۱۰ اکتشاف باستان‌شناسی سال ۲۰۲۲

هِریتیج دِیلی نام ۱۰ مورد از برترین کشفیات باستان‌شناسی سال ۲۰۲۲ را از میان آرشیو مقالات سالانه فهرست کرده است.

۱۰ اکتشاف باستان‌شناسی سال ۲۰۲۲

هر ساله محققان سراسر دنیا به مجموعه‌ی دانش بشر از دنیای باستان می‌افزایند. هر کشف باستان‌شناسی علاوه بر اینکه ممکن است به بعضی از سوالات قبلی ما پاسخ بدهد، خودش می‌تواند سوالات و معماهای تازه‌ای را ایجاد کند. این کشفیات همیشه جذاب و شگفت‌انگیز هستند زیرا هر کدام از آن‌ها مثل یک سند و تصویر قابل لمس و زنده از تاریخ است.

 در اینجا فهرستی از برترین اکتشافات باستان‌نشناسی سال ۲۰۲۲ را می‌خوانید که مارکوس میلیگان روزنامه‌نگار و سردبیر هریتیج دِیلی آن‌ها را انتخاب کرده است. 

۱. مجموعه‌ی پرزرق و برقی از مجسمه‌های اِتروسکان (دوره‌ی گذار روم) در یک چشمه‌ی معدنی باستانی در توسکانی کشف شده است. باستان‌شناسانِ دانشگاهِ اتباع خارجیِ سی‌یِنا در حال حفاری شبکه‌ای از گرمابه‌ها در سان کاسچیانو دی‌بانی، نزدیک سی‌یِنا بودند که این مجسمه‌ها را کشف کردند، در حالی که زیر لایه‌های گل و لای استخر‌های آب گرم سالم مانده بودند.

برترین کشفیات باستان‌شناسی سال ۲۰۲۲

۲. کشف بقایای کشتی سِر اِرنِست شَکِلتون در سواحل قطب جنوب. اِندورِنس نام  کشتی‌ای بود که در ماموریت امپراطوریِ قطب جنوب (۱۹۱۴-۱۹۱۷) اعزام شد تا نخستین عبور زمینی از قاره‌ی قطب جنوب را انجام دهد. این کشتی در بستر دریا به صورت عمودی قرار گرفته و تا حدِ زیادی سالم مانده است. عرشه و قسمتی از سمت راست کشتی کمی آسیب دیده است، اما رنگ و نام «ENDURANCE» هنوز به وضوح قابل‌رویت است.

برترین کشفیات باستان‌شناسی سال ۲۰۲۲


۳. دستِ ایرولِگی نخستین بار سال ۲۰۲۱ حین حفاری‌هایی نزدیکِ پامپلونای اسپانیا کشف شد. به عقیده‌ی متخصصان، این دست توسط واسکونز‌ها ساخته شده است؛ یک قبیله‌ی ماقبل رومی که از قرار معلوم هیچ زبانِ نوشتاری نداشتند. بر اساس مطالعه‌ی جدیدی که روی این شئ تاریخی انجام شده، پنج واژه‌ی واسکونی از میان ۴۰ حرف شناسایی شده‌اند که در واقع نخستین متن به زبان باسکی است که در یک دست‌نوشته ایبریایی نوشته شده است.

برترین کشفیات باستان‌شناسی سال ۲۰۲۲

۴. باستان‌شناسانِ موسسه ملیِ تاریخِ مردم‌شناسی در پایینِ یک معبد حفاری‌هایی را انجام داده‌اند و حین این حفاری‌ها، بقایایی را یافته‌اند که ظاهراً وابسته به رسوم و تشریفات مذهبی است. این بقایا حاوی بیش از ۲۵۰۰ شئ چوبی هستند و شامل ماسک‌ها، وسایل آرایش سر، عصای سلطنتی، زینت سینه (سینه‌آویز)، نیزه، پیکره‌های کوچک، گوشواره، کوزه و پیشکش‌های متعددِ چوبی می‌شوند که احتمالاً کاهنان آنجا قرار دادند تا به خدایان آزتک وقف کنند.

برترین کشفیات باستان‌شناسی سال ۲۰۲۲

۵. گرهارد وِبِرِ انسان‌شناس از دانشگاه وین از پرتونگاری مقطعی میکروکامپیوتر برای آنالیز تندیسکِ ونوسِ ویلندروف (ِزنِ ویلندورف) با رزلوشن بالای ۱۱.۵ میکرومتر استفاده کرد. او به همراه الکساندر لوکِندِر و ماتیاس هارژاوزر از موزه‌ی ملی تاریخ در وین، نمونه‌های تطبیقی از استرالیا و اروپا را برای مقایسه تولید کردند تا منشا ونوس را از نظر زمین‌شناسی تعیین کنند. نتایج این تحقیق نشان داد که این مجسمه احتمالا در شما ایتالیا ساخته شده و 25 هزار سال قبل در زمین مدفون شده است.

برترین کشفیات باستان‌شناسی سال ۲۰۲۲

۶. تیمی از باستان‌شناسان چیزی را کشف کرده‌اند که شاید بتوان گفت قدیمی‌ترین صحنۀ روایی باشد که روی یک نیمکت ۱۱ هزار ساله‌یِ نوسنگی در سایبورچ در جنوب شرقی ترکیه حک شده است. این کشف که توسط دکتر اوزدوغان در مجله‌ی آنتیکوئیتی گزارش شد، حین حفاری‌های سایبورچ که سال ۲۰۲۱ آغاز شده بود، صورت گرفت و مکان آن زیر یک دهکده‌ی مدرن در استان شانلی‌اورفه است. یکی از این حکاکی‌ها مردی را نشان می‌دهد که دو پلنگ در اطرافش ایستاده‌اند.

برترین کشفیات باستان‌شناسی سال ۲۰۲۲

۷. باستان‌شناسان حین حفاری‌های گارزا در شهر فیومِ مصر یک سازه کفن و دفن بزرگ و پرتره‌های موسوم به فیوم متعلق به دوره‌ی بطلیموسی و رومی را یافته‌اند. از زمان حفاری‌های فلایندرز پتری باستان‌شناس بریتانیایی در هاوارا سال ۱۸۸۷ و ۱۱-۱۹۱۰ و حفاری‌های وُن کافمن باستان‌شناس آلمانی که «مقبره‌ی اِلاین» را کشف کرد، این نخستین کشف پرتره‌های فیوم است.

برترین کشفیات باستان‌شناسی سال ۲۰۲۲

۸. باستان‌شناسان جمله‌ی کاملی به کنعانی یافته‌اند که روی شانه‌ای از جنس عاج به قدمت ۱۷۰۰ پیش از میلاد حک شده است. روی این شانه ۱۷ حرف کنعانی به شکل قدیمی از نخستین مرحله‌ی ابداع نسخه‌ی الفبا وجود دارد. این هفت حرف در کنار هم به این معنا هستند: «امید که این عاج شپش‌های مو و ریش را ریشه‌کن کند.» این متن قدیمی‌ترین عبارت مکتوب یافت شده به زبان کنعانی تا امروز است.

برترین کشفیات باستان‌شناسی سال ۲۰۲۲

۹. باستان‌شناسان موزه‌ی باستان‌شناسی لندن یک گردن‌بندِ پرزرق و برقِ ۱۳۰۰ ساله از جنس طلا و سنگ‌های قیمتی را حین حفاری‌های نورث‌همپتون‌شر، انگلستان کشف کرده‌اند. این گردن‌بند که آن را به عنوان یک یافته‌ی «تکرارنشدنی» توصیف می‌کنند دارای ۳۰ آویز و مهره‌ی تزیینی از سکه‌های رومی، طلا، لعل، شیشه و سنگ‌های نیمه‌قیمتی است. یک آویزِ مستطیل همراه یک موتیفِ صلیبی، آذین مرکزی این گردن‌بند را شکل می‌دهد که با لعلِ قرمزرنگ گوهرنشان شده است.

برترین کشفیات باستان‌شناسی سال ۲۰۲۲

۱۰. بررسی‌های باستان‌شناسی هند منجر به کشف معابد گمشده، سازه‌های بودایی و غار‌هایی در پارک طبیعی بانداوگر در هند شده است. ۲۶ غار که قدمت‌شان به قرن دوم پیش از میلاد تا قرن پنجم پس از میلاد می‌رسد، ۲۶ معبد، دو صومعه، دو معبد بودایی و ۴۶ مجسمه در این حفاری‌ها کشف شده‌اند.

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها