راز اشیاء باستانی در ارتفاع ۲۵۹۰ متری کوهستان آلپ

در سال ۲۰۲۰ یک کوهنورد به صورت اتفاقی سکه‌ای رومی را در ارتفاع ۲۵۹۰ متری کوه‌های آلپ پیدا کرد؛ بررسی‌های بعدی نشان داد که این مکان در زمان روم باستان نوعی زیارتگاه و محلی برای اهدای پیشکش‌ها به خدایان بوده است.

راز اشیاء باستانی در ارتفاع ۲۵۹۰ متری کوهستان آلپ

گاهی اوقات باستانشناس حرفه‌ای بودن ناامیدکننده می‌شود. تصور کنید ماه‌ها و شاید سالهاست در حال حفاری در گرما و سرمای سوزان هستید به این امید که یک نشانه کوچک از رسوم تدفین باستانی بیابید، اما یک روز یک کوهنورد از راه میرسد و به صورت کاملاً اتفاقی به معبد خدایان کوهستان روم باستان که مدت‌ها گم شده بود برخورد میکند!

 رگولا گابلِر مدیر پروژه علمی تیم باستانشناسی که این سایت را از سال ۲۰۲۲ بررسی کرده، گفته است: «ما گهگاه در آلپ سکه‌های رومی تک پیدا میکنیم، اما این سایت به واسطه شمار سکه‌ها و مکان آن‌ها غیرعادی است. ما تازه در نقطه آغاز تحقیقات هستیم، اما به گمان ما این سایت یک مکان مقدس است. مردم به این مکان می‌آمدند تا نذرهایشان را به خدایان کوهستان پیشکش کنند، بیشتر این نذر‌ها سکه بوده است. مردم در قبال این پیشکش‌ها یا از خدایان تشکر میکردند یا از آن‌ها طلب برآورده شدن آرزوهایشان را داشتند و به گمان ما این یک نوع سفر زیارتی بوده است.»

راز اشیاء باستانی در ارتفاع ۲۵۹۰ متری کوهستان آلپ

پلاک نذری که در این منطقه کوهستانی یافت شده است

نخستین نشانه‌ای که گواه وجود یک سایت باستانی در این منطقه بود به سال ۲۰۲۰ بازمیگردد؛ زمانی که یک کوهنورد به طور تصادفی به یک سکه باستانی برخورد که میان قلوه سنگ‌ها دفن شده بود. با این حال، پس از مطلع کردن مقامات محلی، مشخص شد که این سایت در ارتفاع بالا چیز‌های بسیار بیشتری از چند سکه را در خود پنهان کرده است. تاکنون، تیم باستانشناسی ۱۰۰ سکه رومی باستانی، ۵۹ میخ کفش رومی، ۲۷ سنگ کریستال کوچک، یک گل سینه و تکه‌ای از یک پلاک نذری برگ-مانند را کشف کرده است.

اما در ارتفاع ۲۵۹۰ متری بالای سطح دریا و بسیار دورتر از مکان‌های عبور و مرور، دسترسی به سایت دشوار بود حتی برای تیم حرفه‌ای حفاری. گابلر در این‌باره گفته است: «این سایت خیلی با سکونتگاه‌های انسانی چه در زمان رومی‌ها و چه در حال حاضر فاصله دارد و هیچ گذرگاهی ندارد، ما به ناچار تجهیزاتمان را با هواپیما به آن بالا منتقل کردیم و چند روز آنجا چادر زدیم.»

راز اشیاء باستانی در ارتفاع ۲۵۹۰ متری کوهستان آلپ

یکی از ۲۷ سنگ کریستالی پیدا شده در این سایت باستانی مرتفع

تمام این‌ها حاکی از اهمیت بسیار زیاد این مکان برای مردمان باستان است که این مصنوعات را از خودشان به جای گذاشتند. تیم حفاری گمان میکند اهمیت این مکان با شکل گیری طبیعی سنگ‌های کریستالی که در این ناحیه یافت میشود، ارتباط دارد. آدریانو بو، باستانشناس، در این خصوص توضیح میدهد: «ما معمولاً این نوع اشیاء را پیشکش در نظر میگیریم. این را نیز نمیتوان غیرمحتمل شمرد که فلات بلند میان قله‌های آمرتنهورن و ویلدزتروبل که از دور قابل رویت است، یک مکان مقدس بوده است.»

این حدس و گمان‌ها زیاد دور از ذهن نیست، چون این سایت فقط ۱۹.۳ کیلومتر دورتر از شهر تون (Thun) است؛ جایی که میتوان چندین معبد رومی در آن یافت، از جمله تندیسی که منحصراً وقف الهه آلپ شده است. این کوه بدون تردید از اهمیت مذهبی برخوردار بوده است و سایت بسیار جالبی است، چون نشان میدهد که مردمان رومی این منطقه این کوه‌ها را فقط از دور نمیپرستیدند، بلکه از آن‌ها بالا میرفتند تا نذری‌هایشان را به خدایان آن پیشکش کنند.

 

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها