پیکر پاک شهدای کربلا چگونه و کجا دفن شد؟/ مروری بر نام، تعداد و مشخصات شهدای کربلا

درباره تعداد شهدای کربلا روایات مختلفی وجود دارد. غالب مورخان برآنند که تعداد شهدای دشت نینوا 72 تن بوده است. با این حال، برخی تعداد بالاتری را ذکر کرده اند.

 پیکر پاک شهدای کربلا چگونه و کجا دفن شد؟/ مروری بر نام، تعداد و مشخصات شهدای کربلا

به گزارش خبر فوری، به روایت عبدالله بن ربیعه حمیری، زحر بن قیس به یزید بن معاویه گفت: «بشارت باد تو را که حسین بن علی با 18 نفر از اهل بیت و 60 تن از شیعیان خود بر ما وارد شد.»

آنچه مورد اختلاف است تعداد شهدای بنی هاشم است. برخی تعداد شهدای بنی هاشم را 18، برخی 22 و برخی 17 تن دانسته اند.

در مورد تعداد اسرا و زنان قافله امام حسین (ع) نیز روایات مختلفی وجود دارد. بیشتر منابع بر آنند که زنان همراه با امام حسین (ع) که بعد از عاشورا به اسارت درآمدند 20 تن بودند.  برخی منابع اما تعداد این زنان را بیشتر دانسته اند.

پیکر پاک شهدای کربلا چگونه و کجا دفن شد؟

در مورد دفن پیکر پاک شهدای کربلا نیز غالب روایات تاکید دارند که این اتفاق توسط برخی اعضای قبیله بنی اسد رخ داده است.

 در کتاب «چهره درخشان حسین بن علی(ع)» نوشته شیخ علی ربانی خلخالی آمده است: «چون عمر سعد از کربلا رفت قومی از بنی اسد کوچ کرده می رفتند، چون به کربلا رسیدند و آن حالت را دیدند امام حسین (ع) را تنها دفن کردند و علی بن حسین (حضرت علی اکبر (ع)) را در پایین پای او نهادند و عباس را بر کناره فرات، آنجا که شهید کرده بودند، دفن کردند و قبری کندند و جمله شهدا را در آن قبر نهادند و حر بن یزید را اقربای او در جایی که شهید کرده بودند دفن کردند و قبرهای شهدا معین نیست و {نمی دانند که} هر یک کدام است الا که بی شک حائر محیط است، همگی از طرف پایین پای حسین (ع) مگر آنکه علی بن حسین الاصغر نزدیک تر است به پایین پای حسین (ع).»

مروری بر نام و نسب شهدای کربلا

نام شهیدان کربلا بر تارک روزگار می درخشد. به جا است که ما هم نام مقدس آنها را ذکر کنیم. البته نباید فراموش کرد که همه شهدا در دشت نینوا به شهادت نرسیدند. بسیاری از شهداء قبل از عاشورا و در کوفه و بصره و یا بعد از عاشور به دست نیروهای عبیدالله بن زیاد به شهادت رسیدند. با این حال، می توان آنها را نیز شهیدان راه امام حسین (ع) و قیام ایشان در سال محرم 61 هجری قمری دانست.

جدول زیر نام  شهدای بنی هاشم و نیز اصحاب حضرت رسول (ص) را که در کربلا به شهادت رسیدند، آورده است:

نام

نسب

جعفر بن علی

فرزندان امیر المومنین، علی(ع)

عباس بن علی

 

عبدالله بن علی

 

عبدالله بن العباس بن علی

 

عبدالله الاصغر

 

عثمان بن علی

 

عمر بن علی

 

محمد الاصغر بن علی

 

محمد بن العباس بن علی

 

ابوبکر بن حسن

فرزندان امام حسن (ع)

بشر بن حسن

 

عبدالله بن حسن

 

قاسم بن حسن

 

ابراهیم بن حسین

فرزندان امام حسین (ع)

عبدالله الرضیع (حضرت علی اصغر ع)

 

علی بن حسین الاکبر

 

عبیدالله بن عبدالله بن جعفر

فرزندان حضرت زینب (س)

عون بن عبدالله بن جعفر

 

محمد بن عبدالله بن جعفر

 

جعفر بن عقیل

فرزندان عقیل

عبدالرحمن بن عقیل

 

عبدالله الاکبر بن عقیل

 

عبدالله بن مسلم بن عقیل

 

عون بن مسلم بن عقیل

 

محمد بن مسلم بن عقیل

 

مسلم بن عقیل

 

جعفر بن محمد بن عقیل

 

احمد بن محمد الهاشمی

 

حبیب بن مظاهر

شهدای اصحاب پیامبر (ص)

انس بن الحرث الکاهلی

 

مسلم بن عوسجه اسدی

 

هانی بن عروه مرادی

 

عبدالله بن یقطر حمیری

 

 

 

به جز افراد بالا، برخی اشخاص دیگر نیز در کربلا شهید شدند. در منابع مختلف نام بخشی از این شهدا آمده است. با جمع همه منابع، بیش از 100 نام یافت می شوند که البته ممکن است برخی از آنان نه در کربلا بلکه در کوفه یا بصره شهید شده باشند. برخی از مشهورترین شهدای دشت کربلا که در جدول بالا به نام آنها اشاره نشد و جزو بنی هاشم یا صحابه رسول خدا (ص) نبودند، بدین قرارند: حر بن یزید ریاحی، حجاج بن مسروق، حارث بن امرء القیس، جون (خدمتکار ابوذر)، جندب بن حجیر، جابر بن حجاج، بشر بن عبدالله، بکر بن حیّ، انیس بن معقل، اسلم الترکی، سوار بن منعم، سعید بن عبدالله الحنفی، سعد بن حارث، زهیر بن قین، زیاد بن عریب، حنظله بن عمرو الشیبانی، عباد بن مهاجر، عبدالله و عبیدالله بن یزید کلبی، نافع بن هلال البجلی، مسلم بن کثیر، مسعود بن حجاج، عمرو بن جناده الانصاری، وهب بن حباب الکلبی، یزید بن مغفل الجعفی و....

    ذکری از شهدای بی نام و نشان نینوا

به جز افراد فوق الذکر و چند ده صحابه امام(ع) که نامشان در این مرقومه نیامد، شهدای دیگری نیز بوده اند که اسمی از آنها در تاریخ ذکر نشده است. به طور مثال، مشهور است که بعد از شهادت امام حسین (ع) و حمله لشگر عمر سعد به خیمه های اهل البیت، دو طفل در اثر وحشت و تشنگی در بغل هم جان دادند و حضرت زینب (ص) پیکر آنها را پیدا کرد. در کتاب «معالی السبطین» ذکری از این دو طفل آمده اما به نام و نسبشان اشاره ای نشده است.

مجروحانی که در کربلا شهید نشدند

به جز شهدای کربلا، برخی از اصحاب و یاران و اهل بیت امام حسین (ع) بودند که اگرچه جنگیدند و جراحت فراوان دیدند اما به فیض شهادت نرسیدند. سوار بن حمیر جابری در کربلا جراحت فراوان دید اما در آنجا به شهادت نرسید و 6 ماه بعد به فیض شهادت نائل آمد. همچنین، عمرو بن عبدالله و حسن بن الحسن (فرزند امام حسن (ع)) نیز در میدان نبرد مجروح شدند اما به شهادت نرسیدند. نقل است که زمانی که یاران عمر بن سعد به میدان آمدند تا سر شهدای کربلا را از تن جدا کنند، مردی به نام اسماء بن خارجه که از اقوام مادری حسن بن الحسن بود، و پیکر حسن را نیمه جان روی زمین دید، مانع از کشتن او شد و او را با خود به کوفه برد و جراحات او را معالجه کرد تا اینکه التیام یافت و آنگاه از کوفه به مدینه منتقل گردید.

 

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 73
  • رررر
    27

    السلام علیک یا اباعبدالله و علی ارواح التی حلت بفنائک علیکم منی سلام الله علیه، السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و علی عباس الحسین.

  • طاهری
    48

    زنده ها را دریاب این اتفاق مربوط به ۱۴۰۰سال قبل هست که چی ؟ الان فرزندان ما در کنار ما قربانی افکار یزیدیان می شوند زنده ها را دریاب

    نظرات شما -
    • ناشناس
      20

      مگه به یاد داشتن رفتگان مانع دریافتن زندگان میشه؟شما وقتی به یاد پدرتی از یاد پسرت غافل میشی؟ تاریخ رو در میابیم تا ازش یاد بگیریم اشتباهاتمون رو جبران کنیم

    • الویری
      25

      عباس،نسل سگ رو قبول دارم چون از نسل گرگ و روباه نیستیم که ثروت یه ملت را بنام کربلا و عاشورا محرم چپاول کنم

    • ناشناس
      1

      اگر ملتی با بینش و آکاهی عزادار امام حسین باشد، نه زیر بار ظلم می رود نه به دیگری ظلم می کند. نه احتکاری خواهد بود نه دزدی نه دروغ نه ریاو نه تظاهر و نه جهل مقدس.

    • خدا
      26

      درود بر طاهری و لعنت بر عباس و عباس ها و تفکراتش

    • ایران پیما
      9

      داداش گلم هزارو چهارصد یا امروز کربلا یا ایران یا هرجا مظلومیت انسانیت اخلاق دینداری حریت وفاداری که حد و مرز و زمان نداره در اون روز تمام انسانیت زیر سوال رفت و همه شهدای کربلا در مظلومیت کامل شهید شدند

    • شارودی
      21

      لعنت به عباس و همفکراش

    • 2

      باید یاد رفته گان خودمان مثل بابک خرم دین را زنده نگهداریم نه اعراب را

    • 0

      ما ملت امام حسینیم و برای پیروی از تفکر امام حسین و عباس وشهدای کربلا این کشور در برابر تجاوز های یزیدیان زمان در هشت سال دفاع مقدس و در برابر امریکائیها وداعش ایستاد و یک وجب آن را به دشمنان ندادسلام بر حسین و عباس و علی اکبر وقاسم و علی اصغر و تفکر شهدای کربلا ئی

  • ناشناس
    14

    واقعه عاشورا چهارمین جنگ از جنگهای خونین بین پیروان مذهب شیعه و سنی دین اسلام است! قبل از واقعه عاشورا نیز در دوره خلافت حضرت علی (ع)، سه جنگ جمل، نهروان و صفین بین پیروان مذهب شیعه و سنی دین اسلام رخ داده است!

    نظرات شما -
    • 21

      جنگ عاشورا ربطی به جنگ بین سنی و شیعه نداشت مگه یزید سنی بود از نظر شما؟ یا نکنه معاویه در جنگ صفین سنی بود؟ معاویه که اصلا خلفا رو قبول نداشت میگفت رئیس خودمم! جنگ نهروان هم که با خوارج بود نکنه خوارج سنی شده بودن؟ خوارجی که میگفتن چرا علی خلفا رو نکشت؟ شاید جنگ جمل رو بشه گفت جنگ با سنی ها بود! خواهشا روی بی اطلاعی مخاطبانتون سرمایه گذاری نکنید این کامنت ها باعث دوگانگی شیعه و سنی در کشور میشه!

    • M
      23

      وقتی اطلاعات نداری میتونی خفه شی و حرف نزنی

    • 17

      زمان امام علی و امام حسین اصلن چیزی به عنوان شیعه و سنی مثه امروز با این مرزبندیهای قاطع و فقه متفاوت وجود نداشت...اینها بعدن اضافه شده...زید بن علی در سخنرانی که قبل از قیام انجام میده هدف خودش رو برانداختن بنی امیه و بازگشتن به سیره صالحه خلفای راشدین اعلام می کنه...

    • ناشناس
      8

      به کاربر ۱۲:۲۶ و ۱۵:۰۳: نکند فکر می کنید معاویه بن ابی سفیان، یزید بن معاویه، عمر بن سعد، عبید ا... بن زیاد سنی مذهب نبودند و کافر بودند؟!!! خلفای راشدین، بنی امیه، بنی عباس و ... همه به تعبیر امروزی سنی مذهب بودند. مذهب شیعه از آغاز خلافت حضرت علی (ع) ایجاد شد.

    • ناشناس
      10

      چرا فکر میکنید یزید و معاویه نمیتونن کافر باشن؟ چرا فکر میکنید سنی بودن؟

    • ناشناس
      1

      به ناشناس ۲۱:۳۳: چونکه خلیفه مسلمین همچون معاویه بن ابی سفیان و یزید بن معاویه ذاتاً و فی نفسه نمی تواند کافر باشد و حتماً مسلمان است (یعنی به وحدانیت خداوند قادر متعال و نبوت حضرت محمد ص معتقد است) که بیعت دیگر مسلمین را برای خلافت کسب کرده است.

    • ناشناس
      5

      یزید و معاویه خلیفه ی مسلمین نبودن در اون زمان افراد زیادی حکومت ها رو در دست داشتن و حتی مکه و مدینه خلیفه های دیگری داشتن! بدونید یزید بین سنی ها هم بسیار منفوره!

    • ایمان
      7

      شیعه یعنی پیرو
      به پیروان پیامبر هم میگویند شیعه
      ولی چون راه راست راه علی است وهمان راه پیامبر است به پیروان ایشان هم میگویند شیعه
      در ضمن خلفای اول و دوم و سوم از نظر عمق مطلب مسلمان نبودن که میگی سنی مذهب!
      بلکه نفوذی یهود بودن برای رخنه در اسلام که موفق هم بودند
      ظواهر اسلام رو رعایت میکردن ولی حتی به پیامبر هم جسارت کردن در اواخر عمر پیامبر

    • ناشناس
      0

      به ناشناس ۱۱:۳۵: اینکه یک عده ای در مکه و سرزمین حجاز پیرو عبدالله بن زبیر بن عوام باشند و با او بیعت نمایند این دلیل نمی شود که او خلیفه رسمی مسلمین باشد! در تاریخ اسلام خلفای مسلمین معین و احصاء شده اند. از جمله خلفای راشدین، اموی، عباسی و ...

    • ناشناس
      0

      به هر مسلمانی (معتقد به وحدانیت خداوند قادر متعال و نبوت رسول اکرم ص و معاد) که معتقد به امامت و ولایت حضرت علی (ع) و ۱۱ نسل بعد از او به عنوان امام و ولی امر مسلمین نباشد سنی مذهب و به هر مسلمانی که معتقد به امامت و ولایت حضرت علی (ع) و ۱۱ نسل بعد از او به عنوان امام و ولی امر مسلمین باشد شیعه مذهب گویند.

  • ناشناس
    14

    پیکر صدها هزار زن و بچه و پیر و جوان ایرانی کشته شده در حمله اعراب کجا دفن شده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      16

      در اون دوران فقط علی ع پناه ایرانیان بود

    • ناشناس
      0

      خطبه ۱۳۶

    • 2

      متاسفانه عده ای کشته شدگان مردم ایران توسط اعراب را فراموش کرده‌اند کی میخاییم تاریخ را مطالعه کنیم تا کی میخاییم عرب پرست باشیم حسین یه انسان بود درست زیر بار ظلم نرفت درست ولی چه ارتباطی به ما داره مگه ما کم ایرانی داریم که زیر بار ظلم نرفت کشته شد زمان جنگ چه بچه های ما که از روی تشنگی کشته شدند بابک خرمدین را به خاطر دفاع از کشور دست و پایش را بریدند

    • ناشناس
      0

      اگر واقعه غدیر اجرا میشد ، اون جوری نمیشد

  • ناشناس
    9

    قال رسول اللہ نورعینی حسین منی وانامن حسینی

  • ناشناس
    3

    اگر الان کسی یار کشی کنه و جلوی این همه ظلم جاری بایسته اسمش میشه خلاف قانون و مبارزه علیه نظام

  • ناشناس
    10

    درگیری بین بنی هاشم و بنی امیه به قبل از پیدایش اسلام برمی گرده...این دوخاندان قدرتمند همیشه بر سر ریاست مادی و معنوی مکه با هم در حال جنگ و جدال بودند...قبل از اسلام این جنگ بیشتر مدنی بود و با انتخاب یک نفر به عنوان رئیس پایان می یافت...پس از اسلام چنانکه از اسلام کلن رحمت می باره این جنگ حالت خشن و خونین به خود گرفت که تا به امروز بین مسلمانان عاقل!!! ادامه داره... ماجرای سقیفه، کشته شدن عثمان، جنگ صفین، و کشتار کربلا همه برگهایی ازین رقابت خونین هستند

    نظرات شما -
    • 0

      بله جنگ بین بنی هاشم و بنی امیه همیشه بوده اما این جنگ بین بنی هاشم و بنی امیه نبود این جنگ بخاطر عدم بیعت حسین با یزید بخاطر ظلم های یزید بود وگرنه نه حسین اون زمان مکه رو در اختیار داشت نه یزید که بخوان بخاطرش با هم بجنگن یزید اگر هم سر خلافت میخواست با کسی بجنگه اون زبیر بود نه حسین! چون حسین که قدرتی نداشت یزید کلا سه سال به تخت نشست تقریبا در اون سه سال به تمام شهر ها حمله کرد و قتل عام راه انداخت به همون مکه هم حمله کرد ولی شکست خورد

    • ناشناس
      2

      درست که امام حسین ظاهرن قدرتی نداشت اما یزید خوب می دانست بزرگترین فردی که هم لیاقت و هم پس زمینه خلافت داره حسین هست...ضمن اینکه امام حسین هم به قصد تشکیل حکومت در کوفه و در پاسخ به دعوتهای اونها راهی کوفه شد که وسطش جا زدند و ایشان رو تنها گذاشتند...هیچ رقیب عاقلی بزرگترین گزینه مطلوب خلافت رو که نشانم داده بود آماده جنگ و تشکیل حکومت هست رو به حال خودش نمی ذاشت...جنگ بر سر قدرت بود که آخرش که امام تنها ماند به جنگ بر سر بیعت تبدیل شد



    • 3

      بله امام حسین با دعوت خود کوفیان قصد در دست گرفتن حکومت کوفه رو داشت اما بازم کوفه در اختیار یزید نبود که بگه حکومت داری حسین مانع حکومت داری یزید میشه و بازم جنگ بر سر قدرت نبود چون اگر بر سر قدرت بود امام میتونست صلح نامه ی یزید رو قبول کنه و بعد از پشت به راحتی به یزید خیانت کنه و ارتش تشکیل بده و قدرت رو دست بگیره حتی اگر بگیم جنگ بر سر قدرت بود بازم ظلمی که در این جنگ اتفاق افتاده بود رو نمیشه انکار کرد! البته هنوز هم میگم این جنگ بر سر قدرت نبود چون زبیر از حسین قدرت بیشتری داشت حتی یزید با این جنگ باعث بدنامی بیشترش و قدرت بیشتر زبیر شد اگر میخواست بر سر قدرت بجنگه هیچ وقت نباید این جنگ که باعث بدنامیش میشد رو انجام میداد

    • ناشناس
      2

      بعلاوه باز هم این ظلمه که خود یزید هم میدونست بهترین فردی که لیاقت حکومت داری رو داره حسینه اما این بلا رو بر سرش آورد حالا هر چقدر هم که قدرت رو دوست داشت میتونست با حسین مذاکره کنه و کمی از ظلم هاش کم بکنه چون حسین قبلا هم صلح امام حسن با معاویه رو پذیرفته بود حتی امام علی هم حاضر نشد برای خلافت به حقش جنگ بکنه پس نشون میداد چندان هم میل به حکومت داری نداشتن! اما بازم میگم هر چقدر هم این جنگ بر سر قدرت بوده باشه نمیشه ظلمی که توش اتفاق افتاده رو انکار کرد! جنگ بابک هم بر سر قدرت بود اما شما تا حالا دیدین جایی بگن بابک برای قدرت جنگ کرد نه برای حمایت از مظلوم و مظلومانه توسط افشین شهید نشد؟

    • ناشناس
      0

      گرچه علیرغم توضیحات شما هنوز هم اعتقاد دارم جنگ بر سر قدرت بود اما دو نکته رو متذکر میشم که حق مطلب ادا بشه: اول اینکه یزید قدرت رو برای ثروت و لذت جویی می خواست اما امام حسین قدرت رو برای اجرای دین می خواستن...دوم اینکه بر اساس معاهده بین امام حسن و معاویه قرار نبود بعد از مرگ معاویه خلافت موروثی بشه اما یزید با اعلام خلافت عملن معاهده صلح رو زیر پا گذاشت...بنابراین در واقع آغاز کننده جنگ کربلا، نه امام حسین بلکه یزید بود

  • طاها
    1

    به نظر این حقیر انسانیت و معرفت پیروز همه جاست ایرانی عراقی افغانی پاکستانی هندی و,,,,,,,,,,,نداریم همه مسلمان هستیم شعبه سنی هم نداریم همه در نزد خدا برابر هستیم برا چی عراقی ها باید با ایرانی خوب نباشه نه اصلان من خودم رفیق عرب دارم خوزستانی هست هر ساله اربعین مزاحمش میشیم برای رفتن به کربلا بنده خدا خیلی هم مهمان نواز هستن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      خودت تنها اینو کشف کردی که شعبه سنی نداریم یا نتیجه مطالعات طاقت فرساست رفیق جان....بعد حتمن همه اون مسلمانها هم مثه راه میفتن میرن کربلا برای اربعین!!

  • هفت لنگ بختیاری
    7

    ایران‌امروز امام شهید شد.در عراق فردا عاشوراست و دوباره امام شهید میشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      مسیح ما مسلمانان حسین است چگونه وقتی مسیح به دنیا میاد سال نو شروع میشود و وقتی از دنیا رفته مراسمات دیگر برگزار میکنند آیا مسیح هر سال به دنیا می آید؟ خیر برای بزرگداشت مقام و جایگاه ایشان است

  • ناشناس
    13

    از مرده شور کرببلا بپرس!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مگه کربلا مرده شور داشت؟

  • 19

    عربها یا تازیان دعوای خانوادگی کردند و همدیگر را لت و پار کردند فصولیش به ما ایرانیان نیامده.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      دیگه اگر دعوا خانوادگی هم باشه بازم حسین میشه داماد ایرانی ها مخصوصا امام سجاد هم که میشه نوه ی ایرانی ها که به اسیری هم گرفته شد! اتفاقا یزید و حسین هیچ نسبت خانوادگی با هم ندادن!بعلاوه بحث خانوادگی بودن یا نبودن حادثه نیست بحث ظلمیه که توی این حادثه اتفاق افتاده!

    • ناشناس
      0

      چون بیشتر ایرانیها حسین را قدیس می‌دانند مخالف آنها صحبت کنی گیرت بیارند مثل شمر تورامی‌کشند باید زمان بگذره آگاهی بجایی برسه که مردم بدانند ایشان نیز یه فرد آزادیخواه بود که جانش را دراین راه از دست داد مگه کشور ما کم آزادیخواه داره که هیچکس از سرنوشت آنها خبر نداره

  • نادر
    6

    اینا که مال هزار و‌ چهار صد سال پیش هستند، اگه می‌تونی محل دفن اعدامی‌های جمهوری اسلامی رو پیدا کن!!! تو دنیا نداریم کشوری که حمله کنندگان و ویران کنندگان و قاتلین هزاران زن و مرد و کودک کشورشون رو احترام کنن!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      درجمهوری اسلامی اعدامی ها یا قاچاق چی ها یا تروریستهای کودک کش ستمگر و ظالم ومظلوم کش هم پیاله گیهای صدام جنایتکار هستند الان هم یک عده از این تروریستهای جیره خوار در البانی و رؤسای انها در پاریس هستند که بزودی حکم خدا در موردشان اجرا می شود

  • ناشناس
    3

    مرگ بر منافق...
    هممون میدونیم حق کیه و باطل کیه

  • ناشناس
    6

    طبق روایات اگر کسی بغض و کینه اهل بیت علیهم السلام داشته باشه یا حرامزاده است یا نطفه اش در حال عادت ماهیانه بسته شده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      خدایا ما را از این روایات من درآوردی نجات بده

    • به ناشناس
      5

      جناب ناشناس خدا تورو نجات بده ساندیس خور بسیجی

    • نادر
      4

      خودشون نشستن برا خودش روایت نوشتن تا مردم رو بترسونن و دهن‌شون رو برای نقد کردن رفتارهاشون ببندند!!!! این آخر خودخواهی و خود شیفتگی است و باز گذاشتن راه انجام هر کاری به نام دین و خداست.

    • زهرا
      2

      خدایا ما را از احمقها قرار نده

    • ناشناس
      1

      مراسم و دروغهایی که طی سالها شارلاتانها درست کرده اند برای اینکه از اتفاقات تاریخی و علاقه مسلمانها به اهل بیت برای خودشان کیسه بدوزند و ظلم و ستم رو توجیه کنند ربطی به دین و اهل بیت نداره...روضه خوانی و علم و کتل و غیره هم ازون شارلاتانیسم می یاد

    • 0

      با این اوصاف بنده حرامزاده هستم باید از مادرم بپرسم

  • مجتبی
    1

    1400 ساله انسانها و حکومتهای احمق و نادان از یزید گرفته تا همین حقیر ها دارن رو به خورشید خاک میپاشند و چشمان و دهان خودشان پر از خاک میشه ولی نهضت و شور و شعور حسینی همچنان در دل زنده دلان روشن و باقیست
    ولی قربان امام حسین برم که هوای اینارو هم داره
    راه راست امروز مثل روز روشنه

  • ایمان
    2

    نیست که هر چیزی واقعیت و قطعیت داره رو خوب می‌پذیرید حالا کم‌ترین شبه ای وارد مسائل دینی میشه همه صاحب نظر میشن و قبولش ندارن یا میگن از من در اوردی است!
    سرباز شیاطین و صهیونیست نباشیم و چیز هایی که خط قرمز خداست مثل اباعبدالله الحسین علیه‌السلام رو وارد حاشیه هایش نشیم

  • ناشناس
    1

    اللهم ألحِقنا بهم یا کریم

  • لیل
    2

    اطلاعات 1400 سال پیش چه به درد بچه ها می خوره .جز سوء استفاده حکومت. و عقب نگه داشتن ملت .

    نظرات شما -
    • 1

      به یاد داشتن تاریخ همیشه به درد میخوره مخصوصا میتونه به بچه ها یاد بده در مقابل ظلم بایستن و تن به ظلم ندن

    • 0

      تاریخ تکرار میشه ،سعی کنیم یزیدی نباشیم

  • محمدی
    10

    کاش بساط محرم و صفر برای همیشه در ایران برچیده میشد
    جنگ اموی و هاشمی جنگ برسرقدرت بوده و هست

    نظرات شما -
    • 3

      شاید شما بگید اون جنگ بر سر قدرت بود اما در حقیقت اون جنگ بر سر ظلم بود همونطور که جنگ فعلی با ج.ا بر سر ظلمه و نه قدرت!

  • مجید
    2

    طرف قبر پدر و مادر نمیدونه کجاست اگه بدونه هم سالی یه بار سر نمیزنه حالا رفته تحقیق کرده ۱۴۰۰ سال پیس یه لشکر کجا دفن شدن حتما بودجه تحقیق هم براش گرفته

  • ناشناس
    0

    چطور بع از دو روز از بدن بدون سر توانستن شهدای کر بلا را تشخیص بدن وبگن این بدن مبارک امام حسین است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      از بدن ها و لباس هاشون دیگه قطعا هر کسی میدونست کی کیه البته از بدن ها چیز زیادی نمونده بود شاید یک تکه دست یا پا بیشتر دفن نشده

  • ناشناس
    2

    کربلا یعنی شروع تروریسم در جهان

  • ناشناس
    1

    پیکر صدها هزار مردم بی گناه استخر، تیسفون، و ........ در حمله اعراب نجس به ایران کجا دفن شده اند!؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • 0

      وقتی حضرت علی را کنار میگذارند ، اعراب وحشی میشوند

  • ناشناس
    1

    حالا همه مشکلات حل شد باید بدونیم شهدا کجا دفن شدند نکنه میخایین یه زیارتگاه جدید بسازین به اندازه کافی امام زاده و زیارتگاه برای کسانیکه عرب پرستند داریم

    نظرات شما -
    • 0

      شما برو آمریکا و اسرائیل بپرست .یادت باشه خیلی از سگهای آمریکایی از همین عربهای عربستان و امارات و بحرین و ...هستند.

  • ناشناس
    1

    حوادثی که در کربلا در1400سال پیش اتفاق افتاده شاید برای حکومت وقدرت بود ضمناحوادث کربلا یک نوع جنگ خوانوادگی بود

    نظرات شما -
    • 0

      بدبخت برو تاریخ بخوان

  • سعید
    0

    خیلی ها نه سواد دارند نه تاریخ میخوانند نه اهل تفکر هستند . بروید با نیت پاک تاریخ بخوانید ، بعد درباره شخصیت با عظمت و بزرگ جهان خلقت حضرت امام حسین مطلب بنویسید .

  • Amir
    0

    با دیدن این همه پیام در دنیای به قول خودتان مدرن واقعا تعجب کردم . واقعا نژادپرستی زمان نمیشناسه .دیروز اعراب جاهلی نژادپرستی میکردند و امروز آریایی های اصیل!!!بروید تاریخ را بخوانید بعد بیایید و اینجا زر بزنید که جنگ به خاطر قدرت و این حرفا بود . جناب طبری که خودش سنی مذهب متعصب بود ، ببینید که چه ها درباره کربلا نوشته .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها