کشف بقایای خانه مسکونی دوره هزاره چهارم پیش ازمیلاد درتپه‌ های سیلک

سرپرست طرح مرحله سوم بازنگری سیلک از کشف بقایای یک خانه مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد در تپه‌های سیلک کاشان خبر داد.

کشف بقایای خانه مسکونی دوره هزاره چهارم پیش ازمیلاد درتپه‌ های سیلک

جبرئیل نوکنده با اشاره به انجام مرحله سوم بازنگری در تپه‌های جهانی سیلک کاشان گفت: این مرحله از کاوش‌ها با همکاری جواد حسین زاده مدیر پایگاه پژوهشی تپه‌های سیلک و علی مولودی باستان شناس در حال اجرا است.

او با بیان اینکه در بخش مسکونی تپه‌های جهانی سیلک کمتر تاکنون پژوهش شده بود، ابراز داشت: البته در سال ۱۳۸۲ فعالیت‌هایی انجام شده بود که نیمه کاره رها شده بود.

سرپرست طرح مرحله سوم بازنگری تپه‌های جهانی سیلک با اشاره به اینکه یکی از نقاط اصلی بازدید گردشگران در تپه‌های جنوبی سیلک وجود دارد، تصریح کرد: سیلک یک میراث جهانی است و پژوهش‌های آن هم باید جهانی باشد از این رو مقداری از آزمایش‌های مربوط به این پژوهش‌ها با همکاری پژوهشگران از سراسر دنیا اجرا می‌شود.

او با اشاره به اینکه مرحله اول کاوش و بازنگری تپه‌های سیلک در بین سال‌های ۸۰ تا ۸۵ با سرپرستی مرحوم صادق ملک شهمیرزادی و مرحله دوم طی سال‌های ۸۷ و ۸۸ با سرپرستی حسن فاضلی بود، تاکید کرد: در حال حاضر مرحله سوم این کاوش‌ها در تپه‌های جنوبی در فضای کارگاهی حدود هشت در پنج متر در حال اجرا است.

نوکنده افزود: در این مرحله از کاوش‌ها و در همین ابتدای کار بقایای یک منزل مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد در تپه‌های جهانی سیلک کاشان کشف شد که فعلاً خیلی فرسوده است.

او تاکید کرد: در مراحل بعدی کاوش و طی روز‌های آینده سراغ لایه‌های پایین‌تر تپه‌های جنوبی سیلک می‌رویم که احتمالاً مربوط به پنج هزار و ۵۰۰ تا شش هزار سال پیش است.

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها