رازگشایی از نورهای عجیب و غریب آسمان ترکیه در لحظه زلزله/ ویدئو

یکی از پدیده های عجیب که علم هنوز برایش پاسخی دقیق نیافته نورهای عجیب درست لحظاتی پیش از وقوع زلزله است که در سال های اخیر در کاهرامان ماراش ترکیه ، توکیوی ژاپن و مکزیکو سیتی مکزیک در زمین لرزه های بالای ۷ درجه دیده شده اند.

رازگشایی از نورهای عجیب و غریب آسمان ترکیه در لحظه زلزله/ ویدئو

همزمان با زلزله ترکیه بار دیگر تصاویری ثبت شد از نورهای عجیب آبی در دوردست آسمان . این نورها در لحظات منتهی به زلزله چگونه ایجاد می شوند؟ آنچه در ادامه می خوانید بخشی از گزارشی است که از منابع مهم رسانه ای درباره این نورهای عجیب ترجمه کرده ایم:

ثبت نورهای زلزله در تاریخ

فریدمان فروند، استاد فیزیک دانشگاه ایالتی سن خوزه و محقق ارشد مرکز تحقیقات ایمز در ناسا در مصاحبه‌ای با نشنال جغرافی در سال ۲۰۱۴ گفت: که این نورها می‌توانند اشکال، فرم‌ها و رنگ‌های مختلفی داشته باشند. او و همکارانش ۶۵ مورد از مشاهده چنین نورهایی را از سال ۱۶۰۰ میلادی مورد مطالعه قرار دادند و یافته‌های خود را در «نامه‌های تحقیقات زلزله‌نگاری» در سال ۲۰۱۴ منتشر کردند.

سابقه‌ نورهای زلزله در تاریخ

در ۱۲ نوامبر ۱۹۸۸، مردم ساکن در امتداد روخانه سنت لارنس در کبک، ۱۱ روز قبل از وقوع یک زلزله قدرتمند، یک کره نورانی به رنگهای صورتی-بنفش را مشاهده کرده بودند.

در شهر پیسکو کشور پرو، این نورها به شکل فلاش‌های درخشانی بودند که آسمان را روشن می‌کردند. فیلم این نورها که پیش از زلزله ۸ ریشتری در سال ۲۰۰۷ دیده شد، در دوربین‌های امنیتی ثبت شده‌اند. این نورها در زلزله توکیو و در زلزله ۲۰۱۷ مکزیکو سیتی هم در آسمان تکرار شده اند. در مانیل و اندونزی هم در زلزله های بالای ۷ ریشتری این پدیده ثیت شده و شایعات بسیاری را به همراه آورده اند.

آیا این نورها واقعی هستند؟

به گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، دانشمندان و ژئوفیزیکدانان بر سر این موضوع اتفاق نظر ندارند و تردید دارند که آیا نورهای غیرمعمول دیده شده، واقعا نورهای زلزله هستند یا خیر! آنها باور دارند شواهد محکم و قطعی برای تایید آنها وجود ندارد.

چه چیزی باعث تولید نورهای زلزله می‌شود؟

در پی تحقیقات انجام شده توسط فروند و همکارانش مشخص شد که این نورها ناشی از بارهای الکتریکی فعال در برخی از سنگ‌ها در طول فعالیت‌های لرزه‌ای هستند، و این امر مانند این است که یک باتری را در پوسته زمین روشن کرده باشند.

مثلا سنگ‌های بازالت و گابرو در ترکیب کریستالی خود دارای نقصی هستند که می‌توانند بارهای الکتریکی را در هوا آزاد کنند. دانشمندان تخمین می‌زنند، شرایطی که باعث تبدیل آنها به نور می‌شود، در کمتر از ۰.۵ درصد از زمین‌لرزه‌های سرتاسر جهان اتفاق می‌افتد و همین موضوع این امر را نسبتا نادر کرده است. آنها می‌گویند که این نورها بیشتر در قبل و یا در هنگام زلزله دیده می‌شوند و نه پس از آن.

طبق مطالعات قبلی آنها گفته بودند که تنش‌های تکتونیکی(زمین ساختی) سنگ‌های کوارتز، باعث ایجاد میدان‌های الکتریکی قوی پیزوالکتریک می‌شود. این بدان معناست که با روش‌های خاص فشرده شدن، سنگ‌های کوارتز میدان‌های الکتریکی قوی ایجاد می‌کنند و در نتیجه نوری شبیه به شفق قطبی دیده می‌شود.

از آنجایی که مطالعه نورهای زلزله به دلیل غیرقابل پیش‌بینی و کوتاه بودن زمانشان غیرقابل مطالعه هستند، دانشمندان تلاش کردند تا شرایط مشابهی را در آزمایشگاه بازسازی کنند.

حجم ویدیو: 4.68M | مدت زمان ویدیو: 00:00:30 | دانلود ویدیو
منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • مهدی
    0

    اینها گازهایی هستند که قبل وقوع زلزله شدید از زمین به هوا منتقل می شوند در زمان زلزله بم نیز همین رخداد اتفاق افتاد البته تایمی که می شود خودمان را از بلا دور کنیم بین ۱۲ ساعت در روز ماکزیمم و ده دقیقه در مینیمم هست... پس این نشانه ها را جدی بگیریم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      البته گازهای نیتروژنی و کربنی نیز نقش زیادی در این قضیه دارند که البته در این حالت رنگ آسمان قرمز خواهد شد ولی رنگهای آبی و سبز می تواند بر اثر اکسیژن باشد که در هنگام وقوع زلزله از سنگها بیرون آمده و به سبب سبکی به آسمان رفته و ایجاد رنگهای متفاوت می کند که بیشتر بعد وقوع زلزله نمایان می شود

  • هفت لنگ بختیاری
    2

    این نشانه ای است که ما انسان ها عبرت بگیریم

  • احمدی
    1

    این نور هارپ هست .که قبل از زلزله دیده می شود

  • 🐜
    0

    بعداً متوجه خواهید شد زلزله نبوده است

  • پاتریوت
    0

    بیشتر شبیه جرقه اتصال سیمهای برق فشار قویه که در لحظه زلزله بهم برخورد میکنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها