آشنایی با بقعه پیغمبران سمنان؛ آرامگاه فرزندان حضرت نوح

بقعه پیغمبران سمنان ، آرامگاه فرزندان حضرت نوح است که بر فراز کوهی در شمال شرق سمنان قرار گرفته است.

آشنایی با بقعه پیغمبران سمنان؛ آرامگاه فرزندان حضرت نوح

بقعه پیغمبران سمنان ، یا بقعه پیغمبران سام و لام بر فراز کوهی در شهر سمنان قرار گرفته است که مردم استان به حاجت روا بودن آنها اعتقاد دارند و بر این باورند که هیچ حاجتمندی را دست خالی بدرقه نمی کنند. 

بقعه پیامبران سمنان در 20 کیلومتری شمال شرق سمنان در مسیر تهران – مشهد قرار گرفته است. از آنجا که بقعه در بالای کوه ساخته شده است ، میتوانید علاوه بر زیارت از مشاهده مناظر طبیعی زیبای اطراف آن هم لذت ببرید. 

بقعه پیغمبران سمنان در آذر 1380 با شماره 4426 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

بر اساس کتیبه موجود در ایوان شرقی بقعه پیامبران سمنان ، این بقعه مربوط به سام و لام ، فرزندان حضرت نوح (ع) است که به سام النبی (ع) و لام النبی (ع) معروفند. 

دسترسی به بقعه پیغمبران سمنان, مقبره پیغمبران سام و لام, بقعه پیغمبران سمنان

بقعه پیغمبران سمنان روی کوه سیمنک 

بقعه پیامبران دارای حرم ، ایوان، صحن و گنبدی مخروطی شکل به شعاع 20 متر و با گریو کوتاهی است. حرم به شکل چهار گوش ساخته شده است و ضریحی طلایی بر روی قبور کار گذاشته شده است و فضای داخلی بقعه آینه کاری های زیبایی دارد. 

بقعه پیغمبران سمنان هر ساله پذیرای حاجتمندان و گردشگران زیارتی است و از آنجا که هیات امنای امامزاده شرایط اقامت را در این محل فراهم کرده اند ، هنگام زیارت بقعه دغدغه ای برای اسکان و اقامت نخواهید داشت. 

بقعه پیامبران سمنان کجاست, آرامگاه فرزندان حضرت نوح, مسیر دسترسی به بقعه پیغمبران سمنان

نمای داخلی بقعه پیغمبران سمنان

مسیر دسترسی به بقعه پیغمبران سمنان 

دو مسیر برای رسیدن به بقعه پیغمبران سمنان وجود دارد. 

مسیر اصلی که در امتداد بزرگراه تهران – مشهد ، در کیلومتر 6 خروجی سمنان قرار دارد. این مسیر دو بخش بیابانی و کوهستانی دارد و در فصل زمستان و روزهای برفی باید زنجیر چرخ و لباس گرم همراه داشته باشید. 

بقعه پیغمران سام و لام, زیارت بقعه پیغمبران سمنان, مسیر دسترسی به بقعه پیغمبران سمنان

قبور پیغمبران سمنان

برای رسیدن به این بقعه با وسیله نقلیه بعد از 27 کیلومتر با اتومبیل و عبور از چند کلاته و مسیر رودخانه و جاده پر پیچ و خم به پای کوهی مرتفع می رسید سپس از مسیر جاده ای تا بالای کوه برای رسیدن به سمت بقعه ادامه می دهید.

مسیر دوم از محل پل اصلی ورودی شهر درجزین در شمال شهر سمنان است که جاده ای خاکی دارد و به سمت شق تا محل بقعه پیغمبران سمنان ادامه دارد. 

معرفی بقعه پیغمبران سمنان

در 20 کیلومتری شمال شرق شهر سمنان ، بر بلندای کوه ، مقبره ای وجود دارد که بر اساس کتیبه موجود در آن متعلق به نوادگان حضرت نوح ، سام النبی و لام النی است. 

این بقعه در منطقه ای سرسبز و خوش آب و هوا قرار گرفته و سفر به آن جنبه زیارتی سیاحتی دارد.

در کتیبه ای که در ایوان شرقی بقعه نصب شده چنین آمده است: در بیان نسب شریف پیغمبران سیم و لام (ع) بدان که این دو بزرگوار ، پیغمبرانی از نسل نوح هستند ، سام و لام پسران عراق بن عالم بن سام بن نوح. ایشان از راه البرز به سمنان آمده و قلعه جنبدان ، اسفنجان ، ناسار ، کوشمغان و زاوغان را بنا نهاده اند و بعضی از مردم سمنان از نسل ایشانند و وجه تسمیه سمنان به دلیل آن است که باعث آن سمنک پیغمبر بوده و این کوه را سیمنک می نامند. 

بقعه پیامبران سمنان کجاست, آرامگاه فرزندان حضرت نوح, مسیر دسترسی به بقعه پیغمبران سمنان

عکس های بقعه پیغمبران سمنان

بقعه پیغمبران دارای حرم ، ایوان ، صحن و گنبدی مخروطی با شعاع 2 متر با گریو کوتاهی است که ارتفاع آن از سطح بام مقبره حدود 5 متر است، این بقعه فاقد کاشی کاری است. 

حرم به شکل 4 گوش مربع شکل به ضلع 5.5 متر  ساخته شده که در گذشته صندوق مشبک چوبینی روی قبورش تعبیه شده بود و امروزه ضریحی طلایی جای آن را گرفته است. 

فضای داخلی بقعه با هنر آینه کاری تزئین شده است. 

در قسمت جنوبی و شرقی بقعه ، بیرون مقصوره دو ایوان و دو پیش فضا وجود دارد و در دو طرف دیگر آن پرتگاه و دره است. 

دو ایوان بنا رو به جنوب و شرق است که در ایوان شرقی کتیبه ای از کاشی وجود دارد که که نسب این دو بزرگوار دفن شده را مشخص می نمایند. 

در سال 89 حسینیه ، مسجد و زائر سرا در این بقعه متبرک ساخته شد. در اطراف صحن شرقی 9 حجره برای سکونت زائران وجود دارد بنابراین امکان اقامت شبانه در این بقعه فراهم است. 

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    خدا بیامرزدش این گنبوز سر قهوه خانه هم بود

  • ناشناس
    0

    همش چرنده. ملت زنده کش مرده پرست. خداکجای عقاید ماست

  • رابی
    0

    چند هزار امام و امام زاده در ایران وجود دارد.ظاهرا امامان محترم در گذشته آقازاده هایشان را برای ادامه تحصیل به ایران می فرستاده اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها