با تعدادی از صنایع دستی ژاپن آشنا شوید

از زمان های گذشته تا به حال، صنایع دستی ژاپن همه مردم جهان را به سوی خود کشانده است. هنرهای دستی افراد این کشور در جهان بی‌ مانند و مثال‌زدنی است. در این مطلب تصمیم گرفته ایم شما را با صنایع دستی کشور ژاپن آشنا کنیم، همراه ما باشید.

با تعدادی از صنایع دستی ژاپن آشنا شوید

 یکی از شهرهای دوره‌ی حکومت ساگا به نام آریتا در قرن ۱۷، با هنر ساخت ظروف سفالی شناخته می‌شده و همین هنر، آن را در دنیا معروف کرده است. کوره‌های سفالگری خیلی کمی اکنون پیدا می‌شوند که چنین ظروف ویژه ای را تولید کنند.

موزه‌های گوناگونی در ژاپن این ظروف به‌نمایش می گذارد. نخستین و شاید معروف‌ترین این موزه‌ها، موزه‌ی محصولات سرامیکی شهر کیوشو باشد. در این موزه، محصولات تولید شده در شهرهای کاراتسو، آریتا و نابشیما را در دسترس بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. دیگر موزه‌ای که محصولات این‌سبکی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد، موزه‌ی کاکیمون (Kakiemon) است که در آن می‌توانید یک کلکسیون خیلی بزرگ و پرجزئیات از ظروف شیشه‌ای و کوزه‌های سفالی را پیدا کنید. این ظروف به سبک و سیاق کاکیمون که در استان آریتا تا قرن ۱۷ شایع بود، تولید شده‌اند. در سبک کاکیمونی، ظروف در طرح‌ها رو رنگ‌های مختلف با بدنه‌ی سرامیکی و شیری رنگ ساخته می‌شوند. 

در کنار این موزه‌ها، مرکز کوزه‌گری روکوروزا نیز در اختیار بازیدیدکنندگان قرار گرفته و جالب این است که مراجعه‌کنندگان به این مرکز، می‌توانند پشت ماشین‌های کوزه‌گری بشینند و به‌ کوزه‌گری بپردازند.

سوغات و صنایع دستی ژاپن, صنایع دستی ژاپن,با صنایع دستی ژاپن آشنا شوید

 

پلاکEMA

دروازه‌ی tori ورودی معابد شینتو را نشان می‌دهد. هنگامی که در سفر به کیوتو از معبد فوشیمی ایناری و دروازه‌ی زیبای آن می گذرید متوجه پلاک‌های خاصی می‌شوید که ema نام دارند. بازدیدکنندگان، آرزوهای خود را روی این پلاک‌ها می‌نویسند. اغلب آنها را به معابد و آرامگاه‌ها آویزان می‌کنند تا خدایان آن را بردارند. در معبد فوشیمی کیوتو زمانی به گردشگران داده شده است تا این پلاک‌ها را که به شکل دروازه‌ی tori طراحی شده به عنوان سوغات بخرند و به خانه ببرند. این سوغاتی، خیلی منحصر به فرد، سنتی و جذاب است و تک تک لحظات سفر به کیوتو را به یادتان می‌آورد.

سوغات و صنایع دستی ژاپن, صنایع دستی ژاپن,با تعدادی از صنایع دستی ژاپن آشنا شوید

 

معرق چوب

با طرح‌های هندسی و با استفاده از رنگ‌های طبیعی و گوناگونچوب و چسب‌های حیوانی و یا صنعتی به طور ساخت انواع جعبه در اندازه ‌ها و طرح‌های گوناگون در کاناگاوا وجود دارد.

سوغات و صنایع دستی ژاپن, صنایع دستی ژاپن,آشنایی با صنایع دستی ژاپن

 

ساخت صندوق چوبی با تزیینات فلزی

طبق یک سنت قدیمی در ژاپن، هر دختری که ازدواج می‌کند، یکی از وسایلی که به عنوان جهاز به او می‌دهند یک صندوق چوبی تزیین شده است، به همین دلیل هنگامی که دختری در خانواده‌ای به دنیا می‌آمد، در حیاط خانه یک نهال درخت پولونیا ، برای ساخت صندوق جهیزیه دختر می‌کاشتند. اکنون شهر کامو در ایالت نیگاتا مرکز اصلی تولید این محصول است.

سوغات و صنایع دستی ژاپن, صنایع دستی ژاپن,مهمترین صنایع دستی ژاپن

 

نقاشی روی پوست گوزن

این شیوه از هند وارد ژاپن شده و به آن کشوایندن می‌گویند. البته در هند از پوست ببر برای این کار استفاده می‌کنند.

سوغات و صنایع دستی ژاپن, صنایع دستی ژاپن,بهترین صنایع دستی ژاپن

 

رنگرزی و چاپ پارچه در کیوتو

برای رزرو کردن بخشهایی از پارچه موقع رنگرزی از خمیر برنج استفاده می‌کنند. طرح‌های به کار رفته روی این نوع تولید شامل پرندگان، گل‌ها، مناظر طبیعی و کاخ‌های امپراطور است.

سوغات و صنایع دستی ژاپن, صنایع دستی ژاپن,صنایع دستی زیبای ژاپن

 

ابریشم بافی در توکیو

بافت پارچه‌ی معروف به باشوفو که گندمی رنگ است و از الیاف برگ درخت موز به دست می آید. الیاف و بافت پارچه به تنهایی به وسیله زن ‌ها در جزیره‌ی اُکیناوا آماده می شود.

سوغات و صنایع دستی ژاپن, صنایع دستی ژاپن,صنایع دستی بی مانند ژاپن

 

چاقوهای ژاپنی

خیلی از سرآشپزان مشهور، دنبال خرید چاقوهای ژاپنی هستند. این چاقوها، کیفیتی بی مانند دارند و البته قیمت آنها هم بالا است. برخی از مغازه‌های کیوتو، تنها مختص ساخت و فروش این چاقوها هستند.

سوغات و صنایع دستی ژاپن, صنایع دستی ژاپن,صنایع دستی بی همتای ژاپن

 

حصیر ژاپنی

در ژاپن حصیر های مرغوب و با کیفیتی را در بازار عرضه می کند. حصیر از کنار هم قرار گرفتن رشته هایی به وجود می آید که ساخته شده از الیاف گیاهی است، این الیاف به کمک دست یا ابزار هایی ساده کنار هم قرار می گیرند. البته در مناطق گوناگون شیوه تولید آن می تواند فرق داشته باشد. حصیر ژاپنی تزئین شده با طرح های گوناگون آن، زیبایی چشم نوازی را رقم زده است.

سوغات و صنایع دستی ژاپن, صنایع دستی ژاپن,با صنایع دستی ژاپن آشنا شوید

 

خراطی چوب

شامل ساخت انواع سینی و کاسه‌های های چوبی که در قرن نوزدهم حتی شهرهای اوزاکا و ناگویا خریدار آن بودند. البته بعد از جنگ دوم جهانی به دلیل ترویج ظروف پلاستیک ضربه‌ی شدیدی به آن وارد شد اما اخیراً با تمایل مردم به مواد طبیعی مجددا رونق گذشته را بازگشته است. این ظروف را به صورت لاکی یعنی با پوششی غیرقابل نفوذ از صمغ‌های طبیعی کامل می کنند. به جز ناگانو  به عنوان مشهورترین مرکز تولید این محصول، ساخت آن در کوماموتو  و آیچی هم وجود دارد.

سوغات و صنایع دستی ژاپن, صنایع دستی ژاپن,با تعدادی از صنایع دستی ژاپن آشنا شوید

 

عروسک‌های ژاپنی

عروسک‌های کوکشی یا عروسک‌های ژاپنی، یکی از صنایع دستی این شهر برای بچه‌ها و بزرگترها است. این عروسک‌ها به خاطر لباس‌های سنتی و زیبایی که دارند این روزها به عنوان یک وسیله‌ی تزیینی، مورد توجه گردشگران است. این عروسک‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های گوناگونی دارند.

سوغات و صنایع دستی ژاپن, صنایع دستی ژاپن,آشنایی با صنایع دستی ژاپن

آشنایی با صنایع دستی ژاپن

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها