ماجرای زنی که چند ماه پادشاه ایران شد/ پریخان خانم، دختر محبوب پادشاه که دو برادرش را به قتل رساند

پریخان خانم دختر محبوب شاه طهماسب صفوی دو برادر تاجدارش یعنی حیدر میرزا و اسماعیل میرزا را به قتل رساند و به مدت چند ماه پادشاه کشور ایران شد.

ماجرای زنی که چند ماه پادشاه ایران شد/ پریخان خانم، دختر محبوب پادشاه که دو برادرش را به قتل رساند

حسین نیازبخش- چند صد سال پیش در چنین ایامی زنی از خاندان صفوی باعث تغییر و تحول در دربار و ایجاد جنگ داخلی در پایتخت وقت یعنی قزوین شد. «پریخان خانم»، شاهزاده مشهور صفوی و دختر شاه طهماسب بود که توانست از اوضاع آشفته آن دوران استفاده کرده و حتی به مدت چند ماه گرداننده حکومت شود.

در این گزارش قصد داریم مروری بر اقدامات جاه طلبانه این زن که معمولا در طومار پر حادثه تاریخ ایران فراموش می شود، داشته باشیم.

نفوذ زنان در دربار صفوی

ماجرا از این قرار است که پادشاهان صفویه همواره از فرزندان خود می ترسیدند. تا پیش از شاه عباس اول، قبایل و قزلباش ها قدرت زیادی در دربار داشتند. هر یکی از این قبایل و سرداران قزلباش نیز تلاش می کردند با یکی از شاهزادگان متحد شده و با کودتا قدرت را به دست آورند. پادشاهان نیز به همین دلیل، بسیاری از فرزندان خود را کور می کردند یا به حرمسرا می فرستادند تا قدرت اداره کشور را از دست داده و با امرا و روسای قبایل و قزلباشان حشر و نشر نداشته باشند.

همین عامل باعث شد در کوتاه مدتی، زنان حرمسرا به علت نفوذ فراوان روی شاهزادگانی که در آینده پادشاه می شدند، به قدرت برسند.

دختر محبوب پدر که سر برادرش را از تن جدا کرد

اولین زنی که در دربار صفویه به قدرت رسید و بعد از مدتی این قدرت را عیان و علنی کرد «پریخان خانم» بود. پریخان خانم دختر شاه طهماسب اول و یک زن چرکس اصیل و ثروتمند بود. او که از هوش و ظرافت برخوردار بود توانست به سرعت محبوب پدرش شود. شاه طهماسب ده سال پایانی عمرش را سخت بیمار بود. پریخان خانم در این مدت پرستار پدرش شد و آنقدر به او محبت کرد که لطف و حمایت و اعتماد شاه را جلب کرد و عملا در سال های پایانی نایب پدر و اداره کننده کشور شد. قزلباشان نیز که پریخان خانم را قدرت اصلی کشور می دانستند، به او نزدیک شدند تا بتوانند هر چه بیشتر از خوان کرم او و کشور سهم ببرند.

با شدت گرفتن بیماری شاه طهماسب میان اشراف و قزلباشان بر سر جانشینی او اختلاف افتاد. برخی طوایف طرفدار پادشاهی پسر شاه طهماسب یعنی «حیدر میرزا» بودند و برخی دیگر از برادر او «اسماعیل میرزا» که مغضوب پدر بود و نزدیک به 19 سال در قلعه قهقهه زندانی بود، حمایت می کردند. در این اختلاف و کشمکش، پریخان خانم نیز از اسماعیل میرزا حمایت کرد و تلاش کرد زمینه قدرت گرفتن او را فراهم کند.

در این بین، شاه طهماسب از دنیا رفت و در حالیکه اسماعیل میرزا در پایتخت نبود، حیدر میرزا از فرصت استفاده کرده و خود را پادشاه خواند. پریخان خانم به سرعت سران قبایل مخالف را دور هم جمع کرد و طرح یک کودتا را چید. او یک روز بعد از سلطنت حیدر میرزا به همراه قزلباشان متحدش و در حالی که طرفداران و سربازان حیدرمیرزا در اطراف پایتخت پراکنده بودند، به قصر حمله کرد و بعد از دستگیری برادرش در حرمسرا جلوی چشم مادر حیدر میرزا و تمام زنان سر او را توسط جلاد از تن قطع کرد.

همچنین چون ابراهیم میرزا عموی اسماعیل و پریخان خانم (پسر شاه اسماعیل اول) که از شاعری و هنر هم بهره داشت مخالف این کودتا بود، طبق توطئه پریخان خانم  در 20 ژوئن 1576 کشته شد.

پادشاه دیوانه ای که توسط پریخان خانم کشته شد

بعد از قتل حیدر میرزا و تا زمان بازگشت اسماعیل میرزا به پایتخت، پریخان خانم در عمل پادشاه کشور شد. تمام قزلباشان و وزرا نزد شاهزاده چرکس رفته و از او دستور گرفته و با او صلاح و مشورت می کردند. با تاج گذاری اسماعیل میرزا اما شرایط تغییر کرد. پادشاه جدید که تبعید 19 ساله روح و ذهنش را افسرده کرده بود، از تمام اشراف صفوی متنفر بود. او که تا حدی به جنون دست یافته بود، دخالت های پریخان خانم را تحمل نکرد و شروع به قتل عامل قزلباشان، اشراف و طرفداران شاهزاده صفوی کرد.

 پریخان خانم به مدت دو سال از صحنه قدرت کنار رفت. او در این مدت شروع به برقراری رابطه با زنان حرمسرا و قزلباشان و وزرای شاه اسماعیل دوم کرد و سرانجام با همکاری آنان شاه را مسموم و به قتل رساند.

با قتل شاه اسماعیل دوم، پریخان خانم بار دیگر حاکم کشور شد. او به مدت دو ماه تمام امور کشور را به دست گرفت و عملا قزوین را به ملک خود بدل نمود. در این بین نیز، پریخان خانم با همکاری قزلباشان برادر دیگرش محمد خدابنده را که نابینا و پیر و سست اراده بود به پادشاهی انتخاب کرد تا به راحتی بتواند از ضعف او استفاده کرده و خود پادشاه کشور باشد.

زنی که هماورد پریخان خانم شد/ شاهزاده جنجالی صفویه چگونه به قتل رسید؟

با وجود آینده به ظاهر روشن، به محض ورود محمد خدابنده به پایتخت، پریخان خانم با یک هماورد جدی مواجه شد. خیر النساء بیگم همسر محمد خدابنده و مادر شاه عباس اول به اندازه پریخان خانم زیرک، مقتدر و سیاس بود. طولی نکشید که خیر النساء یا همان مهد اولیاء متوجه میزان قدرت و نفوذ پریخان خانم شد و فهمید همسرش در آینده عروسک خیمه شب بازی خواهرش خواهد بود. از این رو، به محض ورود به پایتخت با برخی قزلباشان و متحدان خود توطئه کرد و در همان ساعات اولیه کمر به قتل خواهر شوهرش بست.

در حالی که پریخان خانم پس از اتمام جشن ورود شاه جدید به پایتخت، به همراه خادمانش از کاخ خارج و به منزل خود می‌رفت، خلیل خان افشار(از قزلباشان مشهور) همراه افرادش ظاهر و با سربازان پریخان خانم درگیر شد. سرانجام بعد از یک کشمکش خونین پریخان خانم را دستگیر کردند و به خانه‌اش منتقل کردند و در آنجا او را خفه کردند‌. جسد پریخان خانم در امامزاده حسین، در کنار سلیمان میرزا و شاه اسماعیل به خاک سپرده شد.

جالب این است که مهد اولیاء یا همان خیر النساء بیگم نیز چندی بعد به دست قزلباشان معترض خفه شد.

لازم به ذکر است با به قدرت رسیدن شاه عباس اول و کنار رفتن محمد خدابنده نفوذ حرمسرا در امور کشور از بین رفت اما بعد از مرگ شاه عباس مجددا نفوذ حرمسراها در اداره کشور زیاد شد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    5

    پس چرا هیچی از این مطالب نه در کتاب های درسی تاریخ و نه در خبرها گفته نشده ؟؟؟!! واقعا که تاریخ واقعی را به ما نگفتند و خیلی از مطالب و وقایع مهم تاریخی که باید مردم بدانند را به عمد حذف و بایکوت کرده اند. متاسفانه ما توهم داریم که تاریخ ایران را می دانیم.

    نظرات شما -
    • دانیال
      4

      تاریخ ایران پر از سانسور است.

  • ناشناس
    6

    ننگ و نفرین بر چنین سلسله های ننگین ومنفور وبر چنین تاریخ پر چرک وخونی قتل وکشتار نزدیکان به خاطر قدرت وثروت،از همین روست که چنین کشور ثروتمندی که تمام ذخایر ارزشمند زیر زمینی را در خودش جای داده ولی مردمش همواره فقیر ومحتاج وتوسر یخور بوده اند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      جناب صفویه یکی از پر افتخار ترین حکومت های کشور بود! در ضمن تمام حکومت ها همچین تاریخی دارن! ننگ و نفرین؟سلسله منفور؟تاریخ پر چرک؟

    • ناشناس
      3

      همه سلسله های حکومتی این رقابت قدرت را داشتند بجز قاجار که طبق عهدنامه ترکمنچای تزار روسیه حامی اصلی شاه و ولیهدش بود . یعنی تزارها تعیین کننده شاه بودند و رقابت داخلی برای شاهنشاهی بسیار کمرنگ بود تا زمان انقلاب بلشویکی.

    • ناشناس
      1

      در زمان قاجار رقابت کجا کمرنگ بود؟

  • ناشناس
    2

    مامان ناصر الدین شاه هم حدود دو ماه شاه شد

  • علی
    3

    پریخان اسم روستای کنار روستای ماست

  • ایمان
    2

    نمیدونم چرا اینایی اینارو میگن که مال هزاران سال پیشه رو باور میکنید و میگید درسته ولی از سنت و سیره و تاریخ ائمه که میگن میگین کی گفته صد در صد درسته!!
    هرچیزی که ایران رو سیاه نمایی میکنه رو در بوق و کرنا میکنن و هرچیزی که عزت ایران رو نشان می‌دهد رو قبول ندارید اف بر ما

  • ناشناس
    0

    چرکس یعنی چه

  • ناشناس
    1

    تاریخ ایران انقدرکثیف و پیچیده هست که زبان ازلیان آن شرم دارد برای همین جایی ثبت نمیشه ویتنام مشکلات ملت ازسرشوم بودن تاریخ ایران زمین می‌باشد.

  • bm
    1

    سلام این فیلم سازان ما به جای اینکه چرت و پرت بسازن از این تاریخ ایران فیلمهای قشنگی می تونن بسازن

  • توفیق
    0

    درجواب هموطنمان .چرکس قومی از اقوام ترک در بالادست شوروی سابق.مثل.ترکمن.یاتاتار.باشقر.انها بصورت فدرالی اداره میسوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها