود و خیلی بیشتر سود داشت اگر دولت بیشتر از این نانوایی ها رو جریمه و پلمب بکنه نانوایی ها بسته و سفره خانه میشه چون قیلون دادن به دست دختر و زن بچه مردم بیشتر از نان دادن سود داره

    دولت نان وا رامحکوم کرده نان را بدون سود حتی همراه با ضرر به دست مردم بدیم آخرش هم دزد و کلاه بردار میشیم به( اسم فروش آرد در حالیکه قیمت آرد بازار دولتی و آزاد یکی شده و دیگه اصلا سودی ندارد )
    خود صدا سیما بیاد گذارش درست می‌کنه از تخلف نانوا یی ها در حالی که قنادی ها کیک تولد را با سینی سنگین چوبی و شیرینی را با جعبه مقوایی رو ترازو حساب میکند تخته چوب و کاغذ بازیافتی را به قیمت شیرینی تر میفرستد چرا به قنادی ها گیر نمی‌دن
    اصلا تا به حال متوجه این موضوع قنادی ها شدین حساب کردین روزی چند ۱۰میلیون فقط جعبه را به قیمت شیرینی میفروشند ؟؟؟

  • 0

    سخنم با مردمی هست که دنبال عدالت هستن تمام اصناف ایران هرساله افزایش قیمت دارن از شهرداری و مالیات و پول برق آب گاز شهریه دانشگاه کرایه خونه بلیط هواپیما و تا اتوبوس تاکسی و تمام مواد غذایی از لبنیات و گوشت مرغ و.... تمامی این ها هر سال افزایش قیمت داشتن بجز نان که الان ۳ ساله نرخ جدید نداشته
    من نانوا فقط در بحث نان خودکفا هستم ولی تو تمام این هزینه ها مصرف کننده هستن
    و روزی ۸۰۰به شاطر
    روزی ۳۰۰برای نان دربیار
    و روزی ۳۰۰برای خمیر گیر هزینه میکنم با هزینه ناهار شام صبحونه بیمه
    حتی پول گاز و مالیات ها چند برابر شده ولی مردم میگن نان باید به نرخ ۳ ساله پیش باشه
    و دولت از جیب کارگر نانوا که از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۱ شب کار می‌کنه یارانه میده به مشتری
    و با این هزینه ها نان حتی با آرد مجانی هم سود ندارن و دولت نان وا را مجبور کرده که نان را با ضرر به مردم بده
    کدام یک از این مشاغل ایران ۳ ساله نرخ جدید نداشته و به همین قیمت قبل خدمات میده ؟؟؟؟؟؟

  • 0

    یارانه نان باید هرچه زودتر حذف بشه
    چون حدود ۱۰ میلیون افغانی تو ایران دارند نان دولتی مردم ایران را می خورند
    بجز این مردم تو روستاهای مازندران دارن نون دولتی را خشک می کنند و خوراک دام طیور میکنند چون ارزون تر همه خوراکی ها نان دولتی هست که به اردک مرغ خروس بوقلمون میدن

  • حسن
    0

    مگرمردم چه گناهی کردن که ده میلیون اتباع بیگانه افقان رادرکشور پذیرایی کنند ۵۰درصد نان راکه دولت یارانه میدهد آنها مصرف کنند واین شلوغی گرانی ببار بیارتد

  • مروک
    0

    دارید افزایش قیمت رو عادی سازی میکنید یا میخواید از موج انفجار نارضایتی کم کنید؟!هدفتون از اعلام این آمار و ارقام چیست؟

  • مهدی
    0

    الان هم به قیمت زمان ناصرالدین شاه قیمت نون البته فقط نون از یونجه هم ارزونتره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها